[Geheugen] Timings in bios

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Ik heb pas een nieuw systeem gekocht, en hierbij CM2X1024-6400C4 2gb van Corsair en een E6600.

De E6600 draait nu op ~3.0GHz (fsb 333), en hierbij zet hij mijn geheugen dus ook op 333MHz. Dit vind ik niet erg, sinds hij nu 1:1 draait. Alleen zijn de timings wel helemaal raar gaan lopen. Zo staat hij op 8-8-8-14 of iets in die richting. Nu moet ik ze denk ik zo instellen:

DRAM Cas latency:
DRAM RAS to CAS: 4
DRAM RAS Precharge: 4
DRAM RAS activate to precharge: 12 (of andersom met write recovery)
DRAM Write recovery time: 4

Maar nu weet ik niet waarom de volgende moeten:

DRAM TRFC
DRAM TRRD
Rank write to read delay
Read to precharge delay
Write to precharge delay

In CPU-Z geeft hij wel aan (de normale waardes van het geheugen, niet waarop hij nu draait):
Frequency 400MHz
CAS# Latency: 4.0
RAS# to #CAS: 4
RAS# Precharge: 4
Tras: 12
Trc: 22
Command rate: 2T

Dus, zou iemand mij kunnen vertellen waarop ik nu mijn timings allemaal moet gaan instellen, zo via het lijstje dat boven datgene staat van CPU-Z. En ook nog of ik mijn geheugen het beste 1:1 kan laten draaien, of op 400MHz moet zetten.

Het moederbord is trouwens een p5b deluxe. (Bios is niet geflashed, zal ff checken wat de versie is.)

BIOS versie is: v02.58

En met de volgende waardes start hij niet eens meer op:

DRAM Cas latency: 4
DRAM RAS to CAS: 4
DRAM RAS Precharge: 4
DRAM RAS activate to precharge: 12
DRAM Write recovery time: 4

DRAM TRFC: 42
DRAM TRRD: 10
Rank write to read delay: 10
Read to precharge delay: 10
Write to precharge delay: 11

Als ik dit instel dan moet de stroom eraf/erop doen en daarna start hij op met de melding overclocking failed.

[ Voor 17% gewijzigd door Montaner op 27-04-2007 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zet de timings maar weer op auto, en het geheugen op 400MHz. het draait dan niet meer 1:1, maar de extra snelheid maakt dat wel weer goed.