[Nieuw systeem] Allround pc +/- 850€

Pagina: 1
Acties:
  • 845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
(Omdat ik veel topics gesloten heb zien worden vanwegen te weinig informatie of geen duidelijke vragen heb ik geprobeerd zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn. Aan het einde is een samenvatting te vinden van mijn vragen, omdat ik me voor kan stellen dat ik misschien iets te volledig ben geweest.)

Binnenkort wil een nieuwe PC aan te schaffen, ik denk hierbij aan ergens in mei, waarbij ik een tikkeltje wacht op het dalen van processorprijzen en meer Direct X 10 videokaarten. Ik ben druk aan het vergelijken geslagen om me te orienteren op wat er momenteel te krijgen is dat ongeveer binnen mijn budget valt en dat ook aan mijn eisen voldoet. Hiervoor heb ik de laatste maandjes topics zitten lezen van mensen die een nieuwe pc samen wilden stellen en ook flink rond zitten kijken. Ik heb nog niet eerder een pc zelf samen gesteld, maar denk dat ik er nu toch maar mee ga beginnen. Het in elkaar zetten wil ik ook zelf doen.

Mijn budget is maximaal zo'n 850 euro (exclusief OS), maar bij voorkeur geef ik minder uit. Ik wil vooral een goed systeem en kan daar eventueel wat meer budget voor vrij maken. Daarbij wil ik dan wel onderdelen hebben met een behoorlijke prijs/kwaliteit verhouding, dus alles het duurste is zeker niet de bedoeling.

Omdat ik een aantal onderdelen over kan zetten uit mijn huidige PC ben ik niet op zoek naar alle onderdelen die normaal in of bij een nieuwe PC te vinden zijn. De onderdelen die ik over wil zetten zijn 3 IDE apparaten, (2x een harde schijf en 1x een DVD writer), het scherm, de muis en het toetsenbord en eventueel wat pci kaartjes als die nodig zijn, geluid loopt via mijn normale stereo, dus een geluidssetje heb ik ook niet nodig).

Waar ik wel naar op zoek ben:
  • processor
  • processor koeler (eventueel die die bij de processor zit)
  • moederbord
  • werkgeheugen
  • videokaart
  • behuizing
  • voeding (eventueel die bij de behuizing zit)
Ik zal de machine gebruiken voor: web browsen, downloaden, filmpje kijken, muziek afspelen, beetje chatten, beetje plaatjes bewerken, proggen, etc., ik heb vooral de neiging om veel tegelijk open te hebben staan. Op mijn huidige systeem is 3x een browser (met verschillende tabs open), trillian met een aantal chat sessies, winamp, outlook en nog wat random dingen heel normaal). Ik ben geen gamer, met spellen wil ik dan ook niet echt rekening houden. Ik wil een machine samenstellen die voor mijn wensen een jaartje of 5 mee kan (net zoals mijn huidige P4 1.7 ghz met 768 MB ram, die ik nu eigenlijk net een beetje te traag voor mijn wensen begin te vinden). Om deze reden gaat mijn voorkeur uit naar goede onderdelen die misschien op het moment overdreven zijn voor wat ik er mee doe.

De machine hoeft niet de aller stilste te zijn, hij staat een eindje bij me vandaan en ik heb eigenlijk altijd muziek aan staan. Voor een betere koeling van het systeem zou ik bijvoorbeeld een paar extra decibels dus niet zo erg vinden. Natuurlijk kan dit ook overdreven worden.

Ik ben niet van plan over te gaan klokken. Ik heb het idee dat de onderdelen sneller laten draaien dan waar ze voor bedoeld zijn nooit goed kan zijn voor de levensduur. Ik lees dat veel mensen dit wel willen doen, weet iemand cijfers over de levensduur van overgeklokte onderdelen vs. niet over geklokte? Voor nu hou ik het op niet overclocken.

Kort overzicht van de huidige keuzes:
  • processor: Intel E6600
  • processor koeler: Boxed
  • moederbord: MSI P6N SLI PLatinum
  • werkgeheugen: Kingston KVR667D2N5K2/2G
  • videokaart: Club 3D GeForce 8600 GT
  • behuizing: 3RSystem R220
  • voeding: Cooler Master iGreen 500W
  • voeding: Antec Earthwatts EA-500EC
  • Be Quiet Straight Power 550 Watt
Hierna is een uitgebreidere uitleg te vinden voor deze keuzes.

Processor +/- 200
(de achter het kopje vermelde prijzen zijn een indicatie van de prijs van mijn huidige keuze)

Voor de processor is mijn zoektocht niet zo ingewikkeld, ik heb zelf geen slechte ervaringen met Intel en de core 2 duo's lijken het te winnen van de processors die AMD te bieden heeft rond dezelfde prijs. Mijn voorkeur gaat uit naar de E6600 vanwege de 4 mb L2 cache. Met de prijsdaling zal deze alleen maar interessanter worden. Ik ben niet van plan over te clocken. Eventueel is de E6320 of E6420 misschien nog wel een optie omdat deze ook een 4 MB L2 cache hebben wanneer deze uit komen, maar de E6600 is sneller en kost niet zo veel meer.

Processor koeler +/- 0

Tenzij er een goede reden is om niet de boxed koeler te gebruiken hou ik het daar op.

Moederbord +/- 130

Omdat ik 3 IDE apparaten over wil zetten zit ik met een probleem als ik kijk naar de huidige generatie moederborden. Vrijwel geen enkel bord heeft nog de benodigde 2 IDE poorten, tenzij ik serieuse concessies zou willen doen aan de eisen die ik stel aan het moederbord.

