[XP] Gemiste taken uitvoeren bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Mijn PC (XP Pro NL) heeft over de week verspreid een aantal belangrijke geplande taken te voltooien (backups van enkele andere machines en zichzelf). Tot nu toe blijft hij hiervoor aan staan (en vult z'n tijd verder met Folding@Home). Toen ik nog veel thuis werkte was dat zo gek niet, maar nu is 't onderhand zwaar overkil. De elektriciteitsrekening ligt er veel te hoog door en 's zomers is ook de warmte een probleem. Hij moet dus voortaan 's avonds laat uit en pas als ik terug uit m'n werk kom weer aan. Dat de taken hierdoor op wat andere tijden gaan plaatsvinden is niet zo'n bezwaar, maar helaas werkt de taakplanner niet mee.

Wanneer de taakplanner van Windows XP een taak gemist heeft omdat de computer uit stond, voert hij deze niet als nog uit wanneer de computer ingeschakelt wordt. Het 'beste' wat hij voor je wil doen is bij inschakelen vertellen wat hij gemist heeft, zodat je het met de hand als nog kunt starten. Weet iemand een trucje of tooltje om deze door de taakplanner gemiste taken automatisch te laten starten bij het opstarten van de computer (of het inloggen)? N.B. Het zijn forse taken die elk slechts een of twee maal per week uitgevoerd moeten (en mogen) worden. De stand bij opstarten van de machine (= elk opstarten) is dus niet geschikt.

Ik heb twee oude draadjes hierover gevonden (eentje over Win2000 en eentje nog over Win98!), maar helaas kwam in geen van beide een antwoord. Hopelijk heeft ondertussen wel iemand een work-around, met een of ander klein free-ware tooltje wellicht? Tot MS is het probleem ook doorgedrongen: Vista kan het wel.

Verwijderd

Kun je niet in de bios van je pc instellen dat de pc op een bepaald tijdstip aan moet gaan? Dus bv elke dag om 17 uur aan en dan zet je in de task manager dat hij om bv 23:30 uit moet gaan. Weet je zeker dat de pc aan staat en heb je geen probleem met de task manager.

Anders zou je wellicht een andere, freeware, task manager kunnen gebruiken waar wellicht wel de feature in zit.

• Gwaihir
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:02:
Kun je niet in de bios van je pc instellen dat de pc op een bepaald tijdstip aan moet gaan?
Interessant idee. Helaas niet beschikbaar in het bios van mijn PC. (Ook nog even bij de mobo-fabrikant gekeken naar eventueel beschikbare nieuwere versie, maar helaas.)
Anders zou je wellicht een andere, freeware, task manager kunnen gebruiken waar wellicht wel de feature in zit.
Precies. Ik hoop dat iemand er eentje weet die dat heeft, want ik heb er nog geen gevonden.

Het hoeft me niet perse gratis te zijn, doch van de produkten van $50+ die ik tegen kwam heb ik de specs niet uitgeplozen want dat is me te gek voor zo een kleinigheid. Overigens is de Engelse naam task scheduler. De task manager is taakbeheer, het venster wat je krijgt bij CTRL-ALT-DEL.

• Gwaihir
  • Niet online
Voor de meelezer / latere zoeker: ik heb 't gratis tooltje nnCron Lite gevonden wat belooft dit te doen.

Ik heb 't nog niet geprobeerd, want ondertussen ben ik tegen een andere hindernis aangelopen die automatisch als nog starten van backups voorlopig tot een minder goed idee maakt. Ik maak deze dagen nogal vaak gebruik van het tunnelen van al mijn internetverkeer via VPN. Bij het in- / uitschakelen daarvan verandert voor de buitenwereld mijn IP (precies de bedoeling ervan). Tijdens een SSH sessie van IP veranderen (de geplande backup-taken lopen via SSH) is evenwel niet zo'n strak plan. Voorlopig toch maar even met de hand een goed inhaalmoment kiezen dus.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hmm..
Voor dat laatste kan je natuurlijk ook een master-batch gebruiken die eerst je VPN up gooit, en dan pas je backup job aanzet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zo te zien heeft Vista wel de optie om gemiste taken in te halen, bij XP kom je denk ik niet veel verder (met de ingebouwde versie) dan 'Notify on missed tasks' - al heb ik geen idee eigenlijk wat dat doet? :P

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die geeft je een eventlog melding en een dialoog venstertje als ik me goed herinner :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb 't VPN juist niet nodig bij de automatische back-ups, maar (tijdelijk, een maand of twee nog, i.v.m. literatuuronderzoek) bij wat ik zelf "op de voorgrond" zit te doen. De universiteit heeft veel abonnementen op on-line databases die zijn gekoppeld aan hun IP-range. Wanneer ik die wil benaderen, zet ik het VPN even aan. Standaard alles maar over dat VPN gooien wordt (IMHO terecht) ontmoedigd. Bovendien is de toegang tot enkele servers voor de backups juist weer aan mijn thuis-IP gekoppeld.

Anyway; tijdelijke situatie, dus ik doe het zo lang wel met dat dialoogvenstertje als herinnering. (Dat blijft bij elke systeemstart herinneren tot je een job als nog hebt laten draaien. Dus komt 't door dat ge-VPN niet gelijk uit en vergeet ik het vervolgens, dan hoor ik dat de volgende dag als het goed is weer :) .)

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Is het misschien geen idee om er een tijdschakelaar voor te hangen? En met een tooltje op de pc in te stellen dat ie rond een bepaalde tijd weer uit moet?
Pagina: 1