Toon posts:

Afmetingen Affiche

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor een fuif een affiche ontwerpen die op a2 grootte wordt afgeprint. Nu is mijn vraag in welke afmetingen (px *px) ik mijn affiche moet ontwerpen op pc om dit mooi en gedetailleerd genoeg( in ieder geval niet pixelerig) op een a2-papier af te laten drukken.

Alvast Bedankt

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 18:30:
Ik moet voor een fuif een affiche ontwerpen die op a2 grootte wordt afgeprint. Nu is mijn vraag in welke afmetingen (px *px) ik mijn affiche moet ontwerpen op pc om dit mooi en gedetailleerd genoeg( in ieder geval niet pixelerig) op een a2-papier af te laten drukken.

Alvast Bedankt
in quark/indesign kan je gewoon het a2 formaat weergeven. je werkt niet met pixels maar met milimeters.

zie ook deze site:
http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/iso-paper.html

Als je alles in vector doet en daar een PDF (liefst cPDF) van maakt heb je nooit problemen met wazige/pixelige affiches

[ Voor 9% gewijzigd door Qorne op 27-04-2007 18:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het als ik mijn affiche in een simpel programmaatje als bijvoorbeeld paint.NET maak?
Wat zou ik dan moeten doen?

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 18:41:
Hoe zit het als ik mijn affiche in een simpel programmaatje als bijvoorbeeld paint.NET maak?
Wat zou ik dan moeten doen?
Uuh geen idee wat voor programma dat is... maar ik raad af om iets als JPG GIF PNG BMP oid aan te leveren is niet ideaal helemaal niet als je gaat printen/drukken.

indesign/quark kan je gratis downloaden van adobe.com of quark.com en heb je 30dagen om er mee te spelen!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 12:04

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Wat Qorne zegt.
Vooral geen paint oid gebruiken, en al helemaal niet voor een affiche met dergelijke afmetingen.
Wil je geen trial maar wel gratis software waarmee je met fatsoen kunt werken dan is Scribus mss een idee, ook de windowsversie is tegenwoordig redelijk stabiel, inclusief een goede Export to PDF functie voor je drukker/repro.
Zorg wel dat je altijd met materiaal werkt met voldoende resolutie, maar dat moet met elke software die je gebruikt ;)

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-12 22:01
Wat een moeilijk antwoorden op zo'n simpele vraag... poster voor een fuif, die hij vast op je eigen printertje gaat afdrukken:

150 DPI -> 1024x1520 pixels (houd je een randje van iets minder als 2 cm over)

maar dat had je ook zelf kunnen uitrekenen hoor.

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:17

Just_I

What did you just say?

^^^ Het lijkt me niet dat de TS een A2 printer ter beschikking heeft als hij ook nog eens met Paint.NET werkt ;)

Als je het toch in programma wilt gaan maken waar met pixels gewerkt wordt en je het gaat afleveren aan een drukker (neem ik aan) zou ik zo'n grote ongeveer aanhouden:

594mm X 420mm op 300 dpi = 7016*4961 pixels

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-12 22:01
oh, a2... oke, ik ga opnieuw leren lezen.. niet op een printertje dus.

maar blijft dat t antwoord "H x B op R dpi = zoveelxzoveel pixels" is,
en niet een verhaal over welke software beter is.

• sloory
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:10
Sommige drukkerijen vragen dat je ontwerp een paar mm groter ontworpen wordt dan het formaat waarop het gedrukt gaat worden. Ik zou zeggen informeer bij jouw drukkerij.

Vergeet ook niet in je software de kleurenmodus naar CMYK te veranderen, en niet op RGB te laten staan.

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11 20:32

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Pagina: 1