Toon posts:

film downloaden educatie omgeving

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Ik doe op mn werk film downloaden van websites zoals youtube en uitzendinggemist.nl maar hoe legaal is dit ? Vroeger werden er film materiaal en documentaires opgenomen van tv op een vhs band en dat is altijd goed gegaan. het internet is daarmee toch een andere medium en een dvd een andere drager ?

Ik had een email gestuurd naar uitzending gemist, die hadden er geen problemen als ze gebruikt worden en een educatie omgeving, maar over het downloaden gaven ze geen antwoord.

veder had ik vorige maand brein ge-emailt maar die hebben nog niet gereageerd.

Verwijderd

ik heb ooit een keer een handleiding gelezen van brein en je mag dus wel filmpjes downloaden van zo'n site en op de pc hebben maar er mag geen geluid op zitten (dan ben je pas strafbaar) 8)7
het zlefde geld voor andere meiums dvd en vhs je mag het wel bekijken maar dan zonder geluid

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:52
Voor zover ik weet mag het downloaden op zich wel, maar het laten zien niet (ook niet voor educatiedoeleinden). Dan wordt het namelijk openbaren, en dat is in strijd met de auteurswet. Maar je hebt in ieder geval toestemming van uitzendinggemist.nl, dus dat mag je imho gewoon downloaden en gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
maar vroeger werd er kei veel dingen van tv op genomen en laten zien ? dat is ook altijd wel getolereerd

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:30:
maar vroeger werd er kei veel dingen van tv op genomen en laten zien ? dat is ook altijd wel getolereerd
Ja, maar het mocht wettelijk gezien niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:31:
[...]

Ja, maar het mocht wettelijk gezien niet.
het mag wel voor je zelf maar je mag het dan weer niet uitlenen of doorverkopen.
voor eigen gebruik mag je een programma opnemen.

maar zodra je het opgenomen filmpje aan vrienden laat zien ben je al strafbaar... :+

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 10:54
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:12:
ik heb ooit een keer een handleiding gelezen van brein en je mag dus wel filmpjes downloaden van zo'n site en op de pc hebben maar er mag geen geluid op zitten (dan ben je pas strafbaar) 8)7
het zlefde geld voor andere meiums dvd en vhs je mag het wel bekijken maar dan zonder geluid
Beetje vaag.. Je moet altijd het medium downloaden voor je het kan zien .... 8)7

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:01

Duinkonijn

Huh?

je kan die afleveringen ook meestal gewoon op dvd bestellen.

ze kwamen bij mij ook met die vraag..

voor 2 tientjes ligt het op de mat

overigens kan je als school voor een vast bedrag per jaar een licentie kopen.
om alle consumenten dvd`s / video`s te kijken. ben alleen ff de naam kwijt van die organisatie

[ Voor 39% gewijzigd door Duinkonijn op 26-04-2007 18:02 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

To_Tall schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:52:
[...]

Beetje vaag.. Je moet altijd het medium downloaden voor je het kan zien .... 8)7
ik bedoelde dat je het download en op een dvd bakt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:08:
Hallo mede tweakers,

Ik doe op mn werk film downloaden van websites zoals youtube en uitzendinggemist.nl maar hoe legaal is dit ? Vroeger werden er film materiaal en documentaires opgenomen van tv op een vhs band en dat is altijd goed gegaan. het internet is daarmee toch een andere medium en een dvd een andere drager ?

Ik had een email gestuurd naar uitzending gemist, die hadden er geen problemen als ze gebruikt worden en een educatie omgeving, maar over het downloaden gaven ze geen antwoord.

veder had ik vorige maand brein ge-emailt maar die hebben nog niet gereageerd.
Op het moment dat je een film kijkt via uitzendinggemist is dit een live stream net zoals iets dat je op televisie bekijkt. Dat je alleen zelf kunt kiezen wanneer je het kijkt en met hoeveel mensen je het kijkt is verder optioneel.

Het vastleggen, recorden, van het programma mag echter niet. Als dit mocht dan had er gewoon een download knopje gezeten ;). Daarbij betaal je niet voor dergelijke dingen als je een computer koopt.

