[2003] Terminal server met 2 nics, één is soms gateway kwijt

Pagina: 1
Acties:

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
Wij hebben een terminal server (windows 2003 standaard) met 2 netwerkkaarten. Deze netwerkkaarten hebben allebei een andere gateway. (respectivelijk 10.10.0.1 en 10.10.0.2) Af en toe (zit geen regelmaat, maar zeker 1 x per week) is 1 netwerkkaart z'n gateway kwijt.

Als ik een ipconfig doe, is de gateway gewoon weg. De terminal-server is dan ook niet meer vanaf buitenaf te bereiken via de desbetreffende nic. Disable ik de nic, en enable em direct daarna, dan is de gateway weer terug.

Wij hebben 2 nics, zodat de terminal-server via 2 WAN-verbindingen te bereiken is. Is 1 van de verbindingen down, dan kan de ander nog gebruikt worden.

Wat kan de oorzaak zijn van het wegvallen van de gateway?

Ik heb rondgezocht, maar kon niet veel vinden. Het enige dat ik vond, was dat als je meerdere gateways opgeeft op 1 nic, en de 1e gateway is niet te bereiken dan pakt hij automatisch de volgende gateway. Ik heb echter maar 1 nic opgegeven, dus dat is niet van toepassing. (a.d.h.v. het artikel (zie link) heb ik toch de deadGateayDetection uitgezet, echter zonder resultaat)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:56
Welke service pack? Welke hardware, welke drivers?

Al de laatste drivers geinstalleerd?

Wat gebeurt er als je de NIC omdraaid?

• TheovdS
Het gaan om Windows 2003 standaard sp2.
Het zijn de laatste drivers.

Soms is hij de de gateway van de de 1e nic kwijt, soms de andere.

edit:
De gateways zijn 2 Cisco routers

[ Voor 15% gewijzigd door TheovdS op 27-04-2007 13:45 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37

A wise man's life is based around fuck you

• TheovdS
Had ik al gevonden, maar daar gaat het over meerdere nics, met verschillende gateways op verschillende netwerken (bijv. internet en intranet).

Wij hebben meerdere nics, met verschillende gateways op 1 netwerk.

(
IP nic1: 10.10.1.4; GW: 10.10.0.1
IP nic2: 10.10.1.14 GW: 10.10.0.2
)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

TheovdS schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:30:
[...]

Had ik al gevonden, maar daar gaat het over meerdere nics, met verschillende gateways op verschillende netwerken (bijv. internet en intranet).
Nee hoor, er staat ook duidelijk hoe het mechanisme werkt bij meerdere Nic's/Gateways op hetzelfde lan/subnet. :)
Configuring default gateways on multiple interfaces should only be done when those interfaces connect to the same network, such as an intranet or the Internet.

In this configuration, the default metric determination that is based on the speed of the interface causes Windows TCP/IP to use your fastest interface for default route traffic. For example, if you have a 100 Mbps Ethernet adapter and a 10 Mbps Ethernet adapter and both are connected to your intranet, default route traffic would be sent using the 100 Mbps adapter.
Voor de rest veranderd het mechanisme niet, een client gebruikt maar één gateway tegelijk en zal deze enkele Gateway gebruiken om zijn default route in zijn routetabel te plaatsen.

Om dit fatsoenlijk op te gaan lossen zul je op je netwerkinfrastructuur je routeringen moeten gaan regelen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1