Ik draai nu een paar dagen pas linux, Ubuntu Feisty Fawn met Fluxbox als windowmanager, en het bevalt me heel goed.
maar mijn on-board ac'97 5.1 kaartje snapte niet dat'ie 5.1 is. Ik moest dus nog audiodrivers installeren, leek me.
Ik heb dus drivers gedownload van de Realtek site zelf, de automatische install laten draaien (cd naar de map, toen sudo ./install) en mijn systeem gereboot.
download site van Realtek -> Unix -> Others geinstalleerd, ik draai kernel 2.6
Nu zit ik echter met het probleem dat ik geen Nautilus (bijv) kan starten, geen gedit, geen gnome tools in het algemeen... XMMS en Firefox draaien, Gimp start gewoon, maar alles wat eigenlijk van gnome is werkt niet meer.
als ik bijv gedit via mijn terminal wil starten krijg ik dit:
En zoals je snapt is het best frustrerend om niet eens mijn xorg.conf te kunnen editen, of met een gui in mijn /home/jasond te kijken...
Maar hoe kan dit door audodrivers komen, en hoe haal ik die drivers weer weg?
>>
Oh, en natuurlijk het belangrijkste: nadat ik deze drivers heb geinstalleerd draait mijn xmms geen muziek meer. Hij skipt in 10 seconden door een .mp3 van 30 minuten heen terwijl hij 't voorheen gewoon deed. (wel 2.0, maar wel audio!)
maar mijn on-board ac'97 5.1 kaartje snapte niet dat'ie 5.1 is. Ik moest dus nog audiodrivers installeren, leek me.
Ik heb dus drivers gedownload van de Realtek site zelf, de automatische install laten draaien (cd naar de map, toen sudo ./install) en mijn systeem gereboot.
download site van Realtek -> Unix -> Others geinstalleerd, ik draai kernel 2.6
code:
1
2
3
| jasond@lucifer:~$ dpkg -l linux-image* *knip* un linux-image-2.6.20-15-generic 2.6.20-15.27 Linux kernel image for version 2.6.20 on x86 |
Nu zit ik echter met het probleem dat ik geen Nautilus (bijv) kan starten, geen gedit, geen gnome tools in het algemeen... XMMS en Firefox draaien, Gimp start gewoon, maar alles wat eigenlijk van gnome is werkt niet meer.
als ik bijv gedit via mijn terminal wil starten krijg ik dit:
code:
1
2
3
| jasond@lucifer:~$ sudo gedit /etc/X11/xorg.conf Password: gedit: error while loading shared libraries: libasound.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory |
En zoals je snapt is het best frustrerend om niet eens mijn xorg.conf te kunnen editen, of met een gui in mijn /home/jasond te kijken...
Maar hoe kan dit door audodrivers komen, en hoe haal ik die drivers weer weg?

>>
Oh, en natuurlijk het belangrijkste: nadat ik deze drivers heb geinstalleerd draait mijn xmms geen muziek meer. Hij skipt in 10 seconden door een .mp3 van 30 minuten heen terwijl hij 't voorheen gewoon deed. (wel 2.0, maar wel audio!)
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2007 10:15 ]