Toon posts:

Gesplitste UTP kabel - crosscable vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van m'n Versatel Davolink modem 1 UTP kabel naar de TV hoek lopen voor de Versatel TV Decoder en om m'n Xbox op de PC aan te sluiten en van internet te voorzien.

Ik ben net verhuisd en had de hierboven beschreven opstelling in m'n vorige woning ook al. Toen had ik echter een koppelstukje tussen het deel van de kabel dat voor de xbox bestemd was en op dat koppelstukje had ik een korte crosscable aangesloten. Werkte perfect.
In de nieuwe woning heb ik de kabels echter netjes weggewerkt en wil ik niet langer met het (toch beetje brakke) koppelstukje werken.

Mijn vraag is dan ook (in 2 delen), moet ik een crosscable maken van de 4 aders die voor de Xbox bestemd zijn (staat me iets bij dat ik ooit gehoord heb dat crosscable met tussenkomst van switch niet meer nodig is) en zo ja, hoe sluit ik de draden dan anders aan dan aan de andere kant van de kabel?

Ik heb de kabel alsvolgt opgedeelt:
UTP stekker 1 (Versatel Modem-Versatel Decoder)
Oranje-Wit
Oranje
Groen-Wit
LEEG
LEEG
Groen
LEEG
LEEG

UTP stekker 2 (5 poorts hub die op Versatel Modem is aangesloten-Xbox)
Bruin-Wit
Bruin
Blauw-Wit
LEEG
LEEG
Blauw
LEEG
LEEG

Ter informatie (waarschijnlijk overbodig, maar ik post het toch maar even voor de zekerheid) mijn opstelling (Om verwarring te voorkomen; ik heb 2 verschilende UTP kabels opgesplitst)
Versatel Davolink modem
LAN1 -> Versatel TV Decoder 1-woonkamer (gespitst deel van UTP kabel A)
LAN2 -> Versatel TV Decoder 2-slaapkamer (gesplitst deel van UTP kabel B )
LAN3 -> Mijn PC
LAN4 -> Sweex 5-poorts switch (Poort 1)

Sweex 5-poorts switch
Poort 1 -> Versatel Davolink Modem
Poort 2 -> PC vriendin
Poort 3 -> Xbox/Xbox 360 woonkamer (gesplitst deel van UTP kabel A)
Poort 4 -> Xbox Slaapkamer (gesplitst deel van UTP kabel B )
Poort 5 -> Linksys WAP54G Wireless AP

Verder heb ik net een Xbox360 gekocht, waar ik qua online gebeuren tot nog toe nog niets mee gedaan heb en ook niet echt veel van weet.
Heeft deze ook een crosscable nodig (ervanuitgaande dat de Xbox ook via crosscable aangesloten MOET worden)?
Is het technisch mogelijk om nog een Switch in de woonkamer te zetten met in
Poort 1 -> het gesplitste deel van de UTP kabel A voor de Xbox, die naar de Sweex 5-poorts switch loopt
Poort 2 -> Xbox
Poort 3 -> Xbox360
Waarbij ik natuurlijk niet de Xbox en de Xbox360 tegelijk aan zal zetten.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je vraagstelling is vrij onduidelijk, probeer je TS te herzien. Ik heb bij God geen idee over wat je nu wil, en hoe alles is aangesloten. Probeer het te painten ofzo?

En lees hier hoe je een crosscable maakt...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

hij wil 2 netwerk stekker aan 1 kabel knippen, dat kan prima op de hierboven beschreven manier.

Houd er alleen wel rekening mee dat je op deze manier niet de maximaal haalbare snelheid haalt over je kabel.

Verstandigste is gewoon een kabel van je modem naar die switch, en vanaf de switch een kabel door trekken naar je pc (of xbox(en), afhankelijk waar je de switch plaatst).

Kabels misbruiken is zó 2005 :P

edit: even beter gelezen; in jouw geval is het gewoon verstandiger om 2 extra kabels te trekken, het kán wel... maar of het nou zo zinvol is valt te betwijfelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2007 21:04 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:09
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 21:02:
Houd er alleen wel rekening mee dat je op deze manier niet de maximaal haalbare snelheid haalt over je kabel.
Das onzin.. als er verbinding is, 100mbit==100mbit..
Je kunt alleen geen gbit meer over 4 aders draaien.

Verwijderd

DukeBox schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 21:03:
[...]

Das onzin.. als er verbinding is, 100mbit==100mbit..
Je kunt alleen geen gbit meer over 4 aders draaien.
Daarbij vergeet je alleen even dat de weerstand van de aders per paar verschillen.
edit: wat je dus over de wat langere afstand gaat merken (wat hier wel het geval is).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2007 21:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
De hoofdvraag van dit verhaal is OF ik van het deel van de gesplitste utp kabel dat bestemd is om van Switch naar Xbox te lopen een crosscable moet maken (normaal gaat aansluiten PC-Xbox via crosscable) en zo ja, hoe maak ik die crosscable?

UTP aan kant van switch is dus:
Bruin-Wit
Bruin
Blauw-Wit
LEEG
LEEG
Blauw
LEEG
LEEG

UTP aan de kant van Xbox moet worden:
?
?
?
?
?
?
?
?

De afstand van de kabel is zo'n 10 meter naar de woonkamer (kabel A) en 8 meter naar de slaapkamer (Kabel B).

Over die snelheid. Ik heb de stekker voor de Tele2 Decoder al wel gekrimpt en het TV kijken gaan prima zonder haperen. Verder heeft de Xbox geen huiveringwekkende snelheden nodig, dus als er snelheidsverlies zou optreden door het opsplitsen van de netwerkkabel, dan maakt me dat niet zoveel uit.

In m'n vorige woning was het een kabel van zo'n 30 meter en dat werkte ook op zowel Xbox als Versatel TV decoder prima, alhoewel TV om de 10 minuten even een seconde haperde (niet erg vervelend dus).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:09
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 21:04:
[...]

Daarbij vergeet je alleen even dat de weerstand van de aders per paar verschillen.
edit: wat je dus over de wat langere afstand gaat merken (wat hier wel het geval is).
Weer onzin, weerstand blijft gelijk. Echter, heb je kans dat je de 112,8 meter niet redt aangezien je over deze (maximale) lange afstand meer kans op overspraak hebt.

Qua doorvoersnelheid blijft het gelijk... het werkt, of werkt niet. Packet loss zal niet voorkomen als je link hebt maar als de weerstand/overspraak (zal eerder last hebben van overspraak dan weerstand) te laag/hoog wordt, er gewoon géén link zal zijn.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 21:04:
[...]

imho is het weerstand verschil te verwaarlozen (theoritisch heb je gelijk) voor een hogere spoed heb je meer lengte kabel nodig, maar meer dan een ohm verschil zal het niet wezen.

Iperf

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-03 10:17
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 21:26:
De hoofdvraag van dit verhaal is OF ik van het deel van de gesplitste utp kabel dat bestemd is om van Switch naar Xbox te lopen een crosscable moet maken (normaal gaat aansluiten PC-Xbox via crosscable) en zo ja, hoe maak ik die crosscable?

UTP aan kant van switch is dus:

UTP aan de kant van Xbox moet worden:
Switch-Xbox is gewoon straight.... Gewoon dezelfde volgorde aanhouden moet werken dus...

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik zo proberen.

Bedankt voor antwoord!
Pagina: 1