Learn something new every day.
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Er zijn zat mensen die een Radeon 9200 met 512MB geheugen gekocht hebben in de veronderstelling dat dat een goede koop was omdat er 512MB geheugen opzit.
Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus
Kijk, als je binnen 18 maanden daadwerkelijk zoveel geheugen nodig hebt om een spel te kunnen spelen, dan heeft het geen zin om nu een 768MB videokaart te kopen. Want tegen die tijd kan je met de snelste videokaarten die nu op de markt zijn, niet eens spelen op hoogste resoluties. En dan heb je weinig aan al dat geheugen. Op dit moment vind ik 768MB niet nodig. Tegen de tijd dat het wel nodig is, is jouw videokaart hopeloos achterhaald.
[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 28-04-2007 13:20 ]
Verwijderd
IddNoel schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:16:
De hoeveelheid geheugen op zich zegt niet zo veel over de prestaties van een kaart. Je moet het hele plaatje bekijken en niet alleen focussen op de grootte van het geheugen.
Er zijn zat mensen die een Radeon 9200 met 512MB geheugen gekocht hebben in de veronderstelling dat dat een goede koop was omdat er 512MB geheugen opzit.
Veel geheugen is alleen handig dus als je op grote resoluties speelt (1600x1200 of hoger) met alle eyecandy aan. Bij benchmarks was het vroeger namelijk zo dat een 64MB kaart tov een 32MB kaart altijd 1 of 2 FPS sneller was in wat hogere resoluties.
Tegenwoordig zijn de meeste 17inch tft's ook niet hoger dan 1280x1024, dus een kaart met 768MB aanschaffen lijkt me dan ook overbodig voor deze resolutie
Ja, dat is precies waar ik op doel. Als de kaart niet snelgenoeg is om het geheugen uberhaupt vol te schrijven bijvoorbeeld.Noel schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:16:
De hoeveelheid geheugen op zich zegt niet zo veel over de prestaties van een kaart. Je moet het hele plaatje bekijken en niet alleen focussen op de grootte van het geheugen.
En wat Laagvliegerke idd stelt, tegen de tijd dat het wel volgeschreven wordt omdat het nodig is voor een game, dan is je kaart al dusdanig veroudert dat het geen zin heeft om die nog te blijven gebruiken voor dergelijke spellen.
Learn something new every day.
Volledig mee eens. Zelfs zeer veel 19" schermen hebben die resolutie. Dan heb je zelfs genoeg aan 320MB zoals de "budget" 8800GTS heeft.Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:19:
Tegenwoordig zijn de meeste 17inch tft's ook niet hoger dan 1280x1024, dus een kaart met 768MB aanschaffen lijkt me dan ook overbodig voor deze resolutie
[ Voor 18% gewijzigd door D-Three op 28-04-2007 13:25 ]
Verwijderd
Basicly wat een kaart snelmaakt, is het geheugenbandbreedte ( uitgedrukt in Bits, 128, 256, 384, 512etc, hoe hoger hoe beter), gebruikte geheugen (SD, DDR, DDR2, GDDR3 etc... Nogmaals hoe hoger hoe beter) en nog belangrijker de Core die het rekenwerk uitvoert. Bij de meeste fabrikanten geldt de regel hoe hoger het modelnummer (bijv x1x00) hoe beter het model zelf.
Het zijn chips van de zelfde lopende band, alleen hoger / lager geklokt. De beste modellen hebben dan ook de hoogste nummer, en daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor. De mindere modellen (die bijv niet hooggenoeg geklokt konden worden, waar maar de helft aan pipes en dergelijk in werkt) worden verkocht als midrange of budgetmodellen. Zo haalt een fabrikant meer uit hun productieprocess.
Conclusies van die review:
Het gebruik van HDR in HL2 is niet resolutie afhankelijk. HDR aanzetten kost zo een 45 MB ongeacht resolutie.
