Monopod?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.058 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204251

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een leuke niet al te dure monopod en heb er eentje gezien die mij wel aardig leek om mee te beginnen. Namelijk de Vanguard mp-15 viel mij in positieve zin op bij de lokale fotoboer. Hij voelde solide aan en had een mooi prijsje (rond de 30 euro). Ik heb ook een manfrotto 790B in mijn handen gehad (ongeveer zelfde prijs) maar die voelde toch een stuk minder aan, terwijl inweze manfrotto als de tri/monopods word aangeduid.

Ja de manfrotto 560B die was in alle opzichten perfec, maar had ook een prijskaartje van bijna 4x de prijs van de vanguard. Nou kan ik me voorstellen dat het hebben van 3 stabilisatie punten een voordeel heeft tegen over 1 voetklem, maar eerlijk vraag ik me af of het het voor een monopod waard is om daat bijna 120 euro voor uit te geven, terwijl die vanguard maar 30 kost en vanguard volgens mij ook niet een slechte keuze is kwa merk...

Kan iemand mij vertellen of ik met de vanguard idd geen slechte keuze maak kwa monopod evt door eigen ervaringen, want op internet zie ik niet veel daarover staan jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Mijns inziens hangt het ook af welke lens je erop zet, en welke body je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niet veel bijzonders inweze. Gewoon mijn Canon 10D en Tamron 17-50 F/2.8 zullen het meest in combinatie met de monopod gebruikt worden en eventueel straks ook de 70-200L F/4 IS als ik daar genoeg voor gespaard heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

heel toevallig heb ik net een vanguard liggen en ga ik die morgen voor het eerst proberen ism met een 100-400L; kan nu nog geen echte mening geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peukiemon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-07 20:54
Ik gebruik zelf de vanguard monopod met de oly e300 met bigma en heb er nog geen problemen
mee ondervonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Ok ik heb hem vandaag gebruikt bij een voetbalwedstrijd. Op zich is het een prima ding maar ik kon er niet aan wennen. Na 15 minuten weer uit de hand geschoten (kon ook vanwege het mooie weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-07 18:16

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb hier een Manfrotto 334B liggen die ik nooit gebruik, ik kan er ook niet aan wennen. Misschien eerst eens een keer een monopod van iemand lenen om te kijken of het wel wat voor je is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is geen verkeerd idee TheBorg, maar ik ken niemand met een monopod (trouwens ken niemand in mijn kennisen kring die net als mij ik ook in fotografie geintereseerd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124681

Uhm, even een vraagje: wat wil je met die 17-50 op een monopod gaan doen? En de tele die je noemt heeft IS, dat wil je juist hebben zodat je géén monopod hoeft te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allstar,

hetzelfde wat je doet met een tripod alleen is op sommige plekken met name kerken, tempels en bepaalde gelegenheden het gebruik van een tripod niet toegestaan of afgeraden, maar een monopod kan en mag vaak wel.

IS wil trouwens niet zeggen dat je geen mono of tripod hoeft te gebruiken. ik noem maar als voorbeeld panorama shots (oke dat doe je inweze niet met een tele, maar ik noem maar even een voorbeeld).

Daarbij lijkt mij een monopod makkelijker mee te dragen als een tripod en bij goed gebruik ook behoorlijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124681

Anoniem: 204251 schreef op zondag 29 april 2007 @ 00:59:
Allstar,

hetzelfde wat je doet met een tripod alleen is op sommige plekken met name kerken, tempels en bepaalde gelegenheden het gebruik van een tripod niet toegestaan of afgeraden, maar een monopod kan en mag vaak wel.

IS wil trouwens niet zeggen dat je geen mono of tripod hoeft te gebruiken. ik noem maar als voorbeeld panorama shots (oke dat doe je inweze niet met een tele, maar ik noem maar even een voorbeeld).

Daarbij lijkt mij een monopod makkelijker mee te dragen als een tripod en bij goed gebruik ook behoorlijk stabiel.
In kerken etc. zit je met die Tamron 17-50 F2.8 wel goed hoor. Wide open, eventueel ISO wat omhoog schroeven en je hebt echt geen monopod meer nodig.

Bij pano shots lijkt me een tripod met een goede kop erop véél handiger dan een monopod.

Ik zeg niet dat je er niet een moet kopen (heb zelf ook een monopod) maar denk nog even goed na waar je hem precies voor wilt gebruiken. Heb zelf een Manfrotto 681B, niet zo duur, maar van goede kwaliteit. Erg stevig gebouwd, aanrader mocht je er toch persé een willen kopen ;)
Pagina: 1