Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29
Na al eerder wat gezever te hebben gehad bij mijn voorgaande werkgever ben ik eigenlijk niet van plan in een zelfde vervelende situatie terecht te komen.

Ik heb momenteel een bijbaantje via een uitzendbureau bij de TNT.
TNT biedt mij nu een zogeheten flexcontract aan.
Allemaal leuk en aardig, tijdje geleden een gesprek gehad, diverse papieren ingevuld en vanmiddag was het zover en kon ik mijn contract gaan ondertekenen.
En hier ging het mis.
Ik schijn opeens minder te gaan verdienen dan ik al deed. Het uurloon ligt lager. Erg vreemd lijkt me, zeker omdat ik verder totaal hetzelfde werk blijf doen. Vragen hierover leverde niets anders op dan "ja zo staat het hier, zo is het en niet anders". Ik het nog over de boeg gegooid van opvolgend werkgeverschap en overnemen van opgebouwde rechten, maar nee hier wilde men niets van weten. Tevens is volgens mijn huidige uitzendcontract de beloningsregeling van opdrachtgever (TNT dus) van toepassing, wat in mijn ogen zou inhouden dat ik daar met dat nieuwe contract ook gewoon onder blijf vallen.
Ook kon men geen cao boekje uitreiken op het moment van tekenen van het contract. Toen ik ook hier wat van zei, kreeg ik geen reactie. Dit is verplicht, maar kennelijk heeft men hier geen boodschap aan. Hoe weet ik dan onder welke voorwaarden ik in dienst kom :?. Goed dit laatste maak ik dan maar even geen punt van aangezien ik zelf de complete cao online al had bestudeerd.
Wat mij vooral dwars zit is dat loon. Navraag hierover leverde niets op behalve meer vraagtekens.
Zo kwam er iemand 'uitleg' geven over het hoe en waarom en kwam er nog meer boven tafel wat ik erg raar vond. Opeens schijn ik maar maximaal 26 weken te mogen werken voor een uitzendbureau en dan zou ik over moéten gaan op een flexcontract van TNT zelf. Mijn uitzendbureau stelt echter dat ik anderhalf jaar voor ze mag werken en dan pas moet vertrekken.

Per 1 mei kan ik in dienst treden van TNT.
Echter als ik minder loon ga krijgen kan ik net zo goed voor het uitzendbureau blijven werken.
Zelf ben ik bang dat ik over een tijdje aan het kortste eind ga trekken. Er is mij min of meer beloofd dat als ik voor het uitzendbureau blijf werken dat er een kans is dat ik op korte termijn daarmee moet gaan stoppen vanwege de 26 weken die ik gepasseerd ben. Dat dit nergens is terug te vinden in de cao van TNT of uitzendkrachten zal de contactpersoon misschien niet van op de hoogte zijn geweest. Doet het er toe? Niet echt voor mij, want als ik morgen de brief krijg met 'uw dienstverband wordt per xx beeindigd' heb ík een probleem en niet zij natuurlijk.
Ik heb het idee dat als ik daar wil blijven werken zoals ik dat altijd al deed dat ik zowat verplicht wordt wél te tekenen, ook al ben ik van mening dat het niet kan wat er nu gebeurd.

Mijn vraag is wat nu?
Mijn eerste gedachte is om voorlopig dan maar bij het uitzendbureau te blijven.
Het uitzendbureau is trouwens wel erg behulpzaam voor mij, zijn het met mij eens (zij delen de mening dat ik niet opeens minder loon kan krijgen voor hetzelfde werk) en gaan zelfs hun best doen het voor mij te regelen. Of het lukt is uiteraard een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Anderhalf jaar is het wettelijk maximum wat je als uitzendkracht bij een bedrijf kan werken, daarna moet je een contract krijgen. Ik gok dat die 26 weken gewoon een maximum is wat TNT zelf heeft binnen de organisatie, aangezien het op lange termijn iemand in dienst hebben via een uitzendbureau natuurlijk veel duurder is dan zelf in dienst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Ze dwingen je dus om voor minder bij hun te werken. Vergis je niet, ze betalen meer voor je dan alleen je loon, een flink deel gaat ook via het uitzendbureau. dus netto wordt je dubbel genaaid.

Als je 'maar' 26 weken mag, en je bent er al overheen, overtreden zij dan niet hun eigen regels :?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
Ik zit er maar een klein beetje overheen. Ongeveer op 10 maanden zit ik nu. Mijn uitzendbureau vertelde me dat ik nog 39 weken voor hen mag werken.

