Waarom zou ik een SATA versie van een DVD-brander nemen als deze dezelfde specificaties heeft als hetzelfde apparaat met een IDE-aansluiting, maar wel een paar Euro duurder is?
Het grootste voordeel van een SATA brander ten opzichte van een PATA model zijn de kleinere en handigere connectors. Dit verbeterd in het algemeen de airflow binnen je kast.
Desalniettemin is een PATA exemplaar (met eventueel een rounded cable) net zo goed.
Desalniettemin is een PATA exemplaar (met eventueel een rounded cable) net zo goed.
Omdat je een smallere kabel wilt hebben die de airflow in je kast niet in de weg staat?
Hmm, ok, dat had ik ook al bedacht, maar dat is dus de enige reden begrijp ik? Denk dat ik dan alsnog een SATA neem, daar niet van...
Nu nog kiezen tussen lightscribe en labelflash
Nu nog kiezen tussen lightscribe en labelflash
Verwijderd
ik zou pata echter voor sata stellen...
Je hebt altijd maar een beperkt aantal Sata-aansluitingen op je moederbord, bij de recente meestal 6 of 8. Dat is juist goed voor 2 HD'tjes in RAID0 voor je OS erop te gooien, en 4 HD'tjes in raid5 voor je data. Als je nog satapoorten verliest aan branders kan je een dergelijke opstelling niet maken, dus waarom die pata drives er niet in steken als de kabels toch beschikbaar zijn. Ik weet ook dat dit voor velen niet zo heel erg gaat zijn, maar ik heb nu 8 HD's zitten dus de volgende gaan op een dure raidcontroller of een poortmultiplier moeten komen. Laat staan dat ik nog poorten wil verliezen aan een optical die toch maar een jaartje of 3 gaat meegaan (zal tegen dan wel vervangen worden door blu-ray), én dan nog eens zo goed als gratis is om te vervangen als de volgende generatie mobo's geen IDEsloten meer heeft...
Wat betreft airflow; gewoon je kabel direct naar de zijkant van je case frotten, achter je opticals heb je sowieso geen airflow
Je hebt altijd maar een beperkt aantal Sata-aansluitingen op je moederbord, bij de recente meestal 6 of 8. Dat is juist goed voor 2 HD'tjes in RAID0 voor je OS erop te gooien, en 4 HD'tjes in raid5 voor je data. Als je nog satapoorten verliest aan branders kan je een dergelijke opstelling niet maken, dus waarom die pata drives er niet in steken als de kabels toch beschikbaar zijn. Ik weet ook dat dit voor velen niet zo heel erg gaat zijn, maar ik heb nu 8 HD's zitten dus de volgende gaan op een dure raidcontroller of een poortmultiplier moeten komen. Laat staan dat ik nog poorten wil verliezen aan een optical die toch maar een jaartje of 3 gaat meegaan (zal tegen dan wel vervangen worden door blu-ray), én dan nog eens zo goed als gratis is om te vervangen als de volgende generatie mobo's geen IDEsloten meer heeft...
Wat betreft airflow; gewoon je kabel direct naar de zijkant van je case frotten, achter je opticals heb je sowieso geen airflow
True, maar heb toch maar 2 HD's die ik niet in Raid kan draaien, dus heb wel wat sataatjes over. Ziet er gewoon iets mooier uit
Kwa airflow zal het mij inderdaad een worst wezen of ik sata of pata achter mn optische stations heb hangen
Naja, je zal maar geen PATA aansluiting meer overhebben? Ik heb op mijn huidige bord nog maar 1 PATA ansluiting, goed voor 2 apparaten en da's snel gevuld.
In de toekomst zal de P-ATA aansluiting wegvallen. Dus ooit moet je sowieso overgaan op een S-ATA speler.
Dat argument dat je te weinig S-ATA aansluitingen hebt vind ik niet echt geldig.