Wat ik verwacht van het moederbord is:

Minimaal:
  • Support voor intel core 2 duo
  • Support voor 4x DDR2 geheugen
  • 1066 FSB
  • 2x IDE (voor 4 apparaten), 4x SATA
  • 1x PCI-e 16x
  • Verder een aantal kleinere PCI-e slots, ik ben hier niet heel bekend mee, welke zijn het meest gangbaar? Wat is echt nodig en wat is meer extra? Wat is uberhaupt het nut van deze dingen? Ik zie ze op veel boards, maar weet eigenlijk niet wat voor kaartjes er in gaan.
  • 2x PCI (beetje afhankelijk van wat andere PCI-e poorten kunnen bieden en wat al op het moederbord ingebouwd zit)
  • aansluiting voor floppy drive
  • 2x USB 2.0
  • 1x parallele poort
Extra's die ik zou waarderen:
  • 2x PS/2 voor muis en toetsenbord (oude, erg geliefde, muis)
  • Extra SATA aansluitingen, zijn er misschien andere, dergelijke aansluitingen die op aan het komen zijn? (FireWire, eSATA, anderen?)
  • Meer PCI/PCI-e slots, afhankelijk van aansluitingen van het bord: bij ingebouwd LAN, geluid, etc. zijn natuurlijk minder extra kaartjes nodig
  • Support voor intel core 2 quad
  • 1333 Mhz FSB
  • Extra dingen waar ik blij van wordt, ik heb geen goed idee van wat er precies allemaal mogelijk is.
Een moederbord dat in mijn ogen voldoet aan mijn wensen is de MSI 975X Platinum PowerUp Edition (http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=746). Dit bord ziet er erg volledig uit, maar ik zou graag keuze hebben tussen meerdere borden. Vooral meer SATA of PCI(-e) aansluitingen zou ik wel kunnen waarderen kwa features en een lagere prijs zou natuurlijk ook nooit erg zijn.

Meer zoekwerk leverde ook de MSI P6N SLI PLatinum op (http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=771), deze biedt voor een aantal dingen wat minder dan het eerder genoemde bord, maar is wel een leuk stukje goedkoper. Ook kwam ik tegen de Abit Fatal1ty FP-IN9 SLI (http://www2.abit.com.tw/p...+FP-IN9+SLI&fMTYPE=LGA775), welke 1 pci slot minder heeft en een pci x1 meer. Verder is de FSB hoger bij de MSI en lijkt dat board zowiezo net even iets meer te bieden. Verder vond ik bij asus nog de P5N-E SLI (http://www.asus.com/produ...73&model=1474&modelmenu=2) die vergelijkbaar lijkt met de MSI en wat beter lijkt dan de Abit. Enige duidelijke verschil is een pci aansluiting minder en capacitors die misschien van mindere kwaliteit zijn (beide anderen adverteren hiermee). Hoeveel maken deze betere capacitors uit?

Hoewel ik niet vast zit aan MSI heb ik er wel goede ervaringen mee met mijn huidige bordje, hetgeen me bij twijfel tussen vergelijkbare bordjes over de streep zou trekken. SLI ga ik zeker niet gebruiken, maar deze borden hebben dit toevallig.

Werkgeheugen +/- 80

Voor het werkgeheugen zat ik te denken aan dual channel 2x 1 gig PC 4200 / 533 MHz met CL4. Ik heb geen behoefte aan overklokken en als ik het goed begrijp zou dit geheugen dan voldoende moeten zijn. Ik heb niet speciaal een voorkeur voor een merk en niet echt iets op het oog, misschien nog tips? Ik zou wel graag ooit mijn voorraad geheugen uitbreiden, mogelijk maakt dit uit voor wat de beste keuze is? Gezien de huidige prijzen overweeg ik zelfs om meteen voor 4 gig te gaan (4x1 gig), maar in eeste instantie zal ik toch mikken op 2.

Het Kingstone KVR667D2N5K2/2G geheugen (http://www.ec.kingston.co...ktcpartno=KVR667D2N5K2/2G) lijkt goed te voldoen en kost vrijwel niks meer dan PC4300 geheugen. Is het nog mogelijk dat geheugen niet goed werkt met een bepaald moederbord of processor? Is het misschien alsnog aan te raden om voor pc4300 geheugen te gaan? Hoeveel maakt de cas latencie uit in het gebruik?

Videokaart +/- 125

Voor mijn videokaart hoef ik geen rekening te houden met games. Wel wil ik graag een kaart die al klaar is voor Direct X 10 omdat ik de kaart niet wil vervangen in de tijd dat ik de pc heb en ik daar niet toe genoodzaakt wil worden wanneer over een paar jaar DX10 langzamerhand noodzaak begint te worden om sommige applicaties te kunnen gebruiken. Momenteel gebruik ik een 17" tft scherm en deze wil ik nog wel even blijven gebruiken. Wel wil ik in de toekomst over gaan op een groter scherm en zou ik een kaart willen hebben die ook voor grotere schermen voldoet (denk hierbij aan 22" breedbeeld), ergens las ik dat 256 MB geheugen op de kaart niet genoeg zou zijn voor grote schermen, maar mogelijk sloeg dit alleen op het gamen?

Ik zou denken dat de Club 3D GeForce 8600 GT wel zal voldoen (http://www.club3d.nl/index.php/products/graphics/item/260), mits 256 MB geheugen genoeg is. Ik zou liever niet voor een 8500 gaan omdat deze geen 2x dvi lijken te hebben, hetgeen ik toch wel zou waarderen, al zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen of ik het ooit zal gebruiken. Mijn huidige Club 3D kaartje heeft in ieder geval ruim 5 jaar goed voldaan aan mijn eisen.

Bij voorkeur heb ik op de kaart 2x een dvi aansluiting en een tv-out (S-Video). 256 MB geheugen minimaal. Het hoeft zeker geen game monster te zijn.

Behuizing +/- 40

Voor de kast ben ik op zoek naar een model met vooral goede uitbreidings mogelijkheden en goede koelmogelijkheden. Dit betekent plek om aparatuur voor alle sata en ide aansluitingen kwijt te kunnen. Voor het koelen ben ik minder op de hoogte van wat handig is. Ik heb een lichte voorkeur voor een witte of zilveren kast.

