ATi Club3D 1950Pro vs. Peak NVIDIA 8600GTS

Pagina: 1
Acties:
  • 708 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-12-2025

antipode

-=Got is in the details=-

Topicstarter
Mijn nieuwe systeem staat in bestelling bij Azerty. Het bestaat uit onderdelen die hier telkens worden genoemd, dus dat zit wel snor. Alleen over de keuze van de videokaart heb ik een vraag. Ik denk dat ik nog enkele dagen heb voor mijn bestelling in assemblage/verzending gaat en ik niets meer kan wijzigen.
Momenteel zit in mijn bestelling de Club3D Radeon X1950 Pro, 256 MB, GDDR3, PCI Express x16. Prijs is 171,05 euro.
Deze kent de volgende specs:
* Grafische engine * ATi Radeon X1950Pro
* Geheugen * 256 MB
* Type geheugen * GDDR3
* Engine kloksnelheid * 600 MHz
* Geheugen kloksnelheid * 1400 MHz
* RAMDAC * 400 MHz
* Bus standaard * PCI Express x16
* Koeling type * Actief
* Aantal D-sub uitgangen * 0 x
* Aantal DVI-I uitgangen * 2 x
* Aantal DVI naar D-sub Converters * 1 x
* TV-out * Ja
* HTDV uitgang * Ja

Mijn vraag luidt: kan ik deze beter vervangen voor de PEAK Geforce 8600 GTS, 256 MB, DDR3, PCI Express x16? Deze is overigens goed geprijsd voor 169,60 euro. Klein verschil dus met de ATi 1950pro, wat ook een voorwaarde is voor een eventuele wijziging.

De Geforce 8600GTS kent de volgende specs:
* Grafische engine * nVidia GeForce 8600 GTS
* Geheugen * 256 MB
* Type geheugen * DDR3
* Engine kloksnelheid * 675 MHz
* Geheugen kloksnelheid * 1000 MHz
* RAMDAC * 400 MHz
* Bus standaard * PCI Express x16
* Koeling type * Actief
* Aantal D-sub uitgangen * 0 x
* Aantal DVI-I uitgangen * 2 x
* TV-out * Ja

Argumenten voor vervangen:
- DirectX 10 voor dezelfde prijs, dus meer toekomstbestendig.
- Iets hogere kloksnelheid engine

Argumenten tegen vervangen:
- ATi heeft hogere kloksnelheid geheugen
- ATi 1950pro kaart heeft zich bewezen als veel ‘bang for the bucks’ , bij de 8600GTS moet dit nog blijken.
- Club3D heeft er een goeie, stille koeler op gezet. Vind ik belangrijk.

Jullie zien, ik zit in dubio. Wat meer pro en contra argumenten helpen misschien de knoop door te hakken. Wat betreft gebruik van de videokaart: ik speel wel eens een spelletjes (BF2), heb een 19” TFT op 1280x1024 en wil in de toekomst een LCD-TV aanschaffen.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik denk dat je beter even kunt kijken op Tomshardware, voor benchmarks, want je kan dat zo niet zeggen, hoe de snelheid van het geheugen invloed heeft.

Hier heb je vast wat aan:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2975
^-- zelf even gelezen, en die is serieus een hele goede.

Ik zou voor de 1950 gaan ;) liefst die met 512 Mb RAM ;)
have fun ;)

[ Voor 83% gewijzigd door Snake op 27-04-2007 10:27 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

http://www.au-ja.de/review-club3d8600gts-5.phtml
Zoals je daar kunt zien, presteert de X1950 pro wel beter, dus als ik jou was, zou ik toch voor de X1950Pro gaan.

www.koopeendroom.nl

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-07 10:28
Speel je op hoge resoluties (1600, of 1280 met 4AA en 16AF) en ga je binnen een jaar ofzo weer upgraden dan zou ik voor een X1950Pro gaan. Hij is iets sneller, zeker op hoge resoluties en met antialiasing en aniso aan. Verder zijn de drivers bullit proof.

Maar ik denk dat ik toch wel voor de 8600GTS zou gaan, omdat de drivers nog iets beter kunnen worden terwijl de ati wel aan het einde van zn cyclus zit.De performance zou dan ongeveer gelijk komen. Groot voordeel van de 8600GTS is DirectX10, maar de kaart zal hier waarschijnlijk wel te zwak voor zijn. Volgens mij vreet een 8600 ook minder stroom en dus minder hitte dan een X1950Pro.

