Vista+verdeling geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• McWolf82
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik heb sinds deze week Windows Vista Premium (32-bit)

MIjn systeem is voor de rest.

Processor: Athlon64 X2 4800+
Moederbord: MSI RS482M4-ILD
Geheugen: 1280 MB DDR400 (pc3200)
Videokaart: ASUS 7600 GT

Ik gebruik m'n pc voornamelijk voor één spel, Call of Duty 2. Het geheugen is verdeeld in 2x512 MB en 1x256 MB.
Het moederbord heeft vier geheugenslots, twee groene en twee paarse.

De afbeelding staat ook in het boekje van het moederbord, maar vond het plaatje ook op internet.
De tabel toont de mogelijkheden, maar ik snap niet goed wat er bedoeld wordt,

Tot vanavond gebruikte ik de volle 1280 MB, ik dacht hoe meer beter, maar dat is dus niet het geval bij mij, want ik heb de 256 MB eruitgehaald en ineens loopt het spel wat beter.
Nu heb ik dus 512 MB in slot 1 gedaan en 512 MB in slot 3! Is dat slim? Of is naast elkaar beter?
De 2x512 MB heeft zeg maar aan beide kanten van die zwarte vlakken en die 256 MB maar aan 1 kant. Is dubbele vlakken dan dubbel channel? Of zeg ik nu iets doms?

Het zijn veel vragen, maar dan weet ik tenminste of het slim/goed is wat ik doe.

Alvast bedankt.

Wat heb ik er zelf aan gedaan om tot een oplossing te komen:

- Ik heb de RAM FAQ doorgenomen
- Boekje van moederbord doorgenomen
- Gezocht op allerlei forums.
- Gezocht op Google

Verwijderd

Is die 256MB wel even snel als de andere twee? Dat zou het kunnen verklaren.

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
2x 512 MB in dual channel (verschillende kleur slot) opstelling kan heel goed sneller zijn dan 1280MB single channel. Je hebt immers een stuk grotere bandbreedte van processor <--> geheugencontroller. Dus als je de machine puur voor gamen gebruikt ben je het beste af met de huidige situatie van 512MB in slot 1 en 512MB in slot 3.

Zie ook: RAM FAQ

edit: Ascathon, je hebt uiteraard gelijk, ik heb het even aangepast om verwarring te voorkomen.

[ Voor 45% gewijzigd door Tweeke op 27-04-2007 22:48 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:29
De afbeelding toont alleen de configuratie om dual channel aan t werk te krijgen. Je kunt waarschijnlijk ook andere configuraties maken maar dan heb je dus gewoon geen dual chan. Heb je 2 reepjes, dan moeten ze in langs elkaar. Eentje groen, andere paars. Slot 1 en 2 dus. En niet de 1 en 3 die jij nu gebruikt. Dat het zonder die 256 sneller gaat is dus iets anders. Zoals Deprem zegt kan dat aan de snelheid liggen.
Wil je ze alle 3 gebruiken, doe dan in ieder geval die van 512 in 1 en 2. Tenminste, als dual channel in die configuratie nog werkt. Wil je het helemaal goed hebben, koop dan altijd dezelfde modules. Zelfde capaciteit, snelheid, serie enz..

@Tweeke: wat jij zegt klopt dus niet. Dual channel, dan moeten ze ieder in een ander kleur slot. Zo staat het in de handleiding en zo heeft het hier altijd gewerkt.

[ Voor 25% gewijzigd door Ascathon op 27-04-2007 22:42 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou die 256MB gewoon weglaten. Let ook even op dat je bij het opstarten ziet "dual channel" en 200MHz of 166MHz. Het zou goed kunnen dat je zakt van 200 naar 166 zodra je dual channel draait, toch blijft dat iets sneller. Idd slot 1+2 of 3+4 gebruiken.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21
Als je de beide 512MB DIMM's overeenkomstig dat plaatje/manual in de sloten stopt zodat je dual channel mode hebt, heb je de snelste oplossing. Dus eentje in groen en eentje in paars. Laat de 256MB DIMM inderdaad achterwege, want daardoor werkt dual channel niet meer.

Dit is serieus manualwerk. Ik kan me voorstellen dat deze beschrijving niet geheel duidelijk is als je niet zo thuis bent in de materie, maar in combinatie met de search en de FAQ had je er toch echt wel uit moeten komen me dunkt; dit is geen rocketscience :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.