Toon posts:

RAID systeem bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal :) ,

Ik ben al een tijdje bezig mijn eigen pc zelf in elkaar te steken. Hievoor ben ik eerst bezig met de kast (het wordt er eentje met blacklight en veel te veel fans). Deze is nu bijna af, dus ik moet eens aan de hardware gaan denken. Het is de bedoeling dat het volledig op linux draait met eventueel een virtuele windows voor compatibiliteit met sommige bestanden. Maar dat zal allemaal wel lukken, ik heb wel vaker aan pc's gesleuteld, wat ik nog nooit gedaan heb zijn raid systemen gebruiken. Het is de bedoeling dat ik dubbele leessnelheid heb en dat mijn gegevens veilig zijn. Als ik het nu niet verkeerd begrepen heb moet ik een raid 0 + 1 installeren. Doe ik dit het best met hardware of software raid, en welke programma's/merken moet ik daarvoor gebruiken. Ook vroeg ik mij af of het mogelijk is om twee schijven van 500gig :9 (WD5000KS) in een raid 0 configuratie kunnen ingedeeld worden in twee partities, eentje van 300 en eentje van 700gig...

Groetjes
Hansje :*)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dit gaat meer over harde schijven e.d.
Daarom had het topic beter in Opslagmedia & I/O Controllers gepast.
Daar staat ook dit topic: RAID FAQ
Ik zou die even doornemen, daarin worden een hoop vragen beantwoord.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

RAID 5 is snel en betrouwbaar, ik denk dat dat uitkomt bied aan je.
Helaas heb je dan wel een extra hardeschijf nodig (minimaal 3 schijven voor RAID 5 )

Over de vraag van de partities: Dat kan

Verwijderd

Topicstarter
@fsfikke: Bedankt voor de tip, na het lezen ga ik voor 4 schijven in een raid 5 configuratie
@HendrikdeTovena: raid 5 lijkt mij idd een zeer goed idee nadat ik de RAID FAQ had gelezen. Als ik partities kan maken op die manier zijn voor mij plots enkele problemen verdwenen.

Enkele bijkomende vragen: Als ik een linux installeer moet ik ook een swap partitie aanmaken. Als ik in een RAID 5 configuratie werk wordt het schrijven een beetje vertraagd omdat hij de parity nog moet berekenen. Gaat dit grote gevolgen hebben voor de snelheid van linux? (Ik zou minstens 4 gig ram willen gebruiken). Wat werkt het snelst? hardware raid of software raid? <-- hardware raid, het stond in de RAID FAQ (natuurlijk stond dat erin)
Voor de Grafische kaart neem ik best NVIDIA omdat dit bedrijf ook in linux drivers voorziet, maar voor andere onderdelen is het mij niet duidelijk welke ik moet nemen. Is er een aanbevolen merk voor Moederbord, geluidskaart (als die al niet op het mobo zit natuurlijk), netwerkkaart en andere onderdelen waar ik bij moet uitkijken voor de compatibiliteit met linux?

Groetjes
Hansje

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2007 16:19 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RAID 5 kan je niet doen, daar heb je minimaal 3 schijven voor nodig. Maar dat had je ook al door.

Maar wat wil je bereiken met RAID 5? Je verliest 1 harde schijf qua grootte, dus 4 schijven van 200GB levert je in RAID5 maar 600GB op i.p.v 800, door de parity blocks.
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 16:17:
Wat werkt het snelst? hardware raid of software raid?
Wat denk je zelf?

[ Voor 85% gewijzigd door Gunner op 28-04-2007 16:21 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht hardware raid, maar ik las op een website dat software soms sneller kan zijn, maar dit is uitgelegd in de RAID FAQ. (was net te laat om het aan te passen in mijn tekst).
RAID 5 gaat wel hoor, ik heb 4 schijven die ik oorspronkelijk in een RAID 01 configuratie wou zetten.
Ik verlies inderdaad 1 schijf, maar bij een RAID 01 verlies ik er twee, bij RAID 5 verlies ik een beetje schrijfsnelheid. Deze twee tegen elkaar afgewogen lijkt mij RAID 5 aantrekkelijker.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2007 16:22 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 16:21:
RAID 5 gaat wel hoor, ik heb 4 schijven die ik oorspronkelijk in een RAID 01 configuratie wou zetten
Je weet dat je met RAID 5 schijfruimte 'verliest' ?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
We zijn tegelijkertijd aan het posten :-p
Ja ik weet het, maar 1 schijf verliezen voor de backup van de drie anderen vind ik helemaal niet erg.
Pagina: 1