Algemeen Microsoft Silverlight topic*

Pagina: 1
Acties:
  • 12.693 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:36
Afbeeldingslocatie: http://www.tomshw.it/articles/20070416/microsoft_silverlight_c.jpg

Wat is Silverlight?

Silverlight valt het makkelijkste te omschrijven als een tegenhanger voor Adobe's Flash. Flash is tegenwoordig de defacto standaard als het gaat om internetcontent met veel animaties en user-interaction.
Dus waarom Silverlight kiezen? Silverlight bied enkele voordelen boven Flash. Zo is het gebaseerd op een subset van XAML, waardoor je redelijk makkelijk je pagina's kan maken, opdezelfde manier dat je je html pagina maakt. Notepad, Visual Studio of Expression Blend het maakt niet uit waarin je het maakt. Doordat XAML gebruikt maakt van XML, is het ook doorzoekbaar voor zoekmachines, wat met Flash altijd een groot nadeel was!

Recent was er ook berichtgeving over Silverlight op de frontpage: nieuws: Microsofts 'Silverlight' gaat strijd aan met Flash

Wat heb ik nodig?

In principe heb je aan Notepad al genoeg om een Silverlight-"applicatie" te maken. Echter is het fijner om bijvoorbeeld Visual Studio te gebruiken als editor.
Wat je wel nodig hebt, is de player, een plugin beschikbaar voor Internet Explorer, en Firefox (en ik dacht ook voor Safari). Deze plugin komt in de toekomst beschikbaar voor nog meer platformen.

Andere handige tools kun je o.a. hier vinden: http://www.microsoft.com/silverlight/asp/tools.aspx

Genoeg tech-gebrul, laat eens wat voorbeelden zien!

Omdat een plaatje meer dan 1000 woorden zegt, en een video nog meer dan een plaatje, hier enkele video's op het internet over Silverlight

Microsoft Silverlight trailer
Forest Key Silverlight Announcement
Forest Key Silverlight Demo
on10.net filmpje

Daarnaast zijn de mooiste voorbeelden toch wel de dingen die je zelf kunt voelen. Daarvoor is deze set met samples te downloaden: http://www.microsoft.com/...CE224925E7&displaylang=en

Waarom nou dit topic?

Dit topic lijkt mij een goed beginpunt om elkaars ervaringen met Silverlight uit te wisselen. Links naar tutorials etc. Dit omdat er nog vrij weinig over te vinden is (behalve de marketingpraat).

Have fun :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 09:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

Het leuke hieraan is dat, dankzij het feit dat XAML als basis wordt gebruikt, het makkelijker is om third party ontwerptools te schrijven. Het formaat is daarmee toegankelijker dan SWF, dat weliswaar gedocumenteerd is maar licenties vereist om het in je applicatie te gebruiken.

Wel hangt het succes van Silverlight samen met het succes (al dan niet) van Vista/Avalon/XAML.
ThunderNet schreef op donderdag 26 april 2007 @ 23:49:

Silverlight zelf is niet afhankelijk van vista.
Dat zei ik ook niet :) het is afhankelijk van de populariteit van de platformen waarop het draait, en dat is native in Vista en onder XP SP2 (Silverlight zelf is ook voor andere platformen te downloaden) na installatie van de benodigde software.

Flash is groot geworden omdat iedereen het toch al op zijn PC had (het werd standaard geinstalleerd onder Windows 95/98) maar aangezien het met Vista nog niet zo storm loopt is het dus de vraag hoeveel mensen WPF voor Windows XP (en 2003 server :+) gaan downloaden en installeren.

[ Voor 49% gewijzigd door Not Pingu op 27-04-2007 00:02 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
Not Pingu schreef op donderdag 26 april 2007 @ 23:45:
Het leuke hieraan is dat, dankzij het feit dat XAML als basis wordt gebruikt, het makkelijker is om third party ontwerptools te schrijven. Het formaat is daarmee toegankelijker dan SWF, dat weliswaar gedocumenteerd is maar licenties vereist om het in je applicatie te gebruiken.

Wel hangt het succes van Silverlight samen met het succes (al dan niet) van Vista/Avalon/XAML.
Silverlight zelf is niet afhankelijk van vista. Het is namelijk een subset van WPF(Avalon) :)
In de Windows SDK zit trouwens ook een leuke XAML-app namelijk XAMLPad, welke live je resultaat in je scherm weergeeft :)

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms742398.aspx

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De grote vraag is natuurlijk: hoe gaat dit werken onder Linux/Solaris, non-x86 platforms, etc...

Het web was ooit platform-onafhankelijk. Flash en proprietary video formaten hebben in het verleden roet in het eten gegooid, en het is nog maar de vraag of Silverlight het nu beter zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 00:03:
De grote vraag is natuurlijk: hoe gaat dit werken onder Linux/Solaris, non-x86 platforms, etc...

Het web was ooit platform-onafhankelijk. Flash en proprietary video formaten hebben in het verleden roet in het eten gegooid, en het is nog maar de vraag of Silverlight het nu beter zal maken.
mac met powerpc wordt iig wel ondersteund :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
:) Voor linux is er dus ook hoop: nieuws: 'Microsoft opent broncode van Flash-concurrent Silverlight'

Helaas dat nog veel mensen denken het is van microsoft. Dus is het slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op zondag 29 april 2007 @ 22:11:
:) Voor linux is er dus ook hoop: nieuws: 'Microsoft opent broncode van Flash-concurrent Silverlight'

Helaas dat nog veel mensen denken het is van microsoft. Dus is het slecht.
Nouja, denk jij nu niet juist "het is van Microsoft, dus het is goed"? ;) Ik denk dat Microsoft vast wel iets heeft geproduceerd dat enigzins hetzelfde doet als Flash. Daar zijn ze goed in. Maar Microsoft kennende, zal het niet voor Linux beschikbaar komen.

Het artikel waar je naar linkt zegt dat delen van de broncode zullen worden geopenbaard. Het is niet bekend welke delen dat zijn, maar ik ga ervan uit dat het niet het video-codec is. Bovendien betekent "geopenbaard" nog niet dat het aangepast mag worden. Microsoft's "shared source" licentie verbiedt dat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
mjah shared source betekend wel.. dat een persoon een beschrijving mag geven van de werking ervan. Een weer een ander hierop een implentatie mag schrijven. :) Mogelijkheden genoeg dus.
Maar die discussie is misschien iets voor een ander topic. Daar dit meer om de resultaten gaat )

[ Voor 21% gewijzigd door ThunderNet op 29-04-2007 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op zondag 29 april 2007 @ 22:37:
mjah shared source betekend wel.. dat een persoon een beschrijving mag geven van de werking ervan. Een weer een ander hierop een implentatie mag schrijven. :) Mogelijkheden genoeg dus.
Dat is inderdaad zo, maar dan nog zit je met delen die binary-blob zijn. Binary blobs hebben als nadeel dat ze alleen gerund kunnen worden op de architectuur waarvoor ze gecompileerd zijn. Dit betekent dat andere architecturen dan x86 en x86-64 sowieso uitgesloten zijn, wat in de toekomst een serieus probleem kan worden (zoals je nu ziet met Flash, dat 32bit-only is).

Maar ook andere software-platforms dan die waarvoor de blob ontworpen is (Win en Mac) zullen het moeilijk hebben om een omgeving te creëren waarin de blob werkt.

NB: Als Silverlight helemaal open wordt gegooid, zodat iedere programmeur met de goede skills een implementatie kan maken voor z'n favoriete hardware+OS, dan mag Flash van mij een snelle dood sterven. Het gaat mij om non-discriminerende toegang tot het web.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2007 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeromeB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-08 21:56

JeromeB

woei

Ik vind het irritant dat Microsoft juist nu met dit formaat komt. Ondersteuning voor het SVG-formaat zal waarschijnlijk achterblijven. Ik vraag mij af wat dit formaat meer te bieden heeft tov SVG.

PC load letter? What the fuck does that mean?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 09:57

killercow

eth0

SVG icm javascript kan in weze het zelfde als flash en dus ook silverlight.