Als je veel schijven wilt hebben moet je kiezen voor een mobo met een hoop S-ATA poorten. Als je echt mooie RAID array's wilt gaan draaien kan je beter een andere controller kopen dan dat onboard dingetje.
Maar het hangt er ook vanaf hoeveel opticals je in je systeem hebt hangen. Ik gebruik niet zo vaak CD's/DVD's Dus ik heb met eentje genoeg.
Met 7 interne S-ATA poorten op m'n mobo heb ik dan nog genoeg ruimte voor m'n 5 schijfjes.
Dat argument dat je te weinig S-ATA aansluitingen hebt vind ik niet echt geldig.
Als je veel schijven wilt hebben moet je kiezen voor een mobo met een hoop S-ATA poorten. Als je echt mooie RAID array's wilt gaan draaien kan je beter een andere controller kopen dan dat onboard dingetje.
Maar het hangt er ook vanaf hoeveel opticals je in je systeem hebt hangen. Ik gebruik niet zo vaak CD's/DVD's Dus ik heb met eentje genoeg.
Met 7 interne S-ATA poorten op m'n mobo heb ik dan nog genoeg ruimte voor m'n 5 schijfjes.
[ Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 26-04-2007 18:56 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Das natuurlijk net hoe het uitkomt.Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 18:41:
ik zou pata echter voor sata stellen...
Je hebt altijd maar een beperkt aantal Sata-aansluitingen op je moederbord, bij de recente meestal 6 of 8. Dat is juist goed voor 2 HD'tjes in RAID0 voor je OS erop te gooien, en 4 HD'tjes in raid5 voor je data. Als je
Mijn oude mobo had 4(x2) ide aansluitingen en 2 sata poorten. dus dan had ik liever een pata dan sata brander.
Mijn nieuwe mobo heeft 8 sata poorten, en 1(x2) ide poort. en laat ik nog 1 ide brander en 3 ide hd's hebben. dus ik heb nu liever een sata brander
daarnaast zijn sata kabels 1000 keer makkelijker weg te werken dan pata kabels
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Verwijderd
Klopt inderdaad. Ik heb sowieso al mijn IDE-schijven al gedumpt (2dehands) en vervangen door sata disks voor de handigheid van het aansluiten, en voor de raidfunctionaliteit (plaats nl nooit harde schijven single, altijd in raid0/1/5 en niet alle moederborden kunnen hun ide drives in raid-configs steken).heuveltje schreef op donderdag 26 april 2007 @ 18:56:
Das natuurlijk net hoe het uitkomt.
Het plaatsen van een goede raidcontroller kan inderdaad ook, maar voor ietwat deftig gerief betaal je 300€/8 poorten, terwijl server 2003 perfect softwarematige raid5 kan draaien. Het komt dan wel allemaal op de cpu terecht, maar je moet toch iets aanvangen met die dualcore
Ik bedoelde met mijn post niet van IDE-branders zijn beter dan sata's ofzo, het hangt er gewoon van af wat je nog aan gerief liggen hebt en hoeveel branders / HD's je steekt (en ik wou een voorbeeld geven waarbij het gebruik van IDE-branders handiger is dan Sata's). Ik heb nu 1 dvdlezer en 3 dvdbranders hangen op IDE, bij een upgrade hang ik er dus ook aan en mag 1 lezer & 1 writer weg.
wat betreft makkelijk wegwerken; nooit problemen mee gehad, en verder werk je ze maar eens per 2 jaar weg, dus op dat kwartiertje tijd...
Het zal voor mij niet zo'n probleem geven, neem maar 1 optische schijf en 2 HD's. Mijn mobo zal "maar" 4 s-ata aansluitingen hebben, maar dat is voor mij dus ruim voldoende! Heb ik wel lekker weinig kabeltjes door mn kast lopen in ieder geval!
Waarom ik denk ik voor een S-Ata brander zal gaan, is omdat de moederbord die ik wil gaan kopen een JMicron-Southbridge heeft.
