Suse boot loader

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:13
Hallo allemaal! Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, ik zit met een probleem :( Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht (WD 320GB) en gebruik deze op mijn Abit Vp6 _/-\o_ Het is me bekend dat de oude BIOS'en niet meer zien dan 136GB en dat is eigenlijk ook niet zo'n probleem (en stiekem toch weer wel). Windows Xp en Suse 10.1 hebben geen probleem om het voledig aantal GB's to zien.
Het probleem zit em in de bootloader partitie die volgens mij verschoven wordt nadat ik 2 nieuwe (en groote) ntfs partitie's maak. Heb eerst Windows Xp geinstalleerd op een 20GB partitie en daarna Suse 10.1 op een 20GB partitie. De rest van de ruimte ongemoeit gelaten en het werkt prima (GRUB menu laad). Daarna heb ik met de opstart schijf van Windows Xp 2 nieuwe partitie's van 120GB aangemaakt en deze geformateerd in Windows naar ntfs. Deze worden om een of andere reden voor de Suse partitie geplaatst, waardoor het GRUB menu niet meer start (omdat het buiten de 136GB valt), maar windows gewoon opstart.
De vraag is nu, is er een manier om de Suse partitie naar voren to halen zodat GRUB weer normaal laad?

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Ter informatie, met de installatie disk van Suse laat deze partitie's zien.

/dev/hdb - 298GB - WDC - WD3200
/dev/hdb1 - 19.5GB NTFS
/dev/hdb2 - 278GB Extended
/dev/hdb5 - 10.0GB Linux Native
/dev/hdb6 - 10.0GB Linux Native
/dev/hdb7 - 126.9GB NTFS
/dev/hdb8 - 119.5GB NTFS

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astrocore
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-09-2024
Hey man,

Ik weet zo 1-2-3 niet hoe je dit op de "hardcore" manier doet MAAR als het goed is kun je
als je met de suse cd/dvd boot een repair/rescue modus ingaan. Vandaar kun je de bootloader repareren/opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Had daar al naar gekeken, maar volgens mij werkt dat niet. De bootloader wordt (denk ik) op de Linux native partitie gezet en valt daarom buiten de 136GB grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Koenoe schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 10:29:
Had daar al naar gekeken, maar volgens mij werkt dat niet. De bootloader wordt (denk ik) op de Linux native partitie gezet en valt daarom buiten de 136GB grens.
kun je 'm niet in de MBR plaatsen dan? of wil je dat juist níet

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Heb de optie gezien, maar niet geprobeert vanwege het feit dat ik niet weet wat MBR precies is. Als iemand het mij alsjeblieft kan uitleggen, dan gaan we het misschien proberen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

http://nl.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record

je zou anders nog de bootloader op een cdtje, of een usb stickje kunnen zetten

[ Voor 46% gewijzigd door Raven op 27-04-2007 10:50 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 22:59
google ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record

te traag 8)7 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Towap op 27-04-2007 10:49 . Reden: te traag dus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Krijg nu (als ik een MBR probeer to maken) een " error 21: Selected disk does not exist." Nog even verder googlen dus :(

Pagina: 1