e6700 Core multiplier gaat van 6.0 naar 10.0 @ random

Pagina: 1
Acties:

• Noin
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-07-2022
Hai mensen,

Ik heb gisteren mijn nieuwe computer in elkaar gezet, en er vandaag Vista 64 op gezet.
Nu heb ik CPU-Z geinstalleerd om eens te kijken of alles klopt, en ik zit bij het 1e tabblad.
Mijn core speed doet raar, en wel als volgt:
Hij staat continu op 1600 mghz, 6x multiplier.
Af en toe zapt ie naar 2666 mghz, 10x multiplier.
Is dat normaal?

P5B deluxe 11.01 bios
E6700 @ stock
4gb Corsair pc6400 c4
Vista Ultimate 64 bit.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Volgens mij is dit normaal. Heet throttling, ofwel EIST. Kun je aan / uitzetten in de BIOS. De processor klokt zichzelf terug als hij niks hoeft te doen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Robvdberger
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2023
ja, dit is normaal.. speedstep heet het geloof ik.. Je processor schakelt automatisch trug naar een lagere kloksnelheid als hij geen zwaar werk hoeft te doen. Dit is zuiniger

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
is dit niet gewoon EIST? lijkt mij dat je CPU af en toe eventjes belast wordt, naar full speed springt en daarnaa weer terugclockt.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Rainmaker schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 15:28:
Volgens mij is dit normaal. Heet throttling, ofwel EIST. Kun je aan / uitzetten in de BIOS. De processor klokt zichzelf terug als hij niks hoeft te doen.
Niet uitzetten, hoor; tenzij je vdroop issues hebt. EIST (Enhanced Intel SpeedStep Technology) houdt namelijk ook lekker je procesor koel.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Noin
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-07-2022
Oef !
Een pak van mijn hart.

Dan ga ik nu de eerste spelletjes erop gooien, ben benieuwd :D

Bedankt allemaal voor de snelle replies !

Verwijderd

Lol, ik zie nu toevallig dit topic, heb hetzelfde met m'n Core2Duo...
Weet nu tenminste waar het aan ligt!! :D:D thnq :P 2 vliegen, geen klap ^^

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Een soort van C&Q/C 'n Q: Cool and Quiet, een AMD technologie, als je CPU idle is klokt 'ie zichzelf terug. Intel heeft ook zo'n tool genaamd EIST (I zal Intel zijn en T zal voor Technology staan.. idd: eerste hit Google: Enhanced Intel SpeedStep® Technology). Zoals ik al zei klokt de CPU zich terug om warmte en stroom te besparen. Vaak zal het systeem ook stiller worden aangezien de fan ook langzamer gaat indien mogelijk, zo is het AMD, bij Intel weet ik het niet. Men schakelt het uit als ze gaan OC'en omdat het natuurlijk nadelig is voor de prestaties van de CPU, met dit weer zou ik het zelfs niet uitschakelen trouwens, zonde als je PC zoveel slurpt (C2D gebruiken weinig stroom afaik maar los daarvan, alle beetjes helpen). Oh, even voor de duidelijkheid, verder is het gebruik van EIST niet nadelig, zodra je PC wel de optimale kracht van de CPU wil gebruiken wordt 'ie uiteraard optimaal gebruikt, CPU wordt naar de fabrieksinstellingen geklokt (2.66Ghz) en hij gaat weer als een tierelier. :P

Verwijderd

m0nkey schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 15:40:
Een soort van C&Q/C 'n Q: Cool and Quiet, een AMD technologie, als je CPU idle is klokt 'ie zichzelf terug. Intel heeft ook zo'n tool genaamd EIST (I zal Intel zijn en T zal voor Technology staan.. idd: eerste hit Google: Enhanced Intel SpeedStep® Technology). Zoals ik al zei klokt de CPU zich terug om warmte en stroom te besparen. Vaak zal het systeem ook stiller worden aangezien de fan ook langzamer gaat indien mogelijk, zo is het AMD, bij Intel weet ik het niet. Men schakelt het uit als ze gaan OC'en omdat het natuurlijk nadelig is voor de prestaties van de CPU, met dit weer zou ik het zelfs niet uitschakelen trouwens, zonde als je PC zoveel slurpt (C2D gebruiken weinig stroom afaik maar los daarvan, alle beetjes helpen). Oh, even voor de duidelijkheid, verder is het gebruik van EIST niet nadelig, zodra je PC wel de optimale kracht van de CPU wil gebruiken wordt 'ie uiteraard optimaal gebruikt, CPU wordt naar de fabrieksinstellingen geklokt (2.66Ghz) en hij gaat weer als een tierelier. :P
Spreekt dit elkaar niet tegen?

Waarom zou EIST nadelig zijn bij overklokken? Hij klokt terug als hij niet zo hard hoeft te werken en gaat harder lopen als het moet. Bij een opgevoerde motor stel je toch ook het stationair toerental niet af op 8000rpm omdat het anders nadelig is voor de prestaties?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 15:53:

Waarom zou EIST nadelig zijn bij overklokken? Hij klokt terug als hij niet zo hard hoeft te werken en gaat harder lopen als het moet. Bij een opgevoerde motor stel je toch ook het stationair toerental niet af op 8000rpm omdat het anders nadelig is voor de prestaties?
Niet direct. Het kan zijn dat je cpu op zijn hoge clock + bijhorend voltage snel werkt, maar dat bij de lagere spanning (veroorzaakt door je EIST) je cpu dan niet meer stabiel wil werken en je dus crashes hebt. Mijn x2 krijg ik zonder c&q ook hoger dan als het aanstaat. Verder is de reactiesnelheid van een systeem toch ietsjes trager (je ziet het verschil bij 3D modelling telkens je wil roteren, dan is er de eerste seconde wat vertraging), dus ik gooi die energiebesparingssystemen standaard maar uit. Zo heel veel zal het nu ook weer niet maken (en mijn x2 draait toch al passief als hij idle draait)

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 15:53:
[...]

Omdat je PC dan vast kan lopen/instabiel kan worden als 'ie idle draait, door een tekort aan voltage voor de snelheid waar die idle op draait.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Ah, zo. Heb geen ervaring met overklokken (anders dan de standaard % overklokken via bios), vandaar mijn vraag. 't is dus meer het stationair op 8000rpm omdattie anders afslaat. :+
Pagina: 1