e-mail, bookmarks, agenda, ... centraal beheren

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 19:26

Intro :
Aangezien ik op verschillende fysieke plaatsen veel achter een computer zit (thuis met laptop en desktop en op het werk), probeer ik alles een beetje centraal te beheren, waarmee ik bedoel bookmarks, mail, agenda, ... Ik veronderstel dat er nog veel tweakers zijn die op deze manier werken of proberen te werken, dus daarom even deze thread om wat ideeën uit te wisselen.
Ik kan graag op elk moment overal aan, er is niks zo lullig als te moeten zeggen dat je dat document ergens thuis op je PC hebt staan maar dat je er niet aan kan.

E-mail :
Hier heb ik het voordeel van te werken bij een hosting bedrijf en zelf een mail server te beheren. Ik gebruik dus IMAP in combinatie met webmail en zo kan ik overal mijn mail bekijken. Platformonafhankelijk, het enige wat ik in principe nodig heb is een internetverbinding.

Bookmarks :
Internet Explorer probeer ik zo goed mogelijk weg te stoppen (een gedrag wat velen wel zullen herkennen), en dus gebruik ik altijd FireFox. Hier heb je natuurlijk het fantastische gamma aan plugins en zo ben ik uitgekomen op de "Google Browser Sync" plugin (http://www.google.com/tools/firefox/browsersync/). Dit werkt heel simpel via je gmail account, die iedereen wel heeft of kan aanmaken, en je ziet overal je bookmarks. Je kan zelfs kiezen om ook cookies en wachtwoorden door te sturen, maar dat vertrouw ik niet dus ik hou het op de bookmarks.

Documenten :
Er is 1 PC die thuis altijd aan staat, namelijk mijn linux fileserver. Deze PC kan ik van buitenaf benaderen via o.a. SSH en FTP. Om de beveiliging zo hoog mogelijk te houden heb ik gekozen om mijn FTP op IP en ident te beveiligen. Via SSH kan je extern uiteraard niet met "root" inloggen, dit moet eerst via een andere account, op deze manier is dit ook relatief veilig, en kan ik aan mijn FTP account altijd een IP toevoegen mocht ik op een vreemde locatie zijn.
Ook werk ik met een USB stick en de software Allway Sync om gemakkelijk mijn documenten mee te kunnen nemen tussen mijn werk en thuis.
Voor foto's gebruik ik een aantal online applicaties, o.a. Gallery2. Onder het motto "ik test open-source oplossingen" mag dit op de servers van het werk. Als je werk en hobby kan combineren dat maakt het altijd leuker he ;)

Kalender :
Dit is momenteel nog een groot vraagteken. Ik weet perfect wat ik wil, maar ik vind de juiste software niet en heb niet de tijd momenteel om het zelf te maken. Laat me het uitleggen: ik wil graag een online kalender (ik werk op een hosting firma en heb zelf een webserver thuis draaien, dus dat is geen probleem) die ik dus overal kan beheren. Ik gebruik geen outlook, zowel niet op mijn werk als thuis, dus al die standaarden kan ik toch niet gebruiken. En bovendien wil ik mijn kalender ook bij een kameraad kunnen opvragen op een vreemde PC. Dus online lijkt mij de beste optie. Bovendien zou ik willen kunnen instellen dat ik bijvoorbeeld aan het begin van een dag/week/maand een bericht krijg van wat er mij die dag/week/maand te wachten staat, zodat ik mijn slecht geheugen een beetje ondersteuning kan geven ;) Als iemand hier een oplossing voor weet dan mag hij dat altijd doorgeven.

Ik denk dat ik dan alles heb.
Iemand nog andere leuke ideeën of manieren waar hij op werkt? Ik veronderstel dat vele mensen dit doen of proberen te doen zoals mij, en niet iedereen zal wel op dezelfde manier werken... Of wel?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, die kalender zou ik via je mailserver laten lopen. Moeten we alleen wel weten wat voor mailserver je draait en onder welk platform. Moet volgens mij kunnen met een mailclient :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• codemann
The Eagle schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 11:43:
Mja, die kalender zou ik via je mailserver laten lopen. Moeten we alleen wel weten wat voor mailserver je draait en onder welk platform. Moet volgens mij kunnen met een mailclient :)
Heb ik inderdaad overwogen, maar als je dan bijv. bij je ouders of bij kameraden bent waar je je mailclient niet ter beschikking hebt dan kan je er weer niet aan. En dan sta je daar, wanneer had je die ene afspraak weer opstaan ;)
Daarom zou ik echt voor een simpele online oplossing willen gaan, geen verplichtingen qua mail server software... Ik ga deze middag nog eens even zoeken of er ondertussen nog geen fatsoenlijke oplossing voor op de markt is. Het grote probleem is dat als je zoiets zoekt je snel bij de groupware oplossingen komt en die gaan gewoon veel en veel te ver voor dit simpele geval...

