[nieuw systeem] HTPC / download server

Pagina: 1
Acties:
  • 374 views sinds 30-01-2008

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:36
Ik heb laatst een mATX en een passief gekoelde videokaart gewonnen.
Nu leek het me leuk hier een HTPC van te maken die ik ook als 24h download server kan gebruiken.

Ik wil met deze pc films op TV kijken en downloaden. Hij komt dus in een TV kast met open achterkant te staan en wordt via de s-video aangesloten op de SCART aansluiting van mijn CRT TV.

Om het geheel compleet te maken had ik het volgende lijstje in gedachten
  • Gigabyte GA-945GZM-S2 (reeds in bezit)
  • Gigabyte X1300Pro Silent (reeds in bezit)
  • Celeron 347, E4400 of Celeron 4xx ? Is E4400 overkill voor HTPC? Wat is zuiniger per 24h?
  • 2x512Mb PC4300, €40
  • Thermaltake Blue Orb II of Scythe Ninja? Zou een Ninja passief gebruikt kunnen worden?
  • Antec NSK2400, €80
  • Samsung Spinpoint of Seagate 7200.10 320gb SATA? €70. Is er echt verschil in snelheid en geluidsproductie?
  • Samsung DVD-brander SATA, €28
  • Hauppauge WinTV PVR-150MCE, €50
  • MS Media Center Remote & Receiver , €21
  • Wireless keyboard met trackbal ofzo?
Totaal €350-450. Win XP MCE heb ik al.

Ik had al gekeken in de BBG van maart 2007, maar die vind ik toch te duur en ik heb geen 1080i plasma van 47" maar een gewone 26" WS CRT TV.
Ook heb ik wat reviews van HTCP kasten gelezen. Toch zit ik nog met wat vragen. Vooral mensen die al een HTPC hebben zouden me kunnen helpen.

Is een HTPC uberhaupt wel te gebruiken op een CRT?
Is dit een energie zuinig systeem waar ik 24h op kan downloaden?
Heeft het nut een E4400 op 10x266 te laten draaien of is dit niet nodig?
Is een Celeron 347 voldoende of is een Celeron 4xx die binnenkort uitkomt veel zuiniger/sneller?
Kan ik zo'n processor passief koelen met een Ninja icm de 120mm fan(s) van de NSK2400?
Als ik de cpu toch actief koel verstoort een Thermaltake Blue Orb II de airflow niet?
Is een systeem nog een beetje te besturen via de lage resolutie van een TV?

• M411007
hmm blijkbaar te moeilijke vragen? ;(

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2025
Is een HTPC uberhaupt wel te gebruiken op een CRT?
ja hoor, voor het kijken van video content
Is dit een energie zuinig systeem waar ik 24h op kan downloaden?
zoek het gebruik (tdp) van de processor ff op en tel daarbij je grafische kaart bij op...
Is een systeem nog een beetje te besturen via de lage resolutie van een TV?
ja via een speciale interface zoals mce of mediaportal icm een afstandbediening

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je kan het zeker aansluiten op een CRT, alleen zal het (gelijk je laatste vraag) allemaal vrij groot lijken, de resolutie is immers laag.

Over de zuinigheid: als je alle energiebesparende opties aanzet, en op het maximum, en eventueel je beeldkaart nog eens naar beneden clockt, zal ie niet veel uit het stopcontact trekken ;).

Ik denk dat je voor een HTPC, wat toch wat moet encoderen, beter een E4400 neemt, dat werkt net wat soepeler :).

Of ie actief te koelen is, moet je kijken hoeveel de processor maximaal verstookt, en hoeveel je koeler kan verwerken.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• M411007
Hmmm een E4400 heeft EIST en kan dus dmv speedstep energie besparen. TDP is 65W.
Een Conroe-L, Celeron 4xx, heeft geen EIST maar wel een TDP van 35W.

Als de 4400 onder de 35W uit kan komen met zn speedstep is die interessanter. Encoderen hoeft niet zo snel te gaan. Hij staat toch altijd aan. :)

Lage resolutie van de TV is niet erg aangezien ik er toch alleen films op wil kijken en downloaden. Downloads instellen kan ik dan ook vast wel met een of ander remote programma via een andere pc doen. Moet ik nog ff uitzoeken welke zowel via lan als via internet werkt.

Actief koelen is niet zo'n probleem. Moet ik alleen nog uitzoeken wanneer een Ninja passief kan koelen. En waarmee ik het spul ga bedienen.

hmm, ik zie net dat een E2160 maar €88 kost. Dit is ook wel een leuke optie. Toch weer €40 goedkoper dan een E4400.

[ Voor 7% gewijzigd door M411007 op 01-05-2007 16:47 . Reden: E2160 ]

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-12-2025

jbr

Right back @ ya

Ik zou met jouw eisen eerder kijken naar een Atom systeempje op basis van Nvidia's ION platform of de Intel USW15 chipset. Krachtig genoeg voor wat je ermee wilt, klein, zuinig en stil.

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:17
Als men in 2007 wist wat een Intel Atom was misschien ;)

* GENETX zet een slotje om dit topic voorgoed in het verleden te houden ;)

[ Voor 67% gewijzigd door GENETX op 19-05-2009 20:29 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.