LINUX Slackware => Process gebruikt >30 CPU

Pagina: 1
Acties:

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-01 15:35
Hallo Allemaal,

Sinds kort gebruik ik een slackware distributie op mijn laptop (hp nx5000). Dit werkt een paar dagen goed, daarna , van het ene op het andere moment loopt er direct na het opstarten een process dat > 30 cpu gebruikt (user) en soms zelfs 80 %!! Het probleem is dat ik het process dat dit veroozaakt niet kan identificeren.

Nogmaals, dit gebeurt direct na het opstarten en er is nog dan niks gestart. Volgens TOP gebruikt X het meeste met 7 %.

Top laat het volgende zien:

Afbeeldingslocatie: http://img24.imagevenue.com/loc624/th_97635_top_123_624lo.jpg

Volgens mij is dit niet normaal. De latop staat gewoon te niksen en gebruikt dan al > 30 % CPU en soms loopt dat op naar 80 % met als gevolg dat de laptop nagenoeg niet bruikbaar is.

[ Voor 22% gewijzigd door netvista op 27-04-2007 20:37 ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
man top; top -d0.5; man ps; ps aux

Gebruik je een wireless-lan-kaartje in die laptop ? Zo ja, welke ?

/edit ugh

[ Voor 60% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 27-04-2007 18:15 . Reden: zo ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• netvista
0xDEADBEEF schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 18:08:
man top; top -d0.5; man ps; ps aux

Gebruik je een wireless-lan-kaartje in die laptop ? Zo ja, welke ?

/edit ugh
Ja ..een intel pro wireless 2200BG (ugh)

[ Voor 7% gewijzigd door netvista op 27-04-2007 18:18 ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
netvista schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 18:18:
[...]

Ja ..een intel pro wireless 2200BG (ugh)
Aha, een Intel: in de Linux-driver (in de 3945 tenminste) zit een bug die de module/in-kernel driver 100% cpuload trekt :/ ( http://www.google.nl/sear...100+cpu&btnG=Zoeken&meta= ), of de ipw2200 dat ook heeft weet ik niet (heb zelf een ipw3945).

Om het te voorkomen heb je (proefondervindelijk bevonden bij bovenstaande chipset) de volgende mogelijkheden:
• niet meteen doorstarten vanuit grub/lilo
• je wireless-aan/uit-knopje op "aan" zetten, dan booten

Overigens is het imo niet te voorspellen wanneer je module dit gedrag zal gaan vertonen; met wireless op "uit" en gelijk doorstarten naar linux kan het namelijk ook goed gaan, geen cpu-hogging.

[ Voor 3% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 27-04-2007 19:40 . Reden: disclaimer ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Er is niets mis met de ipw2200 driver en die wireless kaart (ik heb hem zelf en draai er al anderhalf jaar probleemloos mee (geen belachelijke CPU-load etc.)).

offtopic:
DE makkelijkste wireless-kaart om aan de praat te krijgen trouwens

0.0

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Je hebt een aantal zombie processen, doe 'ps aux' en grep op defunct om te kijken wat er precies aan de hand is.

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• netvista
Nog even een updatetje op dit topic voor de geinteresseerden. Het probleem is inmiddels opgelost. De oorzaak was een systeem monitor programma wat de boel op hing.

Programma gekilled en het probleem was opgelost. Kostte alleen wat moeite om uit te vinden waardoor het nou veroorzaakt werd.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Een beetje offtopic:
cherwin schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 00:59:
Je hebt een aantal zombie processen, doe 'ps aux' en grep op defunct om te kijken wat er precies aan de hand is.
Zombie processen gebruiken nooit CPU-tijd.
Pagina: 1