De kast die op het moment mijn voorkeur heeft is de 3RSystem R220 (http://www.3rsystemusa.com/products/r220.html). Dit lijkt me een simpele kast die genoeg plek biedt voor wat ik wil en eventuele latere uitbreidingen. Ik vraag me af hoe dit ODD cover gebeuren werkt, kan iemand dit uitleggen? Heeft iemand misschien ervaring met kasten van 3RSystems, de prijs is namelijk laag vergeleken met kasten die normaal aangeraden worden, is hier een goede reden voor? Gaan de kabels, die meegeleverd worden bij de kast, passen op mijn moederbord?

Eventueel is de 3RSystem R202 (http://www.3rsystemusa.com/products/r202.html) ook een optie. Het voornaamste verschil met de andere kast is dat deze geen ODD cover er bij heeft, zijn deze eventueel ergens in nederland los te krijgen als deze nuttig blijken te zijn? (Zie eerdere vraag over hoe zoiets werkt).

EDIT:
Ik heb mijn R220 ondertussen binnen en zo op het eerste gezicht ziet alles er erg netjes uit. Het enige dat me op lichtelijk negatieve wijze er aan op viel is dat een van de twee fans zijn stroom af tapt van een standaard ide aansluiting van de voeding. Ik vermoed dat dit het moeilijker maakt om de snelheid van de fan te regelen. Ik kijk nog wel of dit me op de een of andere manier gaat storen als het systeem in elkaar zit. Ik verwacht van niet.

Voeding +/- 70

Ik wil graag meteen een goeie voeding waarmee ik alles aan zou kunnen sluiten wat redelijkerwijs aan moet moederbord gehangen zou kunnen worden. Dit betekent met name genoeg aansluitingen voor sata en ide. Met een aansluiting voor een 2e videokaart in SLI opstelling hoeft geen rekening gehouden te worden, maar het is leuk als ik zelfs dat aan zou kunnen sluiten.

Voor nu lijkt de Cooler Master iGreen 500W (http://www.coolermaster-e...=RS-500-ASAAiGreen%20500W) me een goeie keuze, maar mogelijk dat ik een zwaardere nodig heb of juist dat ik met een lichtere toe kan? Goedkoper lijkt me ook niet erg, voor mijn gevoel is deze voeding vrij duur in verhouding tot de rest van het systeem.

EDIT:
Omdat de cooler master een slechte review kreeg in een grote test, met name vanwege de grote hoeveelheid lawaai die deze maakte, zal ik toch voor een andere voeding gaan. Mijn keuze is nu de Antec Earthwatts EA-500EC (http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=27500)

EDIT2:
Azerty kan de Antec voeding niet meer leveren. Ik ben toen gaan kijken wat ze wel op voorraad hadden dat vergelijkbaar zou zijn. De Be Quiet Straight Power, 550 Watt (http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/index.php?StoryID=15) kwam hier uit. Deze voeding kan gebruikt worden om een stuk meer aan te sluiten, is een tikkeltje zwaarder, heeft een 120mm fan en kost maar 7 euro meer, hetgeen ik waarschijnlijk ook ruim kwijt zou zijn als ik de Antec ergens anders ging kopen. Ook krijgt de voeding erg goede reviews.

Operating system +/- 0 -> niet meerekenen

Ik wil waarschijnlijk een vista oem bij dit systeem kopen. Het zou ook kunnen dat ik nog wel even bij XP blijf. Ik kom hier zelf wel uit. Kosten hiervoor hoeven niet meegerekend te worden.

Samenvatting

Mijn vraag is nu in weze, gaan deze componenten een beetje behoorlijk met elkaar samenwerken en zijn er misschien voor bepaalde componenten andere mogelijkheden waarmee ik ongeveer hetzelfde resultaat behaal, maar goedkoper uit ben, of waarmee ik betere resultaten behaal voor dezelfde prijs? Verder heb ik wat specifieke vraagjes voor verschillende onderdelen die in bovenstaande tekst ook al te vinden waren. Samengevat zijn de vragen die ik heb:

1 is het aanschaffen van een processorkoeling noodzakelijk? (Ik ga niet overclocken).

2 wat is het nut van kleinere PCI-e aansluitingen?
3 wat voor opties zijn verder belangrijk op een moederbord?
4 hoeveel nut heeft het om speciale extra goede capacitors op een moederbord te hebben?

5 hoe kan ik ontdekken of geheugen en moederbord goed samen gaan werken?
6 hoe relevant is geheugensnelheid / cas latencie voor mij?

7 hoe werkt een ODD cover?
8 hoe staan 3RSystems kasten bekend?

9 is de nu gekozen voeding misschien overkill? (Ook als ik het aantal harde schijven uitbreid?)

Mocht er eventueel veel ruimte in mijn budget over blijven dan zou ik als eerste geld uitgeven aan een extra harde schijf (een 320 gig seagate barracuda dan waarschijnlijk).

Alvast bedankt voor alle reacties.

EDIT:
Heerlijk stom, doe ik erg mijn best op het topic, vergeet ik gewoon het bedrag in de titel te zetten en nu merk ik dat ik dit zelf niet aan kan passen. Erg stom! Hier moet dus [Nieuw systeem] Allround pc +/- € 850, - staan. Zou een mod mij misschien een plezier willen doen en dit aanpassen? Vriendelijk bedankt hiervoor.

[ Voor 110% gewijzigd door cerietke op 17-05-2007 15:39 . Reden: Topic titel verprutst :(. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

dan fix ik de topictitel wel even :)

Sowieso fijn om een keer een goede topicstart in CSL te zien, daar mogen anderen een voorbeeld aan nemen d:)b

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Graag gedaan en 2x hartelijk bedankt :).

