Systeem compleet maken, budget: €300

Pagina: 1
Acties:
  • 405 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een tijdje geleden kreeg m'n broer problemen met z'n computer. Aangezien ik al een tijdje wat wil kopen, en hij denk dat nog wat investeren in 939 socket voor hem geen zin meer heeft, neem ik voor een kleine vergoeding wat van hem over, en koopt hij een nieuwe set. Van hem neem ik het volgende over:
Processor: AMD Athlon 64 San Diego 3700+ 2,2Ghz (met Arctic Freezer 64 Pro)
Geheugen: Kingston DDR SDRAM 1 GB 400 MHz (2x 512 MB)
Monitor: Samsung SyncMaster 793DF 17" (Zwart)
Overig: Toetsenbord, muis, geluidskaart, speakers (niet relevant). Ook een Windows-licentie heb ik al.

Mijn budget voor deze onderdelen is ongeveer €300, maar er onder kan zeker geen kwaad. Ik wil graag bij Azerty bestellen, omdat we meer tegelijk bestellen en het daar gewoon goed en goedkoop is.

Met dit systeem wil ik gewoon kunnen internetten/chatten/schoolwerk doen, en natuurlijk ook wat gamen.
Ik heb zelf al wel wat samengesteld (met wat hulp), maar weet nog niet zeker of dit allemaal wel goed is.

€69,40 Behuizing + Voeding Cooler Master Elite 330, Zwart (380W)
Deze kast is naar mijn smaak, biedt genoeg ruimte, en heeft een kwaliteits-voeding welke nog wel wat speling heeft met de hardware die ik erin wil (denk ik). Echt duur is 'ie ook niet.

€25,70 DVD-brander NEC AD-5170, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM
Een simpel brandertje, om af en toe wat mee te lezen en branden. Wordt regelmatig als DVD-lezer voor games gebruikt maar vrij weinig om iets te branden.

€49,00 Moederbord Asus A8V-VM SE, S939, K8M890, 2xDDR, mATX
Simpel moederbordje, voldoet aan mijn eisen. Als het goed is past dit in de ATX kast? Is in ieder geval erg goedkoop, en dat is ook de reden dat ik deze bij de Informatique haal, hier komen geen verzendkosten bij.

€143,93 Videokaart Sapphire Radeon X1950 Pro, 256 MB, GDDR3, PCI Express x16
Stuk sneller dan de 7600GT die hier eerder stond, en niet extreem veel duurder. Hiermee kom ik iets boven het budget maar dat is niet zo heel erg.

€8,85 Muismat Rantopad RP105 C4 Mousepad, Zwart
Een mooi glad stoffen muismatje om op te muizen. Ik houd niet van bureaubladen of harde matten.

€4,34 Casefan Arctic AF12025, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED
Simpel fannetje, als intake. Achter zit al een fan in de kast, en die twee in de zijkant vind ik (nog) niet nodig. Gewoon om lucht toe te voeren en de schijf koel te houden dus.

€40,79 Harde Schijf: Seagate Barracuda 7200.10, 80 GB, 7200 RPM, 8 MB, SATA II
Vanwege de vrij lage prijs, de extra ruimte, stilte, maar toch vooral: snelheid.. Heb ik besloten deze schijf te nemen, dit scheelt voor mij (neem wat minder over) ongeveer 30 euro...
€342,01
Ik wil nu weten of jullie hier misschien nog iets aan op te merken hebben, of wat beters weten. Ik wil graag geen dingen die niet leverbaar zijn bij de winkel.

[ Voor 11% gewijzigd door Pimorez op 29-04-2007 11:51 ]

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05-2025
Naar mijn mening prima setup, ervan uitgaande dat je niet gaat overclocken, anders zou ik zowiezo een andere koeling kopen en toch betere voeding...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Overklokken gaat met dat geheugen en die CPU precies tot de 2,66GHz. Verder is 'ie vergeten te melden dat er een Arctic Freezer 64 Pro bij zit (de boxed koeler is er zelfs niet meer). Die koeling zit dus wel goed.

Zou die voeding echt te zwak zijn om nog over te klokken (niet extreem)? Ik heb geen enkel idee of het bordje het kan (vaak wel, voor 2,6 zijn toch geen boeiende settings nodig weet ik...), maar als die voeding daarvoor al te zwak zou zijn kan hij denk ik toch beter voor een andere kast gaan? Misschien dat we maandag op de rommelmarkt een kastje spotten, en dan los een voeding kopen...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Natuurlijk ook wat gamen? Beschrijf het heel wat gedetailleerder zodat we enig idee hebben waarover je spreekt.

