Onbetrouwbare tempsensor cpu

Pagina: 1
Acties:

• zerodian
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-07-2021
Hey,

dit zijn mn specs:
Moederbord Asus P5B P965
Processor(s) Intel Core 2 Duo E6600
Geheugen 2x Corsair DDR2 1GB CL5 CM2X1024-6400
Hard Disk(s) Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA II 16MB
Videokaart(en) Asus EN7600GT/SILENT/2DHT/256MB
CPU cooler Zalman CNPS9500 LED
Systeemkast Antec Nine Hundred

Ik heb mn cpu normaal op 2.4 GHz lopen, waarbij hij dan idle ongeveer 42 graden is met een omgevingstemp van 25. Nu vind ik dat erg hoog met een Zalman maar ik denk dat het gewoon een slechte cpu is. Als hij stressed is geeft de sensor 50-55 graden aan met een ambient van 25. Dit alles meet ik met Everest.

Nu had ik laatst de cpu geklokt naar 2.86 GHz, waarbij hij vervolgens idle 50 graden was. Nu wilde ik testen of hij stabiel was en dat deed ik met Orthos. De temperatuur steeg naar 60-63 graden na ongeveer 2 minuten en dit bleef voor 10 minuten zo. Dus ik dacht die stijgt vast niet meer zoveel en ik ging ff beneden wat eten.

Toen ik terug kwam stond PC Probe te knipperen en Everest gaf een temperatuur aan van 113 GRADEN.!!! :| . Ik schrok me kapot en zette Orthos meteen uit. Daarna ging ik weer ff weg en toen ik later terug kwam was de cpu nog steeds 90 graden terwijl hij ruim 20 min de tijd had gehad om af te koelen. Toen startte ik mn pc opnieuw op en was hij ineens 40 graden :?.

Nu vraag ik me dus af of deze sensor van mn cpu wet te vertrouwen is. Ook vraag ik me af of er een andere oplossing is om de maximale temperatuur van je cpu te bepalen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om met je handen aan de heatpipes van de Zalman te voelen en dat te zeggen dat hij niet warmer kan??

Alvast bedankt

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Er zijn C2D's met brakke heatspreaders in de omloop.
Er is een methode om er achter te komen of je er een hebt. Ik denk dat je bij Intel kan vinden hoe en wat. Je kan dan ook gratis je CPU om laten ruilen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• nsttu
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-01 18:06
die temp sensor is in iedergeval ook niet goed. een CPU houd een temp van 110 nog geen minuut vol. laat staan dat je een nog eens een BSOD hebt gekregen.

• chunyu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-10-2025
Misschien werkt everest niet altijd even goed met sommige moederborden...of ligt daar het niet aan?

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:33

yassine

Nothing to it but to do it!

Doe eens een Bios update voor je P5B.

Helpt vaak voor dit soort dingen :)

KLIK

[ Voor 39% gewijzigd door yassine op 30-04-2007 01:13 ]

• nsttu
ik heb zelf ook het probleem dat de temps niet goed worden weergegeven. heb soms op IDLE 0 graden op een core. bij mij gaat het om een ASUS M2N-E SLI met een AMD x2 4400+ (brisbane).
ik heb ook al de nieuwste biosflash er op staan.

Verwijderd

Voor de zoveelste keer: software meting is NOOIT te vertrouwen...

Je hebt 5 problemen:

1 - Je weet niet wat je meet, je weet niet waar de sensor zit (in de socket, onderin de CPU, bovenin de CPU, langs de core onder de spreader etc etc)
2 - Je weet niet of de sensor wel correct contact maakt (als dat uberhaupt de bedoeling was van de sensor, een sensor in de socket maakt haast nooit contact)
3 - Je weet niet of de boel wel gekalibreerd is en ook niet wat de nauwkeurigheid is van de sensor bij de temperaturen die je wil weten
4 - Je weet niet of de chip op het moederbord de sensor wel op de juiste manier uitleest
5 - Je weet niet of de software de chip op het moederbord wel op de juiste manier uitleest

Deze probleem zijn makkelijk te fixen door je koeling juist te installeren zodat er goed contact is (dit is relatief eenvoudig te checken door de footprint van koelpasta op je koeler te checken) en dan een goede sensor + meter tegen het koelblok / tussen de vinnen te houden.

Maar over de temperatuur van je CPU hoef je je geen zorgen te maken tenzij deze ook onstabiel is (en je ongeveer zeker weet dat het aan de CPU temp ligt, door andere hardware uit te sluiten en te bekijken onder welke situaties het ding crash, zoals bij veel stress).

Het is technisch gezien zo dat als je CPU een lange tijd warmer is als een door de fabrikant aangegeven temp (vaak 75 a 80 graden) de levensduur korter wordt. Maar de economische levensduur is dusdanig kort en de technische levensduur dusdanig lang dat dit niet echt een issue is.

De hedendaagse CPU's hebben bescherming tegen de echt hoge schadelijke temperaturen, vanzelf worden ze dus niet zo warm (maar als je er een vlam onder houdt is het iets anders natuurlijk :+). Bij 115 a 120 graden schakelt de CPU de boel uit. Het soldeer tussen de core en de behuizing gaat pas smelten bij ~200 graden, daar kom je dus niet zo snel aan. Sowieso bij 100 graden ben je allang gecrashed, dat merk je dus wel als je ermee bezig bent.

Oftewel, tenzij je echt onstabiel gedrag hebt en je andere hardware hebt uitgesloten (en je denkt dat het de warmte is, bijvoorbeeld op een warme dag vaker, bij langdurig stressen vaker, langzamere fan of casefan uit sneller/vaker) hoef je je echt geen zorgen te maken om de temp.

