Printerpoort uitlezen.

Pagina: 1
Acties:

• Rudolfus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:40
Ik heb een apparaat (geen pc) waar een standaard paralelle printerpoort op zit.
De informatie die door dat apparaat naar die poort gestuurd wordt (simpel ASCII) wil ik echter niet naar een (matrix)printer sturen maar inlezen in een pc. Dus ik moet het signaal uit die printerpoort een pc insturen en de info die door die poort uitgestuurd wordt in een file opslaan.
Wie kan mij vertellen welk tooltje of welke software dat kan? Maakt niet zozeer uit onder welk OS.

[ Voor 4% gewijzigd door Rudolfus op 26-04-2007 17:30 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als ik "printer emulator" door google haal kom ik al snel een paar interessante zaken tegen.
Wat had je zelf zoal ondernomen om dit op te lossen? Watvoor apparaat praten we eigenlijk over? Misschien is er wel iemand die in combinatie met dat specifieke apparaat iets weet :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-07 12:07
Ik heb aantal jaar geleden eens wat in Visual Basic moeten maken dat de printer poort kon uitlezen. Moet zeggen dat er ongelovelijk veel informatie over te vinden is, maar dan moet ja natuurlijk wel even zoeken.

• Rudolfus
Beide bedankt voor de reactie. Normaal is een beter dan geen, maar hier kan ik dus niets mee.
Uiteraard heb ik gezocht. Jammer dat mensen die geen antwoord hebben maar wel graag hun post-count op willen zien lopen altijd gelijk "Google" roepen. Ik stel voor dat we GoT doorlinken naar www.google.com dan kunnen we allemaal achterover gaan zitten.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je geeft ook erg veel informatie.

Je hebt een apparaat wat een printerpoort heeft en geen PC is en je wilt de data uitlezen.
Wat verwacht je nou zelf? Dat de gemiddelde tweaker over een kristallen bol beschikt en een link geeft naar het specifieke programma die gemaakt is voor je apparaat?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ze roepen niet alleen google, maar geven ook relevante zoekwoorden :)

Bovendien is sanfranjake een moderator, ik betwijfel of die nou echt bezig is met postcount verhogen ;)

Als je 'uiteraard' gezocht hebt, waarom vermeld je dit dan niet en waarom rapporteer je je bevindingen niet? Andere gebruikers kunnen dit namelijk niet ruiken. Overigens zijn er genoeg problemen die niet één twee drie met google op te lossen zijn en juist daarvoor is GOT. Zelfs als een probleem niet met google is op te lossen, is er vaak nog van alles te vinden wat relevant kan zijn en je op weg kan helpen om tenminste met een interessante en onderbouwde openingspost te komen :)

Dus in plaats van je vraag droppen en achterover zitten... even zelf research doen, rapporteren... en dan vragen stellen. Iets actievere houding dus :)

Maar volgens mij is het ook niet de bedoeling wanna-be moderator uit te hangen, dus ik zal je niet terecht wijzen, ik wou alleen even wat uitleg geven :)

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Rudolfus schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 15:27:
Beide bedankt voor de reactie. Normaal is een beter dan geen, maar hier kan ik dus niets mee.
Uiteraard heb ik gezocht. Jammer dat mensen die geen antwoord hebben maar wel graag hun post-count op willen zien lopen altijd gelijk "Google" roepen. Ik stel voor dat we GoT doorlinken naar www.google.com dan kunnen we allemaal achterover gaan zitten.
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden om een printer ( LPT ) poort uit lezen via een programmeer taal.
link <-- hier staat zelfs een voorbeeld. Pas het aan naar jouw wensen en je kan zien wat er verstuurd word.

[ Voor 23% gewijzigd door geforce5_guy op 27-04-2007 15:49 ]

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

-never mind-

[ Voor 91% gewijzigd door woekele op 27-04-2007 15:51 . Reden: post waarop ik reageerde ge-edit ]

• w_m0zart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07-2022
Kijk hier maar eens:
http://www.lvr.com/parport.htm

Voor 2000/XP heb je een driver nodig om de parallelle port aan te kunnen sturen/uitlezen.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-07 12:07
Klik ook vooral even op mijn gegeven link. Ik roep geen Google, ik geef je een url naar een lijst met antwoorden.

• Rudolfus
O.K.
Ik moet een beetje inbinden.
De zoeklinks naar Google die jullie gaven, bevatte bijna uitsluitend de verkeerde opties.
Het gaat daar nagenoeg allemaal over het uitlezen van de output van een pc naar de printerpoort. Ik moet juist de andere kant op. Van een LPT-poort de pc in in plaats van uit. Het apparaat waar die poort op zit is overigens een alarm-ontvanger.
Nog verder graven dan bij mijn eerste (vele) pogingen leverde LPTCAP op. Dat vereist wel enig soldeerwerk en ik hoop dat ik de electronica daarvoor ergens kan opscharrelen.
In ieder geval bedankt.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Rudolfus schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 17:27:
O.K.
Ik moet een beetje inbinden.
De zoeklinks naar Google die jullie gaven, bevatte bijna uitsluitend de verkeerde opties.
Het gaat daar nagenoeg allemaal over het uitlezen van de output van een pc naar de printerpoort. Ik moet juist de andere kant op. Van een LPT-poort de pc in in plaats van uit. Het apparaat waar die poort op zit is overigens een alarm-ontvanger.
Nog verder graven dan bij mijn eerste (vele) pogingen leverde LPTCAP op. Dat vereist wel enig soldeerwerk en ik hoop dat ik de electronica daarvoor ergens kan opscharrelen.
In ieder geval bedankt.
Je kan ook gewoon ontvangen....
Als je de clock van de verzender weet en over welke draden hij send kan je zelf de bit "maken" die hij verstuurd. Aangezien je het hebt over ASCII zal je de input gewoon kunnen lezen.

• Rudolfus
geforce5_guy schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 18:17:
[...]

Je kan ook gewoon ontvangen....
Als je de clock van de verzender weet en over welke draden hij send kan je zelf de bit "maken" die hij verstuurd. Aangezien je het hebt over ASCII zal je de input gewoon kunnen lezen.
Bedoel je dat ik dan de hardware weg kan laten en alleen een kabel tussen ontvanger en pc nodig heb?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:56
Met een beetje Google bestuderen wel ja. Tenminste, je kunt de 8 datalijnen uitlezen. Daar buiten kunnen we hier niets zeggen ivm je nogal sumiere topicstart.

De paralele poort beschikt niet alleen over datalijnen maar ook over stuursignalen. Als jij met de beschikbare UIT-poorten van de paralele poort de benodigde stuursignalen kan versturen moet het lukken. De IN en UIT stuursignalen van de paralele poort zijn:
1 /STROBE Strobe
11 BUSY Busy
12 PE Paper End
13 SEL Select
14 /AUTOFD Autofeed
15 /ERROR Error
16 /INIT Initialize
17 /SELIN Select In

offtopic:
En dan wil ik toch nog even een opmerking maken 8)7
De standaard verwijzing naar Google, doorgaans gegeven met de benodigde keywords, wat veel mensen al enorm op weg helpt, kan je vrij simpel voorkomen door een goeie topicstart te maken (zoals in de FAQ beschreven staat). Als je daar bijvoorbeeld in zet wat je al gevonden hebt, hoeven wij niet meer te zoeken / naar google verwijzen

[ Voor 31% gewijzigd door Nijn op 28-04-2007 03:21 ]

Pagina: 1