In de TS staat een all-round-systeem, maar het kan ook in andere richtingen geoptimaliseerd worden. Met 400W A-merk voeding ga je normaal gezien toekomen, volgens Anandtech verstookt een highend-systeem van tegenwoordig 300 echte Watt en je hebt nog wat marge. Teveel marge is niet goed voor het rendement van een voeding.

• Pimorez
  • Niet online
rapture schreef op donderdag 26 april 2007 @ 20:53:
Natuurlijk ook wat gamen? Beschrijf het heel wat gedetailleerder zodat we enig idee hebben waarover je spreekt.
Ik speel vooral Trackmania Nations (geen exotische specs voor nodig) en Battlefield 2. Misschien ga ik nog FEAR online spelen als dit leuk is (het huidige systeem trekt dat niet). Echt optimaliseren ervoor gaat denk ik niet zo, behalve misschien een dikkere videokaart ja.
Met 400W A-merk voeding ga je normaal gezien toekomen, volgens Anandtech verstookt een highend-systeem van tegenwoordig 300 echte Watt en je hebt nog wat marge. Teveel marge is niet goed voor het rendement van een voeding.
Dat zit dus inderdaad wel goed :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:54
Dacht je, TMN vind ik zelf behoorlijk zwaar moet ik zeggen. TMU heeft de engine veel beter. Ik kan lang niet alles op max met een GeForce Go 7600... Een 7600GT is wel weer 50% sneller ongeveer dus die zal het wel trekken gok ik.

Je zou net rond de 300 euro uitkomen als je ipv de 7600GT een ATI Radeon X1950Pro neemt. En die is toch echt behoorlijk sneller als een 7600GT. Of je CPU dan een bottleneck vormt weet ik niet. Er zijn nog niet veel games multithreaded en dus denk ik dat die 3700+ daar geen bottleneck vormt en een X2 4400+ (waar jhij dus 1 core van hebt zou je kunnen zeggen) was een tijd geleden zeker nog mainstream en ook echt wel genoeg voor een X1950Pro. Voor benchmarks: zie de VGA charts op www.tomshardware.com. Maar van wat ik heb gezien is die kaart 50-75% rapper!

• Pimorez
  • Niet online
GremliN-Online schreef op donderdag 26 april 2007 @ 21:34:
Dacht je, TMN vind ik zelf behoorlijk zwaar moet ik zeggen. TMU heeft de engine veel beter. Ik kan lang niet alles op max met een GeForce Go 7600... Een 7600GT is wel weer 50% sneller ongeveer dus die zal het wel trekken gok ik.
Om het voluit te draaien wel ja, maar bij lage en medium settings is het verschil niet groot. Op dit systeem met een 7900GT draaide het op high met een frame of 35 per seconde, wat aardig is voor een race game (geen drops mee gemaakt). Op een 9000 radeon en een P4 2,53 draaide het low ook goed. Ik denk dus dat het op dit systeem zeker goed zal draaien.. :)
BF2 daarintegen, is nog weer een stuk zwaarder, zeker omdat framedrops daar ook gewoon funest zijn, wat in TMN zelden voor komt en niet zo uit maakt...
Je zou net rond de 300 euro uitkomen als je ipv de 7600GT een ATI Radeon X1950Pro neemt. En die is toch echt behoorlijk sneller als een 7600GT. Of je CPU dan een bottleneck vormt weet ik niet. Er zijn nog niet veel games multithreaded en dus denk ik dat die 3700+ daar geen bottleneck vormt en een X2 4400+ (waar jhij dus 1 core van hebt zou je kunnen zeggen) was een tijd geleden zeker nog mainstream en ook echt wel genoeg voor een X1950Pro. Voor benchmarks: zie de VGA charts op www.tomshardware.com. Maar van wat ik heb gezien is die kaart 50-75% rapper!
Een x1950pro zou bij de cpu geen bottleneck vormen op de overklok, en standaard waarschijnlijk ook niet. Hier moet ik dus nog even naar kijken, zal ik zometeen doen.

edit:

Door wat aanpassingen zit ik nu wel 50 euro boven m'n budget, dit is op zich geen ramp, aangezien mij verteld is hiermeer rekening te houden :P
Maar meer moet het niet worden in ieder geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Pimorez op 26-04-2007 22:28 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verkoop de processor en verkoop het ddr400 geheugen. Voor het geld wat je overhoudt, kan je bijna een x2 3800+ AM2 + 1GB PC5300 geheugen kopen. Neem ook een goedkopere kast: de Aopen QF50 serie hebben echt hele goede kasten + voedingen. Koop van het verschil weer 1GB PC5300 geheugen :)

