![]() |
Wat is Silverlight?
Silverlight valt het makkelijkste te omschrijven als een tegenhanger voor Adobe's Flash. Flash is tegenwoordig de defacto standaard als het gaat om internetcontent met veel animaties en user-interaction.Dus waarom Silverlight kiezen? Silverlight bied enkele voordelen boven Flash. Zo is het gebaseerd op een subset van XAML, waardoor je redelijk makkelijk je pagina's kan maken, opdezelfde manier dat je je html pagina maakt. Notepad, Visual Studio of Expression Blend het maakt niet uit waarin je het maakt. Doordat XAML gebruikt maakt van XML, is het ook doorzoekbaar voor zoekmachines, wat met Flash altijd een groot nadeel was!
Recent was er ook berichtgeving over Silverlight op de frontpage: nieuws: Microsofts 'Silverlight' gaat strijd aan met Flash
Wat heb ik nodig?
In principe heb je aan Notepad al genoeg om een Silverlight-"applicatie" te maken. Echter is het fijner om bijvoorbeeld Visual Studio te gebruiken als editor.Wat je wel nodig hebt, is de player, een plugin beschikbaar voor Internet Explorer, en Firefox (en ik dacht ook voor Safari). Deze plugin komt in de toekomst beschikbaar voor nog meer platformen.
Andere handige tools kun je o.a. hier vinden: http://www.microsoft.com/silverlight/asp/tools.aspx
Genoeg tech-gebrul, laat eens wat voorbeelden zien!
Omdat een plaatje meer dan 1000 woorden zegt, en een video nog meer dan een plaatje, hier enkele video's op het internet over SilverlightMicrosoft Silverlight trailer
Forest Key Silverlight Announcement
Forest Key Silverlight Demo
on10.net filmpje
Daarnaast zijn de mooiste voorbeelden toch wel de dingen die je zelf kunt voelen. Daarvoor is deze set met samples te downloaden: http://www.microsoft.com/...CE224925E7&displaylang=en
Waarom nou dit topic?
Dit topic lijkt mij een goed beginpunt om elkaars ervaringen met Silverlight uit te wisselen. Links naar tutorials etc. Dit omdat er nog vrij weinig over te vinden is (behalve de marketingpraat).Have fun
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?