Het gebruik van AA+AF in HL2 is wel resolutie afhankelijk. Hogere resoluties kosten veel meer.
De resolutie zelf is ook resolutie afhankelijk, maar niet zoveel als AA+AF uitstaat in HL2. Of AA of AF nu veel meer geheugen gebruikt is niet uitgezocht, wat jammer is want AF is voor mij veel belangrijker dan AA.
De textures van Quake 4 op ultra mode ipv op high mode hebben een veel groottere impact of het geheugen gebruik dan de resolutie.
Antwoord op je vraag: 512 MB is nu al aangeraden voor het gebruik van de Oblivion fan-made texture pack en de HL2 fan-made texture pack. Aangezien 768 / 2 = 384, kan ik zeker wel ja zeggen, omdat Quake 4 op 2048x1536 zonder AA/AF al 394.45 MB gebruikt. Of het nuttig is, is een ander verhaal.
[ Voor 131% gewijzigd door TweakerNummer op 28-04-2007 14:04 ]
Neemt niet weg dat als je nu spellen wilt kunnen spelen op hoge resoluties met grote textures dat 512MB in ieder geval al nodig is. Neem je bij bijvoorbeeld Oblivion nog wat texture packs erbij kun je nu al profijt hebben van 768 ipv 512MB naar mijn idee. Maar goed, voor 1280x1024 is dat redelijk overkill inderdaad. En de tweede alinea is geen goede redenering lijkt mij. Als je die 768MB over 18 maanden nodig hebt om nog behoorlijk te kunnen spelen, dan heb je zeker wat aan een kaart met zoveel geheugen, tenzij je regelmatig nieuwe kaarten wilt kopen. Het lijkt mij op zich niet raar om nu een kaart te kopen die het over 18 maanden nog aardig doet, ipv nu een net iets mindere kaart te kopen waar je over 12 maanden al de balen van hebt. Dat je dan de hoogste resolutie en settings niet haalt okee, maar er is nog altijd beter speelbaar en minder goed speelbaarLaagvliegerke schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:17:
Wel leuk om wat de gooien met termen als DX10, HDR, AA, AF maar uiteindelijk geef je geen antwoord op zijn vraag.
Kijk, als je binnen 18 maanden daadwerkelijk zoveel geheugen nodig hebt om een spel te kunnen spelen, dan heeft het geen zin om nu een 768MB videokaart te kopen. Want tegen die tijd kan je met de snelste videokaarten die nu op de markt zijn, niet eens spelen op hoogste resoluties. En dan heb je weinig aan al dat geheugen. Op dit moment vind ik 768MB niet nodig. Tegen de tijd dat het wel nodig is, is jouw videokaart hopeloos achterhaald.
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Hmm dat moet misschien toch iets genuanceerd worden... De typenummers geven meestal geen goede performancevergelijking. In elk geval zeker niet in dezelfde verhoudingen als de getallen.Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:26:
Basicly wat een kaart snelmaakt, is het geheugenbandbreedte ( uitgedrukt in Bits, 128, 256, 384, 512etc, hoe hoger hoe beter), gebruikte geheugen (SD, DDR, DDR2, GDDR3 etc... Nogmaals hoe hoger hoe beter) en nog belangrijker de Core die het rekenwerk uitvoert. Bij de meeste fabrikanten geldt de regel hoe hoger het modelnummer (bijv x1x00) hoe beter het model zelf.
Ik kan me goed Radeon 9600 SE's of GeForce 6600 LE's voor de geest halen die niet veel sneller waren dan 9200 Pro's of 6200's.
Of nog beter: de Radeon 9550 (een opgevoerde 9200)... veeel trager dan een 9500 (welke in oudere/simpelere spellen vaak sneller was dan een 9600). Of GeForceFX 5500's (opgevoerde 5200's), die toch wel een stuk trager waren dan 5600's.
Tis nooit zo simpel als het lijkt.
I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"
Verwijderd
Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo
don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.