Uitleg (Salland Automatisering prijzen):
1GB DDR400 kan je nog wel voor 50 euro verkopen. De 3700+ levert 40-45 euro op. Totaal 95 euro.
Antec kast = 80 euro.
Totaal = 175 euro

Een AM2 3800+ X2 kost 65 euro, 2x1GB PC5300 geheugen = 73 euro. Totaal 138 euro
Aopen QF50 kast = 45 euro
Totaal = 183 euro

[ Voor 34% gewijzigd door silmaril8 op 26-04-2007 22:38 ]

• Pimorez
  • Niet online
silmaril8 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 22:33:
Verkoop de processor en verkoop het ddr400 geheugen. Voor het geld wat je overhoudt, kan je bijna een x2 3800+ AM2 + 1GB PC5300 geheugen kopen. Neem ook een goedkopere kast: de Aopen QF50 serie hebben echt hele goede kasten + voedingen. Koop van het verschil weer 1GB PC5300 geheugen :)

Uitleg (Salland Automatisering prijzen):
1GB DDR400 kan je nog wel voor 50 euro verkopen. De 3700+ levert 40-45 euro op. Totaal 95 euro.
Antec kast = 80 euro.
Totaal = 175 euro
Jij wilt dus eigenlijk een 3700+ en 1GB pc3200 inruilen en met wat bijleg dat nemen, dat gaat nooit lukken. Er is gewoon niet genoeg vraag voor die hardware om het nog zo duur te verkopen. De nieuwprijzen zijn iets van 55 voor de processor en 70 voor het ram ;) Dus als het al kopers zou trekken (met lagere prijzen dus), ben je daarmee weer aan het klooien.

Ohja, die CPU is ook niet helemaal 'origineel' meer, de IHS is er nog af geweest :>

Verder zit in de QF50 maar een 300W voeding, wat betekend dat die er bij de eerste upgrade weer uit moet 8)7
Een AM2 3800+ X2 kost 65 euro, 2x1GB PC5300 geheugen = 73 euro. Totaal 138 euro
Totaal = 183 euro
Gaat nooit op dus, verder zou je dan altijd nog beter een 775 kunnen nemen met 1GB single en een Celeron oid :+

Neuh, die processor is genoeg, dat geklooi en de gok op het verkopen heb ik er niet voor over. Dan moet je weer lang wachten, en zakken de prijzen weer enzo ('ervaringsdeskundige' hier zegt dat). Dit is gewoon zeker zo, en die kast is nog een beetje toekomstgericht (heeft wat ruimte met de voeding, maar ook fysiek nog wat ruimte..)

• TheZeroorez
  • Niet online
Klopt, verder heeft de 3700+ een klok van 2,2GHz (welke naar 2,66 kan), en de 3800+ (ik neem aan dat je de niet X2 bedoelt?) een klok van 2,4GHz. Echter, de 3700+ (San Diego) heeft een cache van 1MB, en de 3800+ een cache van 512kB.

In het geval dat je de X2 bedoelt gaat hetzelfde op voor de cache, behalve als je het duurste model kooopt. Ik moet wel zeggen dat een X2 beter zou zijn dan de niet X2 inderdaad... Wel is er in games erg weinig verschil tussen twee processoren single- of dualcore, maar dat wordt in de toekomst natuurlijk allemaal anders. Heb je er trouwens ook rekening mee gehouden dat er dan een ander (en duurder misschien) moederbord in moet?

En inderdaad, voor die prijzen raak je de boel niet kwijt, dat geeft veel te veel moeilijkheden (hier de 'ervaringsdeskundige' ;) ). Verder verkoop ik de boel zelf wel voor zulke prijzen. Ik geef het niet goedkoop weg om vervolgens duur doorverkocht te zien aan een vreemde :X
In dat geval is het simpel: Hij heeft een budget van €400, wat (zoals hier) €50 euro kan uitlopen. Wel moet je dan ALLES nieuw hebben, zelfs de speakers... Succes ;)

[ Voor 7% gewijzigd door TheZeroorez op 27-04-2007 08:32 ]

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Eigenlijk niks op aan te merken. 1GB gaat wel krap worden, 2GB zal je in office-werk maar ook zeker in games gaan merken. Ook zou ik nooit investeren in een oud S939 systeem, bedenk wel dat je later geen of nauwelijks upgrade-mogelijkheden hebt en dat investeren in een compleet nieuw systeem vooral later zijn voordelen laat zien.. Denk er nog even over na ;).

