Toon posts:

op cleane hd linux én win installeren. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort m'n pc zelf in elkaar planten. Daarna wil ik zowel windows als linux installeren. Hoe pak ik het het beste aan.

Ik heb een HD van 30GB, die ik na het bouwen zal moeten onderverdelen met FDISK van Windows, en dan formatteren. Of is er een betere manier?

Ik d8 aan SuSe linux.

Thx

Verwijderd

Nou dat is eigenlijk heel simpel. maak als eerste met zo iets als partition magic de schijf opdelen in stukjes van bv 5 mb. (kan niet met fdisk. Daar is max 2 mb. Nu is het moeilijkste al gebeurt. Installeer nu als eerste windows. Is dit goed geinstalleerd dan moet je daarna linux installeren. Nou zit er in linux een bootloader lilo genoemd die zorgt ervoor dat je bij het opstarten van je pc kan kezen om op te starten in Linux of windows. Ik raad je niet aan om als beginnend pc gebruiker aan deze klus te beginnen. Ik wens je veel succes.
voor meer vragen: jhuzen@hotmail.com

Verwijderd

Topicstarter
eerst en vooral, bedoel je niet 5 GIGAbyte??
Mega lijkt me nogal heel klein.

Als ik die 30 GB opdeel in stukken van 5, heb ik dus 6 partities. Een ervan wordt bootpartitie (die moet toch geen 5gieg zijn?), een andere windows, nog een linux, een andere linux-swap.

Wat heb ik nog nodig? Die swap moet trouwens toch ook maar 64 MB zijn?

Correct me plz!

Verwijderd

Topicstarter
ivm dat ervaren zijn, ik kan heel goed overweg met Windows, linux echter ben ik een leek. Zou ik het doen? In de buurt is er ook wel een linux computer club, waar iemand me misschien kan helpen.

Verwijderd

klopt 5GB. Die bootloader komt gewoon bij de linux partitie op. Dus je krijgt 2 partities.
1 windows 2 linux. denk over die swap maar swabber :+ . weet zo niet wat je bedoelt maar lijkt me onlogisch iets. :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb altijd gelezen, dat je best een swap partitie maakt voor linux. Waarom weet ik niet zo precies, maar waarschijnlijk kunnen jullie me zeggen waarom?!

Verwijderd

Geen idee. Ik vind het persoonlijk onzin. Ik weet alleen dat het niet hoeft. Ik ga nu oflline. Voor meer vragen mail:jhuzen@hotmail.com

• Optical
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06-2025
Stel je begint met windows , doe je eerst even fdisk op die schijf , zeg je je dat je niet de hele diskruimte wil gebruiken , maar bijvoorbeeld de helft , --> windows installeren ...

dan ga je verder met linux , en met een beetje fatsoenlijke distro zie je dan vanzelf dat lege stuk wat je nog over hebt tijdens het partitioneren wel ... , maak daar een (makelijkst) een swap partitie , en een root partitie ... klaar

linux knalt er wel een bootloader op .

suc6

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

• Optical
Op dinsdag 06 februari 2001 22:10 schreef Jppr het volgende:
ik heb altijd gelezen, dat je best een swap partitie maakt voor linux. Waarom weet ik niet zo precies, maar waarschijnlijk kunnen jullie me zeggen waarom?!
Windows heeft ook een swap toch ... (paging file / virtual memory)

alleen bij windows wordt dat op als een verborgen / systeem bestand op de zelfde partitie gezet

en Linux wil daar graag gewoon een eigen partitie voor hebben ...

eitje toch ?

• Optical
damm ... verkeerd ...

Verwijderd

Wacht even, wacht even.... Mag ik nog even wat dingen toevoegen?
1. Je kunt makkelijk grotere partities dan 2 Gb gebruiken. Als je bij fdisk een J geeft op de vraag of windows ondersteuning voor grote HD's moet gebruiken, kan dat gewoon. Ik heb bv 1 pt van 2 GB (C), dan eentje van 3 voor linux, dan twee pt van 7 GB voor windows.
2. Als je grotere partities maakt, moet je zorgen dat de eerste (C dus, voor windows) niet veel groter is dan 2 GB. Anders komt de /boot sector van linux boven de 2485 cylinder grens van de HD, en dan vindt lilo, de boot loader van linux, je boot partitie niet. Ik raad je aan om de tweede partitie op je HD voor linux te gebruiken. Geeft geen problemen met windows, want die ziet die partitie toch niet.
3. Installeer eerst windows, dan linux. Windows overschrijft altijd zonder dat te vragen je Master Boot Record. Een mooi lilo opstartmenuutje wordt dan ook overschreven.