Nu nog wat reacties die me verder kunnen helpen met het syteem zelf, maar dat komt vast helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
cerietke schreef op donderdag 26 april 2007 @ 19:04:
1 is het aanschaffen van een processorkoeling noodzakelijk? (Ik ga niet overclocken).

4 hoeveel nut heeft het om speciale extra goede capacitors op een moederbord te hebben?

9 is de nu gekozen voeding misschien overkill? (Ook als ik het aantal harde schijven uitbreid?)
1: Nee, boxed doet het prima verwacht alleen geen super temps.
2: Ze moeten de vervanger van pci worden. Dus zie je ze steeds meer, alleen worden ze nu (helaas) nog weinig gebruikt.
3: De reviews erover, je wilt natuurlijk wel een goed bord.
5: QVL van je mobo kijken, en gebruikerservaringen/reviews zoeken.
6: 266/533MHz is genoeg. Cas maakt niet zo veel uit, maar hoe lager hoe beter. Het geeft wel winst maar echt veel gaat het niet worden. Maar als het kan is het mooi meegenomen natuurlijk.
9: Mwa, 500watt is natuurlijk wel veel, maar zo hou je nog een beetje speelruimte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:01

1. Als je behoefte aan stilte hebt waarschijnlijk wel. Ik zou gewoon even afwachten met de koeling, misschien is het zo wel prima. Een koelertje is tegenwoordig zo besteld.

2. Daar kunnen gewoon apparaten (met een ''kleine'' PCI-E aansluiting). Bijvoorbeeld een raid-controller. In de toekomst worden ook steeds meer TV-kaarten etc. er mee uitgerust volgens mij.

3. Tja, het gewoon stabiel zijn. Dit moederbord heeft alles wat je wilt. Goedkopere moederborden van Asrock gaan over het algemeen ook wat minder lang mee.

4. Wat voor dingen :$ ?

5. Zoek eens op de GVL lijst van het moederbord op de site van MSI. Daar staat het ongetwijfeld in.

6. Niet erg belangrijk voor jou als je toch niet overklokt. Maar PC5300 kan je volgens mij schakelen op een lagere snelheid met lagere latencies. Dat scheelt net weer wat. PC5300-geheugen is meestal ook net zo duur.

7. Ik zou het niet weten :> .

8. Omdat het zo in verhouding goedkope kasten zijn, hebben ze natuurlijk ook net wat minder kwaliteit. De iets duurdere CM Centurion 5 schijnt een goede kast te zijn :) .

9. Lijkt me prima zo.
Turkish schreef op donderdag 26 april 2007 @ 19:11:

Sowieso fijn om een keer een goede topicstart in CSL te zien, daar mogen anderen een voorbeeld aan nemen d:)b
:Y

[ Voor 6% gewijzigd door hello_moto op 26-04-2007 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
bassie_ schreef op donderdag 26 april 2007 @ 19:33:
[...]

1: Nee, boxed doet het prima verwacht alleen geen super temps.
2: Ze moeten de vervanger van pci worden. Dus zie je ze steeds meer, alleen worden ze nu (helaas) nog weinig gebruikt.
3: De reviews erover, je wilt natuurlijk wel een goed bord.
5: QVL van je mobo kijken, en gebruikerservaringen/reviews zoeken.
6: 266/533MHz is genoeg. Cas maakt niet zo veel uit, maar hoe lager hoe beter. Het geeft wel winst maar echt veel gaat het niet worden. Maar als het kan is het mooi meegenomen natuurlijk.
9: Mwa, 500watt is natuurlijk wel veel, maar zo hou je nog een beetje speelruimte over.
1: wat zouden super temps zijn? Mijn huidige P4 gaat tot 55 graden stressed, maar ik weet niet goed wat normaal is voor nieuwere processoren. Ik zie ook veel verschillende waardes genoemd worden voor de E6600 processor, dus wat anderen daarover gezegd hebben in andere topics heeft me ook niet zo erg geholpen.
2: ok, doet mij vermoeden dat ik voor nu nog niet graag kleine pci-e sloten wil ten koste van pci sloten (al wil ik beide natuurlijk liefst vaak genoeg hebben)
3: over het bord van mijn huidige keuze heb ik wel goeie reviews gelezen, maar ik doelde meer op extra aansluitingen, speciale capacitors, misschien een ander soort koeling, dat soort dingen.
5: ik kon geen qvl vinden, zal nog eens even kijken. Ik zie nu dat het door mij gekozen geheugen inderdaad ondersteund wordt.
6: ok
9: ik las dat het beter is om een voeding dichter bij zijn top te laten draaien?
hello_moto schreef op donderdag 26 april 2007 @ 19:35:
[...]

1. Als je behoefte aan stilte hebt waarschijnlijk wel. Ik zou gewoon even afwachten met de koeling, misschien is het zo wel prima. Een koelertje is tegenwoordig zo besteld.

2. Daar kunnen gewoon apparaten (met een ''kleine'' PCI-E aansluiting). Bijvoorbeeld een raid-controller. In de toekomst worden ook steeds meer TV-kaarten etc. er mee uitgerust volgens mij.

3. Tja, het gewoon stabiel zijn. Dit moederbord heeft alles wat je wilt. Goedkopere moederborden van Asrock gaan over het algemeen ook wat minder lang mee.

4. Wat voor dingen :$ ?

5. Zoek eens op de GVL lijst van het moederbord op de site van MSI. Daar staat het ongetwijfeld in.

6. Niet erg belangrijk voor jou als je toch niet overklokt. Maar PC5300 kan je volgens mij schakelen op een lagere snelheid met lagere latencies. Dat scheelt net weer wat. PC5300-geheugen is meestal ook net zo duur.

7. Ik zou het niet weten :> .

8. Omdat het zo in verhouding goedkope kasten zijn, hebben ze natuurlijk ook net wat minder kwaliteit. De iets duurdere CM Centurion 5 schijnt een goede kast te zijn :) .