Ik heb op een forum gelezen dat bij het opstarten van een ASUS P5B-Deluxe je 2 seconden lang "JMicron SouthBridge Controller" te zien krijgt, dus bij de BIOS.
Gelukkig kun je de controller uitschakelen, waardoor je PC 2 seconden sneller start, maar dat heeft ook zijn nadelen: De JMicron controller bestuurd onderandere : 2 Interne S-Ata II poorten, de Interne IDE en een externe eSata. Dus heb ik intern 4 / 5 S-Ata poorten via de Northbridge. 2 voor mijn HD's , en dus een voor een S-ata brander. Om de snelheid hoef je het niet te doen, want zelfs met 52X Speed een DVD'tje lezen kom je niet in de buurt van wat IDE aankan.
Hopelijk brengt ASUS toch nog een BIOS-upgrade uit waardoor je de opstartscherm kan uitschakelen. Want die eSata-aansluiting kan wel eens handig zijn..
Ik zit ook te twijfelen welke ik zal halen; de Samsung 163 of de Plextor. De kast zal namelijk een ANtec 900 worden, en de Samsung heeft een andere kleur zwart.
Ik heb op een forum gelezen dat bij het opstarten van een ASUS P5B-Deluxe je 2 seconden lang "JMicron SouthBridge Controller" te zien krijgt, dus bij de BIOS.
Gelukkig kun je de controller uitschakelen, waardoor je PC 2 seconden sneller start, maar dat heeft ook zijn nadelen: De JMicron controller bestuurd onderandere : 2 Interne S-Ata II poorten, de Interne IDE en een externe eSata. Dus heb ik intern 4 / 5 S-Ata poorten via de Northbridge. 2 voor mijn HD's , en dus een voor een S-ata brander. Om de snelheid hoef je het niet te doen, want zelfs met 52X Speed een DVD'tje lezen kom je niet in de buurt van wat IDE aankan.
Hopelijk brengt ASUS toch nog een BIOS-upgrade uit waardoor je de opstartscherm kan uitschakelen. Want die eSata-aansluiting kan wel eens handig zijn..
Ik zit ook te twijfelen welke ik zal halen; de Samsung 163 of de Plextor. De kast zal namelijk een ANtec 900 worden, en de Samsung heeft een andere kleur zwart.
Gulfstream G650
Hoe zit het eigenlijk met de compatibiliteit van SATA-branders? Ik herinner me uit een test van Hardware.info (een half jaar geleden denk ik) dat zij deze branders niet op alle moederborden aan de praat kregen. Volgens mij wilden nForce-chipsets er niet mee samenwerken.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Mijn ervaring tot nu toe is dat in ieder geval alle NEC / OptiArc branders probleemloos op de Intel 965 chipsets werken. Hoe het met nForce zit weet ik niet.Demoniac schreef op donderdag 26 april 2007 @ 21:29:
Hoe zit het eigenlijk met de compatibiliteit van SATA-branders? Ik herinner me uit een test van Hardware.info (een half jaar geleden denk ik) dat zij deze branders niet op alle moederborden aan de praat kregen. Volgens mij wilden nForce-chipsets er niet mee samenwerken.
Dat volg ik echt even niet meersalimrmaf schreef op donderdag 26 april 2007 @ 20:46:
Waarom ik denk ik voor een S-Ata brander zal gaan, is omdat de moederbord die ik wil gaan kopen een JMicron-Southbridge heeft.
Die jmicron heeft maar 1 interne S-ATA iig, maar die 2 seconden zijn dus zo een groot probleem dat je daar geen gebruik van kan maken?
Zorg er dan voro dat je Windows wat sneller op start, heb je die 2 secodnen zo ingehaald. Of je ramt gewoon op een toets.