9700X - X870E Elite - 32Gb 6000C30 - XFX 9070XT - RM850X

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:56

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

InfinityG35 schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 10:25:

Maar ik denk dat ik toch wel voor de 8600GTS zou gaan, omdat de drivers nog iets beter kunnen worden terwijl de ati wel aan het einde van zn cyclus zit.De performance zou dan ongeveer gelijk komen. Groot voordeel van de 8600GTS is DirectX10, maar de kaart zal hier waarschijnlijk wel te zwak voor zijn. Volgens mij vreet een 8600 ook minder stroom en dus minder hitte dan een X1950Pro.
Ik denk dat je met 1 groot ding rekening moet gaan houden, gaat de TS Vista draaien. Microsoft support namelijk alleen Directx 10 onder vista. Als hij dus toch voor de 8600 gaat dan MOET hij Vista gaan draaien voor volledige support.

Ik zou zelf gaan voor de ATI. Ook al is hij iets duurder, de prestatie's die je ervoor krijgt schelen wel heel veel in vergelijke met de Nvidia.

Mocht je linux willen gaan draaien naast je windows install. Dan is daarintegen wel weer een Nvidia kaart aan te raden. Dit ivm slechte drivers van ATI.( ik weet dat ATI hard werkt hieraan, maar Nvidia loopt nog steeds voor.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 08:37
De X1950pro is misschien sneller maar is ook van de vorige generatie. Bovendien verdwijnt de kaart uit de rekken van zodra ATI er in slaagt zijn DX10 lijn te lanceren. Dan zit je met een oude kaart die amper herverkoopbaar gaat zijn. Ook verbruikt de kaart meer dan een 8600GTS.
http://www.legitreviews.com/article/486/15/

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-12-2025

antipode

-=Got is in the details=-

Topicstarter
Dank voor alle wijze adviezen. Op een rijtje gezet zijn het de volgende:

voor 8600gts
- minder energieverbruik
- volledige vista-ondersteuning. Iets wat ik eind 2007 wel wil gaan draaien
- drivers kunnen nog verbeterd worden
- langer behoud marktwaarde

voor 1950pro:
- momenteel betere prestaties
- stabiele drivers
- stille koeler

Ik neig nu nog naar de 1950pro, omdat de prestaties van beide kaarten toch wel erg ver uit elkaar liggen. Het is maar de vraag of drivers zoveel kunnen goedmaken. Ook zijn de meeste testen uitgegaan van 8600GTS kaarten met kloksnelheidgehuegen van 2000MHz, terwijl mijn beoogde Peak kaart maar de helft van die snelheid heeft. Ik kan me niet voorstellen dat dat geen verschil maakt.

Alleen nog het directX10 verhaal maakt me nog enigszins aan het twijfelen.
Wellicht dat iemand zijn ervaring daarmee nog kan delen alvorens ik een definitief besluit neem?

Nogmaals dank voor alle links en tips.

Verwijderd

Is de TS al wat verder met zijn keuze? Ik sta zelf namelijk ook voor deze keuze. En ik vraag me af hoe groot het voordeel is van DirectX 10? Alle huidige games zijn gemaakt voor directx 9, voordat de eerste directx 10 games worden gelanceerd zijn we wel weer even verder, en zelfs dan zal de x1950pro nog wel ongeveer gelijk staan met de 8600 denk ik.
Trouwens speel ik zelf vaak wat oudere games, allemaal directx 9 dus. Ik denk dat dan het voordeel van directx 10 voor mij sowieso wegvalt. Tegen de tijd dat ik 'rijp ben' voor nieuwere games is de 8600 allang verouderd. Overigens draai ik nu al wel vista, maar ik neem aan dat ik directx 10 niet perse hoeft te installeren als hij uitkomt :P dus een dx9 kaart is met vista geen probleem bij de komst van dx10?

Ik neig naar de 1950 pro omdat die goedkoper is: ongeveer 180 euro tov 150, toch 30 eurie verschil die wel ergens moeten worden waargemaakt.

edit: volgens mij is de 8600 in prijs gestegen of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 12:57 ]

• cyrus26
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:27
Misschien kan dit ook een doorslag geven. Ok ik ben een verstokte ati fan maar dit terzijde. Als je veel hd materiaal gaat kijken dus hd dvd of blueray of wat dan ook met hd te maken heeft is de 8600 veels beter. Door de hardwarematige chip op de 8600 verbruikt u veel minder cpu kracht. Dus toekomst gericht een beter aankoop. Dit natuurlijk als je veel films gaat kijken of dit in de toekomst van plan bent. :)

• cyrus26
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:27
cyrus26 schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 12:57:
Misschien kan dit ook een doorslag geven. Ok ik ben een verstokte ati fan maar dit terzijde. Als je veel hd materiaal gaat kijken dus hd dvd of blueray of wat dan ook met hd te maken heeft is de 8600 veels beter. Door de hardwarematige chip op de 8600 verbruikt u veel minder cpu kracht. Dus toekomst gericht een betere aankoop. Dit natuurlijk als je veel films gaat kijken of dit in de toekomst van plan bent. :)