[ Voor 26% gewijzigd door codemann op 27-04-2007 11:50 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 08:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Is Google Calendar niets voor je? Die vind ik zelf wel fijn werken :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• codemann
wolkje schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 11:51:
Is Google Calendar niets voor je? Die vind ik zelf wel fijn werken :)
Oh daar wist ik het bestaan niet van. Ga ik zo ook eens even bekijken.
Hoe doen jullie die andere dingen trouwens? Of ben ik de enige die alles centraal wil houden? ;)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:09
Schitterend topic! Hulde! :)
Ben hierzelf de afgelopen weken ook mee bezig geweest.

Totzover heb ik dit voor elkaar:

IMAP mailserver, zodat ik overal bij mijn e-mail kan.
iSync, mijn iBookje synct contactpersonen & iCal naar mijn telefoon
phpiCalendar, programma dat op mijn server draait. iCal synchroniseerd iedere verandering ook daarnaartoe (groot nadeel is wel dat ik mijn kalender enkel op mijn telefoon/iBook kan aanpassen.. dus niet online!)

Hetgeen waar ikzelf nog mee zit, is datasynchronisatie.
Iemand een idee hoe ik het handigst data kan syncen tussen een iBook en een Win XP doosch? :)

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:49

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Kalender gebruik ik Google Calendar in combinatie met GooSync om het op m'n PDA te synchen.
Wat bookmarks betreft. Ik ben liever niet gelimiteerd tot een specifieke browser of zo, dus gebruik ik mijn zelf-hosted oplossing met behulp van een zeer simpel doch effectief bookmark script van http://www.frech.ch/online-bookmarks/
Hiermee kan ik dus overal op internet bij mijn bookmarks komen. Even snel inloggen en dan kan ik nogal makkelijk bookmarks bekijken/toevoegen/manipuleren.
Email ben ik helaas wel gebonden aan een client hier, maar m.b.v. webmail kan ik op m'n beide hoofdaccounts inloggen, dus dat valt wel mee.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• codemann
Mijn bevindingen :

phpiCalendar :
Ziet er leuk uit, maar zoals ik in de demo zie zit er geen notificatie in, wat ik als vergeetachtige mens toch wel belangrijk vind.

Google Calendar :
In 1 woord FANTASTISCH. Je kan kalenders delen met anderen, het ziet er simpel en gebruiksvriendelijk uit, je kan dagelijks en/of x tijd voor je agenda item een bericht sturen, ... Is die notificatie via SMS trouwens gratis? Dat lijkt me te mooi om waar te zijn, maar er staat ook nergens dat het betalend zou zijn.
Ik zou liever uiteraard zelf te software draaien, maar het script wat ik dan zou moeten vinden moet toch wel minstens evenwaardig zijn aan dit.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-07 18:02

hamsteg

Species 5618

Gebruik hotmail (of Live! of hoe het nu ook mag heten). Kalender entries, to do's, notities (voor bookmarks) en kalenders delen. Werkt goed (vind ik). De nieuwe hotmail lijkt zelfs behoorlijk op outlook.

[ Voor 7% gewijzigd door hamsteg op 27-04-2007 12:37 . Reden: bookmarks remark added ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

hamsteg schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 12:27:
Gebruik hotmail (of Live! of hoe het nu ook mag heten). Kalender entries, to do's, kalenders delen. Werkt goed (vind ik). De nieuwe hotmail lijkt zelfs behoorlijk op outlook.
Da's nogal wiedes, je kunt namelijk sinds jaren al je hotmail bekijken met een outlook client :)

Verder wel handig voor ons om te weten: wat gebruik je als mailclient?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-07 18:02

hamsteg

Species 5618

De nieuwe hotmail is echter pas sinds een paar maanden actief. Ik vind hem duidelijk verbeterd (ook in performance).

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

Pagina: 1