Veel succes!

Verwijderd

Topicstarter
kan ik dan niet beter linux op C zetten, en dan windows op D ofzo? Dan heb ik geen last met die cilinderbeperking voor lilo?!

Of heb ik het mis. Ik zou windhoos nl. wat meer willen geven dan die 2gieg.

Verwijderd

Dat zal niet gaan. Je moet namelijk eerst windows installeren. Als je dat doet, en je zou windows op D willen zetten, moet op dat moment ook een C schijf zichtbaar zijn voor Windows. Dus met Fat16 of Fat32 geformatteerd zijn. Zodra je dan Linux installeert, wordt de C schijf onzichtbaar voor windows, en 'denkt' windows dat de schijf die eerst D heette, nu nog steeds D heet. Maar omdat windows toch altijd begint te 'tellen' bij C, klopt dat niet meer. De eerste schijf die hij tegenkomt, D, noemt ie dan C!!! :? Snappie um? Maar je kan windows wel meer dan 2 Gb geven, alleen dan verspreid over meerdere partities.
Ik heb er trouwens nog effe over nagedacht, en ik denk dat dit de beste volgorde is:
1. Fdisk, met ondersteuning voor grote HDs runnen.
2. Primaire partitie maken zo groot als je schijf is
3. Logische partitie van +/- 2 Gb voor Windows maken
4. Windows installeren
5. Partition Magic installeren
6. Linux partitie aanmaken met PM, en dan nog naar hartelust windows partities maken
7. Linux installeren, en lilo in de MBR zetten.

Zo, dit moet voldoende zijn. :):):)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 07 februari 2001 17:17 schreef willy_wonka het volgende:
Dat zal niet gaan. Je moet namelijk eerst windows installeren. Als je dat doet, en je zou windows op D willen zetten, moet op dat moment ook een C schijf zichtbaar zijn voor Windows. Dus met Fat16 of Fat32 geformatteerd zijn. Zodra je dan Linux installeert, wordt de C schijf onzichtbaar voor windows, en 'denkt' windows dat de schijf die eerst D heette, nu nog steeds D heet. Maar omdat windows toch altijd begint te 'tellen' bij C, klopt dat niet meer. De eerste schijf die hij tegenkomt, D, noemt ie dan C!!! :? Snappie um? Maar je kan windows wel meer dan 2 Gb geven, alleen dan verspreid over meerdere partities.
Ik heb er trouwens nog effe over nagedacht, en ik denk dat dit de beste volgorde is:
1. Fdisk, met ondersteuning voor grote HDs runnen.
2. Primaire partitie maken zo groot als je schijf is
3. Logische partitie van +/- 2 Gb voor Windows maken
4. Windows installeren
5. Partition Magic installeren
6. Linux partitie aanmaken met PM, en dan nog naar hartelust windows partities maken
7. Linux installeren, en lilo in de MBR zetten.

Zo, dit moet voldoende zijn. :):):)
is het wel ogelijk om eerst een volledige 30gieg primaire part. te maken, en daarna daarin een logische?

ik had gedacht aan volgende parts:
- windows en winprogs
- linux (root en swap worden door linux gemaakt)
- backup (voor een drive image met Ghost ofzo)
- data (mijn eigen bestanden)

nog aan te raden parts?

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
Die 1024 cylinder beperking is er al lang niet meer, als je lilo gebruikt moet je ergens lba32 ofzo instellen. Zelf heb ik GRUB, geen lilo dus ik weet het niet precies. Zo zou ik het doen

-Maak met fdisk een windows partitie, of meerdere, wat je wil (en laat ruimte over voor linux, dus waar geen partitie staat)
-Zet windows erop
-Zet linux erop, in de install zet je de linux partities erbij
Pagina: 1