Video etc is al anders op te lossen met embed tags en embedded players.
XUL is een prima manier om desktop clients te fixen voor webaps. en daarvan weten we wel zeker dat er clients voor alle platformen zijn.

Flash is al problematisch, want een 64 bits plugin is er nog steeds niet voor linux, er is geen plugin voor pda's, telefoons, consoles, bsd*, *nix of andere non windows os'en. Voor XUL is er iig een opensource runtime.

Silverlight zal wel helemaal k*t met peren zijn. (of gaan ze avalon etc ook porten naar telefoons etc)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Erg jammer dat deze app nog niet voor Windos Mobile beschikbaar is gesteld. Ze hadden het wel aangekondigd maar blijkbaar niet uitgebracht. Een groot gemis als je het mij vraagt!

http://msmobiles.com/news.php/6305.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
killercow schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:05:
SVG icm javascript kan in weze het zelfde als flash en dus ook silverlight.

Video etc is al anders op te lossen met embed tags en embedded players.
XUL is een prima manier om desktop clients te fixen voor webaps. en daarvan weten we wel zeker dat er clients voor alle platformen zijn.

Flash is al problematisch, want een 64 bits plugin is er nog steeds niet voor linux, er is geen plugin voor pda's, telefoons, consoles, bsd*, *nix of andere non windows os'en. Voor XUL is er iig een opensource runtime.

Silverlight zal wel helemaal k*t met peren zijn. (of gaan ze avalon etc ook porten naar telefoons etc)
Silverlight is avalon niet nodig. Het is namelijk een subset van wpf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

ThunderNet schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:39:
[...]

Silverlight is avalon niet nodig. Het is namelijk een subset van wpf :)
Maar wel .net?
want ook daarvoor nemen ze niet de moeite om echt verder te kijken dan windows.

Dat zou een enorme java killer worden, echt cross-platform, echt top!, en moet je kijken, de windows meute is over, en de andere os'en staan buiten de deur te wachten. Mono is een kans, maar is gewoon niet goed bruikbaar zonder input van MS.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
killercow schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 16:52:
[...]

Maar wel .net?
want ook daarvoor nemen ze niet de moeite om echt verder te kijken dan windows.

Dat zou een enorme java killer worden, echt cross-platform, echt top!, en moet je kijken, de windows meute is over, en de andere os'en staan buiten de deur te wachten. Mono is een kans, maar is gewoon niet goed bruikbaar zonder input van MS.
Nee het heeft ook geen .Net nodig. Werkt namelijk ook gewoon op de mac al :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThunderNet op 01-05-2007 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 19:10
killercow schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:05:
Je maakt het nu wel erger dan het is!
Voor pda's (windows mobile) is er wel degelijk een plugin, weliswaar flash 7, maar hij is er wel.
Voor telefoon geld hetzelfde, waarbij je flashlite hebt waarmee je ook bepaalde functionaliteiten van de telefoon kan gebruiken
consoles? voor de wii is er een plugin voor opera, waardoor je op je wii flashcontent kan bekijken.
Verder zijn er een heleboel apparaten die gebruik maken van flash als embedded interface.
De ontwikkeling voor *nix blijft inderdaad achter, wat betreft dat andere populaire non windows os (mac) is er gewoon wel een recente plugin.

Ik ben gematigd enthousiast over Silverlight. Een van de sterkste punten van Flash is de enorme community die er achter zit. Bovendien is het heel toegankelijk. Een vormgever kan met kleine stapjes tegelijk een beetje leren scripten.
Natuurlijk is het alleen maar goed voor de consument dat er een concurrent komt. De hete adem van Microsoft in Adobe's nek kan alleen maar goed zijn.

Adobe heeft met Flash simpelweg een enorme voorsprong. Zeker nu met de komst van CS3 slaan ze een slag. De integratie met andere programma's als illustrator, photoshop en de rest van de adobe suites is voor de bedrijven die er dagelijks mee werken wel erg fijn.

Als ze echt de flashkiller hebben gemaakt die ze beweren wat het is, dan vraag ik me af wat dan het onderscheidt is. Om Flash ook maar een beetje te kunnen beconcurreren zullen ze niet alleen hetzelfde moeten kunnen, maar nog eens behoorlijk veel meer.

Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig hoe Silverlight ontvangen gaat worden door de bedrijven die het groot zullen moeten maken. En ik ben ook erg nieuwsgierig wat het antwoord van Adobe gaat zijn (na appolo). Ze zullen in ieder geval media server eens aan moeten gaan pakken en naar het volgende niveau tillen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
ThunderNet schreef op donderdag 26 april 2007 @ 22:58:
Doordat XAML gebruikt maakt van XML, is het ook doorzoekbaar voor zoekmachines, wat met Flash altijd een groot nadeel was!
Dit zou voor mij een belangrijk argument zijn. Veel van onze klanten (ik werk bij een internet marketing bedrijf) hebben een volledige Flash website en wij moeten er vervolgens voor gaan zorgen dat ze vindbaar worden in zoekmachines...

Heeft iemand hier meer details over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:55
Wellicht een wat vreemde vraag, maar wat is Silverlight nu precies? Ik heb de filmpjes gekeken e.d. Maar ik heb het idee dat ze zich meer richten op video streaming, terwijl m.i. Flash ook op veel meer manieren kan worden gebruikt.
Ook geeft de TS aan dat (in principe) het ook alleen met notepad kan worden geprogrameerd, maar hoe zit dit dan precies met het design gedeelte? Qua animatie, kan je hiervoor bestaande animatie's gebruiken?

Bovenstaande is wat dom, maar wel zie ik nog niet helemaal hoe je de animatie en code combineert

Verder heb ik geprobeerd de voorbeelden te bekijken, alleen moet ik wel weer een plugin downloaden (logisch natuurlijk), maar voor de 'huis-tuin-en-keuken' gebruiker is dit een grote stap. Mensen kennen flash, maar Silverlight niet, ook kan ik voor flash meestal in 2 klikken de plugin binnen hebben, maar hierbij niet (wel 4 klikken).

[ Voor 33% gewijzigd door Geert.H op 01-05-2007 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Millennyum schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 20:31:
[...]

Dit zou voor mij een belangrijk argument zijn. Veel van onze klanten (ik werk bij een internet marketing bedrijf) hebben een volledige Flash website en wij moeten er vervolgens voor gaan zorgen dat ze vindbaar worden in zoekmachines...

Ik betwijfel dat je die XAML files gewoon als XML file online zet. En al is dat het geval, dan heb je er weinig aan, omdat Google het indexeert als unknown filetype.

Als je het zou combineren met XHTML, heb je er nog niets aan, omdat IE het weer niet ondersteunt. Ik denk dus dat je de interface beschrijft in XAML, maar het uiteindelijk naar een ander formaat moet exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
King_Louie schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 20:36:
[...]

Ik betwijfel dat je die XAML files gewoon als XML file online zet. En al is dat het geval, dan heb je er weinig aan, omdat Google het indexeert als unknown filetype.

Als je het zou combineren met XHTML, heb je er nog niets aan, omdat IE het weer niet ondersteunt. Ik denk dus dat je de interface beschrijft in XAML, maar het uiteindelijk naar een ander formaat moet exporteren.
De silverlight plugin leest de XAML :) Je hoeft het dus niet te exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Dit gaat zeker wel een techniek worden die ik beter ga bekijken, de CTP's van WPF/E waren in ieder geval veelbelovend. Ook interessant is dat Microsoft 4 GB hosting aanbiedt op http://silverlight.live.com, en pas na een (vrij hoge) threshold moet je óf betalen, óf banners van Microsoft plaatsen. Ook de video-optie (i.c.m. DRM) is interessant, zeker voor content providers :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 20:52:
[...]

