Toon posts:

(Draadloze) router voor 100mbit connectie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier thuis een 100mbit glasvezelconnectie, verdeeld over vier computers. Ik werk nu met de volgende opstelling:

Internet
|
Linksys BEFR41
|
Linksys WRT55AG - PC 1 - PC 2 - Server 1
|
Laptop

Deze vreemde opstelling met twee routers omdat de WRT55AG geen ports wil forwarden (alles geprobeerd, firmware upgrade, helpdesk laten komen, etc, wil gewoon echt niet). Omdat deze twee-router opstelling elke keer reboot nadat de laptop het internet op gaat, wil ik nu gewoon een goede nieuwe router met zowel een 4poort switch als een draadloze connectie.

Aangezien ik hier thuis 100mbit internet heb, is me niet alles duidelijk over het aanschaffen van een nieuwe router. Vele draadloze routers zijn 54 mb/s, maar ik wil wel graag dat mijn (bedrade) server de 100mbit connectie volledig kan gebruiken.. Gaat dat gewoon?

Is zoiets: http://www.mycom.nl/Produ...ompact_Router/128653.aspx bijvoorbeeld een wijze aankoop?

Zo niet, wat raden jullie me aan?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Je server als router laten fungeren lijkt me in dit geval beter, of je hebt een dure 100Mbits-router van bijv. Cisco nodig.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:14

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:53:
Ik heb hier thuis een 100mbit glasvezelconnectie, verdeeld over vier computers. Ik werk nu met de volgende opstelling:

Internet
|
Linksys BEFR41
|
Linksys WRT55AG - PC 1 - PC 2 - Server 1
|
Laptop

Deze vreemde opstelling met twee routers omdat de WRT55AG geen ports wil forwarden (alles geprobeerd, firmware upgrade, helpdesk laten komen, etc, wil gewoon echt niet). Omdat deze twee-router opstelling elke keer reboot nadat de laptop het internet op gaat, wil ik nu gewoon een goede nieuwe router met zowel een 4poort switch als een draadloze connectie.

Aangezien ik hier thuis 100mbit internet heb, is me niet alles duidelijk over het aanschaffen van een nieuwe router. Vele draadloze routers zijn 54 mb/s, maar ik wil wel graag dat mijn (bedrade) server de 100mbit connectie volledig kan gebruiken.. Gaat dat gewoon?

Is zoiets: http://www.mycom.nl/Produ...ompact_Router/128653.aspx bijvoorbeeld een wijze aankoop?

Zo niet, wat raden jullie me aan?
De LAN switch is gewoon 100mbps, ook al is de max. draadloze snelheid maar 54mbps ;)

Het belangrijkste waar je op moet letten is de doorvoersnelheid die de router aan kan tussen de WAN aansluiting en de LAN kant. De meeste consumentenroutertjes zijn namelijk totaal niet berekend op 100mbps verbindingen en halen maar enkele tientallen mbps doorvoer. De chip die het 'routeren' doet is gewoon niet snel genoeg. Dat soort specs zijn meestal wel terug te vinden op de site van de fabrikant.

Een pc als router gebruiken is opzich ook een goede oplossing, maar kost wel meer stroom en je hebt daar wel wat kennis voor nodig van de benodigde software enzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 28-04-2007 13:59 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
DarthPlastic schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:57:
Je server als router laten fungeren lijkt me in dit geval beter, of je hebt een dure 100Mbits-router van bijv. Cisco nodig.
Dat zal dan wel duur worden.. aangezien mijn server 1 netwerkkaart heeft (moeten er twee bij + een draadloze..). Ik haal toch liever een router. Bedoel je dat mijn Linksys nu ook niet alles uit de 100mbit haalt dan?

Edit; ik ben niet snel genoeg. Ik wil er graag bij vermelden dat ik geen server of apparte PC als router wil laten functioneren, simpelweg voor de stroom en mijn huidige servertje heeft niet genoeg netwerkaansluitingen.. Router is een veel gemakkelijkere oplossing. Ik zal mijn vraag anders formulieren; het routertje wat ik aangaf in mijn startpost, zal dat mijn 100mbit connectie niet té erg vertragen? Mijn bedrade Linksys router nu is ook retesnel, tenminste ik merk het niet, als het gewoon hetzelfde blijft ben ik tevreden eigenlijk..

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2007 14:00 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:59:
[...]

Dat zal dan wel duur worden.. aangezien mijn server 1 netwerkkaart heeft (moeten er twee bij + een draadloze..). Ik haal toch liever een router. Bedoel je dat mijn Linksys nu ook niet alles uit de 100mbit haalt dan?
Er hoeft maar één kaartje bij ;) daaraan hang je dan gewoon je WRT (via een LAN poortje, zodat de router functionaliteit niet gebruikt wordt).

En let dus op. WAN poortjes zijn meestal gewoon 10/100 poortjes, maar dat zegt niks over de doorvoersnelheid die de router haalt.

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 28-04-2007 14:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-03 08:52

AirX

Tweak Guru

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:59:
[...]

Je hoeft nog maar één extra netwerkkaart in je server te zetten (kost maar 10 euro ofzo) en je hebt nog gewoon een draadloze accespoint nodig (a 50/60 ofzo). Dus zo duur ben je niet uit ;).

