rode ogen

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 00:38
Ik heb een ixus 430 die op zijn laatste benen loopt, maar ook andere compactcamera's gebruikt. Mijn grootste probleem is dat hij binnen met flits vaak rode ogen produceert. Dat is natuurlijk wel weg te poetsen, maar ik zou graag een camera kopen waar dit probleem sterk verminderd is.
Moet ik dan naar de prosumer-klasse of beter of zijn de compactcamera's tegenwoordig ook in staat dit probleem op te lossen?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je rode ogen echt wil voorkomen moet je ervoor zorgen dat je flits zo ver mogelijk van je lens vandaan zit. Bijvoorbeeld door een vrij hoge pop-up flash.

En dan heb je natuurlijk nog de "rode ogen-reductie" functie op elke camera maar die zou ik persoonlijk niet gebruiken. De kans dat je daardoor "het moment" mist is aanzienlijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Wortelsoep op 28-04-2007 12:05 ]

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
De meest ideale oplossing zou een externe flitser zijn. Dus als je een camera koopt waar een shot shoe opzit zodat je er een externe flitser op kan bevestigen, dan heb je de minste last van rode ogen.

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

De enige echte oplossing is indirect flitsen, bijvoorbeeld via een plafond. Dit kan meestal alleen bij externe flitsers waarbij je de kop kunt kantelen.
Wat ik vroeger wel eens deed, is een spiegeltje gebruiken! :) Hiermee buig je het flitslicht af naar het plafond, waarmee je het onderwerp mooi egaal belicht. Je moet dan meestal wel het flitsvermogen handmatig aanpassen, anders is je onderwerp iets onderbelicht.

[ Voor 6% gewijzigd door adoy op 28-04-2007 12:34 ]

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Sommige compactcamera's hebben ook 2x een flits, eentje vlak vóór de foto en eentje tegelijk met het maken van de foto.
Volgens mij werkt dit ook tegen rode ogen...

Verwijderd

Siparti schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 19:41:
Sommige compactcamera's hebben ook 2x een flits, eentje vlak vóór de foto en eentje tegelijk met het maken van de foto.
Volgens mij werkt dit ook tegen rode ogen...
Wat langer duurt, zie Wilko's post hierboven.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Da's de rode ogen-reductie. Dan krijg je eerst een paar kleine preflashes, waardoor de pupillen van je slachtoffer verkleinen en je dus minder kans hebt op rode ogen. Maar die preflashes nemen ook de nodige tijd in beslag, vandaar mijn opmerking over het missen van het moment.
Om maar te zwijgen over de mensen die na de eerste flits denken dat de foto al genomen is en weer verder gaan waar ze mee bezig waren terwijl de foto nog daadwerkelijk gemaakt moet worden.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 00:38
dit lijkt me nog heel betaalbaar (onder 250) en toch een hoger geplaatste flits. Daarna wordt het snel duurder heb ik het idee.

Panasonic FZ7

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Valt wel mee, maar ik zou je vraag eens in de verschillende algemenere threads stellen en je budget bedenken :)

Bericht hierboven

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.