[ Voor 94% gewijzigd door Jedi_Pimp op 27-04-2007 08:59 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• TheZeroorez
  • Niet online
Dat het zonde is om echt in te investeren is zeker zo, maar als hij dat niet doet denk ik dat 'ie nog zeker een jaar moet wachten om wat fatsoenlijks te kunnen halen (hij verdient niet zoveel).

Echt een investering zou ik het trouwens ook niet willen noemen, want voor dat mobo, cpu en geheugen geeft hij niet meer dan €100 uit in totaal. Later kunnen we daar wel een servertje van bouwen oid. Genoeg speling is er nog zeker in de 939 voor hem, en zoals ik al zei kan het later altijd nog verkocht worden.

Het meeste geld wat nu 'geïnvesteerd' wordt is in een videokaart en wat andere 'algemene' dingen; die kun je mee nemen naar een ander socket.

Verder is 1GB meer dan zat voor office werk zoals hij het doet. Office 2003, of OOo (gebruik ik zelf) gaat prima met 256MB op dat niveau, gewoon 2 docjes en een xls open.. 1GB moet dus al helemaal geen probleem zijn.

Verder ga je 2GB RAM zeker merken met BF2, maar vanaf een P2 2,53 - 1GB - ATi 9000 naar dit (snellere schijf, meer cache, sneller geheugen, snellere proc + vid) zul je al een enorme boost krijgen.. Geloof me, het is gewoon het voordeligste om op die 939 door te gaan, omdat hij later toch nog wel een doel heeft, nu geen fluit kost, de upgrade die later gemaakt kan worden enorm goedkoop is, etc. ;)

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Pimorez schreef op donderdag 26 april 2007 @ 20:28:
€79,12 Behuizing + Voeding Antec SLK3800B, Zwart (400W)
Deze kast is naar mijn smaak, biedt genoeg ruimte, en heeft een kwaliteits-voeding welke nog wel wat speling heeft met de hardware die ik erin wil (denk ik). Echt duur is 'ie ook niet.

€25,70 DVD-brander NEC AD-5170, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM
Een simpel brandertje, om af en toe wat mee te lezen en branden. Wordt regelmatig als DVD-lezer voor games gebruikt maar vrij weinig om iets te branden.

€49,00 Moederbord Asus A8V-VM SE, S939, K8M890, 2xDDR, mATX
Simpel moederbordje, voldoet aan mijn eisen. Als het goed is past dit in de ATX kast? Is in ieder geval erg goedkoop, en dat is ook de reden dat ik deze bij de Informatique haal, hier komen geen verzendkosten bij.

€143,93 Videokaart Sapphire Radeon X1950 Pro, 256 MB, GDDR3, PCI Express x16
Stuk sneller dan de 7600GT die hier eerder stond, en niet extreem veel duurder. Hiermee kom ik iets boven het budget maar dat is niet zo heel erg.

€8,85 Muismat Rantopad RP105 C4 Mousepad, Zwart
Een mooi glad stoffen muismatje om op te muizen. Ik houd niet van bureaubladen of harde matten.

€4,34 Casefan Arctic AF12025, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED
Simpel fannetje, als intake. Achter zit al een fan in de kast, en die twee in de zijkant vind ik (nog) niet nodig. Gewoon om lucht toe te voeren en de schijf koel te houden dus.

€38,89 HDD Western Digital Caviar SE, 80 GB, 7200 RPM, 8 MB, SATA
Vanwege de vrij lage prijs, de extra ruimte, stilte, maar toch vooral: snelheid.. Heb ik besloten deze schijf te nemen, dit scheelt voor mij (neem wat minder over) ongeveer 30 euro...
€349,83
Het ziet er goed uit voor de toekomst, je concentreert vooral op een basis van een computer te vergaren. Kast, voeding, harde schijf, DVD-brander,... en de grafische kaart kan je zo overnemen. Volgens de specs-tabellen heb je een "killer-kaart" uitgekozen, veel performance voor z'n geld. Een eye-candy-kanon zo te zien, het heeft een beperkte uitgang om pixels eruit te blazen, maar je kan wel veel bewerkingen op dezelfde pixels doen (en je kan op dit vlak een GeForce 7900 GTX onderuit trekken).

Processor en ram zit in een doodlopend pad, deze ga je bij de eerst volgende upgrade ronde weg moeten doen. Een mobo van € 49 om een computer werkend te krijgen, is niet zo storend.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 27-04-2007 11:08 ]

• silmaril8
  • Niet online
Pimorez schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 08:14:
[...]
Jij wilt dus eigenlijk een 3700+ en 1GB pc3200 inruilen en met wat bijleg dat nemen, dat gaat nooit lukken. Er is gewoon niet genoeg vraag voor die hardware om het nog zo duur te verkopen. De nieuwprijzen zijn iets van 55 voor de processor en 70 voor het ram ;) Dus als het al kopers zou trekken (met lagere prijzen dus), ben je daarmee weer aan het klooien.

Ohja, die CPU is ook niet helemaal 'origineel' meer, de IHS is er nog af geweest :>

Verder zit in de QF50 maar een 300W voeding, wat betekend dat die er bij de eerste upgrade weer uit moet 8)7

[...]

Gaat nooit op dus, verder zou je dan altijd nog beter een 775 kunnen nemen met 1GB single en een Celeron oid :+

Neuh, die processor is genoeg, dat geklooi en de gok op het verkopen heb ik er niet voor over. Dan moet je weer lang wachten, en zakken de prijzen weer enzo ('ervaringsdeskundige' hier zegt dat). Dit is gewoon zeker zo, en die kast is nog een beetje toekomstgericht (heeft wat ruimte met de voeding, maar ook fysiek nog wat ruimte..)
Een QF50D heeft gewoon 350 watt hoor en dit zijn zeer goede, stille en betrouwbare voedingen. Aopen staat daar bekend om.
1 module van 1GB DDR400 kan je zeker weten verkopen voor 50 euro. Er zijn nog genoeg mensen met een 939 systeem die maar 1GB hebben en toch nog die laatste memory upgrade willen doen.
Een 3700+ levert echt wel 40 euro op. En stel je krijgt er maar 35 euro voor, dan scheelt het toch nog maar 10 euro.

Dit zijn nieuwprijzen:
Een AM2 3800+ X2 (dual core) kost 65 euro, 2x1GB PC5300 Kingston geheugen = 73 euro. Totaal 138 euro
Totaal = 183 euro
De AM2 3800+ X2 is de energiezuinige versie, dus je kan zeker weten nog wel 400Mhz overklokken.
Dat 2x1GB kingston geheugen klokt ook zeer goed btw cas4 op PC6400 gaat volgens de reviews makkelijk.
En nu heb je dus 2GB en een Dual Core processor, in plaats van 1GB en een singlecore processor (dead end socket 939). Plus het is allemaal nieuw....

Serieus, je bent echt gek als je gaat investeren in DDR1 en in socket 939. Die 3700+ van jou is waarschijnlijk je laatste processor. Een X2 939 kost over een tijdje minstens 2-3 keer zoveel als een AM2 versie. Dus jij zal dan niet snel aan een dual core kunnen proeven dan...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:54
Dan is de grote vraag: voor hoeveel neemt hij het spul over. Ik denk ook dat het niet gepast is om van je broer deze meuk voor laten we zeggen 25 euro over te nemen en het daarna lekker op markplaats te zetten en er winst op te maken (heb het dan over CPU+RAM). Het idee is leuk, maar dat moet je gewoon niet doen.

Lijkt me prima systeem. Kun je btw het oude mobo niet overnemen? (na de topics te hebben gelezen :+): Weet je eigenlijk wel zeker dat er met deze onderdelen niks mis is? Nouja, iig veel plezier met puzzelen en tot op TMN 00 en PimoreZ :)

• TheZeroorez
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 10:54:
[...]
Het ziet er goed uit voor de toekomst, je concentreert vooral op een basis van een computer te vergaren. Kast, voeding, harde schijf, DVD-brander,... en de grafische kaart kan je zo overnemen. Volgens de specs-tabellen heb je een "killer-kaart" uitgekozen, veel performance voor z'n geld. Een eye-candy-kanon zo te zien, het heeft een beperkte uitgang om pixels eruit te blazen, maar je kan wel veel bewerkingen op dezelfde pixels doen (en je kan op dit vlak een GeForce 7900 GTX onderuit trekken).
Leuk, m'n broertje gaat dus mijn systeem met 7900GT p0wnen :+

Maargoed, dit is gewoon de goedkoopste x1950pro, wel een lekkere kaart inderdaad.
Processor en ram zit in een doodlopend pad, deze ga je bij de eerst volgende upgrade ronde weg moeten doen. Een mobo van € 49 om een computer werkend te krijgen, is niet zo storend.
Inderdaad. Misschien zou je het nog kunnen ruilen+bijleggen voor 2GB, en dan nog een 4600+ kopen, maar dat ligt net aan de prijzen op dat moment (zouden nogal eens enorm laag kunnen zijn, vooral 2e hands). Verder is die €49 wel storend als je een maand geleden voor €40 een A8N-E weg hebt gedaan :X
GremliN-Online schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 14:04:
Dan is de grote vraag: voor hoeveel neemt hij het spul over. Ik denk ook dat het niet gepast is om van je broer deze meuk voor laten we zeggen 25 euro over te nemen en het daarna lekker op markplaats te zetten en er winst op te maken (heb het dan over CPU+RAM). Het idee is leuk, maar dat moet je gewoon niet doen.
Exactly my point. Het gaat voor wel wat meer dan 25 weg, maar niet echt veel. Als hij dat ermee gaat doen krijgt 'ie het niet, en kan 'ie geen systeem kopen.

