[OSX] Loopt vast bij het kopiëren van grote bestanden

Pagina: 1
Acties:
  • 578 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:58
Hoi. Beetje vervelend probleem. OS X (10.4.9) loopt vast als ik grote (of veel) bestanden wil kopieren van de ene locatie naar de andere. Dat kan van alles zijn: zowel de interne hdd van mijn Powerbook, als een netwerkschijf op een local linux servertje, of een usb lacie drive of een firewire lacie drive. Heb alle mogelijke combinaties van kopieren (ook met verschillende grote bestanden of mapstructuren) geprobeerd, maar het gaat op een willekeurig moment mis. Dan loopt OS X vast en kan ik opnieuw beginnen.

Het eerste waar ik aan dacht is de file permissions repairen, en dat heb ik voor alle schijven gedaan. Dit helaas zonder enig positief resultaat, het vastlopen bleef. De discs zijn verder prima in orde. Heb geen flauw idee waar dit vandaan komt maar het systeem loopt gewoon vast. Dan moet ik de aanknop lang ingedrukt houden om de machine uit te zetten, en zo opnieuw op te starten. Heeft iemand een idee of suggestie waar dat aan kan liggen? Heb alle lopende processen al gedisabled tijdens het kopieren, dus de Powerbook hoeft niets anders te doen dan te kopieren. Het zij -zoals gezegd dus- van usb naar firewire, van linux servertje naar lokaal etcetera.

Het gaat overigens telkens om zo'n 100 Gb per keer. Heb ook geprobeerd het kopieren op te splitsen maar zelfs dat werkt niet. Plus dat het in sommige gevallen nogal monnikenwerk is met 5+ niveau's en 5000+ mapjes. Hoop dat het probleem een beetje duidelijk is. Hoop ook dat iemand mij een eindje op weg kan helpen.

Mijn dank grenst bij voorbaat aan waanzin. :)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Kopiëren gebeurt met de Finder? Je kunt 'ns kijken hoe het via de Terminal gaat. Mijn ervaring is dat zeker met kopiëren van grote bestanden over een netwerk, de Finder nogal 'ns over z'n nek gaat, terwijl het via Terminal wel lukt. Het enige wat je mist is een voortgangsindicatie.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Willem
Oké dat zal ik eens proberen, ik heb de volgende situatie al wel geprobeerd: Via de terminal en ssh inloggen op de linux server en met scp (via ssh dus eigenlijk) kopiëren naar één van de usb schijven. Die hing ook op een gegeven moment, dus ik vraag me het af. Desalniettemin nog een poging waard.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Daedalus schreef op donderdag 26 april 2007 @ 19:21:
Het enige wat je mist is een voortgangsindicatie.
En die heb je weer wel als je ipv cp zou kopieren met rsync -Pv.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Willem
Kijk dat is een interessante. Is het zo dat als ik bijvoorbeeld de complete inhoud van schijf a naar schijf b zou willen kopieren, ik daar rsync voor zou kunnen gebruiken? Sterker nog, dat dat wordt aanbevolen boven kopieren met de Finder? :)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als je dat regelmatig doet (duplicaat van a op b), dan is rsync wel een aanrader, omdat dan alleen de data wordt overgekopiëerd die is veranderd. Vergeet dan alleen niet om de switch -E toe te voegen. Die zorgt dan dat dingen als resource forks ook mee gekopiëerd worden.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Willem
Ben het nu met Dejavu aan het proberen, die heeft die optie ook (increment?).
Hopen dat dat lukt.

• Willem
En met DejaVu is het ook snel gedaan met de pret... de .tar van de RsyncX website doet het ook niet :/

• Willem
Inmiddels heb ik door middel van rsync geprobeerd de schijven te kopiëren maar bij deze actie loopt het hele verhaal ook vast (gelukkig alleen het programma, niet het os). Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderd

en even een "archiveer en installeer"? heb je dat al eens geprobeert ? :P
lijkt me namelijk gewoon een software-bug 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2007 10:18 ]

• Willem
euh? Wa's da?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Een zogenaamde 'Archive & Install' is een herinstallatie waarbij je settings en gebruikers bewaard blijven. Ook wordt er van je huidige systeem een backup gemaakt in een losse directory. Hoe je dit doet is simpel: plaats install disk 1 (zat bij je Mac), reboot met C ingedrukt. De installer start, vervolgens kun je in de installer kiezen voor een installatie type. Kies hier 'Archive & Install'. :)

Launching containers into space

• Willem
Maar wil niet m'n systeem backuppen, juist data vanaf een linux servertje van en naar 3x externe hdd. Neem aan dat het meer een soort ghost image achtig idee is voor het behoud van je sys prefs enzo. :)

Heb overigens het flauwe vermoeden dat er één probleem gelocaliseerd kan worden in de hdd van het servertje. Daarvan ga ik deze week proberen hem even in een Windows desktop machien te proppen.

• Willem
Heeft iemand alsjeblieft nog een suggestie of is dit probleem niet op te lossen? :)
Pagina: 1