Temp.gestuurde ventilatieregeling

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19178

Topicstarter
Heb bij Conrad de volgende items besteld:
Temperatuurgestuurde ventilatieregeling, artnr.998729-89, met een losse NTC weerstand
en de Temperatuur afhankelijke luchtregeling,
artnr.118028 a fl. 12,95
Iemand ervaring met de monatge en de werking van deze spulletjes, en is het belangrijk welke NTC (weerstand bij 25%) je gebruikt voor het eerste item ?

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161

Ronald,

Op zich een leuk ding. Ik vraag me alleen af: is de beperking van toepassingstemperatuur van 0 tot 40 graden C. niet te vervelend? Ik ben bang dat, zeker je cpu, wel eens heter zal worden...

Zou je je ervaringen willen posten?

En nog wat anders: zou iemand niet een schemaatje in elkaar kunnen fabrieken van een dergelijke schakeling? Met behulp van een transistor en een NTC moet je zoiets toch inelkaar kunnen fabrieken? Ik heb alleen geen idee van de waarden van die parts... Als we even uitgaan van een fannetje dat 0.5 amp trekt bij 12V. En je wilt de spanning over de fan laten varieren tussen 0 en 24 V (kan hij ook wat harder draaien dan volgens specs bij een zwaar potje Q3-en...)en een temp van 0 tot 70 graden (?) gemeten moet kunnen worden: wie o wie kan de handel even voorrekenen?

Ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hij zal niet reageren op de temperatuur van de processor, maar van de lucht die door de fan gaat. En die is gemiddeld lager dan de processor temperatuur

Ik heb eeb kant en klaar setje gekocht bij www.dil.nl daar zat de ntc bij. Ik meen dat hij iets van 10k was

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maarre, als ik die ntc direct op de proc. plakt zal hij wel degelijk de temp van de proc meten. Of van de transistoren van je voeding etc. Het is maar net waar je de sensor plakt lijkt me.

Alleen bij die fans waar een sensor ingebouwd zit meet hij de fanluchtemperatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

Het lijkt me ook wel handig om de NTC op een dun koper plaatje te zette, dat ergens boven de CPU hangt. Dan kan je daar al je fans op aansturen..

uhh bij nader inzien, een deel van je fans. Als de boel uitvalt is dat niet leuk, en maakt testen ook moeilijk...

Als je twee outtake fans en CPU-(gestacked) fans hebt , laat je van allebei er één die langzaam en stil is, altijd lopen.

De 2e CPU fan en alle andere op de temp regeling... lijkt me een puike manier van koelen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nu al een sensor van de Halfords tussen de koelribben van mijn Duronkoeler liggen. En die geeft 38.7 graden aan. De tool van MSI geeft 37 graden aan. Dus samen geven ze een goede indicatie. Nou kan er best nog een sensor bij geduwt worden, en dan stuur ik daarmee de koelfan van de proc aan.

Ditzelfde verhaal geldt voor de SS7-koeler op mijn Xentor32 kaart.
En ik zou het ook willen maken voor de fan van de voeding.

Maar nu dat schema nog... Of eigenlijk meer de waarden van de transistor en NTC.

Iemand electrogoeroe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het schema en de componenten zijn al een keer of wat hier gepubliceerd. Gebruik even de search.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien ben ik een klunts, maar ik kan het dus niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 16:29
Je kan ook een Schmitt trigger maken met een Opamp en daarmee een soort thermostaatwerking krijgen. (als onder bep temp dan uit, als boven bep. temp dan aan en daartussenin de huidige status.

Is makkelijk te maken. Als je interresse hebt.

Trouwens, wat voor temp. sensor gebruikt je?

moet je me wel even emailen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, leuk, maar ik gebruik dus nog geen sensor. DAT wil ik nou juist weten...
En liever geen thermostaat-iets, want dan krijg je dat de temp nooit optimaal is: pas als hij onder een drempelwaarde komt gaat hij aan. Liever dat de fan harder gaat draaien als de temp toeneemt en langzamer als de temp afneemt. Dan wordt een verschil in omgevingstemp ook gewoon meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
>is de beperking van toepassingstemperatuur >van 0 tot 40 graden C. niet te vervelend? >Ik ben bang dat, zeker je cpu, wel eens >heter zal worden..."