Ik snap het probleem niet echt
Hmmm, ik ga wel een nForce bord aanschaffen, de Asus P5N-E SLI, dus dan maar beter toch een IDE??? Vaag...Demoniac schreef op donderdag 26 april 2007 @ 21:29:
Hoe zit het eigenlijk met de compatibiliteit van SATA-branders? Volgens mij wilden nForce-chipsets er niet mee samenwerken.
Als die test van een half jaar geleden is en zolang het nog 'volgens mij zeiden ze..' is zal ik er niet veel waarde aan hechten.
offtopic:
S-ATA = IDE
P-ATA is ook IDE.
S-ATA = IDE
P-ATA is ook IDE.
Je verdraait mijn woorden. Ik weet zeker dat er gesproken werd over compatibiliteits-issues met een aantal moederborden, of het inderdaad nForce-chipsets waren dat weet ik niet meer helemaal zeker. En het ging hier om meerdere SATA-branders die allemaal niet werkten op de betreffende moederborden, dus zal het een probleem met de chipset zijn en niet van 1 specifieke brander.fsfikke schreef op donderdag 26 april 2007 @ 22:21:
Als die test van een half jaar geleden is en zolang het nog 'volgens mij zeiden ze..' is zal ik er niet veel waarde aan hechten.
offtopic:
S-ATA = IDE
P-ATA is ook IDE.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Ok, ok, ik zal zelf nog eens wat meer onderzoek doen en het artikel doorlezen
Dan nog zie ik niet waar ik jouw woorden verdraai. Het blijft een 'volgens mij niet op nForce' + dat het een half jaar geleden was.Demoniac schreef op donderdag 26 april 2007 @ 22:27:
[...]
Je verdraait mijn woorden. Ik weet zeker dat er gesproken werd over compatibiliteits-issues met een aantal moederborden, of het inderdaad nForce-chipsets waren dat weet ik niet meer helemaal zeker. En het ging hier om meerdere SATA-branders die allemaal niet werkten op de betreffende moederborden, dus zal het een probleem met de chipset zijn en niet van 1 specifieke brander.
Maar excuses als ik het verkeerd begrijp
De ontwikkeling van SATA-branders gaat nou ook niet echt razend hardfsfikke schreef op donderdag 26 april 2007 @ 22:38:
[...]
Dan nog zie ik niet waar ik jouw woorden verdraai. Het blijft een 'volgens mij niet op nForce' + dat het een half jaar geleden was.
Maar excuses als ik het verkeerd begrijp
Is het niet zo dat je op z'n minst 1ide drive moeten hebben op je pc?
Alternate zegt dit nml in haar pc-builder: "In uw configuratie zijn geen optische IDE drives beschikbaar die CD-ROMs kunnen lezen. Breid uw systeem met ten minste één optische IDE drive uit. "
Klopt dat dan nu wel of niet?
Alternate zegt dit nml in haar pc-builder: "In uw configuratie zijn geen optische IDE drives beschikbaar die CD-ROMs kunnen lezen. Breid uw systeem met ten minste één optische IDE drive uit. "
Klopt dat dan nu wel of niet?
Je moet niets.
Dat is alleen om je eraan te herinneren dat je nog geen optical erin hebt.
@hieronder:
fsfikke in "Waarom SATA DVD-brander?"
Dat is alleen om je eraan te herinneren dat je nog geen optical erin hebt.
@hieronder:
fsfikke in "Waarom SATA DVD-brander?"
[ Voor 32% gewijzigd door fsfikke op 27-04-2007 12:14 ]
Verwijderd
SATA is ook IDE. 
En idd, SATA kabels zijn veel fijner dan die rot flatcables met master/slave gedoe. Bovendien geen PATA betekent weer 2 interrupts minder en is je brander meteen toekomstvast voor de in de toekomst PATA-loze moederborden.
En idd, SATA kabels zijn veel fijner dan die rot flatcables met master/slave gedoe. Bovendien geen PATA betekent weer 2 interrupts minder en is je brander meteen toekomstvast voor de in de toekomst PATA-loze moederborden.
Pagina: 1