De silverlight plugin leest de XAML :) Je hoeft het dus niet te exporteren.
Je verwijst dus (bijv. d.m.v. het object element) naar een XAML file? Zie ik dat zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Kijk maar eens naar de code van http://silverlight.net/samples/1.0/Sprawl/default.html, dan zie je het pas goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
En wat is daar zoekmachine vriendelijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omg, ik krijg niet eens een melding dat Silverlight niet geinstalleerd kan worden. Er gebeurt gewoon helemaal niets als ik op Install druk. (Firefox @ Ubuntu 7.04)

/edit
Ah, nu krijg ik wel een melding. Het installatie-bestand is "invalid" of "corrupt". :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2007 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 09:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

Millennyum schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 20:31:
[...]

offtopic:
Google kan al jaren Flash content inhoudelijk doorzoeken. Tekst is in Flash alleen niet semantisch gestructureerd dus het aangeven van belangrijke keywords is moeilijk
King_Louie schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 21:15:
En wat is daar zoekmachine vriendelijk aan?
Nouja, net als bij Flash is het voor Google perfect mogelijk om de uiteindelijke bestandsnaam uit te lezen en het embedded bestand te openen. In het geval van een SWF file krijg je dan gecomprimeerde ruwe data. Bij XAML krijg je, tja, dit. Bijna niet meer human-readable (het was volgens mij altijd de bedoeling dat XAML geoutput wordt door een applicatie, niet dat het met de hand geschreven wordt) maar een zoekmachine moet er aardig mee uit de voeten kunnen.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53

crisp

Devver

Pixelated

Not Pingu schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 21:36:
[...]
Nouja, net als bij Flash is het voor Google perfect mogelijk om de uiteindelijke bestandsnaam uit te lezen en het embedded bestand te openen. In het geval van een SWF file krijg je dan gecomprimeerde ruwe data. Bij XAML krijg je, tja, dit. Bijna niet meer human-readable (het was volgens mij altijd de bedoeling dat XAML geoutput wordt door een applicatie, niet dat het met de hand geschreven wordt) maar een zoekmachine moet er aardig mee uit de voeten kunnen.
De vraag is of content in een dergelijk bestand (dit voorbeeld bestand is niet echt een goed voorbeeld omdat het eigenlijk helemaal geen content bevat, enkel data voor behaviors en style-informatie - hoezo scheiding?) ook door een zoekmachine in context te plaatsen is. HTML-elementen hebben semantische betekenis, maar hiervan is nog maar de vraag of het wel net zo goed te indexeren valt. En dan is ook nog maar de vraag hoe je exact naar die content kan linken...

En hoe zit het verder met accessibility? Kunnen screenreaders ermee overweg? Kan je een bepaald 'frame' bookmarken? Kan je gewoon heen en weer navigeren mbv 'back' en 'forward' in je browser?

[ Voor 7% gewijzigd door crisp op 01-05-2007 22:22 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:51

alienfruit

the alien you never expected

Er is wel een Flash variant voor telefoons of pda's namelijk Flash Lite een Flash player speciaal toegspits voor deze toestellen (cpu, geheugengebruik e.d.). Oftewel je kan Flash gebruiken op Motorola, Nokia, SonyEricsson telefoons, of PDAs die Windows Mobile gebruiken.

Verder moet ik zeggen dat Silverlight minder interessant vindt dan het volwaardige Avalon/WPF. Ik zie dat liever onder MacOSX of Linux met of zonder browser plugin. Vooral met de beweging naar Rich Desktop applicaties buiten het Web. Als ze toch .NET tbv WPF aan het porten zijn naar MacOSX and Linux kunnen ze dan niet meteen een .NET runtime aanbrengen?

Verder het kunnen downloaden van XAML maakt het wel makkelijk om dezelfde interface te gebruiken van zo'n applicatie voor minder vriendelijke dingen. Zoals wachtwoorden e.d. te achterhalen!

[ Voor 13% gewijzigd door alienfruit op 02-05-2007 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

crisp schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 22:18:
[...]

De vraag is of content in een dergelijk bestand (dit voorbeeld bestand is niet echt een goed voorbeeld omdat het eigenlijk helemaal geen content bevat, enkel data voor behaviors en style-informatie - hoezo scheiding?) ook door een zoekmachine in context te plaatsen is. HTML-elementen hebben semantische betekenis, maar hiervan is nog maar de vraag of het wel net zo goed te indexeren valt. En dan is ook nog maar de vraag hoe je exact naar die content kan linken...

En hoe zit het verder met accessibility? Kunnen screenreaders ermee overweg? Kan je een bepaald 'frame' bookmarken? Kan je gewoon heen en weer navigeren mbv 'back' en 'forward' in je browser?
Daarnaast,

Wat is precies het verschil met SVG?
SVG kan je tenminste inline embedded in je xhtml, luistert naar je css files en kun je met javascript via de DOM gewoon manipulaten.

Erg jammer dat MS niet gewoon een strakke svg+javascript implementatie heeft gemaakt, het bouwen van de IDE zal even veel werk geweest zijn. Misschien omdat firefox dan een edge zou hebben? firefox zou het nieuwste speeltje dan native ondersteunen terwijl IE nerges zou zijn zonder alsnog een plugin.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Op http://sessions.visitmix.com staan een aantal demo's van Silverlight, wat ik eruit opmaak is dat je heel veel JS kunt gebruiken en daarmee alles binnen je Silverlight-object kunt gebruiken :)

Een van die video's (zoek op DEV11) gaat in op JS, HTML en XAML, het is ook mogelijk met C#-scripting, maar daar heb ik geen kaas van gegeten, dus ik zal het wel lekker bij JS gaan houden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Toch jammer dat het niet te installeren is op Windows 2000. :{
En MS moet van mijn browser afblijven, niet auto-resizen van mijn venster dus! Grr.

Verder ben ik wel erg benieuwd naar deze techniek; ik heb er nog niet zo heel veel over gelezen/gezien grotendeels omdat ik dus W2k heb, en het daar niet op werkt. Maar ik denk dat een concurent voor Flash geen slechte ontwikkeling hoeft te zijn. En aangezien het schijnbaar gelijk in Mono wordt opgenomen, is er gelijk support voor onder Linux. :)

[ Voor 46% gewijzigd door OkkE op 07-05-2007 17:11 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ergens is het jammer van Windows 2000, ergens is het begrijpbaar: IE 7, Office 2007, Windows Live Messenger enzovoorts werken ook niet op 2000, dit komt mede doordat 2000 uitgefaseerd is/wordt, het is niet rendabel meer om voor 2000 iets uit te brengen, over een aantal jaar zal hetzelfde gebeuren met XP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

True. Maar het werkt op IE6 (tenminste, dat zijn de sysreqs.). Dus waarom zou het dan Win2000 uitsluiten? Dat vind ik jammer. Juist zoiets als Silverlight zou ik ook voor oudere systemen (iig alles wat nog supported is) aanbieden; hoe meer mensen het gebruiken hoe beter, lijkt me.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:23

beany

Meeheheheheh

Windows 2000 wordt wel ondersteund, maar komt in een later stadium. Silverlight is tenslotte nog in alpha :)

Helemaal rechts onderaan, in het hoekje Platforms:

http://download.microsoft...c00a7/SL_Map_FinalNET.png

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
Ik moet zeggen dat het er steeds beter uit begint te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Wat wel wat vervelender is, is het volgende:

Bij het maken van een gewone WPF applicatie met Blend heb je allerlei controls tot je beschikking. Buttons, Textboxen, Treeview etc etc etc. Al deze controls zijn NIET beschikbaar in Silverlight. Wil je een button? Dan moet je die zelf gaan maken. Idem voor textbox, listbox, combobox etc etc. En ook de layout controls zijn niet aanwezig :/

Dus out of the box is het wat moeizaam op gang komen. Je zal zelf eerst een setje componenten moeten maken eer je iets leuks op het scherm kan toveren. Wat dat betreft is het gelijk aan Flash, daar heb je Flex nodig om gelijk aan de gang te kunnen met allerlei componenten. Er zullen ongetwijfeld ook wel componenten setjes te downloaden zijn her en der. De verwachting is overigens dat MS geen standaard componenten mee zal leveren. 2 redenen: ze richten zich eerst op video en ze willen de download size zo klein mogelijk houden(onder de 5MB).

