Onlangs heb ik ik een Zalman CNPS9700 NT aangeschaft, die als het goed is vanmiddag wordt bezorgd. Ik kom er eigenlijk net pas achter dat deze koeler een 4 pins aansluiting heeft voor op het moederbord. Nu heb ik een Asus A8N-E, en ik weet zeker dat deze slechts een 3 pin aansluiting heeft voor de CPU fan. Ik heb ondertussen al wel gelezen dat de aansluiting gewoon zou moeten kunnen, wel vraag ik me af of er consequenties zijn voor q-fan. Om nu de hele tijd met een vol blazende koeler te zitten - dat hoeft voor mij niet. Is er iemand die me precies kan vertellen wat de consequenties zijn als ik de koeler aansluit op mijn moederbord, en weet iemand of Q-Fan gewoon blijft werken?
Thanks, had ik gezien. Er is dan natuurlijk geen sprake van PWM in de zin dat dat draadje niet is aangesloten. Niettemin heeft mijn moederbord ondersteuning voor q-fan op de 3 pins aansluiting voor de CPU fan. Momenteel heb ik zonder Q-fan aan lawaai, met Q-fan aan veel minder lawaai. De vraag is dus of dat nu ook blijft werken. Ik zou zeggen van wel, omdat de pin aansluitingen verder hetzelfde zijn, afgezien van de PWM draad. Zeker weten doe ik het echter niet, dus vandaar mijn vraag
[ Voor 5% gewijzigd door rodie83 op 27-04-2007 12:34 ]
Begrijp de vraag niet echt. Als Q-fan werkt (en je dat via DC mode hebt ingesteld), waarom zou het dan niet blijven werken? Ik gebruik Q-fan al jaren; en het loopt als een zonnetje (en soms dus wat zachter of harder dan een zonnetje).rodie83 schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 12:33:
[...]
Thanks, had ik gezien. Er is dan natuurlijk geen sprake van PWM in de zin dat dat draadje niet is aangesloten. Niettemin heeft mijn moederbord ondersteuning voor q-fan op de 3 pins aansluiting voor de CPU fan. Momenteel heb ik zonder Q-fan aan lawaai, met Q-fan aan veel minder lawaai. De vraag is dus of dat nu ook blijft werken. Ik zou zeggen van wel, omdat de pin aansluitingen verder hetzelfde zijn, afgezien van de PWM draad. Zeker weten doe ik het echter niet, dus vandaar mijn vraag
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
Nuja, als volgt: ik krijg een koeler met een 4 pins aansluiting (PWM). Mijn moederbord heeft alleen maar een 3 pins aansluiting voor CPU fan. Volgens de link van Intel kan je dat gewoon aansluiten, maar de 4e pin (PWM) wordt zegmaar niet aangesloten. Kan de koeler op dat moment wel functioneren met q-fan, of wil dat niet omdat de fan intern alleen wil luisteren naar PWM (die dus niet is aangesloten)?albatross schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 12:46:
[...]
Begrijp de vraag niet echt. Als Q-fan werkt (en je dat via DC mode hebt ingesteld), waarom zou het dan niet blijven werken? Ik gebruik Q-fan al jaren; en het loopt als een zonnetje (en soms dus wat zachter of harder dan een zonnetje).
Update: q-fan blijft gewoon werken, ook wanneer de PWM draad niety aangesloten is.
Kijk even in je BIOS, daar staat bij q-fan een optie om de fan via PWM of via DC te regelen. Soweiso had je gewoon even kunnen wachten totdat je de fan binnen had, het dan even kunnen testen en dan eventueel een topic gaan openen.
Je maakt nu een hoop heisa over vrij weinig
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ah, nou zie ik wat je bedoelt.rodie83 schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 13:22:
Update: q-fan blijft gewoon werken, ook wanneer de PWM draad niety aangesloten is.
Das dan mooi dat die dat bij jou wel doet. Bij nijn vader, op zijn P5B die ik net voor em geinstalleerd hen, en waar geen DC mode in te stellen was, ging het met een standard CNPS9700 (die dus alleen maar 3-pins heeft), helaas dus niet.
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
Het punt is dus dat ik slechts een 3 pins aansluiting op het mobo heb zitten en derhalve in het BIOS sowieso geen PWM functionaliteit/opties heb.fsfikke schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 13:25:
Kijk even in je BIOS, daar staat bij q-fan een optie om de fan via PWM of via DC te regelen. Soweiso had je gewoon even kunnen wachten totdat je de fan binnen had, het dan even kunnen testen en dan eventueel een topic gaan openen.
De vraag had ik hier expres gesteld: ik wou het een en ander eerst zeker weten voordat ik de fan uit de verpakking haalde. De informatie op de rest van het internet vond ik wat karig en ik kan me voorstellen dat er andere mensen waren met dezelfde vraag.
Concluderend: een 4 pins Zalman 9700NT aangesloten op een 3 pins A8N-E werkt en ook het terugschakelen van RPM middels q-fan, ingesteld in het BIOS werkt zoals normaal.
Het lijkt me verder hendig om het hierbij te laten, verder omhoogkicks zijn w.m.b. onnodig
Pagina: 1