Ik wil mijn pc aansluiten op mijn versterker van mijn geluidsinstallatie. Dit heb ik nu gedaan via 3,5 mm jack(PC) naar 2x cinch (versterker). Dit werkt gewoon goed maar volgens mij kan ik veel beter kwaliteit krijgen als ik het aansluit via mijn SPDIF optical OUT poort op mijn pc en op mijn versterker de optical IN poort. Mijn vraag is nu: Geeft dit inderdaad beter geluidskwaliteit of is het te verwaarlozen?
Nee. Tenzij je last hebt een ground loop (50hz brom toon).
@Exirion: je hebt gelijk, ik was inderdaad in de war met SPDIF coax, wat je soms ook met een dergelijk kabeltje aan moet sluiten
@Exirion: je hebt gelijk, ik was inderdaad in de war met SPDIF coax, wat je soms ook met een dergelijk kabeltje aan moet sluiten
[ Voor 55% gewijzigd door Erik Jan op 28-04-2007 10:38 ]
This can no longer be ignored.
Volgens mij lees je zijn post niet goed: hij zegt dat ie nu 3.5mm naar 2xtulp aangesloten heeft, wat dus analoog is. SPDIF coax of SPDIF toslink zal hoogstwaarschijnlijk echt wel een verbetering zijn, tenzij de geluidskaart heel erg goed is en de versterker (DAC) vrij matig.Erik Jan schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 10:27:
Nee. Tenzij je last hebt een ground loop (50hz brom toon).
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Ja, hoogstwaarschijnlijk wel. Volgens mij maak je in de huidige situatie gebruik van de dac van je geluidskaart. Door hem digitaal aan te sluiten maak je gebruik van de dac van je versterker dacht ik. Waarschijnlijk is die van je versterker beter dus zal dit beter klinken.
Correct me if i'm wrong, ik ben hier niet heel erg in thuis.
Even optisch kabeltje halen! Je kan dan ook DVD's met AC3/DTS geluid afspelen via de decoder in je versterker. Altijd beter dan een analoge verbinding. In veel moderne surround versterkers wordt een analoog aangeboden signaal eerst weer gedigitaliseerd, dus het is beter om het gelijk digitaal aan te bieden.
[ Voor 34% gewijzigd door Technattic op 28-04-2007 10:36 ]
dat is bijna volledig afhankelijk van de DAC in je pc en in je versterker. Ergo kabeltje halen en luisteren wat je het beste vind klinkenVerwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 09:55:
Ik wil mijn pc aansluiten op mijn versterker van mijn geluidsinstallatie. Dit heb ik nu gedaan via 3,5 mm jack(PC) naar 2x cinch (versterker). Dit werkt gewoon goed maar volgens mij kan ik veel beter kwaliteit krijgen als ik het aansluit via mijn SPDIF optical OUT poort op mijn pc en op mijn versterker de optical IN poort. Mijn vraag is nu: Geeft dit inderdaad beter geluidskwaliteit of is het te verwaarlozen?
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Verwijderd
Helemaal juist!Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 10:32:
Ja, hoogstwaarschijnlijk wel. Volgens mij maak je in de huidige situatie gebruik van de dac van je geluidskaart. Door hem digitaal aan te sluiten maak je gebruik van de dac van je versterker dacht ik. Waarschijnlijk is die van je versterker beter dus zal dit beter klinken.
En daarbij komt ook nog, via het SPDIF kabeltje kan je Dolby Surround en DTS aanzetten met films. Voor het echte bioscoop geluid
Waarschijnlijk bedoel je Dolby Digital (ook wel AC3 genoemd) i.p.v. Dolby Surround.Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 10:37:
[...]
Helemaal juist!
En daarbij komt ook nog, via het SPDIF kabeltje kan je Dolby Surround en DTS aanzetten met films. Voor het echte bioscoop geluid
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
hoe zit dat eigk met geluidskaarten die adverteren met een d/a van 24bit naar 192khz? bij (budget) receivers heb ik tot nu toe maar tot 96khz gezien bij de dac's... maar dat zou betekenen dat je met niet al te veel geld een geluidskaart kan kopen met een betere dac dan bij een receiver? of heeft naar 192khz omzetten geen speciaal nut en staat het alleen leuker?
Vergelijk het met de megapixels bij camera's: je kunt beter een goeie 3 megapixel dan een slechte 7 megapixel hebben. De digitale resolutie van een geluidskaart/DAC zegt nog niks over de analoge kwaliteit.LlamaWereldOver schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 12:48:
hoe zit dat eigk met geluidskaarten die adverteren met een d/a van 24bit naar 192khz? bij (budget) receivers heb ik tot nu toe maar tot 96khz gezien bij de dac's... maar dat zou betekenen dat je met niet al te veel geld een geluidskaart kan kopen met een betere dac dan bij een receiver? of heeft naar 192khz omzetten geen speciaal nut en staat het alleen leuker?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
hoe zit dit dan bij bijvoorbeeld m-audio, voor zover ik weet is dit een goed merk voor geluidskaarten, zou 192khz dan even goed klinken als 96khz van mn yamaha rx-v459?
