RemcoDelft schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 09:36:
Jaren geleden kwam ik
Fonero al tegen, en nu loop ik toevallig weer tegen dit topic aan. Maar voordat ik een router ga bestellen: hoeveel mensen gebruiken dit nou daadwerkelijk in de praktijk? Als ik hier in de straat op de kaart kijk, zie ik 2 accesspoints. Maar wie gaat er nu daadwerkelijk ergens voor de deur zitten met z'n laptop?
Toen ik ruim 2 jaar geleden met Fon begon gebruikte ik het regelmatig op verplaatsing.
Netjes de locaties van de Fonspots in mijn TomTom geladen kon ik zo binnen enkele minuten rijden op het internet.
Nu mobiel internet via UMTS redelijk te doen is qua prijs en snelheid merk ik, dat ik minder vaak via een Fonspot online ga.
Er zijn nu eigenlijk nog 4 (of 5) situaties mogelijk waarbij ik daadwerkelijk een Fonspot opzoek.
1) Ik moet even een wat grotere file down/uploaden, dat via dsl/kabel zomaar klaar is maar via UMTS een of meerdere uren kan duren
2) Ik heb ruim de tijd op verplaatsing - via UMTS gaat de provider het dan niet leuk vinden via de laptop en telefoonstijl-abo tetheren
3) Ik ben in het buitenland
4) Wanneer ik ergens ben waar het -toch- is (mijn telefoon legt automatisch verbinding en authenticeert mij binnen Fon bereik: app devicescape)
5) Ik ben op vakantie (Voor zover je dit los wilt zien van 2, 3 en/of 4)
Andere kant van de medaille, op mijn Fon spots (ik heb er meerdere) wordt -in totaal- zo'n 50 tot 80 keer per maand ingelogd. Waar het vroeger zelden een Fongebruiker was maar regelmatig trials en zelfs mensen die tijd aakochten (fon deelt de opbrengst met je) zijn het tegenwoordig regelmatiger
Fonero's. Verder nog altijd de nodige trials en af en toe nog eens een aankoop, al is dit te verwaarlozen.
Verder is nog op te merken dat het gebruik piekt in de zomermaanden (mooi weer) en terugvalt in de wintermaanden en bij regenachtig weer. Volstrekt logisch als je erover nadenkt, daar er meer mensen uithuizig zijn bij mooi weer. Ook is 2.4GHz bereik minder bij nat weer, dit is de eigenschap van de gebruikte frequentie, diezelfde van de magnetrons.
Ondanks de recente ontwikkelingen qua UMTS en veranderend gebruik zie ik geen reden om Fon de rug toe te keren. Wel heb ik voor mezelf besloten geen 2.0n Fonera bij aan te schaffen, de modellen die ik reeds heb (van eenvoudige classic totaan de 2g) zijn ruim toereikend voor wat ik ermee wil. Mijn hoofdrouter support n-dekking binnenshuis en die snelheid heb ik enkel nodig voor lokale filetransfers, voor internet is G ruim toereikend.