Ik wil e.e.a. als volgt uitvoeren:
de goedkope uitvoering, met ingebouwde sensor, in de behuizing van de voeding, en daarmee die fan aansturen. sensor meet de luchttemperatuur in de voeding.
de dure uitvoering, met losse TNC: de TNC tussen mijn GForce en de PCI kaarten hangen, en dan de (extra) case-fan aansturen
De koeling van m'n CPU (slot-1 in a box) laat in ongemoeid, deze is al stil genoeg.
Overigens is de beperking van 40grad niet zobelangrijk: bij 40 graden stuurt hij al 100% aan, en meer dan 100% haalt ie niet

>En nog wat anders: zou iemand niet een
>schemaatje in elkaar kunnen fabrieken van
>een dergelijke schakeling? Met behulp van
>een transistor en een NTC moet je zoiets
>toch inelkaar kunnen fabrieken? "

voor 12,95 ga ik niet knutselen hoor !
voor de andere versie heb je gelijk: dit moet anders kunnen, hoewel het bouwpakket slecht 22,95 kost, en je daarmij niet zo veel besparen lijkt me..

>Ik heb alleen geen idee van de waarden van
>die parts... Als we even uitgaan van een
>fannetje dat 0.5 amp trekt bij 12V.

Dat is geen fannetje, dat is een FAN. de "normale" casefans trekken iets van 0,2 A

>En je wilt de spanning over de fan laten >varieren tussen 0 en 24 V

Spanning kan je niet laten varieeren, op een gegeven moment stop je fan, bv bij < 5 volt
De door mij aangehaalde schakelingen welken volgens mij met pulsen...

(Gaat lekker, dat quoten maar niet heus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20007

Op mijn website staat al 2 weken een automatische koelerregeling!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 16:29
Je kunt een AD592(A/B/C)N, Als ik het nog goed uit mijn hoofd weet zijn dat sensoren waarvan de STROOM veranderd t.o.v. de Temperatuur. Als dat dan in combinatie met een Opamp met een optelschakeling (of je neemt er 2 om het verschil te meten) kun je de snelheid van de fan aanpassen aan het verschil tussen de binnen en de buitentemperatuur (bij een klein verschil draait hij langzaam en bij een groot verschil draait hij sneller).

Als je daardan nog een gelijkstroomcomponent bij doet dan kun je heel makkelijk se snelheid instellen met een VarWeerstand zodat je ook nog kunt zeggen dat er een vaste afwijking bijgeteld wordt, of dat het uitgestuurde signaal meer of minder afhankelijk is van de temperatuur (vermenigvuldigen).

Ik heb wel een paar leuke plannen: benodigdheden:

2* opamp (741 of OPA117 bijvoorbeeld)
2* AD592(A/B/C)N Tempsensor
2* Varweerstand
1* FET:? (nodig voor aansturen fan, niet direct op opamp voor rendement o.a.)

Nog wat spulletjes erbij en klaar is kees!

Tekeningetje heb ik hier zo niet maar als je wilt kan ik wel iets fabriceren voor je. Een aantal dingen zul je dan wel zelff moeten uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20007

Op mijn site staat dus een volautomatische koelerregling. Net upgedated: plaatsen koeler in kast erbij.

Bart B:
Je wou de stroom van de koeler afknijpen om m langzamer te laten lopen?
Dan moet je géén FET gebruiken, die zijn namelijk SPANNINGS-gestuurd! :+:+:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/stevejobs101/Pictures/ventilatorregeling_simpel.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/stevejobs101/Pictures/ventilator_easy_1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hartelijk dank! Ik ga de spulletjes kopen en dan lekker genieten van de rust in de kast.

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn ervaringen met de Conrad spulletjes:
Ik heb een van de goedkope printjes tegen mijn brander gemonteerd. Hierboven staat een slot-fan. Als de brander warm wordt, gaat de fan (harder) draaien.
Een andere heb ik op het koellichaam van een van de torren in mijn voeding gemonteerd. De fan gaat pas aan als het blok warm wordt enz.
De "duurdere" regeling: NTC tussen mijn PCI kaarten gestoken. Aan de voorzijde van mijn kast een extra fan (onderkant), die (harder) gaat blazen naarmate de temp. tussen mijn PCI kaarten hoger wordt (dode ruimte).

Mijn casetemp. is nu max 31 grad bij 2 urr volle belasting (DVD, CDRW en HD laten ratelen) en de CPU 37 graden (350@392)

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12758

mja, dus ik ga quaken en in een keer gan als me fan's aan.
haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zeg Ortep, waar staat die aut.temp. regeling op www.dil.nl? ik kan het nergens vinden |:(

O wacht, is het soms die temperatuur controller van f179,- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Gebruik als zoekwoord REGELING

VENT/12 VENTILATORREGELING 12V DC 24,95 11,32

Die vind je dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Hey Ortep,
hoeveel ampere kan die regelaar van DIL maximaal leveren???

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Pagina: 1