[Gentoo]nieuwe install m 2006.1 CD DHCP probleem+oplossing

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Eergisteren probeerde ik zoals zo vaak een bakje van Gentoo te voorzien met mijn vertrouwde 2006.1 (=nog steeds current) Minimal install CD ISO.

Alles ging prima totdat na bakken kernel, installeren necessary system tools en bootloader (grub) gereboot moest worden.

Toen kreeg ik in de init het volgende:
* Starting eth0
* Bringing up eth0
* dhcp
* No DHCP client installed
En dat terwijl ik toch zeker wist dat ik dhcpcd ge-emerged had.

Dat bleek ook, want toen ik erna via ifconfig eth0 handmatig activeerde kon ik probleemloos met de commando dhcpcd eth0 een IP verkrijgen.

Om een lang uitzoekverhaal kort te maken, wat blijkt:

- Gentoo heeft recentelijk dhcpcd-3.0.16 stable gemaakt
- de baselayout zoals door de 2006.1 installer wordt aangemaakt kan alleen met =<2.0 overweg

Oplossingen zijn dus:
1) als je haast hebt, specifiek dhcpcd-2.0.5-r1 emergen bij het installeren
2) betere oplossing: ook gelijk baselayout emergen. Let wel op, dit trekt aardig wat dependencies binnen...

Laten we nu hopen dat de 2007.0 installer snel komt, want dit gaat Gentoo nOObs niet bepaald helpen :o

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 27-04-2007 19:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als je hier nou eens een bugreport/fix voor maakt en die submit bij gentoo, dan hebben mensen buiten /23 er ook nog wat aan ;)

Verwijderd

Wanneer staat 2007.0 eigenlijk gepland? Ik meende voor maart maar goed die hebben ze dus niet gehaald.

Verwijderd

Ik heb zowieso het idee dat het bij Gentoo momenteel niet allemaal even gladjes gaat. Ben vorig jaar door alle problmen met wat stable packages hadden moeten zijn naar Ubuntu overgestapt. Voordeel is dat alles snel werkt, nadeel vind ik wel dat ik veel minder controle over het systeem heb.

Ik sluit niet uit dat ik er nog eens Gentoo op gooi.

• dion_b
  • Laatst online: 19:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 12:20:
Als je hier nou eens een bugreport/fix voor maakt en die submit bij gentoo, dan hebben mensen buiten /23 er ook nog wat aan ;)
Zit wat in, al heb ik op tig plaatsen (o.a. Gentoo Forums) hier info over gevonden, voornaamste reden om het hier te posten was dat het juist hier nog niet gemeld was :z

Maar ondertussen begin ik te twijfelen - tenzij je een networkless install doet komt de baselayout natuurlijk niet van de 2006.1 install media, maar van de stage3 tarball die je downloadt - en die zou wat recenter moeten zijn...

Nu is het zeker ook een bugmelding waard als die tarball niet overweg kan met dhcpcd, maar aangezien ik 'netjes' was bij de install heb ik al de gebruikte tarball + z'n md5sum gedelete en week ik niet meer welke het was :'(

Gelukkig moet ik binnenkort nog een bak installen - dan ga ik er wat beter op letten :)

Oslik blyat! Oslik!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

dion_b schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 19:55:
Maar ondertussen begin ik te twijfelen - tenzij je een networkless install doet komt de baselayout natuurlijk niet van de 2006.1 install media, maar van de stage3 tarball die je downloadt - en die zou wat recenter moeten zijn...
Dat valt toch wel tegen volgens als je de officiële stage3 tarballs binnentrekt (zie bijvoorbeeld http://ftp.snt.utwente.nl...eases/x86/current/stages/ ).
De portage tree is een ander verhaal (daar wordt een dagelijkse tarball van gemaakt).

En het lijkt me toch dat iedereen toch meteen een
emerge world -DuN
doet na installatie (waarbij je baselayout meetrekt) ?

* Jungian gebruikt trouwens geen Gentoo meer atm. Geen stabiele/complete Gnome 2.18 (lees niet per ongeluk stable) = no go.

[ Voor 0% gewijzigd door Jungian op 27-04-2007 21:23 . Reden: woordje vergeten ]

0.0

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit staat letterlijk in het Gentoo Handbook - Chapter 9: Installing Networking Tools, dion_b :+
Dus zelfs n00bs kunnen het weten, mij viel het iig wel op, zolang ze maar de officiële documentatie er naast houden.
Imo hadden ze wel beter een soort check kunnen inbouwen in de ebuild van dhcpcd, of wordt het als warning commentaar na de install gegeven? Want dat laatste weet ik niet helemaal zeker, volgens mij wel eigenlijk.

Verder klopt het idd, dhcpcd 3.x is niet compatible met de baselayout van de stage3.
Maar binnenkort zal 2007.0 er aankomen en dan zou je daar geen last meer van moeten hebben. :)

Haast hebben met het installeren van Gentoo is niet handig. Ben ik ook een keer achtergekomen... ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Ultraman op 27-04-2007 23:42 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Soultaker
  • Laatst online: 19:45
Ik heb dit ook eens gehad; ik was toen ook verbaast dat het niet gewoon werkte, en ben ook door dezelfde cyclus van verbazing en een oudere versie van dhcpcd installeren gegaan.

Dit soort dingen zijn een beetje het nadeel van de alles-is-een-package filosofie. Los daarvan zou je dan verwachten dat baselayout een dependency heeft op een (compatible) dhcpcd, al dan niet te configureren met een USE-flag. Nu verwachten ze eigenlijk dat je met de hand de dependencies uitzoekt en dat geeft natuurlijk problemen.
Pagina: 1