Intro :
Aangezien ik op verschillende fysieke plaatsen veel achter een computer zit (thuis met laptop en desktop en op het werk), probeer ik alles een beetje centraal te beheren, waarmee ik bedoel bookmarks, mail, agenda, ... Ik veronderstel dat er nog veel tweakers zijn die op deze manier werken of proberen te werken, dus daarom even deze thread om wat ideeën uit te wisselen.Ik kan graag op elk moment overal aan, er is niks zo lullig als te moeten zeggen dat je dat document ergens thuis op je PC hebt staan maar dat je er niet aan kan.
E-mail :
Hier heb ik het voordeel van te werken bij een hosting bedrijf en zelf een mail server te beheren. Ik gebruik dus IMAP in combinatie met webmail en zo kan ik overal mijn mail bekijken. Platformonafhankelijk, het enige wat ik in principe nodig heb is een internetverbinding.Bookmarks :
Internet Explorer probeer ik zo goed mogelijk weg te stoppen (een gedrag wat velen wel zullen herkennen), en dus gebruik ik altijd FireFox. Hier heb je natuurlijk het fantastische gamma aan plugins en zo ben ik uitgekomen op de "Google Browser Sync" plugin (http://www.google.com/tools/firefox/browsersync/). Dit werkt heel simpel via je gmail account, die iedereen wel heeft of kan aanmaken, en je ziet overal je bookmarks. Je kan zelfs kiezen om ook cookies en wachtwoorden door te sturen, maar dat vertrouw ik niet dus ik hou het op de bookmarks.Documenten :
Er is 1 PC die thuis altijd aan staat, namelijk mijn linux fileserver. Deze PC kan ik van buitenaf benaderen via o.a. SSH en FTP. Om de beveiliging zo hoog mogelijk te houden heb ik gekozen om mijn FTP op IP en ident te beveiligen. Via SSH kan je extern uiteraard niet met "root" inloggen, dit moet eerst via een andere account, op deze manier is dit ook relatief veilig, en kan ik aan mijn FTP account altijd een IP toevoegen mocht ik op een vreemde locatie zijn.Ook werk ik met een USB stick en de software Allway Sync om gemakkelijk mijn documenten mee te kunnen nemen tussen mijn werk en thuis.
Voor foto's gebruik ik een aantal online applicaties, o.a. Gallery2. Onder het motto "ik test open-source oplossingen" mag dit op de servers van het werk. Als je werk en hobby kan combineren dat maakt het altijd leuker he
Kalender :
Dit is momenteel nog een groot vraagteken. Ik weet perfect wat ik wil, maar ik vind de juiste software niet en heb niet de tijd momenteel om het zelf te maken. Laat me het uitleggen: ik wil graag een online kalender (ik werk op een hosting firma en heb zelf een webserver thuis draaien, dus dat is geen probleem) die ik dus overal kan beheren. Ik gebruik geen outlook, zowel niet op mijn werk als thuis, dus al die standaarden kan ik toch niet gebruiken. En bovendien wil ik mijn kalender ook bij een kameraad kunnen opvragen op een vreemde PC. Dus online lijkt mij de beste optie. Bovendien zou ik willen kunnen instellen dat ik bijvoorbeeld aan het begin van een dag/week/maand een bericht krijg van wat er mij die dag/week/maand te wachten staat, zodat ik mijn slecht geheugen een beetje ondersteuning kan gevenIk denk dat ik dan alles heb.
Iemand nog andere leuke ideeën of manieren waar hij op werkt? Ik veronderstel dat vele mensen dit doen of proberen te doen zoals mij, en niet iedereen zal wel op dezelfde manier werken... Of wel?