9. Lijkt me prima zo.

[...]
:Y
1: ik zou het liever nu in 1x bestellen, zeker als je bedenkt dat de veel aangeraden arctic cooling freezer niet zo duur is en de verzendkosten dan wel heel erg meetellen. Maar ik las wel dat de prestaties van deze boxed cooler zeker niet slecht zijn.
2: maar het is wel waarschijnlijk dat pci het de komende tijd nog vol houdt voor hetzelfde soort kaarten?
3: ik doelde op extra opties die ik misschien zou willen, maar waar ik geen weet van heb.
4: ik geloof dat ze in het nederlands elco's genoemd worden (van het bekende bolle elco's probleem).
5: idd, gevonden.
6: dat is misschien wel interessant inderdaad
8: mijn vraag is meer of dat ook daadwerkelijk zo is. Als ik een beetje denk aan audio apparatuur, dan is het goed mogelijk om goede apparatuur van verder weg te halen voor een veel lagere prijs. De CM Centurion 5 is zeker niet lelijk, maar wel 2x zo zwaar en een redelijk stukje groter, terwijl hij wat minder plek heeft voor schijven en dergelijke (en dat is dan 1.5x zo duur). Ik zou toch voor de 3RSystems kiezen in die vergelijking tenzij de kwaliteit daarvan echt slechter is.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed systeem, zou zelf ook ongeveer zoiets in elkaar zetten.

1. Gewoon de boxed (met koeler) houden. Geen reden om daar iets aan te veranderen. Ik meen dat je bovendien op een boxed cpu 3 jaar garantie hebt, op een tray (zonder intel koeler) 1 jaar.

2. Totaal niet te voorspellen. Misschien dat fabrikant A volgende week produkt Y als pci-e uitvoering op de markt brengt. Als dat aanslaat, springen fabrikant B t/m Z er direct achteraan.

4. Geen invloed, elco's zijn gewoon goed, afgezien van dat akefietje dat geweest is.

6. Als je support voor quadcore wilt, wil je misschien ook een processor met een FSB van 1333MHz, dan heb je PC5300 nodig. Timings (CAS etc) is wel leuk als die lager zijn, maar wordt niet gerechtvaarigd door de prijsverschillen. Eventueel zou je PC6400 kunnen pakken, deze wordt dan lager geklokt, waardoor je vaak de timings strakker kunt trekken. Maar ik zou hier geen geld aan uitgeven als PC6400 echt duurder is dan PC5300. Zoveel zijn die timings niet waard.

P.S.: De MSI P6N ondersteunt wel quadcores, maar niet echt 1333MHz FSB, alhoewel MSI aangeeft dat dit zou kunnen door een overclock. Allicht brengen ze in de toekomst een nieuw BIOS uit waarin dit standaard wordt ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 23:45:
Goed systeem, zou zelf ook ongeveer zoiets in elkaar zetten.

1. Gewoon de boxed (met koeler) houden. Geen reden om daar iets aan te veranderen. Ik meen dat je bovendien op een boxed cpu 3 jaar garantie hebt, op een tray (zonder intel koeler) 1 jaar.

2. Totaal niet te voorspellen. Misschien dat fabrikant A volgende week produkt Y als pci-e uitvoering op de markt brengt. Als dat aanslaat, springen fabrikant B t/m Z er direct achteraan.

4. Geen invloed, elco's zijn gewoon goed, afgezien van dat akefietje dat geweest is.

6. Als je support voor quadcore wilt, wil je misschien ook een processor met een FSB van 1333MHz, dan heb je PC5300 nodig. Timings (CAS etc) is wel leuk als die lager zijn, maar wordt niet gerechtvaarigd door de prijsverschillen. Eventueel zou je PC6400 kunnen pakken, deze wordt dan lager geklokt, waardoor je vaak de timings strakker kunt trekken. Maar ik zou hier geen geld aan uitgeven als PC6400 echt duurder is dan PC5300. Zoveel zijn die timings niet waard.

P.S.: De MSI P6N ondersteunt wel quadcores, maar niet echt 1333MHz FSB, alhoewel MSI aangeeft dat dit zou kunnen door een overclock. Allicht brengen ze in de toekomst een nieuw BIOS uit waarin dit standaard wordt ondersteunt.
1: ok, klinkt als een goed argument.
2: ok
4: ik vermoede dat al een beetje, al is het bolle elco probleem wel heel vervelend (op mijn vorige werk hadden heel veel systemen daar last van)
6: support voor quadcore is een leuke extra, maar zeker geen hoge eis. PC5300 lijkt me gewoon de beste optie, zelfs als ik dan later wel een processor met een hogere fsb er op wil zetten dan heb ik alsnog genoeg.

p.s. goed dat je me daarop wijst, dat had ik nog niet opgemerkt.

Heeft iemand anders misschien nog iets toe te voegen? Misschien iets over de vragen 7 en 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackeagle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04 23:07
Een korte reactie op vraag 7: De ODD cover.

Zoals ik het zie op de website is de cover bedoeld om je verkeerd gekleurde ODD hierachter te zetten.

Bijvoorbeeld een witte kast met een zwarte ODD staat niet echt strak.
Vandaar dat ze deze ODD cover erbij kunnen leveren.

Wanneer je op het knopje drukt (rechts onder) gaat de cover naar onder open en schuift de ODD-lade eroverheen.

Wanneer deze weer dicht gaat zal de ODD cover de voorkant van de pc weer strak in 1 kleur maken.
Zoals te zien op onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.3rsystemusa.com/products/tuning/odd_cover/odd_r200_02.jpg

Wanneer je dit niet zou hebben kan je meer onderstaand resultaat hebben:
Dit vind ik persoonlijk niet mooi.
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/triplebee/fotos/computer/case.jpg

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Ik begreep dat dat het doel was. maar wat ik niet begrijp is hoe de verbinding tussen die cover en mijn dvd speler gemaakt wordt. Ik moet toch op de een of andere manier op de knop van de cover kunnen drukken om de dvd speler open te laten gaan. In principe ben ik gewoon nieuwsgierig of dit gaat werken met mijn huidige, relatief nieuwe, dvd brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackeagle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04 23:07
Echt een verbinding zal er niet gemaakt worden.

