Toon posts:

Windows start niet selecteren verkeerde partitie

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb xp standaard op mijn computer.
Nu heb ik daar vista als dual boot bij gezet.
Standaard wil ik hebben dat xp opstart.........maar het keuzemenu staat
standaard op vista.Hoe kun je dit veranderen???
Ik heb geprobeerd met bootwin (of zoiets) wat bij partition magic zit om
de andere partitie als actief te maken en dan opnieuw opstarten.
Na opstarten krijg ik alleen een liggend streepje dat continu knippert.
Ik krijg het menu niet meer.
Hoe kan ik dit oplossen......eerder kon je met fdisk een partitie ook als actief maken.

Verwijderd

Er is een verschil tussen de bootloader opties aanpassen en je partities om zeep helpen omdat je niet precies weet wat je aan het doen bent.

Google op "dual boot xp vista", zou je al aardig op weg moeten helpen...

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ik kom nu met de laptop niet meer in xp of vista.
De computer start niet verder op.
Ik stuur deze berichten vanaf een andere computer

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:22
Eerst: Booten van de Vista DVD om te kijken of je de boot nog kan fixen.

Daarna in Vista: run -> msconfig -> Computer opstarten -> aanpassen naar hoe je het wil hebben.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het repareren met de vista dvd geprobeerd maar die vindt geen
problemen. Ik kan nu misschien vista opnieuw installeren zodat ik mijn xp in ieder geval weer kan benaderen. Ik neem aan dat bij herinstallatie het bootmenu ook opnieuw gemaakt wordt???

Verwijderd

Je zei zelf dat je een andere partitie "active" heb gemaakt.
Probeer om de instellingen terug te zetten zoals ze waren voordat je begon met "klooien".
Werkt dit niet zijn er nog wel aanpassingen die je kan doen, maar ik stel voor voortaan toch wel even meer informatie in te winnen voor zo'n domme actie te gaan doen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat was op mijn laptop waar ik nu niet meer mee in xp of vista kan komen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:05
Waarschijnlijk lukt het hiermee wel:
http://vlaurie.com/computers2/Articles/bootini.htm

Of gewoon alles leeggooien, en dan niet meer met PartitionMagic gaan klooien, en het doen via een handleiding :)

Verwijderd

Topicstarter
Het vreemde is dat ook al toets ik f5 of f8 in de computer niet met een menu komt.
In de xp installatie zie ik wel dat de vista partitie nu C: is en de windows partitie os/2 niet geactiveerde partitie is. De installatie van xp herkent ook deze partitie niet.

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-03 09:15

MetalStef

gietijzer

Rustig jongens, we hebben allemaal wel eens heel domme dingen gedaan voordat we zo slim waren als we nu zijn. Dat hoort nu eenmaal bij slim worden, en ongetwijfeld is TS nu ook een ervaring rijker.

Zo'n ramp zal het allemaal niet zijn, want TS heeft natuurlijk wel eerst even een backup gemaakt van al zijn belangrijke bestanden, dus een herinstall zal niet zo'n probleem zijn.

Ow jeetje... Geen backup? :o Nou ja, dan ben je nu alwéér slimmer geworden!

Dan even wat anders verzinnen: Waarschijnlijk heb je bewust alleen je XP partitie active gemaakt en bewust niet je Vista partitie inactive, dus verwacht je daar geen probleem mee. Helaas: Je kunt maar één partitie active hebben, dus in dezelfde actie is je Vista partitie toch inactive geworden. Uit het hoofd weet ik niet of de herstel-acties van de Vista DVD ook kijkt of de bootpartitie nog active is, dus zal daar geen probleem gevonden worden.
Kijk dus eerst zelf even of de juiste partitie active is.

Mocht je een live-cd in de buurt hebben: Maak eerst nog even een goede backup van je belangrijkste bestanden. Dan kun je namelijk altijd nog een herinstallatie uitvoeren als je er helemaal niet meer uitkomt. En laat je niet gekmaken door al die wijze lui hier: Ik weet zeker dat minstens de helft van al die slimmeriken hier zelf ook nog wel eens wat verprutst. Ikzelf ook. Dat hoort nou eenmaal bij ervaring opdoen.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

Verwijderd

MetalStef: Je weet het goed te verwoorden ;)
Pagina: 1