Verder geloof ik er ook gewoon niet in dat je voor die 3700 nog 35 vangt als de IHS reattached is. Ook is dat geheugen dual channel btw, wat misschien een struikelblok is voor upgraders.
Lijkt me prima systeem. Kun je btw het oude mobo niet overnemen? (na de topics te hebben gelezen :+): Weet je eigenlijk wel zeker dat er met deze onderdelen niks mis is? Nouja, iig veel plezier met puzzelen en tot op TMN 00 en PimoreZ :)
Oude mobo ga ik iets mee doen voor m'n CKV projectje, is wel een mooi ding (A8N-SLi Premium). De onderdelen die hij nu koopt is 100% zeker niets mis mee, op de CPU na. Daar bestaat nog een kans voor, maar da's geen probleem aangezien je binnen 8 dagen alles bij Informatique kunt ruilen. In dat geval gaat het moederbordje dus wél terug naar de winkel (goh, die koop ik inderdaad in de buurt), en zoeken we het nog wel uit. Maargoed, die kans is erg klein, DE fout zit in het bord, het zou kunnen dat de CPU erdoor overleden is, maar 't lijkt me sterk.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

TheZeroorez schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 17:14:
Leuk, m'n broertje gaat dus mijn systeem met 7900GT p0wnen :+

Maargoed, dit is gewoon de goedkoopste x1950pro, wel een lekkere kaart inderdaad.
Check voor alle zekerheid de kleine lettertjes, dat je de juiste kaart krijgt en lees voldoende reviews na om te controleren of de kaart goed is in jouw favoriete games.

• TheZeroorez
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 21:25:
[...]
Check voor alle zekerheid de kleine lettertjes, dat je de juiste kaart krijgt en lees voldoende reviews na om te controleren of de kaart goed is in jouw favoriete games.
...En dat heb ik even gedaan. In BF2 presteert hij zeker weten beter (bit-tech), en echt addertjes zijn er ook niet.

Verder zal de gemiddelde kaart van nVidia beter presteren in TMN dan een ATi (contractjes enzo, dus beter geoptimaliseerde models), maar hij kan het zeker wel aan.

[ Voor 32% gewijzigd door TheZeroorez op 28-04-2007 14:15 ]

• Pimorez
  • Niet online
Zijn Arctic voedingen een beetje goed? Door wat prijswijzigingen is de kast nu namelijk 7 euro duurder dan pas, en kan ik voor een paar euro minder een Silentium T4 Pro (met 500W voeding) krijgen.

Natuurlijk veranderen die prijzen dinsdag misschien weer, maar ik wil het gewoon weten voor als dat niet gebeurt, of iets anders veranderd. Reviews over 500W voedingen van Arctic kan ik wel vinden, maar die zijn denk ik van andere voedingen. En bij reviews van de kast zelf gaat het over de kast, niet over de voeding...

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je hard op de prijs wilt knabbelen op performance hoog te krijgen, pak dan een AOpen kast met een 350W voeding. Volgens Anandtech trekt een highend gamepc (met GeForce 8800 GTX) slechts 300 echte Watt en je hebt nog wat reserve. Een goed belaste voeding draait ook op een goed rendement.

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 28-04-2007 22:24 ]

• Pimorez
  • Niet online
Dat begrijp ik onderhand wel, maar ik vroeg me dus af hoe 'echt' die watts van de Arctic zijn. Het gaat me niet zo om die 4 euro minder, maar wel om de 100W die je extra krijgt :P

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zonder SLI of dikke raid-array's, heb je niet meer dan 400W nodig. Teveel vermogen zorgt ervoor dat een voeding onvoldoende belast wordt en het rendement daalt (de voeding trekt meer stroom uit de stopcontact in verhouding tot het vermogen dat een voeding aan jouw computer geeft).