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In de eerste versies van Flash had je al dat soort componenten ook niet, ik verwacht dat dat in latere versies wel zal komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik ga het niet gebruiken. Het is vast wel IE-only of Windows only. Na 5 minuten met FF is ff al gecrast door silverlight. Ik hou het bij flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
shoarmaboer21 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 21:35:
Ik ga het niet gebruiken. Het is vast wel IE-only of Windows only. Na 5 minuten met FF is ff al gecrast door silverlight. Ik hou het bij flash.
8)7 Lezen is een vak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john_bruin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05-2021
Microsoft zet erg hoog in op Silverlight en ik ben ook razend enthousiast. Het fijne is dat je Silverlight ook met .NET kunt programmeren en dat je dus geen nieuwe scripttaal hoeft te leren.
Verder zijn de demo's erg indrukwekkend. Met name de video-afspeelmogelijkheden zijn subliem.

Nog even een paar handige linkjes:
http://www.silverlight.net
http://www.microsoft.com/silverlight
50 Silverlights apps

En mijn eigen experimentje:
Scroller

Ik hoop dat jullie net zo enthousiast worden als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is voor mij nog even wachten op een 64-bit Ubuntu package, maar aangezien de Moonlight-port al een heel eind is, zal dat waarschijnlijk niet al te lang meer op zich laten wachten.

Als Moonlight eenmaal werkt, dan heeft Silverlight een grotere reikwijdte dan Flash. Flash heeft op dit moment voor geen enkel besturingssysteem een 64bits versie, en alleen voor de WinNT, OSX en Linux systemen een 32bits versie.

Adobe moet dus echt wakker gaan worden, en hard aan het werk om hun Flashclient-code in ieder geval 64bit-safe te maken. Qua portabiliteit kunnen ze alleen met Silverlight concurreren als ze het naar zo veel mogelijk OSes porten. Moonlight zal onder de gekste systemen kunnen draaien, zoals Solaris op een SPARC, Linux op een PS3 en NetBSD op een ARM. Effectief zal het er denk ik op neer komen dat Adobe hun Flashclient open source maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 01:51

alienfruit

the alien you never expected

Flash is ook beschikbaar voor ARM (Flash Lite) als een SDK, verder is het ook beschikbaar voor PS3, Wii en de PSP. Tja, 64bit versie komt er vast wel aan. Natuurlijk is Silverlight en Moonlight schitterend te noemen. Ik heb enkele demos (Silverlight/WPF) moeten maken in samenwerking met Microsoft USA en ik vind het echt een mooi produkt. Alleen krijg Moonlight nog niet aan de praat op mijn Mac :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Op je Mac heb je Moonlight ook helemaal niet nodig, Silverlight draait op pc en Mac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlesierse
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 22:13
beany schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 15:05:
Wat wel wat vervelender is, is het volgende:

Bij het maken van een gewone WPF applicatie met Blend heb je allerlei controls tot je beschikking. Buttons, Textboxen, Treeview etc etc etc. Al deze controls zijn NIET beschikbaar in Silverlight. Wil je een button? Dan moet je die zelf gaan maken. Idem voor textbox, listbox, combobox etc etc. En ook de layout controls zijn niet aanwezig :/
Mag ik hier nog even aan toevoegen dat Silverlight momenteel in een alpha fase is (JavaScript is in beta maar daar wordt vanuit Microsoft weinig aandacht aan geschonken). De standaard controls als buttons, textboxen en layouts komen vast en zeker wel in de final releas alleen zal het nog een tijdje duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als Moonlight eenmaal werkt, dan heeft Silverlight een grotere reikwijdte dan Flash. Flash heeft op dit moment voor geen enkel besturingssysteem een 64bits versie, en alleen voor de WinNT, OSX en Linux systemen een 32bits versie.
Ik probeer Moonlight a.t.m. aan de praat te krijgen op mijn Ubuntu installatie (AMD64), maar dat wil nog niet erg lukken...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silverlight 1.1 Alpha Refresh is geweldig!! Je moet ermee spelen om er achter te komen. Gebruik de aanwijzingen op deze pagina om je ontwikkelomgeving te installeren.

Zelf heb ik in een paar uurtjes een simpele applicatie ontwikkeld dat gebruik maak van Silverlight, c#, xaml, Blend, xml, animatie en de downloader object. Zie hier het resultaat :-) : http://silverlight.lavall.nl/FotoAlbumViewer/.

ps. Installeer Silverlight 1.1 Alpha Refresh, en gebruik je muis om alles te ontdekken !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:12:
Silverlight 1.1 Alpha Refresh is geweldig!! Je moet ermee spelen om er achter te komen. Gebruik de aanwijzingen op deze pagina om je ontwikkelomgeving te installeren.

Zelf heb ik in een paar uurtjes een simpele applicatie ontwikkeld dat gebruik maak van Silverlight, c#, xaml, Blend, xml, animatie en de downloader object. Zie hier het resultaat :-) : http://silverlight.lavall.nl/FotoAlbumViewer/.

ps. Installeer Silverlight 1.1 Alpha Refresh, en gebruik je muis om alles te ontdekken !!!
Is het echt goed verbeterd? Ik vond het eerst een ramp om voor te devven, zowel in VS2005 als 2008 :P En Blend kan ik gewoon niet mee overweg, mij te onoverzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:32:
[...]

Is het echt goed verbeterd? Ik vond het eerst een ramp om voor te devven, zowel in VS2005 als 2008 :P En Blend kan ik gewoon niet mee overweg, mij te onoverzichtelijk.
Je moet wel VS2008 gebruiken. Blend gebruik ik om snel een simpel (of complex) object toe te voegen aan mijn xaml bestand. Dit kan ook vanuit VS2008, maar Blend is de tool voor de designer en bied dus wat meer grafische mogelijkheden. Vanuit VS2008 kan je je xaml bestand weer bewerken (Indien nodig). Alle objecten die jij een naam heb gegeven kan vanuit je code aangeroepen worden. Programmeren wordt daarmee een 'peace of cake'. ;-)

Have Fun !!!!

Verwijderd

Wil ik Linq gaan gebruiken 8) ...... zit het nog niet in Silverlight |:( !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GEWELDIG !!!! De MediaElement heeft gewoon ASX ondersteuning _/-\o_ .... wat wil je nog meer ;) !!!!

Take a look at my site: http://silverlight.lavall.nl/FotoAlbumViewer/

Silverlight 1.1 Alpha Refresh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 11:45:
GEWELDIG !!!! De MediaElement heeft gewoon ASX ondersteuning _/-\o_ .... wat wil je nog meer ;) !!!!

Take a look at my site: http://silverlight.lavall.nl/FotoAlbumViewer/

Silverlight 1.1 Alpha Refresh
wat is silverlight een troep. had net geinstalleerd en een spel mee gespeeld. en nu wou ik ff kijken naar je site. mot ik van M$ weer opnew installeren. ik ga niet elke keer silverlight instelleren bij elke site.

Zeg dan niks :| En dat bedrijf heet MS of Microsoft.

firefox

[ Voor 225% gewijzigd door RobIII op 02-10-2007 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Dat komt omdat er twee versies van van Silverlight beschikbaar zijn. Silverlight 1.0 welke momenteel alleen javascript als programmeertaal kent en Silverlight 1.1 (alpha) welke ook met de .NET talen overweg kan. Daarnaast zal binnenkort ook Silver 1.1 beta uitkomen. En ik heb een verrassing voor je. Als een website dat gebruikt zul je weer moeten updaten.

Heeft verder absoluut helemaal niets met Microsoft te maken. Of is het jouw wel eens gelukt een Flash 9 animatie in een Flash 8 player te tonen? Wat je beschuldigt Microsoft nu eigenlijk ervan dat ze dat niet mogelijk maken met Silverlight..

Ofwel draag bij aan de discussie met argumenten ipv flamewar.

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik wil niet veel zeggen, maar ik heb Vista geïnstalleerd in VirtualBox onder Ubuntu, en daarna op de Install Silverlight-knop geklikt, maar na installatie prijkt die mooie knop er gewoon weer. Ik denk toch dat er iets mis is met dat FotoAlbumViewer-programma.