Verwijderd

cyrus26 schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 12:57:
Misschien kan dit ook een doorslag geven. Ok ik ben een verstokte ati fan maar dit terzijde. Als je veel hd materiaal gaat kijken dus hd dvd of blueray of wat dan ook met hd te maken heeft is de 8600 veels beter. Door de hardwarematige chip op de 8600 verbruikt u veel minder cpu kracht. Dus toekomst gericht een beter aankoop. Dit natuurlijk als je veel films gaat kijken of dit in de toekomst van plan bent. :)
de cpu belasting moet bij een nieuw systeem niet het probleem zijn. bij mijn systeem is het iig niet de beperkende factor.

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Maar toekomst gericht is de 1950pro beter voor je als je hem gaat aanlsuiten op je LCD!!!

Ik heb inmidels ervaring met x1900xtx en nu 8800gts.... maar die laatste is wat lastiger om je tv te enablen via DVI....
Ik moet eerst de pc opnieuw starten met de tv op het goede ingangskanaal. Vervolgens "pakt" de kaart hem pas.... Resolutie onafhankelijk van elkaar aanpassen gaat ook wat minder goed.

Bij de Ati zitten wat betere drivers (de 8800 heeft zowieso nog geen optimale drivers) waar ik dus heel snel met de rechtermuisknop mijn tv signaal enablen!!!

Ik zou dus voor de x1950pro gaan.....

ennuh owja, dx10 is al gekraakt zodat je het op xp kunt draaien!
Zal niet lang duren voordat je dx10 ook gaat kunnen draaien op Shader model 3 dx9 kaarten :*)

[ Voor 12% gewijzigd door Dutchneon op 05-05-2007 13:05 ]

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Verwijderd

Ik lees overigens op diverse reviews dat de 1950 pro wel een kanon van een voeding nodig heeft. Nouja minimaal 450 watt volgens de specs. Ik heb 400 watt dus wel wat krapjes.

Verwijderd

Het vermogen van je voeding is niet zozeer belangrijk (zelfs een config met 8800GTX verbruikt geen 400W), als wel de stroom die ie kan leveren op de 12V-lijn(en). Minimaal 18A moet ie kunnen leveren.

My two cents: Ik zou ook voor de X1950 gaan. Stroomverbruik van de 8600GTS is geen argument, 't scheelt mss 10W ofzo, de X1950pro is niet echt 'n grootverbruiker.

Verwijderd

ga voor de HD1600XT ;) die is sneller dan de 8600GT en is toekomst bestendig ;)

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:08
Weet iemand al iets meer?
Welke kan je nu het beste nemen?

Verwijderd

VerkerkSander schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 14:36:
Weet iemand al iets meer?
Welke kan je nu het beste nemen?
NVidia 8600 GTS:
+ Iets zuiniger
+ DX10
- Matige drivers/ondersteuning (op dit moment)
- Zo'n 30 euro duurder
- Voor meer geld een slomere kaart

Ati 1950 Pro
+ Stuk sneller
+ Betere drivers
+ Zo'n 30 euro goedkoper
- Iets meer verbruik
- DX9

Let bij beide kaarten sowieso of je voeding het aankan (naast watt ook amperes zoals eerder door iemand genoemd hier): zo ja, dan zou ik voor de Ati X1950Pro gaan.

Beetje OT, maar bedenk je altijd of je zo'n kaart écht nodig hebt. Ik ben namelijk uiteindelijk toch voor de Nvidia 7900GS gegaan. Ik speel ook weer niet zo vaak spelletjes, en dan zijn het meestal iets oudere spelen die ook met de 7900GS kaart prima te spelen zijn, zoals je hier kunt zien. Scheelt toch weer 3 tientjes (demo model dus nog eens -10 euries :9 ). Voor die 3 tientjes kun je dan lekker 2GB RAM kopen of twee snelle HD'tjes voor RAID (dat scheelde bij mij namelijk érg veel in Vista). Als je niet zo'n krap budget hebt als ik gaat dit verhaal natuurlijk niet op.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 16:55 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
antipode schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 09:51:
Argumenten tegen vervangen:
- ATi heeft hogere kloksnelheid geheugen
Ik kan niet veel zeggen over de keuze 1950Pro/8600GTS maar eigenlijk heeft deze laatste een hogere kloksnelheid. Het verschil is dat deze bij de 8600GTS in werkelijke en niet effectieve kloksnelheid is uitgedrukt.