Verwijderd
Dat is natuurlijk je eigen mening. Puur naar de specs kijkend heeft de m-audio hier een voordeel. Alleen wat je vaak ziet is dat je bij geluidskaarten helemaal moet gaan selecteren wat voor speakersetje je hebt en hoe ze staan. Op die manier blijft het geluid niet helemaal eerlijk en is het natuurlijk iets minder geschikt om zo aan de receiver door te geven. Overigens weet ik niet of dit bij de m-audio ook zo is.LlamaWereldOver schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:02:
hoe zit dit dan bij bijvoorbeeld m-audio, voor zover ik weet is dit een goed merk voor geluidskaarten, zou 192khz dan even goed klinken als 96khz van mn yamaha rx-v459?
Het verschil met digitaal is echt te horen met de onboard geluidskaart. ik heb hier een Asus P5B-dlx met digitaal toslink geloof ik met een Sony STR 780 QS versterker. Als ik dus op video analoog zet dan hoor je de bovenste en onderste tonen niet zuiver terwijl als je deze naar digitaal zet is het stukken en stukken beter. Ik ga van de week even met mijn Sound Blaster XiFi geluidskaartje proberen.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Als je standaard cd's (44.1 khz) of dvd's (48khz) gaat afspelen maakt het echt geen hol uit.Ikzelf speel alles met mijn ac97 optical out af via een extern dac-je (beresford) op mijn buizenversterker, klinkt prima.LlamaWereldOver schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:02:
[ Voor 10% gewijzigd door blobber op 28-04-2007 13:45 ]
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Verwijderd
Ik heb mijn computer ook digitaal (coax) aangesloten, en 5.1 analoog,. En het verschil is bij mij egt groot (RXV-457) als je van analoog naar digitaal switch dan klinkt digitaal veel helderer, alsof over het analooge signaal een waas zit lijkt wel,. dus voor mij digitaal!
Verwijderd
Een vriend van me (DJ en audio freak) heeft zo'n M-Audio, weet niet welk type.LlamaWereldOver schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:02:
Op mijn versterker (Marantz AV9000/MM900 combinatie) won de DAC van de versterker het ternauwernood van die geluidskaart. Net iets meer dynamiek en ruimtelijkheid.
Die versterker-combinatie is al ietsje ouder (uit de guldens tijd), maar was toen wel 't topmodel wat Marantz aan 5.1 te bieden had (adviesprijs 6400 gulden =~ 2900 euro).
Op je Yamaha vermoed ik dat de M-Audio 't gaat winnen...
Nou ik heb nou heel het spulletje digitaal aangesloten en ik merk toch zeker wel dat digitaal veel heldere kwalteit heeft en natuurlijk dat dolby digital
. Ik heb er zeker geen spijt van
Verwijderd
Good for you! 
Voor DD/DTS is 't natuurlijk noodzakelijk om de versterker de boel af te laten handelen, en voor stereo is 't een kwestie van testen welke DAC beter is.
Voor DD/DTS is 't natuurlijk noodzakelijk om de versterker de boel af te laten handelen, en voor stereo is 't een kwestie van testen welke DAC beter is.
edit:
Echt nodzakelijk is 't niet, je kunt ook 6 kabeltjes naar je versterker leggen, maar dan moet je versterker wel een analoge 5.1 input ondersteunen...
Echt nodzakelijk is 't niet, je kunt ook 6 kabeltjes naar je versterker leggen, maar dan moet je versterker wel een analoge 5.1 input ondersteunen...
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2007 17:24 ]
Ik vermoed dat het analoge signaal dan gewoon wat zachter is of dat je echt een hele beroerde geluidskaart hebt.Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 14:54:
Ik heb mijn computer ook digitaal (coax) aangesloten, en 5.1 analoog,. En het verschil is bij mij egt groot (RXV-457) als je van analoog naar digitaal switch dan klinkt digitaal veel helderer, alsof over het analooge signaal een waas zit lijkt wel,. dus voor mij digitaal!
Staar je niet zo blind op de specificaties. Die zijn vrij nietszeggend namelijk. Alleen al voor het gemak is digitaal al sowieso de betere keus.LlamaWereldOver schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:02:
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
het blijft een moeilijke keuze
als ik digitaal doe kan ik gebruik maken van een soort upmix naar 6.1 volgens mij kan dat niet met analoog. maar al koop ik een m-audio en dat zou dan beter geluid geven.. heb ik al een plus en een min voor digitaal of analoog
digitaal zal wel goedkoper zijn..(1 kabel en weinig veeleisende geluidskaart) en ik vraag me af wat voor m-audio kaart die vriend van 'afterlife' heeft want m-audio maakt ook professionelere kaarten geloof ik.
En btw Jvs die vraag was bedoelt om juist niet naar de cijfers te kijken maar naar de daadwerkelijke kwaliteit te vragen
, maar ik geloof je meteen al zou je zeggen dat mijn vraagstelling ook een andere visie toelaat^^
En btw Jvs die vraag was bedoelt om juist niet naar de cijfers te kijken maar naar de daadwerkelijke kwaliteit te vragen
Pagina: 1