Verwijderd

Topicstarter
En mijn twee andere pc's dan? Ik heb dan een netwerkkaart waar rechtstreeks de 100mbit in komt, en nog eentje waar de WRT55AG aanvastzit.. Waar moet ik mijn overige 2 pc's aan vastpluggen dan?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2007 14:04 ]

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 16:07

GekkeR

key = key

Je zal een van de nieuwe type routers nodig hebben om van je volledige 100mbit/s te genieten.

Schaamteloze copypasta uit een andere thread geeft een idee waarom :
http://smallnetbuilder.co...art/Itemid,189/chart,119/
(zoek dus naar een wireless router met een hoge throughput en interne gigabit switch)

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• kingmuze
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-11-2025

kingmuze

so don't fear

Als je op hardware.info kijkt (http://www.hardware.info/...b/bGtk/grouppage/Routers/) zie je dat de meeste routers niet de 100mbit halen. Hetzelfde probleem heb ik ook.

Edit: Zie vorige poster :-)

[ Voor 7% gewijzigd door kingmuze op 28-04-2007 14:08 ]

[gvr]muze[nl] says: fear is the mind killer

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 14:01:
En mijn twee andere pc's dan? Ik heb dan een netwerkkaart waar rechtstreeks de 100mbit in komt, en nog eentje waar de WRT55AG aanvastzit.. Waar moet ik mijn overige 2 pc's aan vastpluggen dan?
Aan de WRT die je dan gewoon als switch (en accespoint) gebruikt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 28-04-2007 14:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 14:07:
[...]

Aan de WRT die je dan gewoon als switch (en accespoint) gebruikt ;)
Je zegt, dat ik dan een kabeltje van de nieuwe netwerkkaart naar de WRT moet doen, in een LAN portje (dus niet in de WAN port). Moet ik in twee van de drie overgebleven LAN portjes van de WRT mijn overige twee PC's stoppen?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 14:09:
[...]

Je zegt, dat ik dan een kabeltje van de nieuwe netwerkkaart naar de WRT moet doen, in een LAN portje (dus niet in de WAN port). Moet ik in twee van de drie overgebleven LAN portjes van de WRT mijn overige twee PC's stoppen?
Precies. Dan gebruik je de WRT als switch (en als accespoint voor de laptop).

WAN poortje kan ook, moet je alleen even in de config van de WRT instellen dat ie als bridge werkt (tenminste, ik neem aan dat dat kan). In elk geval wil je hem dan zo instellen dat de WRT niet nog eens routering gaat doen en IP's uitdelen enzo. Dat doet je server dan allemaal.

Bedenk wel dat je er met alleen een extra kaartje niet bent hè. Op die server (Windows of Linux?) zul je software moeten installeren om te routeren en ook de beveiliging (firewall) moet dan op je server geregeld worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 28-04-2007 14:13 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 14:09:
[...]

Juist :D Zorg er alleen wel even voor dat je de DHCP server uitschakeld van de WRT, anders kan je daar conflicten mee krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 14:12:
[...]

Precies. Dan gebruik je de WRT als switch (en als accespoint voor de laptop).

Bedenk wel dat je er met alleen een extra kaartje niet bent hè. Op die server (Windows of Linux?) zul je software moeten installeren om te routeren en ook de beveiliging (firewall) moet dan op je server geregeld worden.
Dat is fijn om te weten. Op de server draait Windows 2003 Server. Ik zal even rond gaan zoeken of het daarmee gaat, en welke software er voor nodig is.

Weten jullie zeker dat dit de snelste oplossing is? Want het klinkt als een behoorlijke ingreep..

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 14:13:
[...]

Dat is fijn om te weten. Op de server draait Windows 2003 Server. Ik zal even rond gaan zoeken of het daarmee gaat, en welke software er voor nodig is.

Weten jullie zeker dat dit de snelste oplossing is? Want het klinkt als een behoorlijke ingreep..
Je server kan dan in elk geval de volle snelheid van je internet lijn benutten, en je hoeft geen dure 100mbps router aan te schaffen. Enkel een extra netwerkkaartje. En ja, dan moet je wel wat software fixen en de server moet altijd aan staan. Dus het is misschien niet het makkelijkste, maar wel snel en goedkoper dan een nieuwe router.

Succes ermee in elk geval :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap de setup, maar een ding is nog niet helemaal duidelijk. Bijvoorbeeld, als ik een port wil openzetten voor bijvoorbeeld een DC++ client naar een PC die aan de swtich van de WRT zit, hoe gaat dat? Moet ik dan en op de server forwarden, en op de WRT?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 16:06:
Ik snap de setup, maar een ding is nog niet helemaal duidelijk. Bijvoorbeeld, als ik een port wil openzetten voor bijvoorbeeld een DC++ client naar een PC die aan de swtich van de WRT zit, hoe gaat dat? Moet ik dan en op de server forwarden, en op de WRT?
Nee, alleen op de server. De WRT fungeerd enkel als switch (in elk geval wel zolang je het WAN poortje niet gebruikt).

Verwijderd

Topicstarter
Twee netwerkkaarten gekocht :)

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2007 20:02 ]

Pagina: 1