Toon posts:

Mobo te heet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai nu al een tijdje op het volgende systeem:

Moederbordnaam MSI K8T Neo2-F v2.0 (MS-7094)
CPU Type AMD Athlon 64, 2400 MHz (12 x 200) 4000+

(meer info is denk ik niet nodig)

Ik heb een goede zalman koeling op de Athlon gedrukt, deze zat in de winter niet boven de 34 grade. Nu de temperaturen buiten wat toenemen, nemen de temperaturen in mijn kamer ook iets toe, dit als gevolg dan het CPU standaard 40-45 graden word, stressed 50 maximaal, of bij zeer zware belasting 55.

Dit is dan niet het grootste probleem, ik heb begrepen dat een gezonde temperatuur voor het moederbord (north-bridge) maximaal 40 graden mag zijn. Die van mij zit regelmatig 40+ idle, stressed 45+ maximaal 50.

Hier maak ik me een beetje zorgen over, er zit een standaard klein koelblokje op, ik zit er over te denken om deze te vervangen met luchtkoeling, maar nu ik zo in mijn kast kijk, vraag ik me af of dit wel gaat passen. Het koelblok zit tegen het AGP slot aan, en de Zalman koeler van de CPU steekt een paar mm boven het koelblok uit.

Is de enigste oplossing gewoon bestellen en passen? Of zijn er ook nog andere opties op mijn systeem koeler te maken?

Ik heb een fan voor in, een fan achter in, en een fan in de zijkant van de kast. En tog word het zeer warm in de kast.

Ik heb de ventilator er gister ook is opgezet 15 minute, de temperaturen van alle componenten daalden naar 35 graden en ook zeker niet hoger, ik denk dus dat het probleem in de airflow zit, maar dat kan tog niet met 3 koelers?

*Hoopt op een aantal ideeën van de mede-tweakers.*

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 10:27
Als jij je koelers brak hebt opgesteld of er zitten bijvoorbeeld allemaal kabels voor, dan kan het heel goed dat je een gare airflow hebt ondanks 3 koelers. Maar 50°C voor northbridge is denk ik niet zo'n probleem en zolang je systeem stabiel draait zou ik er me eerlijk gezegd niet zo druk om maken.

The devil is in the details.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:55
Je zegt het zelf, in de winter is het goed, in de zomer niet, dus je krijgt de warmte niet uit de kast, dus je hebt meer of snellere fans nodig die de lucht naar binnen en naar buiten blazen, en dus niet de koelblok.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:39

Dark

who tweaked the light?

het bordje heeft het toch jaren gedaan zo? dus vanwaar plots meer hitte?

50c is niet veel te heet hoor voor een northbridge, die chips mogen meestal veel heter worden dan een cpu, maar als je kasttemp/mobotemp 50c is dan is er iets mis met de ventilatie.

probeer eerst eens uit te vinden waar de sensor zich bevindt op het mobo, want vaak wordt het wel northbridge genoemd maar zit het sensor op een heel andere plek, en als dat net een beetje een dood hoekje is voor de airflow loopt de temp aardig op.

je kan de locatie meestal wel ongeveer vinden door gericht op het mobo te blazen ... deel het mobo in 4 stukken in gedachte en hou een fan boven elk kwadrant, zo ga je verder tot je weet waar de sensor ongeveer zit.

Verwijderd

Topicstarter
In Everest Ultimate Edition zegt het dat het Moedebord 41 graden is standaard, 15 minuten de ventilator me kast in laten waaien scheelt zoon 7 graden. Ik neem aan dat ze met het Moederbord de north-bridge bedoelen.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:39

Dark

who tweaked the light?

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 18:25:
In Everest Ultimate Edition zegt het dat het Moedebord 41 graden is standaard, 15 minuten de ventilator me kast in laten waaien scheelt zoon 7 graden. Ik neem aan dat ze met het Moederbord de north-bridge bedoelen.
lijkt me geen goede aanname, tenzij je een reden hebt om te vermoeden dat of de northbridge een ingebouwde sensor heeft, of er een sensor op het bord zit in de buurt van de northbridge.

de mobo temp sensor zit bijv. vaak als een kleine diode op de printplaat vlak naast de sensorchip. het type sensorchip zal wel in everest vermeld staan, kijk eens of je hem kan lokaliseren op het mobo en dan daarop blazen met het fannetje?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn NB is door de redelijk magere airflow constant tussen de 50 en 55. Dit is al een half jaar zo en het werkt zonder problemen. Mijn systeem is gewoon volledig stabiel dus het maakt mij niet uit.
Pagina: 1