Het excuus over die 26 weken termijn en daar overheen gaan was iets over dat het administratief lastig lag, volgens mevrouw van TNT.

[ Voor 32% gewijzigd door Paulus0013 op 26-04-2007 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 23:27
Het lijkt mij persoonlijk dat je er minimaal 20% op voorruit moet gaan kwa salaris??

Overigens heeft het uitzend-buro ook een klein "potje" gemaakt voor studie kosten.
Mocht je weg gaan bij het uitzend buro , moeten zij dit aan jou uitkeren als jij erom vraagt.
Maar hoe dit helemaal zeker zit , durf ik niet te zeggen.

Ik zou persoonlijk een salaris van 20% brutto meer eisen als je huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Bel het CWI even hoe het zit met dit soort regels (vakbondslid zal je waarschijnlijk wel niet zijn). Ik zou iig niet accoord gaan met het geboden salaris, maar ik heb geen idee hoe hard jij dit geld nodig hebt.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 10:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De ervaring leert jammergenoeg dat bedrijven er vanuit gaan dat jij niet weet wat je rechten zijn en daar misbruik van maken. Zo ken ik verschillende mensen die na het uitdienen van 2 contracten voor bepaalde tijd geen contract voor onbepaalde tijd aangeboden kregen, maar voor drie maanden in de WW werden 'geparkeerd', zodat ze daarna weer een contract voor bepaalde tijd konden krijgen.
Ook zijn veel werkgevers (en bij een groot bedrijg als TNT lees: managers) niet op de hoogte van hun plichten, wat maar weer blijkt uit het ontbreken van een CAO boekje.
Ik zou je adviseren om duidelijk naar je rechten te kijken en daar je conclusie uit te trekken. De economie draait lekker, dus waarom zou je ergens anders niet aan de slag kunnen? Een baas die je nu al probeert een poot uit te draaien, doet dat over 5 of 10 jaar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:25

KnOeFz

no comment...

Kijk even goed na wat er bij het loon van het uitzendbureau allemaal nog meer verwerkt zit. Het kan zijn dat daar al vakantiegeld bij in zit waardoor het hoger lijk terwijl je bij het rechtstreekse contract bijvoorbeel in mei/juni 8% vakantie geld krijgt. Ook kunnen de voorwaarden bij ziekteverzuim e.d. anders zijn waardoor het loon wat hoger is tot het moment dat je ziek wordt...

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 09:26
KnOeFz schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 07:52:
Kijk even goed na wat er bij het loon van het uitzendbureau allemaal nog meer verwerkt zit. Het kan zijn dat daar al vakantiegeld bij in zit waardoor het hoger lijk terwijl je bij het rechtstreekse contract bijvoorbeel in mei/juni 8% vakantie geld krijgt.
Het brutoloon moet dan nog altijd hetzelfde zijn. Enkel het nettoloon verhoogt door het al direct uitbetalen van vakantiegeld/13de maand/verlofdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

[Airwolf] schreef op donderdag 26 april 2007 @ 23:35:
Anderhalf jaar is het wettelijk maximum wat je als uitzendkracht bij een bedrijf kan werken, daarna moet je een contract krijgen. Ik gok dat die 26 weken gewoon een maximum is wat TNT zelf heeft binnen de organisatie, aangezien het op lange termijn iemand in dienst hebben via een uitzendbureau natuurlijk veel duurder is dan zelf in dienst hebben.
Hmm geldt dat ook voor detachering? Want dan had ik bij de vorige gemeente waar ik werkte een contract moeten krijgen of ontslag... Als ik het goed begrijp...

Ontopic:
Ik zou zeker wel eens bellen met het CWI, al zullen zij al heel makkelijk zeggen dat als TNT je het minimumloon aanbiedt je dat contract gewoon zult moeten accepteren, nu neem ik aan dat je student bent en dus eventueel nog wel een andere keuze hebt, maar zolang het minimum betaald wordt kan je er niks tegen doen. Het is dan aan jou of je dat aanbod accepteert of niet.

Verder zou ik proberen om even in contact te komen met iemand van P&O (die de contracten opsteld), vaak is er met die mensen wat makkelijker te praten over rechten en plichten dan met een manager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:17
Misschien een té simpele oplossing, maar waarom regel je niet gewoon een ander bijbaantje als de voorwaarden van de huidige niet goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:07
offtopic:
SG->WI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mirreke schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 08:21:
[...]

