Binnenkort moet ik gaan onderhandelen over arbeidsvoorwaarden bij een nieuwe werkgever. Het betreft een startup met groot startkapitaal en potentieel. Ik wil naast een vast salaris een deel van mijn beloning koppelen aan prestaties waarbij het halen van doelstellingen beloond wordt met aandelen en/of opties. Nu mijn vragen:
- Hoe waardeer je aandelen en opties in zo'n geval? Stel dat ik de doelstellling haal hoe weet ik dan concreet hoeveel opties en/of aandelen ik daarvoor kan vragen? Gezien het bedrijf niet beursgenoteerd is heb ik geen idee wat een aandeel nu waard is. Ook lijkt het aantal aandelen in omloop mij relevant.
- Los van fiscale aspecten, zijn er redenen waarom je beter voor aandelen of opties kunt kiezen?
- Is het gangbaar dat opties vervallen wanneer je het dienstverband beëindigd?
- Zijn er contractueel dingen waar je op moet letten?
Verder hoor ik graag ervaringen van mensen die ook een dergelijke regeling hebben bedongen. Wat zijn de do's en don'ts?
- Hoe waardeer je aandelen en opties in zo'n geval? Stel dat ik de doelstellling haal hoe weet ik dan concreet hoeveel opties en/of aandelen ik daarvoor kan vragen? Gezien het bedrijf niet beursgenoteerd is heb ik geen idee wat een aandeel nu waard is. Ook lijkt het aantal aandelen in omloop mij relevant.
- Los van fiscale aspecten, zijn er redenen waarom je beter voor aandelen of opties kunt kiezen?
- Is het gangbaar dat opties vervallen wanneer je het dienstverband beëindigd?
- Zijn er contractueel dingen waar je op moet letten?
Verder hoor ik graag ervaringen van mensen die ook een dergelijke regeling hebben bedongen. Wat zijn de do's en don'ts?
[ Voor 3% gewijzigd door ari3 op 28-04-2007 13:51 ]
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand