Eergisteren probeerde ik zoals zo vaak een bakje van Gentoo te voorzien met mijn vertrouwde 2006.1 (=nog steeds current) Minimal install CD ISO.
Alles ging prima totdat na bakken kernel, installeren necessary system tools en bootloader (grub) gereboot moest worden.
Toen kreeg ik in de init het volgende:
Dat bleek ook, want toen ik erna via ifconfig eth0 handmatig activeerde kon ik probleemloos met de commando dhcpcd eth0 een IP verkrijgen.
Om een lang uitzoekverhaal kort te maken, wat blijkt:
- Gentoo heeft recentelijk dhcpcd-3.0.16 stable gemaakt
- de baselayout zoals door de 2006.1 installer wordt aangemaakt kan alleen met =<2.0 overweg
Oplossingen zijn dus:
1) als je haast hebt, specifiek dhcpcd-2.0.5-r1 emergen bij het installeren
2) betere oplossing: ook gelijk baselayout emergen. Let wel op, dit trekt aardig wat dependencies binnen...
Laten we nu hopen dat de 2007.0 installer snel komt, want dit gaat Gentoo nOObs niet bepaald helpen
Alles ging prima totdat na bakken kernel, installeren necessary system tools en bootloader (grub) gereboot moest worden.
Toen kreeg ik in de init het volgende:
En dat terwijl ik toch zeker wist dat ik dhcpcd ge-emerged had.* Starting eth0
* Bringing up eth0
* dhcp
* No DHCP client installed
Dat bleek ook, want toen ik erna via ifconfig eth0 handmatig activeerde kon ik probleemloos met de commando dhcpcd eth0 een IP verkrijgen.
Om een lang uitzoekverhaal kort te maken, wat blijkt:
- Gentoo heeft recentelijk dhcpcd-3.0.16 stable gemaakt
- de baselayout zoals door de 2006.1 installer wordt aangemaakt kan alleen met =<2.0 overweg
Oplossingen zijn dus:
1) als je haast hebt, specifiek dhcpcd-2.0.5-r1 emergen bij het installeren
2) betere oplossing: ook gelijk baselayout emergen. Let wel op, dit trekt aardig wat dependencies binnen...
Laten we nu hopen dat de 2007.0 installer snel komt, want dit gaat Gentoo nOObs niet bepaald helpen
[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 27-04-2007 19:41 ]
Oslik blyat! Oslik!