De knop van de Cover (Rechts voor) valt precies op de knop van de ODD.
Deze knop is dus ietsje langer zodat deze wel gewoon de ODD knop kan raken.

Hieronder een snel voorbeeldje in elkaar gezet:

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/5386/oddkd5.jpg

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Ha, zo is het duidelijk, daar heb ik wat aan :), dankjewel!

Dan ben ik nu nog voornamelijk op zoek naar iemand die ervaring heeft met 3RSystem kasten en dan bij voorkeur de R220 of R202.

Mocht iemand verder nog op- en/of aanmerkingen hebben dan zijn die natuurlijk ook heel erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Samenvatting tot zover.

Kort overzicht van de huidige keuzes:
  • voeding: Cooler Master iGreen 500W
Mijn vragen:

* na aanleiding van de reacties hou ik het op de boxed koeling omdat deze meer garantie heeft en er niet echt een reden is om meteen voor een andere te gaan.

* uit de reacties bleek dat deze nog niet veel gebruikt worden, maar dat dit vast een keer komen zal. Aangezien er verschillende afmetingen hiervoor zijn en het nu nog niet erg belangrijk lijkt maak ik me hier nog niet al te druk om.

* het lijkt er op dat mijn huidige keuze aardig volledig is, maar ik blijf nieuwsgierig of er misschien nog andere dingen zijn om in de gaten te houden.

* dit blijkt een leuke extra te zijn, maar zeker niet erg noodzakelijk. Wel wil ik de pc lang gebruiken (denk +/- 5 jaar). Hogere kwaliteit is dan natuurlijk zeker niet erg.

* gelukt.

* waarschijnlijk is dit niet zo relevant dat meer geld hieraan uitgeven het ook echt waard is. Daarnaast is het vrij gemakkelijk om te snel geheugen te kopen dat dan met een lagere cas latencie zou kunnen werken.

* na een uitleg met een mooi plaatje snap ik dit.

* hier ben ik nogsteeds nieuwsgierig naar.

* ook hier heb ik nog niet heel veel duidelijkheid over, is de 500 watt iGreen voeding nou een voeding die goed bij mijn systeem past, ook na wat uitbreidingen, of is hij echt wat te veel van het goede?

Verder was ik nog nieuwsgierig wat voor temperaturen normaal zouden zijn voor de E6600 processor.

Ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat ik alles gelijk goed gekozen heb, vandaar ook deze post. Zijn er geen onderdelen waar ik misschien een betere keuze voor zou kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Uit de test hier blijkt dat de cooler master voeding wel heel veel lawaai maakt als hij een beetje belast wordt. Uit dezelfde test blijkt dat de antec 500w earthwatts voeding zeer goed presteert voor zijn prijs (rond de 70 euro). Deze maakt dan ook bij volledige belasting ongeveer zoveel geluid als de cooler master bij lage belasting. Leuke bijkomstigheid is dat deze voeding wel goed verkrijgbaar is via azerty (waar ik waarschijnlijk mijn systeem ga bestellen). Informatie over deze voeding is hier te vinden:
http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=27500

Het enige nadeel van deze voeding is dat hij 2 sata aansluitingen minder heeft, maar met 4 aansluitingen heeft hij er nog steeds voldoende. Ook heeft hij een ide aansluiting meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Klein upje, voordat mijn topic helemaal in vergetelheid raakt.

Andere reviews geven overigens aan dat het lawaai van de cooler master voeding mee valt. Mijn vermoeden is dus dat de fransen een exemplaar te pakken hadden die niet helemaal in orde was. Wel wordt de voeding nooit als erg stil omschreven en is hij nog steeds slecht leverbaar bij azerty, waardoor ik wel bij de keuze voor de antec wil blijven. Ik vind het ook niet erg om een simpele, onopvallende voeding te hebben.

Mijn huidige vragen:
  • Is er nog iets te verbeteren aan deze setup?
  • Hoe staan 3RSystems kasten bekend?
  • Wat is een gangbare warmte voor een E6600 processor met een boxed koeler? (dit is natuurlijk meer voor als ik het systeem heb)
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
500 watt is veel te veel voor jouw systeem. Jij hebt voldoende aan een goede 300watt voeding, Maar voor de zekerheid kan je een 350-400watt voeding nemen.
Gangbare warmte voor een e6600 met boxed koeler is 30-40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Is 350-400W ook genoeg wanneer ik er bv 6 harde schijven in heb hangen? (Of andere uitbreidingen ga doen) Ik zou liefst een voeding hebben die ook dan genoeg is, zodat ik niet wanneer ik het systeem ooit uit ga breiden een nieuwe voeding moet kopen. De voeding die ik uitgezocht heb zou ook efficient moeten werken als er minder van gevraagd wordt, dus voor de hoeveelheid stroomverbuik zal het niet heel erg veel uit moeten maken.

Zou je anders misschien een vergelijkbare (of betere) voeding weten (met name zelfde aansluitingen en efficientie) in de buurt van 350-400W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

ik weet weinig van die 3Rsystems kasten, maar als ik zo jou reacties lees lijkt het erop dat je veel waarde hecht aan kwaliteit en degelijkheid, ik raad je daarom aan om eens te kijken naar simpele uitvoeringen van Lian Li kasten, ze kosten wat, maar gaan ook een leven lang mee, zijn meestal stil en erg functioneel, compleet van aluminium dus lekker licht maar toch sterk, voorbeeld is de PC-7 plus II en deze is er in een zilveren variant voor €88,20 bij azerty....

The number one enemy of progress is question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Je hebt zeker gelijk dat ik waarde hecht aan degelijkheid en kwaliteit, maar ook de mogelijkheden die geboden worden vind ik belangrijk. Prijs telt natuurlijk ook wel een beetje mee.

