Raid 1 in combinatie met 1 OS schrijf

Pagina: 1
Acties:

• mooncat
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02-2022
Hoi,

ik wil een RAID systeem instellen die een RAID1 maakt van twee schrijven waar niet de OS op staat.

Zo iets als:

C: Snelle OS schrijf met applicaties
D & E: RAID1 met belangrijke data (mogelijk E als externe schrijf aan de e-sata poort)

Nou wil ik nog weleens mijn OS opnieuw installeren, maar nu wil ik dus dat de RAID instelling niet gewist wordt en dat niet opnieuw moet instellen en zeker niet mijn gegevens van de raid-schrijven verlies als ik de C schrijf formatteer.
Ik heb een Asus P5W DH Deluxe moederboord, die heeft twee soorten RAID chipsets, die jmicron en een intel raid systeem (dacht ik). Zou dit in principe gewoon moeten werken met wat ik boven heb beschreven? In de boekjes van het mobo staat wel allemaal hoe je het moet aansluiten, maar niet of je het steeds opnieuw moet instellen als je je OS-schrijf formateerd...

Alvast bedankt

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mooncat schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 02:00:
Zou dit in principe gewoon moeten werken met wat ik boven heb beschreven?
Ja
maar niet of je het steeds opnieuw moet instellen als je je OS-schrijf formateerd...
Hoeft niet, dit is OS-onafhankelijk.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je stelt het 1 keer in via de raid manager.
daarna ziet je pc het gewoon als 1 schijf.
je verliest dus niets als je windows formateert.
wel zul je elke keer opnieuw je drivers moeten instaleren voor je er mee kan werken

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

heuveltje schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 02:07:
wel zul je elke keer opnieuw je drivers moeten instaleren voor je er mee kan werken
Hangt er natuurlijk vanaf welk OS je gebruikt. Vista heeft bijvoorbeeld de drivers voor deze controllers standaard aan boord.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Ik heb hetzelde mobo en heb een 74 GB raptor als C bootschijf en een 1 raid 1 320 GB op mobo aangesloten..
daarnaast heb ik mbv een sweex kaartje nog een raid 0 van 2 x 500 GB
( eea mirror ik ook nog via lokaal netwerkje mbv syncback 8) )

bij het opnieuw installen van windows heb ik dacht ik alleen opnieuw een drive letter toegekend.

Afbeeldingslocatie: http://img83.imageshack.us/img83/4755/diskmanagerve3.jpg

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
maak een image van je c: , als je deze terugzet, heb je alle instellingen nog, en werken alle programma's die je geïnstalleerd had ook nog gewoon.

Om een image te maken van c: is het handig als de partitie zo klein mogelijk is, daarom lijkt het me handig om HD1 op te delen in 2 partitities.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-02 21:52

Sick Nick

Drop the top!

D & E: RAID1 met belangrijke data (
Zo te lezen wil je het als backup middel gebruiken? Het enige wat je hiermee voorkomt is dataverlies door een kapotte schijf (het staat tenslotte op 2 schijven). Echter, als door een virus of wat voor reden dan ook een bestand kapot is ben je het gewoon keihard kwijt. Ook als jij iets delete of aanpast is het gewoon jammer als je terug wilt naar een oude versie. Daar is raid1 niet voor gemaakt. Ik zou dus absoluut een externe schijf erbij pakken voor backups! En die dus alleen aansluiten als je je backup maakt (1 keer per dag of week, beetje afhankelijk van hoevaak je data verandert) en verder er vanaf blijven.

• mooncat
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02-2022
Bedankt voor alle reacties!
Sick Nick schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 12:27:
[...]

Zo te lezen wil je het als backup middel gebruiken? Het enige wat je hiermee voorkomt is dataverlies door een kapotte schijf (het staat tenslotte op 2 schijven). Echter, als door een virus of wat voor reden dan ook een bestand kapot is ben je het gewoon keihard kwijt. Ook als jij iets delete of aanpast is het gewoon jammer als je terug wilt naar een oude versie. Daar is raid1 niet voor gemaakt. Ik zou dus absoluut een externe schijf erbij pakken voor backups! En die dus alleen aansluiten als je je backup maakt (1 keer per dag of week, beetje afhankelijk van hoevaak je data verandert) en verder er vanaf blijven.
Maar als ik nou een RAID1 maak icm met een externe schrijf (met behulp van de e-sata poort)? Dan kan ik dus als het goed is de externe schrijf eraan hangen, en de raid synchroniseren, toch? Dus de voordelen van een externe schrijf, plus de gemakken van een raid-instelling.

Verwijderd

Ik heb van mijn c schijf een image gemaakt mbv acronis.
erg eenvoudig en betrouwbaar sofar.

de eerste image is iets kleiner als de grootte van het origineel maar daarna kan je voor append kiezen zodat je niet telkens de hele image opnieuw moet maken.

terugzetten is ook erg eenvoudig, de eerste keer brand je een cd'tje waarmee je kan opstarten en een locatie van je image aan kan wijzen.

Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/1671/acronisbm0.jpg

en waar die image naar toe gaat maakt niet zoveel uit.
een USB disk, een eSata disk of bv via ftp naar een bepaalde locatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2007 14:56 ]

Pagina: 1