/edit, die knop installeerde waarschijnlijk 1.0. Ik heb de 1.1 Alpha geinstalleerd, maar nu staat die "Get MS Silverlight" knop er nog steeds.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2007 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 12-09 10:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik vraag me af of MS met Silverlight de boot niet gaat missen. Het hele Web2.0 gebeuren beweegt enorm naar RIA's. Adobe met Flex aan de ene kant en Sun met JavaFX aan de andere kant, en MS is alleen maar bezig met filmpjes afspelen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Janoz schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:54:
Ik vraag me af of MS met Silverlight de boot niet gaat missen. Het hele Web2.0 gebeuren beweegt enorm naar RIA's. Adobe met Flex aan de ene kant en Sun met JavaFX aan de andere kant, en MS is alleen maar bezig met filmpjes afspelen.
Vergeet niet dat dit pas 1.0 is, 1.1 krijgt al een hoop nieuwe features, waarvan .NET toch wel de grootste is imho... 1.1 wordt in het eerste halfjaar van 2008 verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 12-09 10:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat alleen vind ik al behoorlijk suf. Waarom komt .NET pas in een .1 release? Lijkt me dat je zoiets gelijk vanaf het begin meeneemt. Ze raken gewoon achterop. Sun is pas net met JavaFX gekomen en deze heeft nu al meer features dan silverlight 1.1. Daarnaast is FX ontwikkeld voor alle platformen, dus naast de PC ook handhelds en telefoons. Kijken we naar de andere speler dan heeft Flex als voordeel dat de plugin die nodig is al op >95% van de systemen staat en dat Adobe in het algemeen al een stevige voet aan de grond heeft in de marketing en vormgevings markt. Dat is precies de tak waar waarschijnlijk veel vernieuwende UI's en concepten vandaan zullen komen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We zijn nu bijna een jaar verder en Silverlight 2 Beta 2 begint al aardig volwassen te worden.
Ik heb in het begin veel negatieve reacties gelezen en ik ben toch benieuwd hoe jullie er nu over denken. En ja, ik weet dat er ook alternatieven zijn maar daar wil ik het eigelijk niet over hebben. Ik heb gekozen voor Silverlight en daar zijn genoeg redenen voor te verzinnen. M.a.w: Jij doet het op jouw manier, ik kies de mijne.

ps. Me oude demo doet het niet meer of je moet het willen om de oude versie van silverlight te installeren 8)7 Ik ben nu bezig met Poker, het is nog lang niet af, maar het ziet er wel leuk uit! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Ik blijf het beenhard negeren. Een extra microsoft "standaard" is echt wel het laatste dat we momenteel nodighebben. Deze quote van killercow geeft perfect mijn gevoelens hierover weer:
Wat is precies het verschil met SVG?
SVG kan je tenminste inline embedded in je xhtml, luistert naar je css files en kun je met javascript via de DOM gewoon manipulaten.

Erg jammer dat MS niet gewoon een strakke svg+javascript implementatie heeft gemaakt, het bouwen van de IDE zal even veel werk geweest zijn.
*edit* en het werkt niet eens op mijn favo browser (opera). Daaaag, tot nooit meer :w

[ Voor 70% gewijzigd door boe2 op 26-08-2008 11:32 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het grootste nadeel is de minimale hoeveelheid standaard controls. ComboBox? Zit er niet in. PasswordChar op de TextBox? Nee, ook niet. Een standaard MessageBox is ook niet aanwezig. Multiselect in een ListBox? Nee, kan ook niet. Zo ben je al snel veroordeeld tot het maken van custom controls wat veel tijd kost.

Een ander nadeel is dat de designer in VS2008 read-only is, je zult dus zelf je XAML moeten typen of Expression Blend moeten gebruiken. Zelf typen is niet zo'n probleem, maar als je wat animaties wilt is een designer die dat voor je doet toch wel erg makkelijk. Als je Expression Blend daarvoor gebruikt kom je ook weer bugjes en minpunten tegen, vooral met het gebruik van Styles en Templates waarbij regelmatig de designer in Blend crasht.

Pluspunten zijn er natuurlijk ook, en die zijn wmb erg belangrijk. Het gebruik van een subset van het .NET framework zorgt ervoor dat iedereen met C#/VB.net kennis ermee aan de gang kan. Wat ervaring met WPF is leuk, maar niet noodzakelijk omdat XAML snel te leren is. Bij bijvoorbeeld Flash/Flex moet een programmeur eerst flink in ActionScript duiken wat ook niet bepaald een fijne taal (imho) is.

Een ander voordeel, dynamic loading. Gewoon XAP's of DLL's laden terwijl je applicatie al draait, bijzonder handig om de applicatie snel gebruiksklaar te hebben of om een custom laadscherm ervoor te kunnen hangen.

Ik ben er nu een paar weken mee bezig en afgezien van wat minpuntjes bevalt het mij behoorlijk goed. Persoonlijk vind ik het na 3 maanden met Flex gewerkt te hebben een hele vooruitgang. Wel hoop ik dat voor de final nog wel wat bugjes eruit worden gesloopt, en zeker de control library moet flink uitgebreid worden.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

De control library schijnt ook flink te worden uitgebreid.

En ik moet zeggen dat zelf XAML typen veel prettiger werkt dan een designer. Maar dat is persoonlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

beany schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:13:
De control library schijnt ook flink te worden uitgebreid.
Schijnt ja, maar niemand kan me vertellen waarmee en wanneer. :)
En ik moet zeggen dat zelf XAML typen veel prettiger werkt dan een designer. Maar dat is persoonlijk :)
Ben ik helemaal met je eens, totdat je wat animaties wilt gaan doen. Dan wordt je echt niet gelukkig. Een leuke template voor een button met wat kleurtjes, animaties, e.d., levert je zo 100 regels extra code op. Als je een beetje leuk uiterlijk maakt zit je zo 1500-2000 regels meer te typen, terwijl een designer als Blend dat voor je moet kunnen genereren. Voor desktop applicaties gebruik ik gewoon de designer van VS2005/VS2008, dan ga ik echt niet zelf m'n UI bij elkaar zitten kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

AtleX schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:17:
[...]

Schijnt ja, maar niemand kan me vertellen waarmee en wanneer. :)
http://weblogs.asp.net/sc...ght-2-beta2-released.aspx
We ultimately expect to ship over a 100 controls for Silverlight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ja, dat had ik gezien. :) Maar ook daar staat niet welke controls er komen wanneer de final van SL2 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33

BCC

Het grooste nadeel vind ik de verpreiding van Silverlight. Omdat al heel veel mensen Flash hebben, vind ik de stap logischer om iets te ontwikkelen in Adobe Air omdat alle mensen die nu flash habben vanzelf de air update naar binnen geschoven krijgen.

Microsoft zal dit waarschijnlijk niet snel doen (.NET pushen heeft echt heel lang geduurd bij XP) en veel mensen vinden het eng om plugins te installeren.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:01:
We zijn nu bijna een jaar verder en Silverlight 2 Beta 2 begint al aardig volwassen te worden.
Ik heb in het begin veel negatieve reacties gelezen en ik ben toch benieuwd hoe jullie er nu over denken. En ja, ik weet dat er ook alternatieven zijn maar daar wil ik het eigelijk niet over hebben. Ik heb gekozen voor Silverlight en daar zijn genoeg redenen voor te verzinnen. M.a.w: Jij doet het op jouw manier, ik kies de mijne.

ps. Me oude demo doet het niet meer of je moet het willen om de oude versie van silverlight te installeren 8)7 Ik ben nu bezig met Poker, het is nog lang niet af, maar het ziet er wel leuk uit! 8)
Krijg alleen een wit scherm, dus zo mooi vind ik hem niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 06:48

Sebazzz

3dp

Het grote voordeel van Silverlight vind ik dat de taal kan gebruiken die je al kent. Namelijk, C#, JScript, of VB. Zelfs al ben C/C++ developer, C# lijkt verdomd veel op C dus je bent zo al bekent met de basics van de taal. Nadeel is wel dat het nog niet cross-platform is, want er zijn z.w.i.w geen stabiele versies van Moonlight.