De basisklok van het geheugen van de 1950Pro is 700MHz maar omdat het DDR is, wordt het vaak als 1400MHz "effectief" aangegeven. De 8600GTS heeft in dat opzicht 2000MHz "effectief".

Wel heeft de 1950Pro een 256-bit brede geheugenbus en de 8600GTS een 128-bit geheugenbus waardoor de uiteindelijke geheugenbandbreedte van de 1950Pro toch hoger komt te liggen.

Welke nu het beste presteert kan ik niet zeggen maar ik wou maar even aangeven dat je moet oppassen met welke kloksnelheid men adverteert :)

• RDhits
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
XFX 8600GT XXX edition misschien een idee? GTS is kwa prijs/kwaliteit niet echt ideaal maar de GT meer (ook niet best maar wel beter), en de GT XXX komt dicht in de buurt van een normale gts maar is toch voor 150€ aan te schaffen... zodat je weer 50€ overhoudt voor een nieuwe kaart over een jaartje ofso, aan de andere kant als je toch over een jaartje gaat upgraden kan je net zo goed een dx9 kaart kopen aangezien je het komende jaar toch nog erg weinig aan dx10 hebt...

ik stond voor dezelfde keuze en ik heb voor de GT gekozen, omdat ik wanneer ik me videokaart ga upgraden, deze kaart dan nog mooi in mijn htpc kwijt kan vanwege de goede videoproccesor die met weinig gebruik van de cpu toch 1080p goed kan afspelen

Verwijderd

antipode schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 13:13:
Dank voor alle wijze adviezen. Op een rijtje gezet zijn het de volgende:

voor 8600gts
- minder energieverbruik
- volledige vista-ondersteuning. Iets wat ik eind 2007 wel wil gaan draaien
- drivers kunnen nog verbeterd worden
- langer behoud marktwaarde

voor 1950pro:
- momenteel betere prestaties
- stabiele drivers
- stille koeler
Kort en bondig :

+ Wil je een kaart die zijn geldwaarde nog blijft behouden
+ Wil je een kaart die toekomst gericht is
+ Wil je een kaart die nog beter gaat worden door nieuwere drivers
+ Wil je DX10 games spelen maar dan wel op een lager pitje dan een 8800GTX
+ Beter HD afspelen
+ Superieure IQ t.o.v X1950pro
- Mindere prestatie in oudere games.

Dan ga je voor de 8600GTS
Een 8600GTS is ook beter te overclocken en ten zijde van de X1950pro is de kaart beter in games zoals Elder scrolls oblivion , Rainbow Six Vegas , Tomb raider legend en dat zijn "shader intensieve games = toekomst"

Koop je een X1950Pro..
- Dan moet je rekening houden dat je sneller zal moeten upgraden
- Geen DX10 op Vista
+ Sneller in oudere DX9 games zoals COH , X3 ( Deze verschillen zijn tss 10-20% met de 8600GTS
- Hoger verbruik
- Marktwaarde zal dalen.
+ "Nu" nog stabielere drivers.
+ Goedkoper

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 18:58 ]

• djbraas
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-08-2025
Ik ben zelf ook aan het kijken, dus hierbij mijn duit in het zakje:

Hier een vergelijk van de verbruiken (scheelt 7 Watt):
http://www.firingsquad.co...00_gts_preview/page18.asp
Hier een review die eindelijk iets zegt over het geluid (was ik naar op zoek):
http://www.guru3d.com/article/Videocards/426/6/
Maar de ATI (stock koeler) is luider (andere kaart, volgens mij zelfde koeler):
http://www.guru3d.com/article/Videocards/354/5/
Naar het geluidsniveau van die Club3D koeler heb ik niet gezocht.

De 8600 GTS is alleen 32 euro duurder (bij Azerty.)

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
djbraas schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 22:14:
Ik ben zelf ook aan het kijken, dus hierbij mijn duit in het zakje:

Hier een vergelijk van de verbruiken (scheelt 7 Watt):
http://www.firingsquad.co...00_gts_preview/page18.asp
Hier een review die eindelijk iets zegt over het geluid (was ik naar op zoek):
http://www.guru3d.com/article/Videocards/426/6/
Maar de ATI (stock koeler) is luider (andere kaart, volgens mij zelfde koeler):
http://www.guru3d.com/article/Videocards/354/5/
Naar het geluidsniveau van die Club3D koeler heb ik niet gezocht.

De 8600 GTS is alleen 32 euro duurder (bij Azerty.)
Je zou ook een passieve Asus/MSI/Gainward 8600GTS kunnen nemen, en er zijn ook passieve x1950 pro kaarten. Maar ik weet niet hoezeer je het geluid belangrijk vindt.
Pagina: 1