In mijn ervaring maak ik niet heel vaak mijn kast open en zal de machine ook praktisch nooit verplaatsen. Ik hoef dan ook geen kast die ik een minuut sneller open heb dan een andere of waar ik de spullen net iets makkelijker in kan plaatsen. Extra licht is dus ook niet heel belangrijk.

Waarom ik dan dus vooral voor de lian li zou gaan is dus kwaliteit en degelijkheid die (vermoedelijk) beter zijn dan de 3RSystems kast. Terwijl de prijs en de uitbreidingsmogelijkheden (meer plek voor harde schijven) beter zijn bij de andere kast. Uiteindelijk is de vraag bij mij dus of dat het echt waard is.

Het is jammer dat niemand ervaring heeft met 3RSystems kasten. Dit maakt het vergelijken een aardig stukje lastiger. Als de kwaliteit en degelijkheid van die kast genoeg is voor mijn wensen dan zou ik natuurlijk gek zijn om voor een duurdere kast te gaan die minder mogelijkheden biedt. Aan de andere kant, als kwaliteit en degelijkheid tegen vallen dan ga ik natuurlijk liever voor een andere kast.

Omdat mijn ervaring is dat ik me niet snel erger aan de kwaliteit en degelijkheid van een kast en het systeem niet vaak open zal hebben denk ik dat ik voor nu toch bij mijn keuze voor de 3RSystems kast blijf. Wel zal ik hier nog goed verder over denken en kijken of ik meer informatie over de kast en misschien zelfs reviews kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

in ieder geval goed om te zien dat er ook mensen zijn die eerst goed nadenken voordat ze beslissingen nemen, ik zie zowat alleen maar topics waar de TS een lijstje heeft neergetieft met de vraag of 't zo een beetje klopt. Dus succes verder met je keuzes:)

The number one enemy of progress is question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja die kasten, je zou ze eigenlijk zelf moeten bekijken om te zien hoe stevig ze zijn, hoe goed ze zijn afgewerkt en of er ondoordachte zaken aanzitten,bijvoorbeeld zo'n gatenraster bij de ventilatoren :| . Kwaliteit hoeft niet duur te zijn, gemak, afwerking en "looks" meestal wel.
Dus ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen.
Nou ziet die 3RSystems kast er wel goed uit met veel mogelijkheden, maarja het is niet te zeggen hoe stevig hij is. Mis trouwens front-USB aansluitingen of heb ik dat mis? Dat vind ik persoonlijk een groot gemis aan mijn kast. Heel irritant als je een USB-stick, telefoon of iets anders portables wil aansluiten.
Daarnaast, waarom geen bigtower? Persoonlijk vind ik dat veel handiger en je hebt veel meer vrijheid om alles op een goede manier te plaatsen. Kan natuurlijk ook zijn dat je het te groot vind, maar dat vind ik niet echt een probleem, je stopt 'm toch weg onder een bureau of iets dergelijks. Bijkomend voordeel is dat je DVD'tjes op een lekkere hoogte kan inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 18:27
Anders neem je de : Abit Fatal1ty FP-IN9 SLI moederbord
ondersteund alles en is uitgebreid
Heel stabiel moederbordje en goede kwaliteiten

ongeveer 20 euro goedkoper dan de MSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Guumuus schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 16:19:
in ieder geval goed om te zien dat er ook mensen zijn die eerst goed nadenken voordat ze beslissingen nemen, ik zie zowat alleen maar topics waar de TS een lijstje heeft neergetieft met de vraag of 't zo een beetje klopt. Dus succes verder met je keuzes:)
Het helpt dat ik het ook allemaal wel interessant vind. Ik heb een tijdje helpdeskwerk gedaan en werk nu als programmeur, dus heb wel wat met computers. Ik heb alleen meer met de software kant er van. In ieder geval vond ik het leuk om me er in te verdiepen, maar op een gegeven moment moet ik toch accepteren dat ik er niet zoveel van ga weten als sommige anderen.

In ieder geval bedankt voor je bijdrage.
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 18:55:
Tja die kasten, je zou ze eigenlijk zelf moeten bekijken om te zien hoe stevig ze zijn, hoe goed ze zijn afgewerkt en of er ondoordachte zaken aanzitten,bijvoorbeeld zo'n gatenraster bij de ventilatoren :| . Kwaliteit hoeft niet duur te zijn, gemak, afwerking en "looks" meestal wel.
Dus ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen.
Nou ziet die 3RSystems kast er wel goed uit met veel mogelijkheden, maarja het is niet te zeggen hoe stevig hij is. Mis trouwens front-USB aansluitingen of heb ik dat mis? Dat vind ik persoonlijk een groot gemis aan mijn kast. Heel irritant als je een USB-stick, telefoon of iets anders portables wil aansluiten.
Daarnaast, waarom geen bigtower? Persoonlijk vind ik dat veel handiger en je hebt veel meer vrijheid om alles op een goede manier te plaatsen. Kan natuurlijk ook zijn dat je het te groot vind, maar dat vind ik niet echt een probleem, je stopt 'm toch weg onder een bureau of iets dergelijks. Bijkomend voordeel is dat je DVD'tjes op een lekkere hoogte kan inleggen.
Ik vind de kasten van R3Systems op plaatjes er degelijk uit zien. Gemak, afwerking en looks boeit me eigenlijk toch ietsje minder. Het is alleen jammer dat ik niet zomaar ff naar een showroom van die dingen toe kan lopen. Wel maken ze reclame met het winnen van een of andere BCN award in 2006 in de pc casing section.

Hoe bedoel je de opmerking over de gatenrasters? Is er op dat punt iets mis met deze kast?

Die USB-aansluitingen zitten er wel op, die hebben ze alleen aan de zijkant zitten, precies om de hoek zeg maar. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik dit zo'n handige plek vind, maar, waarschijnlijk blijf ik gewoon de hub gebruiken die ik nu ook al op mijn bureau heb liggen.

