Hardware defect door na jaren uit te zetten?

Pagina: 1
Acties:

• dietmertan.com
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-03-2023
Hoi.

Ik heb een paar dagen geleden mijn trouwe linuxserver gemigreerd naar een vmware machine op mijn xp bak om stroom te besparen. Nu wilde ik hem vandaag weer aanzetten maar hij deed het opeens niet meer :? Heel piepklein beetje geluid uit de voeding (geen draaiende fan) maar hij gaf wel stroom door aan de monitor. Computer doet niets en er gaan geen ledjes aan.

Die bak heeft minstens 6 jaar vrijwel onafgebroken gedraaid. Kan het zijn dat hij kapot is gegaan door hem een paar dagen uit te zetten :? Ik heb namelijjk al eens eerder een adsl modem/router gehad die jaren had gedraaid en nadat ik 1 keer de stekker eruit trok was hij gelijk ook kapot en nu heb ik dus weer zoiets :'(

http://dietmertan.com/

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Misschien dat de PC te warm is ofzo?
Wij hebben hier ook een PC die soms te warm word, en als je hem gewoon laat draaien gebeurt er niks, maar als je hem uitzet moet hij ook eerst afkoelen voordat hij weer werkt.

Wat voor hardware zit erin trouwens?

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 21:43:
Misschien dat de PC te warm is ofzo?
Wij hebben hier ook een PC die soms te warm word, en als je hem gewoon laat draaien gebeurt er niks, maar als je hem uitzet moet hij ook eerst afkoelen voordat hij weer werkt.

Wat voor hardware zit erin trouwens?
Hij stond een paar dagen uit, dus dan is hij wel goed afgekoeld mag ik aannemen :P

Edit: het is idd wel handig om er bij te plaatsen wat voor hardware er in zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2007 21:47 ]

• dietmertan.com
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-03-2023
Ik heb juist de indruk dat hij na jaren draaien opeen te koud is ofzo. Hij had 3 dagen niet gedraaid dus te warm kan hij nooit zijn geweest. Het is een AMD K6-400 met 256mb, 2 harde schijven 60 en 80 gb, Denk jetway moederbord en een AT kast/voeding. Voeding vervangen gaat dus nog lastig worden.

http://dietmertan.com/

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:50

HugoBoss1985

Xenotech

Te warm of te koud is het niet in dit geval lijkt mij zo. :P
Ik denk dat je het beste de onderdelen afzonderlijk kan troubleshooten om erachter te komen waar het probleem zit.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 21:31

Thandor

SilverStreak

Het kan zomaar zijn dat de voeding het probleem is. Die heeft altijd z'n werk gedaan bij een bepaalde temperatuur en hoefde enkel een constante belasting te verwerken. Als de voeding vrij slecht is dan kan een koude start nét teveel zijn. Immers kan een boot zwaarder zijn en is de voeding kouder waardoor deze mogelijk minder goed presteert. (En het dus niet meer trekt)

Voor het troubleshooten: Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door en maak het systeem zo kaal mogelijk. Hoe minder hardware, hoe kleiner de kans op defecten :). Het kan sowieso geen kwaad om de voeding eens door te meten met een multimeter (zie de troubleshooter).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb dit inderdaad ook weleens meegemaakt. Toevallig afgelopen maandag nog. Ik was met een collega bij een klant, waar we o.a. een server naar een nieuwe patchkast moesten verhuizen. Die server moest toen voor het eerst in 7 jaar down. Daarna bleek dat 1 van de SCSI-schijven het begeven had (gelukkig RAID-1, dus niet direct rampzalige gevolgen).

Ik heb zelf het vermoeden dat dit met het afkoelen van de componenten te maken heeft, aangezien metaal dan gaat "werken".

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Anders zou je eens kunnen proberen om met een föhn de voeding een beetje op te warmen, en dan kijken of hij het wel weer doet.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou dit 's doen:

Schoef het gehele ding volledig uit elkaar, alles eruit, kabels/drives/voeding/moederbord/etc
Haal ook alle jumpers even los en duw ze er weer (hetzelfde natuurlijk) op.
Processor even loshalen, basicly alles wat los kan even los halen en weer vastmaken.
En bouw 'm weer in elkaar.

Bij zulke dingen kan je nl oxide probleempjes krijgen (alsin, stekker grijpt altijd op hetzelfde punt, rest gaat oxideren, computer koelt af, alles krimpt een klein beetje en er gaat net een pootje hangen op een stukje oxide.
Alles losmaken en weer vastmaken sluit met vrij grote zekerheid uit dat oxidatie het probleem is.

Heb dit zelf trouwens al een paar keer gehad, vooral bij wat goedkopere componenten (slechtere legeringen voor de stekkers).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:29
Komt best wel vaak voor..
Condensatoren worden slechter, zolang een systeem draait onder constante belasting is dat geen probleem maar als je een systeem opstart en de condensatoren moeten bufferen dan trekt ie het niet.
Voor harddisken zijn het meestal de bearings die slijten.. zodra ze op gang zijn blijft het wel lopen maar als ze tot stilstand komen spinnen ze niet meer op. Dat is ook de reden dat bij groote raid arrays je rotating spindown/up hebt. Zo test je of een hdd weer opkomt na een spindown. Op deze manier voorkom je dat wanneer er een systeem down gaat er meerdere disken zijn die niet meer opkomen. (oftewel, je vervangt een hdd eerder omdat je het probleem eerder en gepland 'genereerd')
Pagina: 1