Ik vraag me alleen af: Waarom zou je silverlight gebruiken als je ook XAML browser applicaties hebt (die gaan via een WPF plugin) behalve dat je silverlight kan embedden?

[ Voor 20% gewijzigd door Sebazzz op 26-08-2008 12:22 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Sebazzz schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:20:
Het grote voordeel van Silverlight vind ik dat de taal kan gebruiken die je al kent. Namelijk, C#, JScript, of VB. Zelfs al ben C/C++ developer, C# lijkt verdomd veel op C dus je bent zo al bekent met de basics van de taal. Nadeel is wel dat het nog niet cross-platform is, want er zijn z.w.i.w geen stabiele versies van Moonlight.

Ik vraag me alleen af: Waarom zou je silverlight gebruiken als je ook XAML browser applicaties hebt (die gaan via een WPF plugin) behalve dat je silverlight kan embedden?
Mjah, dat geldt voor alle alternatieven ook. Die kun je developen in ECMAscript-compliant talen bijvoorbeeld, dat kent ook iedere multimedia developer.

Voordeel voor de Silverlight talen is alleen een voordeel voor Microsoft developers en die geven per definitie al weinig om x-compatilbity, dus hen interesseert het ook niet dat de penetratie van de plugin minimaal is en er geen x-platform ondersteuning is (zelfs geen volledige x-browser ondersteuning).

Behalve dan de mogelijke talen, wat dus alleen een voordeel is voor bestaande Microsoft developers, zijn er eigenlijk geen voordelen te noemen van Silverlight tegenover alle concurrenten.

Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat Microsoft developers die "kiezen" voor Silverlight dit doen uit pure luiheid.

[ Voor 20% gewijzigd door Bosmonster op 26-08-2008 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Sebazzz schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:20:
Dan moet de bezoeker .Net geinstalleerd hebben staan op zijn/haar computer.

Silverlight eist geen .Net installatie. Dat is opzich het mooie ervan. Het enige wat de gebruiker nodig heeft is de Silverlight plugin(4.6mb). Snel en eenvoudig te installeren. .Net is ook makkelijk te installeren, maar vereist wat meer downloaden en is wat omslachtiger dan Silverlight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Bosmonster schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:26:
Voordeel voor de Silverlight talen is alleen een voordeel voor Microsoft developers en die geven per definitie al weinig om x-compatilbity, dus hen interesseert het ook niet dat de penetratie van de plugin minimaal is en er geen x-platform ondersteuning is.
Fout, hoewel zeker 80% van mijn devtijd in MS producten zit ontwikkel ik ook in PHP (cross-platform) & Java (cross-platform). Verder heb ik nog steeds goede hoop op de door Microsoft en Novell gesponsorde ontwikkeling van Moonlight.
Behalve dan de mogelijke talen, wat dus alleen een voordeel is voor bestaande Microsoft developers, zijn er eigenlijk geen voordelen te noemen van Silverlight tegenover alle concurrenten.
Kostenbesparingen. Geen extra devtools noodzakelijk want je download gewoon de gratis SL SDK en je kan aan de gang in je al bestaande VS2008 installatie.
Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat Microsoft developers die "kiezen" voor Silverlight dit doen uit pure luiheid.
Hier ga ik niet eens op in.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Voor de mensen die het nog niet weten: Sinds vrijdag is Silverlight 2 RC0 uit, en Microsoft wil dat we dat weten ook:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QLpVvuQPQ6ga6W7VYbLLdOnG/thumb.jpg
Een paar wijzigingen:
  • Extra controls *O* Weliswaar zijn het er maar 3, maar de ComboBox en PasswordBox hadden er al lang in moeten zitten en een ProgressBar is simpelweg onmisbaar. :P
  • Nieuwe default controlskins die wat kleurrijker zijn dan de oude.
  • Een MessageBox. *O* Helaas niet zo feature-rich als de MessageBox uit het normale .NET framework (geen icon, alleen MessageBoxButtons.OK & MessageBoxButtons.OkCancel) maar je hoeft nu zelf geen dialoogvenstertje meer in elkaar te knutselen.
  • Mime-type change -O-, het is noodzakelijk maar alle oude applicaties breken. Naast dat je deze opnieuw moet builden moet je ook de pagina's aanpassen.
Het omzetten van de je development environment vereist behoorlijk wat werk en waarschijnlijk ook geld. Je hebt VS2008 SP1 nodig, samen met SP1 van .NET 3.5. Daarnaast werkt de June Preview van Expression Blend niet meer, je moet nu gewoon Blend 2 hebben en daar SP1 overheen zetten. De mensen die de gratis preview gebruiken zullen dus moeten investeren.

Links:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op dit moment een onderzoek aan het doen voor een eCommerce bedrijf of het voor hun aantrekkelijk is om Silverlight te gebruiken.
Ik ben zelf een designer, totaal geen programmeur. Ik onderzoek ook alleen de designkant van Silverlight (expression blend, wat kun je er mee, mogelijkheden, functionaliteiten etc.)
Hoewel ik Silverlight een erg mooie applicatie vind, heb ik op dit moment nog geen voordelen gezien aan de design kant t.o.v. Flash. Vooral het .NET framework is een flinke toevoeging sinds de developers hier al in een Microsoft omgeving programmeren.
Zijn er meer designers al bezig met Silverlight? En wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Wat ik persoonlijk fijn vind is dat de designer nu direct in SourceSafe werkt. De designer is daadwerkelijk onderdeel geworden van het design team. Verder kan de designer doen waarin hij goed is, designer.

De programmeur pakt het code gedeelte dan op. De developers werken met VS2008, terwijl de designers werken met blend. Met Flash werkt iedereen met hetzelfde programma en heeft vaak als resultaat dat de designer code aan het tikken is.

Om terug te komen op de animaties: Sinds wanneer maakt een developer (VS2008) animaties? Dat behoort toch de designer te doen en die kan dat ook met Blend. Microsoft heeft gewoon een goede scheiding van verantwoordelijkheden gemaakt. En doe je zowel design als programmeren, dan zul je beide pakketten moeten gebruiken. Het enigste nadeel van silverlight welke ik heb gehoort is dat Silverlight geen echte timeline kent. Animaties kennen wel een timeline (storyboard), maar silverlight is primair event based.

Onze designer heeft inmiddels al een aantal controls gemaakt voor silverlight en zonder veel problemen zijn deze ook te gebruiken in WPF applicaties.

De opmerking betreffende dat Flash een zeer groot marktaandeel heeft en dat niet begrepen wordt waar Microsoft mee bezig snap ik echt niet. Ondanks dat MSIE een supergroot marktaandeel heeft worden er toch ook nog steeds alternatieve browsers gemaakt. Waarom zou Microsoft dan geen concurrent voor Flash kunnen maken?

If it isn't broken, fix it until it is..

Verwijderd

Stel je vind Silverlight helemaal niks, kun je altijd nog blij zijn met concurrentie voor Flash. Je merkt nu al doordat Silverlight er is, Flash ook zijn innovaties gaat pushen.

Terugkomend op de tijdlijn: Dat Silverlight event based is ben ik niet helemaal met je eens. Mijn eigen ervaring is, is dat de storyboards makkelijker werken dan de tijdlijn in Flash. Ten eerste werkt Silverlight met secondes en niet met frames, waardoor je makkelijker animaties achter elkaar af kan spelen. Ten tweede werkt het fijner als je gebruik maakt van meerdere tijdlijnen. In Flash moet je movieclips maken. In een movieclip duiken en ben ik (persoonlijk) op een gegeven moment de draad kwijt waar ik ben.
In Expression Blend heb je een lijst met al je tijdlijnen met een naam die je zelf hebt gecreëerd, veel overzichtelijker wat mij betreft.

