Toon posts:

Is Celeron M te vervangen door Pentium M of Core Duo

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een nieuwe laptop voor me neus met de volgende specs:

HP Pavilion DV6204EA
Intel 945GM chipset
Intel Celeron M Processor 430 (1.73Ghz)
15.4`` WXGA High Definition Brigthview Widescreen Display
120Gb (5400RPM) Hard Drive
1024Mb DDR2 SDRAM (2 Dimm)
802.11b/g WLAN
Super Multi 8x DVDRW with Double Layer Support
Intel Graphics Media Accelerator 950

Opzich een superapparaatje alleen ben ik nooit zo fan geweest van Celeron procs. M´n oude laptop had een Pentium M 1.5Ghz en die was zeker snel genoeg. Nu vroeg ik mij af of deze Celeron M processor te vervangen is door een Core Duo of Pentium M ik kon dit echter nergen vinden. Niet in de manual/technise specs/intel site/hp site. Op de hp site stond wel iets van dat de 945GM speciale designed is for Intel Celeron M.. en ik las ook ``Opmerkingen:
De configuratie van het moederbord en de processor is vast vanuit de fabrikant. Geheugenuitbreiding en aanpassing van de harddisk is mogelijk. Meer daarover vindt u in de shop assistent `` Maar toch leek het me logisch dat het wel kon?

Kan iemand mij vertellen wat voor proc hier maximaal in past, want ik wil wel een beetje naar de toekomst kijken (ik heb de laptop nog niet definitief gekocht). En wat is sneller een Celeron M 430 1.73Ghz of een Pentium M 1.5Ghz? (ik kan het nog niet echt vergelijken aangezien op de ene laptop xp staat en de ander vista en de een heeft 512mb en deze 1024..) Het lijkt mij de Pentium M maar kan ik deze gewoon omwisselen?

Ik heb echt me best gedaan om op deze simpele vragen antwoord te krijgen maar kon het nergens vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2007 13:41 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29
Ik denk dat de celeron net iets sneller is aangezien die van jou op de Core architectuur is gebasseerd. Veel zal het echter niet schelen gok ik. Ik denk dat je er geen Pentium-M in kan zetten. Ik weet het niet zeker, maar te zien aan de chipset en het nummer van je celeron (voor zo ver de Intel nummering bij mij bekend is...) zal er een Core Solo, Core Duo, Core 2 Duo of Pentium Dualcore (met Core nummering, ja intel is zeker lekker bezig :P) in kunnen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Je moet naar het socket kijken van het moederbord. Dan kun je zien of in ieder geval de procs uitwisselbaar zijn..

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 14:15
he lau, tijd niet gezien

als die celeron core architectuur is (volgens mij niet, dan is het toch core solo?) dan kan er een core duo in en anders gewoon elke willekeurige pentium m.

volgens de intel site is de 945gm zo'n core chipset. kan denk ik gewoon een core duo in

[ Voor 16% gewijzigd door sharkzor op 27-04-2007 13:50 ]

Verwijderd

De Celeron M4** serie is gebaseerd op de Yonah core en heeft hetzelfde socket als Core (2) Duo Mobile's (dus Yonah en Merom). De chipset ondersteunt het alvast.
Nu het BIOS nog. wellicht ondersteunt die ook Core (2) Duo's, wellicht heb je een BIOS update nodig. Even zoeken op de site van/mailen naar HP dus :)

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Euh, ik ben uberhaupt benieuwd of het uberhaupt wel kan om de cpu te vervangen in de laptop.
Daarbij krijg je waarschijnlijk hitte problemen omdat de koeling niet berekend is op een andere cpu dan die er in zit.
Dit omdat een Celly minder warm wordt dan een C2D.

Verwijderd

ShellGhost schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 13:56:
Euh, ik ben uberhaupt benieuwd of het uberhaupt wel kan om de cpu te vervangen in de laptop.
Daarbij krijg je waarschijnlijk hitte problemen omdat de koeling niet berekend is op een andere cpu dan die er in zit.
Verbruik Celly M 4**: 27W
Core Duo: 31W
Core 2 Duo: 34W
Let wel: onder volle belasting! Bij idle heb je een groot voordeel met een Core (2) Duo, namelijk Speedstep, wat de Celly niet heeft.

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19
ShellGhost schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 13:56:
Vaak zijn er verschillende met dezelfde behuizing. Een laptop-bouwer gaat heus geen nieuw thermisch design ontwerpen gewoon omdat er een andere processor in komt. Als je een ander model laptop ziet met dezelfde behuizing, dan zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle herplyen. Als ik het goed begrijp is het dus eigenlijk alleen afhankelijk of het bios het ondersteunt.

Ik heb even op de hp site gekeken en daar staat bij de laatste bios update:

Enhancements:
Adds support for Intel Celeron M Processors. (oftewel hij supporte al andere procs maar nu ook celeron m)
Improves system performance with an updated CPU thermal function.

Het lijkt mij dat er dus ook gewoon een Core Duo in kan. Kan het overgens zijn dat de cpu vast zit op het moederbord wat vroeger vaak het geval was? Want dan gaat heel het feest niet door natuurlijk, maar ik neem aan van niet. (ik ga hem btw niet openmaken gezien die (nog) niet van mij is)

Ik zal voor de zekerheid nog even hp mailen..

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 14:39:
Bedankt voor alle herplyen. Als ik het goed begrijp is het dus eigenlijk alleen afhankelijk of het bios het ondersteunt.

Ik heb even op de hp site gekeken en daar staat bij de laatste bios update:

Enhancements:
Adds support for Intel Celeron M Processors. (oftewel hij supporte al andere procs maar nu ook celeron m)
Improves system performance with an updated CPU thermal function.

Het lijkt mij dat er dus ook gewoon een Core Duo in kan. Kan het overgens zijn dat de cpu vast zit op het moederbord wat vroeger vaak het geval was? Want dan gaat heel het feest niet door natuurlijk, maar ik neem aan van niet. (ik ga hem btw niet openmaken gezien die (nog) niet van mij is)

Ik zal voor de zekerheid nog even hp mailen..
Over het openmaken: ga op zoek op internet naar de service manual. Daar staan mooi al de vijzen aangeduid, stata de volgorde voor het uit elkaar nemen in en weet je ook direct of je cpu vastgesoldeerd is of niet. Tegenwoordig zijn die zelden gesoldeerd. Zelf bij mijn oude PII-laptop is de processor niet gesoldeerd.
Pagina: 1