Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Do's and Don'ts: Beloning in aandelen en opties

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Binnenkort moet ik gaan onderhandelen over arbeidsvoorwaarden bij een nieuwe werkgever. Het betreft een startup met groot startkapitaal en potentieel. Ik wil naast een vast salaris een deel van mijn beloning koppelen aan prestaties waarbij het halen van doelstellingen beloond wordt met aandelen en/of opties. Nu mijn vragen:

- Hoe waardeer je aandelen en opties in zo'n geval? Stel dat ik de doelstellling haal hoe weet ik dan concreet hoeveel opties en/of aandelen ik daarvoor kan vragen? Gezien het bedrijf niet beursgenoteerd is heb ik geen idee wat een aandeel nu waard is. Ook lijkt het aantal aandelen in omloop mij relevant.
- Los van fiscale aspecten, zijn er redenen waarom je beter voor aandelen of opties kunt kiezen?
- Is het gangbaar dat opties vervallen wanneer je het dienstverband beëindigd?
- Zijn er contractueel dingen waar je op moet letten?

Verder hoor ik graag ervaringen van mensen die ook een dergelijke regeling hebben bedongen. Wat zijn de do's en don'ts?

[ Voor 3% gewijzigd door ari3 op 28-04-2007 13:51 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:44

Blauw

De Schreeuw

Is zo'n constructie met aandelen of opties je al aangeboden? Want ik kan me heel goed voorstellen dat ze dit in een startup liever niet hebben.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Daarbij kan het heel goed zijn dat je niet zo bar veel hebt aan je aandelen als ze toch niet vrij verhandelbaar zijn.
Overigens heb je volgens mij uberhaupt niks aan opties bij een niet beursgenoteerd bedrijf, maar dat kan aan mij liggen :D

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:27

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

kamstra schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 12:02:
Overigens heb je volgens mij uberhaupt niks aan opties bij een niet beursgenoteerd bedrijf, maar dat kan aan mij liggen :D
Het doel van de (financiers van de) meeste startups is IPO gaan van de startup. Dan wordt je optiepakket ineens heel interessant.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik heb ooit (lang geleden) opties gekregen in het bedrijf. Dat ging als volgt:
De opties gaven recht op de aanschaf van aandelen tegen de huidige koers, onder voorwaarde dat ik deze na aanschaf onmiddelijk zou verkopen. Ofwel, men wilde feitelijk geen nieuwe aandeelhouders. Hier zijn diverse redenen voor, een bedrijf kan bv. veel eenvoudiger worden verkocht als alle aandeelhouders het er mee eens zijn. Mijn belangrijkste tip is goed na te vragen of je de bijbehorende aandelen mag houden.

Verder kon ik de opties pas na drie jaar verzilveren, en ze zouden verlopen na vijf jaar. Tenslotte zouden de opties onmiddelijk vervallen als het dienstverband wordt beeindigd, ongeacht de reden (!)

Bedenk het volgende: opties zijn een HR-middel om strategische personeelsleden voor langere termijn te binden.

Je andere vragen:
Prijsbepaling? Als optiehouder krijg je zeer waarschijnlijk inzage in de jaarverslagen, en het totaal aantal uitstaande aandelen, en de waarde van een aandeel zoals bepaald door de accountant.
Keuze? Als je de keuze krijgt tussen aandelen en opties, en je hebt het geld liggen, ga voor de aandelen. Maar je zal waarschijnlijk alleen opties krijgen, die je pas na een bepaalde tijd kan omzetten in aandelen. Dan maakt het ook niet uit of je nu het geld hebt om de aandelen te kopen.
Contract-tips? Let op of je de aandelen mag houden. Verder zijn waarschijnlijk verschillende typen aandelen, let hier op. De statuten vermelden hier meer over. Waar je op moet letten is wat er gebeurt als het bedrijf wordt verkocht, want dan moeten alle aandeelhouders gecompenseerd worden.

@anderen Een NV is niet zo heel veel gunstiger dan een BV. De onderneming krijgt aanzienlijk zwaardere financiele verantwoordelijkheden zonder dat er veel tegenover staat. Weliswaar kan je de waardebepaling nu overlaten aan de beurshandelaren, maar een deel van het personeel krijgt aanzienlijke beperkingen in het handelen met deze aandelen, ivm (mogelijke) voorkennis. Aandelen zijn vooral interessant als het bedrijf wordt verkocht, en dat gaat juist makkelijker met een BV.

Tenslotte mijn ervaring:
2 jaar na toekenning was er een management buyout van mijn afdeling. Later realiseerde ik mij dat ik toen uit dienst was getreden, en dat de opties dus waardeloos waren. Niet dat het veel uitmaakte, want door slechte marktomstandigheden en verwatering was de aandeelprijs nog maar 25% van de uitoefenprijs.
En tegenwoordig ben ik zelfstandige, geen loondienst meer voor mij.