Hoewel ik nog steeds vind dat de designtools van het Expression pakket lang niet toereikend zijn voor degenen die het Adobe pakket gewend zijn. Daar komt nog eens bij dat er geen goede compatibiliteit is tussen je Photoshop/Illustrator bestanden en Expression Studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is Silverlight eigenlijk te cappen vroeg ik me af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wat bedoel je met cappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:22:
Ik ben op dit moment een onderzoek aan het doen voor een eCommerce bedrijf of het voor hun aantrekkelijk is om Silverlight te gebruiken.
Ik ben zelf een designer, totaal geen programmeur. Ik onderzoek ook alleen de designkant van Silverlight (expression blend, wat kun je er mee, mogelijkheden, functionaliteiten etc.)
Hoewel ik Silverlight een erg mooie applicatie vind, heb ik op dit moment nog geen voordelen gezien aan de design kant t.o.v. Flash. Vooral het .NET framework is een flinke toevoeging sinds de developers hier al in een Microsoft omgeving programmeren.
Zijn er meer designers al bezig met Silverlight? En wat zijn jullie ervaringen?
Hier min of meer dezelfde situatie. We werken volledig in een .NET omgeving. Laatst is er Flash ingezet maar dit was geen succes (combinatie .NET <-> Ajax <-> Flash zorgt voor aardig wat problemen). Nu is Silverlight in de picture gekomen en daar zijn ze zeer over te spreken.

Waar ik een beetje huiverig voor ben is de hoeveelheid mensen die Silverlight hebben geinstalleerd. Hij komt standaard niet binnen via Windows Update (slechts optioneel). Ik kan alleen nergens cijfers vinden. Of moet ik me daar niet druk om maken? Want ergens klopt het natuurlijk niet dat we hier veel tijd steken aan de frontend om zaken onder IE6 nog zoveel mogelijk te ondersteunen en vervolgens een nieuwe techniek zoals Silverlight gebruiken waarvoor 90% nog een plugin moet installeren (en er genoeg mensen afhaken). Vooral omdat de programmeurs het handig vinden werken... die staren zich momenteel blind op de techniek heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Microsoft heeft pasgeleden vermeld dat 1 op de 4 mensen Silverlight heeft geïnstalleerd. Ik denk dat ze hier mede dankzij Windows Update een vrij accurate schatting van kunnen maken: WU kan namelijk ook Silverlight updaten, maar dan moet WU wel Msft laten weten dat SL op die computer geïnstalleerd is.

Als Msft 100 verzoeken van WU binnenkrijgt, en 25 daarvan melden dat ze SL 1.x hebben, dan kunnen ze vrij nauwkeurig meten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Maar vanaf Silverlight 2.x kon je pas .NET en zijn talen gebruiken :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Maar niemand ziet het als een probleem dat de plugin nog geinstalleerd moet worden? :)
De laatste CSS-tricks vind ik ook erg handig, maar ze zijn niet te gebruiken zolang er nog grote groepen zijn met een antieke browser. Omslagpunt komt vanzelf maar bij de Silverlight heb ik het idee dat het nog wat vroeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Alex) schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 12:58:
Microsoft heeft pasgeleden vermeld dat 1 op de 4 mensen Silverlight heeft geïnstalleerd. Ik denk dat ze hier mede dankzij Windows Update een vrij accurate schatting van kunnen maken: WU kan namelijk ook Silverlight updaten, maar dan moet WU wel Msft laten weten dat SL op die computer geïnstalleerd is.

Als Msft 100 verzoeken van WU binnenkrijgt, en 25 daarvan melden dat ze SL 1.x hebben, dan kunnen ze vrij nauwkeurig meten volgens mij.
Vele jaren geleden liet Microsoft weten dat bij updaten geen informatie over geinstalleerde programma's naar hen werd gestuurd, maar dat de updater een lijst van alle updates stuurt en de client bepaalt wat er nodig is.

Dit kan tegenwoordig veranderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

Tom schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 13:44:
Maar niemand ziet het als een probleem dat de plugin nog geinstalleerd moet worden? :)
De laatste CSS-tricks vind ik ook erg handig, maar ze zijn niet te gebruiken zolang er nog grote groepen zijn met een antieke browser. Omslagpunt komt vanzelf maar bij de Silverlight heb ik het idee dat het nog wat vroeg is.
Hangt er in mijn ogen vanaf wat voor website/doelgroep het is, maar ik zou het altijd proberen op te lossen met technieken die mensen vrijwel zeker hebben; Silverlight valt dan af.

De schatting dat 1 op de 4 Silverlight geinstalleerd heeft, vind ik best hoog. Als ik in mijn directe omgeving kijk, is dat aantal minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:37

TeeDee

CQB 241

Tom schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 13:44:
Flash moest ook geinstalleerd worden. Vergeet niet dat veel mensen al een Silverlight plugin versie hebben door o.a. de Olympische Spelen, Obama's Inauguratie en nog wat grote evenementen in 2008. Tevens werkt de plugin zich standaard bij. Je opmerking mbt de laatste CSS-tricks vind ik een beetje vreemd. Een plugin installeren in een prima ondersteunde borwser (bijv. IE6) vind ik veel minder werk dan je browser zelf updaten.
ThomasB schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 13:48:
[...]

Vele jaren geleden liet Microsoft weten dat bij updaten geen informatie over geinstalleerde programma's naar hen werd gestuurd, maar dat de updater een lijst van alle updates stuurt en de client bepaalt wat er nodig is.

Dit kan tegenwoordig veranderd zijn.
Ze (kunnen) kijken naar het aantal downloads.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Tom schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 10:43:
[...]

Hier min of meer dezelfde situatie. We werken volledig in een .NET omgeving. Laatst is er Flash ingezet maar dit was geen succes (combinatie .NET <-> Ajax <-> Flash zorgt voor aardig wat problemen). Nu is Silverlight in de picture gekomen en daar zijn ze zeer over te spreken.

Waar ik een beetje huiverig voor ben is de hoeveelheid mensen die Silverlight hebben geinstalleerd. Hij komt standaard niet binnen via Windows Update (slechts optioneel). Ik kan alleen nergens cijfers vinden. Of moet ik me daar niet druk om maken? Want ergens klopt het natuurlijk niet dat we hier veel tijd steken aan de frontend om zaken onder IE6 nog zoveel mogelijk te ondersteunen en vervolgens een nieuwe techniek zoals Silverlight gebruiken waarvoor 90% nog een plugin moet installeren (en er genoeg mensen afhaken). Vooral omdat de programmeurs het handig vinden werken... die staren zich momenteel blind op de techniek heb ik het idee.
Waarom zou je ajax gebruiken voor je communicatie met .NET???? dat is vragen om moeilijkheden, gebruik remoting (o.a. WebORB), werkt probleemloos met flash & .NET
Ze (kunnen) kijken naar het aantal downloads.
Het aantal downloads zegt niets over het percentage gebruikers dat silverlight heeft geinstalleerd. Zo heb ik al tig keer silverlight gedownload om hem maar geinstalleerd te krijgen (alle pogingen ten spijt, XP, FF3 & IE7)

Overigens, er staat in de startpost dat silverlight het best vergeleken kan worden met Flash, met daarna een aantal voordelen. Vergelijk het eens met Flex, dan vallen alle voordelen ineens weg.

[ Voor 55% gewijzigd door Tsjilp op 27-01-2009 15:05 ]

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:37

TeeDee

CQB 241

Tsjilp schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 15:04:
[...]
Het aantal downloads zegt niets over het percentage gebruikers dat silverlight heeft geinstalleerd. Zo heb ik al tig keer silverlight gedownload om hem maar geinstalleerd te krijgen (alle pogingen ten spijt, XP, FF3 & IE7)
Had er inderdaad bij moeten zetten dat dat niet garant staat voor het aantal installaties. Maar goed, het bekt natuurlijk lekkerder als je zoiets kan zeggen.
Overigens, er staat in de startpost dat silverlight het best vergeleken kan worden met Flash, met daarna een aantal voordelen. Vergelijk het eens met Flex, dan vallen alle voordelen ineens weg.
Voordelen van Flex ten opzichte van Silverlight zijn....? Misschien is de TS een beetje outdated, Silverlight 1.0 en 2.0 zijn niet te vergelijken. Silverlight 2 vergelijk je met Flex.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien ik verder niets anders gerelateerd aan mijn onderwerp kon vinden post ik het maar hier.