Hmm geldt dat ook voor detachering? Want dan had ik bij de vorige gemeente waar ik werkte een contract moeten krijgen of ontslag... Als ik het goed begrijp...

Ontopic:
Ik zou zeker wel eens bellen met het CWI, al zullen zij al heel makkelijk zeggen dat als TNT je het minimumloon aanbiedt je dat contract gewoon zult moeten accepteren, nu neem ik aan dat je student bent en dus eventueel nog wel een andere keuze hebt, maar zolang het minimum betaald wordt kan je er niks tegen doen. Het is dan aan jou of je dat aanbod accepteert of niet.

Verder zou ik proberen om even in contact te komen met iemand van P&O (die de contracten opsteld), vaak is er met die mensen wat makkelijker te praten over rechten en plichten dan met een manager...
Nee voor Detachering gelden weer andere regels. Zeker omdat je gewoon vast in dienst bent bij het bedrijf wat je detacheerd.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een kennis van me reed pakjes door Brabant voor TNT en is na gezeik in min of meer hetzelfde kader als jij ("nú tekenen of we gooien je buiten, oh en je gaat serieus minder verdienen en meer uur per week werken en wij bepalen voortaan wanneer je werkt, niet jij" - handig voor een student) dus wél zo lomp geweest om te tekenen. Dat heeft 'ie geweten. Met een proeftijd van één maand ging het op het laatste moment nog goed ('s morgens een belletje dat je niet meer komt en houwdoetoedeloe, dat mag in je proeftijd :D ) maar er werden wel keihard eisen gesteld die ze van te voren wisten dat die niet haalbaar waren. Midden in een tentamen week melden dat alle andere studenten niet kunnen (duh0 dus hij moest even zich opofferen en 42 uur draaien die week. Overdag. Tijdens de tentamens. Dat is één voorbeeld, er waren er meer.

Ik zou dit contract niet alleen niet tekenen, ik zou bij je uitzendbureau melden dat je graag voor hun wilt blijven werken en dat je graag hebt dat ze je helpen via hun ergens anders aan de bak te komen. Het resultaat is sowieso dat je bij TNT weg gaat, dus kun je het beter nu doen, zonder dat je d'r grijze haren van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
Ik kwam daar om het contract te tekenen en daar zat een vrouw van de administratie bij. Deze vrouw heeft voor mij nog iemand gebeld die juist over zulke zaken gaat. Deze 2e vrouw kon mij totaal niets goed onderbouwd uitleggen. Mijn argumenten werden van tafel geveegd met complete onzin van haar kant.
Een voorbeeld van die onzin was een verwijzing van haar kant omtrent het aantal contracten dat ik zou mogen krijgen. Per cao is afgesproken dat je bij TNT onder het flexmodel 7 contract mag krijgen in 3 jaar tijd. Dit is collectief zo afgesproken met de vakbonden, dus hiermee mogen ze van de wet afwijken. In datzelfde artikel staat dat je contract van het uitzendbureau niet mee telt hierin. De vrouw echter beweert dat dit ook geldt voor alles wat je via het uitzendbureau hebt opgebouwd. Dus opgebouwd loon zou hiermee vervallen. Alsof je ervaring opeens weg zou zijn :?
Opvolgend werkgeverschap was ook geen sprake van, aangezien ik nu voor het uitzendbureau werk en straks voor hen zelf :?. Het feit dat ik hetzelfde werk op dezelfde plek onder dezelfde personen blijf doen schijnt niet van belang te zijn.
Ik zou je adviseren om duidelijk naar je rechten te kijken en daar je conclusie uit te trekken.
In principe weet ik er wel iets van af, maar als ik op mijn strepen ga staan dan levert dat uiteraard geen fijne situatie op. De andere kant is uiteraard dat ik ook niet genaaid hoef te worden.
Misschien een té simpele oplossing, maar waarom regel je niet gewoon een ander bijbaantje als de voorwaarden van de huidige niet goed zijn?
Dat moment komt vanzelf ;). Al zou het fijn zijn als dat nog even zo lang mogelijk kan worden uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

rwb schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 09:54:
[...]

Nee voor Detachering gelden weer andere regels. Zeker omdat je gewoon vast in dienst bent bij het bedrijf wat je detacheerd.
Ik was niet vast in dienst bij het detacheringsbedrijf... ik kreeg van hen een contract voor zolang de gemeente me weer inhuurde... Verandert dat de situatie?
Pagina: 1