• TheZeroorez
  • Niet online
Vast wel, maar als je voor €4 minder een voeding kunt krijgen waarmee je nog langer kunt doen, lijkt me het stom om een 'mindere' te nemen, ook al gebruikt deze in het begin wat minder stroom :>

• silmaril8
  • Niet online
Exactly my point. Het gaat voor wel wat meer dan 25 weg, maar niet echt veel. Als hij dat ermee gaat doen krijgt 'ie het niet, en kan 'ie geen systeem kopen.
Wat boeit het nou als hij jouw spullen voor meer kan verkopen dan jij het hem gaf? En daardoor dus een beter systeem kan kopen? Het is toch je broertje? Je wilt toch dat ie een goede keuze maakt?
Verder geloof ik er ook gewoon niet in dat je voor die 3700 nog 35 vangt als de IHS reattached is. Ook is dat geheugen dual channel btw, wat misschien een struikelblok is voor upgraders.
Ik had tot vanochtend een advertentie op tweakers staan waarin ik vroeg om 2x512MB DDR400 voor 45 euro.... Niemand reageerde. Er zijn echt nog genoeg mensen die voor 45 euro 2x512MB willen kopen.
Daar komt bij: als je broertje 2x512MB heeft, dan is het voor hem ook misschien een struikelblok om te upgraden...
Pimorez schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 22:27:
Dat begrijp ik onderhand wel, maar ik vroeg me dus af hoe 'echt' die watts van de Arctic zijn. Het gaat me niet zo om die 4 euro minder, maar wel om de 100W die je extra krijgt :P
Een Aopen met 350Watt kan je dus al voor 35-48 euro halen. En 350Watt is echt meer dan voldoende voor jouw systeem. Hou er rekening mee dat als je bij je (niet zo slimme) beslissing blijft om door te gaan met je socket 939 systeem + 2x512MB dat upgraden er eigenlijk niet echt in zit en 500Watt echt veel te veel is....
Betreffende je vraag: die watts van Arctic zijn net zo echt als die van Antec. Zoals je op de frontpage kan lezen, zijn voedingen van tegenwoordig van goede kwaliteit. Arctic valt daar ook onder.

• TheZeroorez
  • Niet online
silmaril8 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 23:50:
[...]

Wat boeit het nou als hij jouw spullen voor meer kan verkopen dan jij het hem gaf? En daardoor dus een beter systeem kan kopen? Het is toch je broertje? Je wilt toch dat ie een goede keuze maakt?
Omdat ik het dan zelf wel voor dat bedrag verkoop, en mijn eigen systeem beter maak van dat 'extra geld'? Kom op zeg, dit topic gaat over het systeem, niet over hoeveel ik wel niet weg moet geven. Als hij iets wil spaart hij er zelf maar voor, dat heb ik hiervoor ook gedaan. Ik kan hem dan best wat helpen, maar ik ga hem niet mijn hardware voor bodemprijzen geven, om het vervolgens in de V&A aan te treffen.
Houd deze discussie hier aub weg, je hebt hier echt 0,0 mee te maken, debiel.
[...]

Ik had tot vanochtend een advertentie op tweakers staan waarin ik vroeg om 2x512MB DDR400 voor 45 euro.... Niemand reageerde. Er zijn echt nog genoeg mensen die voor 45 euro 2x512MB willen kopen.
Daar komt bij: als je broertje 2x512MB heeft, dan is het voor hem ook misschien een struikelblok om te upgraden...
Nogmaals: Dit PMG kan er in één vlaag uit, als hij wil upgraden.. Niets struikelblok :X
[...]

Een Aopen met 350Watt kan je dus al voor 35-48 euro halen. En 350Watt is echt meer dan voldoende voor jouw systeem. Hou er rekening mee dat als je bij je (niet zo slimme) beslissing blijft om door te gaan met je socket 939 systeem + 2x512MB dat upgraden er eigenlijk niet echt in zit en 500Watt echt veel te veel is....
Upgraden is er dus wel bij, maar dat is zeker geen slimme zet (tenzij je voor een paar tientjes de 939 maxed-out krijgt). Daarom is die voeding juíst handig, als hij namelijk over een jaar wél een 775 PC erin wil bouwen, met een extra harde schijf erbij, en wat dan ook, zou hij het met die 350W voeding weer niet gaan redden ;)
Wat ik nu dus doe met die bijna-gratis PMG wil jij weer gaan doen met een nog aan te schaffen voeding 8)7

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:34
persoonlijk zou ik ervoor kiezen een 320 GB harde schijf te kiezen, deze is veel goedkoper per GB. de 320 van Seagate kost nu nieuw 70 euro en komt dus uit op 30 euro meer. of je dit geld er voor over hebt is uiteraard een keuze, maar ik zou het wel weten. verder zou ik inderdaad ook gewoon bij s939 blijven, het risico lopen dat je het niet verkoopt is gewoon niet leuk. daarbij ga je nu niet heel veel verschil merken omdat de 3700 voor jou doel gewoon goed is, en dan ga je over een jaar upgraden, en dan heeft amd ondertussen zijn socket weer eens veranderd, en heeft intel weer ddr3 . als je genoeg hebt aan 1GB zou ik voorlopig hierbij blijven.