Ik vind inderdaad een bigtower erg groot, daarnaast is de ruimte waar hij moet staan vrij klein. Ik heb ook geen bigtowers gezien die ik er mooi uit vond zien. De meesten vond ik heel erg overdreven of wel heel log ogen. Het voordeel met de dvdtjes is wel een goeie trouwens, maar dat overleef ik denk ik wel.
geitema schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 19:04:
Anders neem je de : Abit Fatal1ty FP-IN9 SLI moederbord
ondersteund alles en is uitgebreid
Heel stabiel moederbordje en goede kwaliteiten

ongeveer 20 euro goedkoper dan de MSI
Ik zou dat bordje bij een andere winkel moeten kopen, wat er voor zorgt dat het verschil nog maar zo'n 10 euro is. verder had ik het bordje inderdaad al opgemerkt als een goed alternatief. De FSB van de msi kan alleen hoger (zoals eerder vermeld waarschijnlijk pas na bios upgrade), de msi heeft ook een parallele poort en ik heb goede ervaringen met msi. De 10 euro minder is dit mij niet waard. Ik ben het wel eens dat de fatal1ty een goed alternatief zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Omdat er verder geen reacties lijken te komen zal ik voor de laatste lijst gaan, namelijk:
Tenzij iemand hier nog snel een goed argument tegen heeft zal ik deze ergens in de komende dagen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Toen was heel handig de behuizing niet meer verkrijgbaar via azerty, maar gelukkig heeft freezing hardware deze wel en nog op voorraad ook (en tegen een niet heel veel groter bedrag, alleen vind ik de extra verzendkosten wel een beetje jammer). Met een beetje mazzel heb ik de onderdelen nu zelfs nog wat sneller omdat de levertijd bij azerty 14 dagen zou zijn voor die behuizing.

Ik wacht vol spanning :).

Er is wel een klein verschilletje tussen de behuizing die azerty zou leveren en die die freezing hardware levert, namelijk de eerste zou 1x 120 mm fan meeleveren, terwijl de laatste er 2x een 80mm in stopt. Moet ik blij of teleurgesteld zijn door dit verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:13
Ja, ik vind wel dat je teleurgsteld moet zijn. 80mm maakt namelijk me lawaai omdat ze voor de airflow meer toeren moeten maken dan een 120mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Ja, maar aan de andere kant heb ik dan wel 2 ventilatoren er bij in plaats van 1 en kan ik nog steeds eventueel later een 120 mm toevoegen.

Ik heb overigens de laatste die freezing hardware op voorraad had en deze is al onderweg mijn kant op :). Nu hopen dat azerty ook een beetje vaart maakt. Hun site geeft aan dat ze nog op 1 onderdeel wachten (de voeding). Ik hoop natuurlijk met hemelvaart aan de gang te kunnen, maar ben zeer tevreden als ik in het weekend alles heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Zucht, en toen had azerty ook de voeding opeens niet meer. Je zou toch op zijn minst verwachten dat ze gelijk controleren of alles eigenlijk wel leverbaar is in plaats van in stapjes. Het wordt nu dus duidelijk niet vandaag of komend weekend dat ik aan de gang kan :(. Ik kan niet zeggen dat ik erg tevreden ben over azerty als de leverencier van mijn onderdelen.

De kast is overigens binnen en ik vind hem er netjes uit zien. Alleen frustrerend dat ik er nu dus nog niks mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe P35 chipset mobos van intel zijn er ook al en nog betaalbaar ook!
http://www.gigabyte.eu/Pr...2531&ModelName=GA-P35-DS4
Review:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=643&p=0

Edit: Je hebt helemaal gelijk. Intel heeft IDE in de ban gedaan en de ondersteuning voor IDE apperaten zit niet eens in de P35.(die zit in de losse chipset)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Ik vrees dat dat moederbord niet voldoet aan mijn wens om 4 IDE apparaten aan te kunnen sluiten. Sowieso heb ik de MSI al besteld.

Ik ben nu voor de Be Quiet Straight Power, 550 Watt (http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/index.php?StoryID=15) gegaan voor mijn voeding. Deze is wel wat duurder dat de Antec, maar heeft ook meer aansluitingen en krijgt erg goede reviews. Daarnaast zou de Antec bij een andere winkel bestellen me al snel 10 euro extra kosten en zoveel meer kost deze niet.

[ Voor 3% gewijzigd door cerietke op 17-05-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Ik heb hem!

Het was even puzzelen om alles netjes in de kast te krijgen, maar vista draait nu en alles lijkt goed te werken. Ik ben nu bezig met alles wat ik nodig heb installeren en de harde schijven opnieuw in te delen. Ben heel blij met mijn nieuwe pctje :).

De kast is overigens inderdaad niet helemaal idaal, ik verboog vrij makkelijk een stukje er van. Ik kon het gelukkig ook vrij makkelijk weer terug buigen, dus zo'n punt was dit verder niet. Verder ben ik er wel tevreden over en zo vaak zal ik de kast toch niet open hebben.

Nog een klein aardigheidje, een aansluiting van de voeding voor ene IDE apparaat kwam eigenlijk net niet zo ver als ik hem hebben wou, maar door de ventilator die zijn stroom af tapt van de IDE aansluiting daar aan te sluiten en zo de kabel een klein beetje te verlengen pastte het allemaal wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Ik heb nu al 2x een foutmelding gehad bij het opstarten, disk boot error, waarna ik op ene knop moet drukken om het opnieuw te proberen en het probleem weg is. Zou het heel misschien mogelijk zijn dat de primaire schijf aangesproken wordt voordat die goed en wel klaar is met starten? (Voor mijn gevoel start het systeem vreselijk snel). Of is het handiger om de schijf eens goed te laten controleren door software van de fabrikant?
Pagina: 1