Ik ben voor school bezig met een presentatie waarbij ik een demootje wil geven voor lokalisatie dmv gps via een browser. Nu leek me de nieuwe silverlight control voor virtual earth wel een mooie oplossing. Ik heb dit inmiddels gefixed: http://www.hummelman.net/...V/Bin/Debug/TestPage.html

Nu heb ik op internet gezien dat er ook mensen zijn die een knop hebben toegevoegd met bijv. "New York" en als je daar op klikt dan navigeert silverlight van het center point naar de coordinaten van new york. Ik ben al 2 dagen aan het zoeken en proberen, maar kom er niet uit. Zou iemand mij stap voor stap willen uitleggen hoe ik dit kan realiseren? Ik heb helaas weinig kaas gegeten van de programmeertalen, java is me wel bekend, maar men wil dat ik microsoft technologie gebruik...dus tja;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:17
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:49:
Aangezien ik verder niets anders gerelateerd aan mijn onderwerp kon vinden post ik het maar hier.

Ik ben voor school bezig met een presentatie waarbij ik een demootje wil geven voor lokalisatie dmv gps via een browser. Nu leek me de nieuwe silverlight control voor virtual earth wel een mooie oplossing. Ik heb dit inmiddels gefixed: http://www.hummelman.net/...V/Bin/Debug/TestPage.html

Nu heb ik op internet gezien dat er ook mensen zijn die een knop hebben toegevoegd met bijv. "New York" en als je daar op klikt dan navigeert silverlight van het center point naar de coordinaten van new york. Ik ben al 2 dagen aan het zoeken en proberen, maar kom er niet uit. Zou iemand mij stap voor stap willen uitleggen hoe ik dit kan realiseren? Ik heb helaas weinig kaas gegeten van de programmeertalen, java is me wel bekend, maar men wil dat ik microsoft technologie gebruik...dus tja;)
Ik heb zelf ook al gespeeld met dat control en pushpins toegevoegd. Kijk anders eens naar het project waar ik mee bezig ben, de broncode staat hier. Kijk dan naar de functie loadPlacemarksForTravelCallback

Je moet eerst een layer aan de map toevoegen waaraan je je pushpins toevoegt.
MapLayer placemarksLayer = new MapLayer(); // Create new layer for pushpins

// Add a pushpin for each placemark
foreach (Placemarks placemark in placemarks)
{
Image image = new Image();
image.Source = new BitmapImage(new Uri("note.png", UriKind.Relative));
image.Cursor = Cursors.Hand;
image.Stretch = Stretch.None;
image.Tag = placemark; // store placemark data, when a user clicks the image de detials will be shown
image.MouseLeftButtonDown += new MouseButtonEventHandler(image_MouseLeftButtonDown); // Event for showing placemark details

Location location = new Location(placemark.Latitude, placemark.Longitude);
if (placemark.Altitude != null)
{
location.Altitude = placemark.Altitude.Value;
}

placemarksLayer.AddChild(image, location, PositionMethod.Center); // Add placemark to layer

}

VEMap.AddChild(placemarksLayer); // Finally, at layer to map

Als je echter geen pushpin wil tonen maar alleen de map wil centreren naar die positie gebruik je de SetView methode.. dan kan je ook nog meegeven hoever er ingezoomd moet worden

Voorbeeld:
// Init map for new travel
VEMap.SetView(
new Location(
currentTravel.Latitude.HasValue ? currentTravel.Latitude.Value : 0,
currentTravel.Longitude.HasValue ? currentTravel.Longitude.Value : 0
),
currentTravel.ZoomLevel.HasValue ? currentTravel.ZoomLevel.Value : 5
);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Artikel over Silverlight vs Flash:
http://www.smashingmagazi...at-suits-your-needs-best/
Samen met de comments daar (los van sommige fanboys) wel de moeite waard om hier even te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet een animatie gaan maken voor een site. Het rechter gedeelte word silverlight (komt een silverlight menu) en links komt ruimte voor content wat dus niet silverlight moet/mag worden.
De animatie die ik moet maken begint in het rechter gedeelte maar schuift links over het gedeelte van de content.

Ik ben nu zover dat de animatie alleen word weergeven in het silverlight gedeelte.

Hopelijk kan iemand mij in de goede richting helpen.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Wat is je reden om dat uberhaupt in Silverlight te maken en niet gewoon in html/javascript?

Verder kun je een plugin nooit over de content laten schuiven zonder het plugin-object mee te resizen. Je zult dus zelfs met Silverlight flink met Javascript aan de slag moeten om dat voor elkaar te krijgen.

[ Voor 53% gewijzigd door Bosmonster op 07-09-2010 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Tom schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:50:
Artikel over Silverlight vs Flash:
http://www.smashingmagazi...at-suits-your-needs-best/
Samen met de comments daar (los van sommige fanboys) wel de moeite waard om hier even te posten.
Inmiddels is dat artikel flink achterhaald geworden: Silverlight 4 ondersteunt webcamsupport, Out of Browser is mogelijk, je kunt dingen makkelijk als één .xap-file deployen, enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 13:03:
Wat is je reden om dat uberhaupt in Silverlight te maken en niet gewoon in html/javascript?

Verder kun je een plugin nooit over de content laten schuiven zonder het plugin-object mee te resizen. Je zult dus zelfs met Silverlight flink met Javascript aan de slag moeten om dat voor elkaar te krijgen.
Het menu moet ook geanimeerd worden. (stuiter animatie vd buttons)
Tevens is het een test opdracht voor ons bedrijf.

mijn bovenstaande vraag gaat waarschijnlijk wel goed komen op een andere manier.
Dit is mijn eerste echte silverlight opdracht dus loop om de haverklap tegen nieuwe dingen aan. Heb wel wat ervaring met flash maar dit is toch weer net ff andere koek ;)

Ik heb dus nog een aantal vragen:

Is het mogelijk om de animatie van verschillende storyboards tegelijk in blend te weergeven? Nu kan ik via de tijdlijn slechts 1 animatie afspelen.

Is het mogelijk om een object die al een animatie heeft alsnog te vervangen? In flash kon je dubbel klikken op een object waardoor je een laag dieper ging waar je dan het gehele object kon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Alex) schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 13:36:
[...]

Inmiddels is dat artikel flink achterhaald geworden: Silverlight 4 ondersteunt webcamsupport, Out of Browser is mogelijk, je kunt dingen makkelijk als één .xap-file deployen, enzovoorts.
Klopt, maar 't was ook al een tijdje oud ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een vraagje: Ik wil een webpagina beginnen met een silverlight animatie, daarna moet die automatisch doorgaan naar een html pagina.
Ik moet dus op het einde van mijn tijdlijn een automatische link hebben naar een externe URL. Weet iemand waar ik dit kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Je kan javascript aanroepen via Silverlight, ik suggereer dat je daar eens naar zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<zeer oude koe uit de sloot halend>
Ik dacht dat het een probleem van rtl.nl was, maar zelfs bij de eigen voorbeelden crasht m'n Silverlight-plugin (4.0.50917.0) in Firefox 3.6. Klinkt niet als de beste reclame voor een nog steeds niet heel breed gebruikte plug-in. Hebben meer mensen last van crashes?
</zeer oude koe uit de sloot halend>

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2010 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Geen problemen hier met die Silverlight versie in 3.6.10 onder XP. Ook niet in andere browsers overigens.

Denk dat er gewoon iets corrupt is in je installatie van FF en/of SL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik denk dat je hiervoor eerder in CSA moet zijn, maar om antwoord te geven: Nee, Silverlight crasht niet. Probeer Silverlight eens compleet van je PC af te knikkeren en dan opnieuw te installeren. Als je in Firefox werkt, kan het foutconsole misschien ook informatie geven (Tools -> Error Console).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik had gisteren ook een probleem met SL, RTL gemist start niet op en SL gaf een melding van License, terwijl ik geen ilegale Windows7 heb. Even SL van de pc verwijdert, en na opnieuw opstarten weer geïnstalleerd en het euvel was verholpen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1