overigens ben ik het eens met je keuze om iets van je broer te kopen, dat ga je vervolgens niet doorverkopen. als je iets anders wil dan koop je iets anders, en dan laat je je broer zijn spullen houden. over de rug van iemand anders winst maken is niet liev (als je al winst kan maken zoals hier en door salland gesuggereerd word, die bedragen zijn gewoon niet reeel)

[ Voor 22% gewijzigd door LinuZZ op 29-04-2007 10:03 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• TheZeroorez
  • Niet online
LinuZZ schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:57:
persoonlijk zou ik ervoor kiezen een 320 GB harde schijf te kiezen, deze is veel goedkoper per GB. de 320 van Seagate kost nu nieuw 70 euro en komt dus uit op 30 euro meer. of je dit geld er voor over hebt is uiteraard een keuze, maar ik zou het wel weten.
Is inderdaad enorm goedkoop nu. Echter, hij deelt nu met 6 anderen (die niet echt actief zijn, that is) een 70GB schijf, waar hij nog geen 20 van gebruikt. Op die 80 kan hij dus nog wel even doorkachelen, 320 is gewoon zonde...
Is een beetje als een heel pallet bier halen omdat dat per biertje goedkoper is, terwijl je eigenlijk maar één kratje gaat drinken op dit moment. Dan later, als je de rest wel wilt, is dat oud bier.. ;)
verder zou ik inderdaad ook gewoon bij s939 blijven, het risico lopen dat je het niet verkoopt is gewoon niet leuk. daarbij ga je nu niet heel veel verschil merken omdat de 3700 voor jou doel gewoon goed is, en dan ga je over een jaar upgraden, en dan heeft amd ondertussen zijn socket weer eens veranderd, en heeft intel weer ddr3 . als je genoeg hebt aan 1GB zou ik voorlopig hierbij blijven.

overigens ben ik het eens met je keuze om iets van je broer te kopen, dat ga je vervolgens niet doorverkopen. als je iets anders wil dan koop je iets anders, en dan laat je je broer zijn spullen houden. over de rug van iemand anders winst maken is niet liev (als je al winst kan maken zoals hier en door salland gesuggereerd word, die bedragen zijn gewoon niet reeel)
Psies :)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien komen hier nog wat tips: [BBG] Special: Budgetsysteem mei 2007

Eisen zijn ongeveer hetzelfde ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Marzman schreef op zondag 29 april 2007 @ 11:09:
Misschien komen hier nog wat tips: [BBG] Special: Budgetsysteem mei 2007

Eisen zijn ongeveer hetzelfde ;)
In de BBG spreekt men over een complete kast + inhoud met een budget van € 300 en hier beginnen we met een hoopje onderdelen + € 300 om een complete kast + inhoud te bouwen.
TheZeroorez schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:11:
Upgraden is er dus wel bij, maar dat is zeker geen slimme zet (tenzij je voor een paar tientjes de 939 maxed-out krijgt). Daarom is die voeding juíst handig, als hij namelijk over een jaar wél een 775 PC erin wil bouwen, met een extra harde schijf erbij, en wat dan ook, zou hij het met die 350W voeding weer niet gaan redden ;)
Wat ik nu dus doe met die bijna-gratis PMG wil jij weer gaan doen met een nog aan te schaffen voeding 8)7
Volgens Anandtech verbruikt een toekomstig highendsysteem 250 à 300W tijdens het gamen en 150 à 200W idle. De processorfabrikanten gaan geen heethoofden zoals Prescott meer maken en het grote vermogen verbruik van de grafische kaart is al meegerekend. Zolang je niet aan SLI of dikke RAID-array's begint, dan heb je niet meer dan 400W nodig. In een ruimer budget zou ik voor 400W gaan, maar in een beperktere budget is 350W voldoende.

• TheZeroorez
  • Niet online
OK, dat is dan wel mooi. Het kan best wel waar zijn ja, want tegenwoordig gaat eigenlijk alles minder gebruiken, op de nieuwste videokaarten en dikke RAID0-array's na..
Dan maar voor 350 idd.

EDIT: Gaat een Elite 330 omheen denk ik, een mooie CoolerMaster met een 380W voeding. Ook naar de smaak van Pimorez, wat uiteraard wel belangrijk is.

[ Voor 28% gewijzigd door TheZeroorez op 29-04-2007 11:48 ]

Pagina: 1