Voor overclockers is het prettig als het wat koeler is omdat je dan verder kan overclocken (hoewel ook dat geen garantie is), maar ook daar geldt dat als het stabiel draait op de snelheid die je graag wil hebben je je verder geen zorgen meer hoeft te maken over de temperatuur.

• chunyu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-10-2025
Ja precies, dat programma is alleen nuttig voor het aflezen van je computer gegevens.
Ik draaide net die test, en het lijkt alsof het programma de temperaturen zelf verzint.
De cpu temp stond op 40 graden na een tijdje en ik drukte toen op stop, was het na 1-2 sec? weer terug op 30 graden...betrouwbaar of niet XD

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Tijdje terug draaide mijn intake fan op 135000 RPM :D

Als je onwaarschijnlijke readings krijgt, dan zijn ze vaak gewoon fout. Als je weer zo'n hoge temperatuur doorkrijgt, kijk dan is wat de BIOS ervan vindt. Goeie kans dat het aan Everest ligt.

• nsttu
ik denk eerder dat het aan de gegevens ligt die everest aangerijkt krijgt ;) waarschijnlijk zal andere software het zelfde doen.

• zerodian
Oke bedankt voor reacties. Ik zal ff een bios update proberen en als het dan hetzelfde qua temps blijft laat ik het maar zo. :)

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-01 20:54

bord4kop

maximaal 100KB!

nsttu schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 00:32:
ik heb zelf ook het probleem dat de temps niet goed worden weergegeven. heb soms op IDLE 0 graden op een core. bij mij gaat het om een ASUS M2N-E SLI met een AMD x2 4400+ (brisbane).
ik heb ook al de nieuwste biosflash er op staan.
Let even op welke sensor je hier "read" Er zijn sensors op dit bord (heb ik ook nml.) die hele rare readings geven...
Bijv. de sensor AUX, wat die meet is mij nog (steeds) onduidelijk, maar staat altijd erg hoog. Ik pas hier de struisvogeltechniek toe :P

In de bios komen de waarden wel redelijk overeen met de werkelijkheid (zover ik kan checken).

| Security Management |

Verwijderd

Ook in de BIOS is het niet te vertrouwen, je hebt precies dezelfde problemen...

• zerodian
Ik heb nu die update gedaan en mn cpu (e6600) is nu idle zonder overclocken 44 graden ongeveer. Dit is wel iets lager maar niet echt een groot verschil. Ik denk dat ik maar even moet stoppen met overclocken en dan is er geen probleem met de temperatuur.

Verwijderd

Er was al geen probleem met de temperatuur om te beginnen 8)7

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Bij mij staat aux altijd op 26°C. Tis geloof ik een sensor die op een hele hoop moederborden nergens op aangesloten zit en dus als random nonsense op Everest terechtkomt.

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik heb ook een probleempje met de temperatuurmeting, maar niet zo extreem als bij de TS.
Ik heb een e4300 die ik 24/7 op 9 X 290 laat draaien en waarbij ik een Vcore van 1.325 gebruik. Ik heb 4 programma's waarmee ik de temp kan uitlezen, namelijk: Asus pc probe II, core temp, everest en TAT. Ik gebruik hierbij 3 fans (1 intake, 2 outtake), een arctic freezer 7 pro en een Asus P5B moederbord.

Idle geven deze programma's de volgende temperatuur door:
Pc probe: 38 Graden
Core temp: 21 Graden
Everest: 21 Graden
TAT: 38 Graden

Als ik De cpu laat stressen met orthos (small ffts) dan geven deze programma's de volgende waardes:
Pc probe: 60-61 Graden
Core temp: 42 Graden
Everest: 42 Graden
TAT: 54 Graden

Zoals jullie kunnen zien zitten er nogal grote verschillen tussen de verschillende programma's. Welk programma kan ik het beste vertrouwen? En hoe kan ik achter de werkelijke temperatuur komen?

Verwijderd

Welk programma je het beste kunt vertrouwen: Geen enkele

Hoe je achter de echte temp kunt komen? Door een goede gecalibreerde sensor + meter te gebruiken

Waarom zou je achter de echte temp willen komen? Als het een probleem is merk je het wel, is er geen probleem waarom maakt het dan uit?

Zie: Verwijderd in "Onbetrouwbare tempsensor cpu"

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2007 17:04 ]

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-12-2025
Dat stukje had ik inderdaad al gelezen, maar helaas heb ik daar het materiaal niet voor.

Waarom zou ik achter de echte temp willen komen? Omdat ik geen schade wil toebrengen aan de cpu en er toch een paar jaartjes mee vooruit wil, of maken die temps niks uit mbt de levensduur van de cpu?
Ik heb namelijk op meerdere plaatsen gelezen dat het niet 'gezond' voor je cpu is wanneer deze boven de 62 graden uitkomt...

Verwijderd

Spurlie schreef op zondag 06 mei 2007 @ 17:08:
Dat stukje had ik inderdaad al gelezen, maar helaas heb ik daar het materiaal niet voor.

Waarom zou ik achter de echte temp willen komen? Omdat ik geen schade wil toebrengen aan de cpu en er toch een paar jaartjes mee vooruit wil, of maken die temps niks uit mbt de levensduur van de cpu?
Ik heb namelijk op meerdere plaatsen gelezen dat het niet 'gezond' voor je cpu is wanneer deze boven de 62 graden uitkomt...
Dan heb je toch niet goed gelezen, er staat daar precies hoe het zit met een hoge temp en de levensduur van een CPU.

Je hoeft je daar echt geen zorgen om te maken zoals uitgebreid staat uitgelegd. (En alles daaruit is na te zoeken in de datasheets van AMD en Intel)
Pagina: 1