sata schijf hangt in POST

Pagina: 1
Acties:

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 18:49

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
ik wil een os (xp home) installeren op een nieuw systeem met een sata schijf, maar tijdens de post blijf de pc hangen. Het vreemde is als ik lba van de sata schijf in de bios op disabled zet, dan start de pc wel door en kan ik ook in de bios komen. De schijf wordt netjes herkend verder.

Echter als ik dan de xp setup cd wil draaien komt deze niet voorbij de melding hardwarecheck uitvoeren. De daadwerkelijke check en de rest van de setup lukt niet aangezien de pc dan daar blijft hangen.

Als ik een ide-schijf installeer, dan werkt alles vlekkeloos, ik kan dan gewoon windowsxp opstarten. De pc is dan verder ook stabiel en er kan gewoon mee gewerkt worden.
Ook heb ik de sata schijf al in een ander systeem gehangen. Daar is hij via windows xp gewoon toegankelijk. Ik kan er bestanden opzetten en weer afhalen

Ik heb overigens wel al eerder met succes de sata schijf in het nieuwe systeem geinstalleerd en voorzien van Vista. Aangezien ik gewoon terug wil naar xp heb ik daarna de harde schijf gefomatteerd in het andere systeem. Het vreemde is dat de pc vanaf dat moment dus steeds blijf hangen.

specs

intel core duo 3,4
1024mb ram
maxtor sata 250 gb harde schijf ; daimondmax 21
moederbord; asus p5vdc-mx
bios: ami-bios

[ Voor 32% gewijzigd door Sebje op 28-04-2007 00:14 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Indien je xp cd, een van de eerste xp versie is, dan mis je de sata drivers.
Dus of slipstreamen je xp home, of met installeren via diskette toevoegen.