Op een ouderwetse videorecorder en videoband zaten al bepaalde heffingen waardoor je voor thuisgebruik, voor zover ik weet, gewoon legaal mocht opnemen.

Nu wil jij het zowel gaan rippen van de site alsmede aan andere mensen laten zien. Ook al is het een educatieve omgeving, toch zal je uiteindelijk toch commerciele winst maken... Dus nee; je kan niet zomaar filmpjes rippen en aan een groep mensen laten zien, daar heb je toestemming voor nodig

Verwijderd

Topicstarter
Duinkonijn schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:54:
je kan die afleveringen ook meestal gewoon op dvd bestellen.

ze kwamen bij mij ook met die vraag..

voor 2 tientjes ligt het op de mat
dat wou uitzendinggemist ook, maar ze hebben zoiets van de mensen die er werken kunnen ookwel iets downloaden en op dvd zetten

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 18:02:
[...]

Op het moment dat je een film kijkt via uitzendinggemist is dit een live stream net zoals iets dat je op televisie bekijkt. Dat je alleen zelf kunt kiezen wanneer je het kijkt en met hoeveel mensen je het kijkt is verder optioneel.

Het vastleggen, recorden, van het programma mag echter niet. Als dit mocht dan had er gewoon een download knopje gezeten ;). Daarbij betaal je niet voor dergelijke dingen als je een computer koopt.

Op een ouderwetse videorecorder en videoband zaten al bepaalde heffingen waardoor je voor thuisgebruik, voor zover ik weet, gewoon legaal mocht opnemen.

Nu wil jij het zowel gaan rippen van de site alsmede aan andere mensen laten zien. Ook al is het een educatieve omgeving, toch zal je uiteindelijk toch commerciele winst maken... Dus nee; je kan niet zomaar filmpjes rippen en aan een groep mensen laten zien, daar heb je toestemming voor nodig
das een mooi en duidelijk antwoord. jammer dat het niet mag, maar ook raar dat ze geen abbo hebben waardoor je wel legaal kunt downloaden dan

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 18:06:
[...]

das een mooi en duidelijk antwoord. jammer dat het niet mag, maar ook raar dat ze geen abbo hebben waardoor je wel legaal kunt downloaden dan
Het is wel mooi en duidelijk, maar ik kan het totaal niet wettelijk onderbouwen :P Ik heb gewoon even verteld van wat ik mij nog herinner toen ik met iets dergelijks bezig was een aantal jaren geleden

Tja, om het vast te leggen en het aan anderen te laten zien moet je geloof ik op een of andere manier 'eigenaar' zijn :p (denk ik)
Maar er zal vast wel een reden zijn dat je geen account kan aanmaken en voor 1 euro het programma kan downloaden (maar goed, een muzieknummer kost al 1 euro en daarop zat vaak ook nog een beveiliging; beeldmateriaal zal verder zo een beetje hetzelfde zijn denk ik)

PS. Aangezien het voor educatieve doeleinden is ga ik ervan uit dat je er echt geen problemen mee zou krijgen.. En zelfs voordat je problemen hebt moet er eerst iemand problemen over gaan maken :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2007 18:12 ]

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:43

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Mja, als uitzendinggemist zegt dat zij het geen probleem vinden als je het opneemt en laat zien, dan is er ook geen probleem. Als ze over downloaden geen uitsluitsel gaven zou je kunnen overwegen om het live te streamen, of gewoon de stream even te laten bufferen voordat je de kijkertjes ervoor zet. Maar goed, van andere bronnen zul je dus wel altijd eerst toestemming moeten hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door OruBLMsFrl op 26-04-2007 18:18 ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Verwijderd

Bas van der Doorn schreef op donderdag 26 april 2007 @ 18:16:
Mja, als uitzendinggemist zegt dat zij het geen probleem vinden als je het opneemt en laat zien, dan is er ook geen probleem. Als ze over downloaden geen uitsluitsel gaven zou je kunnen overwegen om het live te streamen, of gewoon de stream even te laten bufferen voordat je de kijkertjes ervoor zet. Maar goed, van andere bronnen zul je dus wel altijd eerst toestemming moeten hebben.
Voor zover ik kan lezen heeft uitzendinggemist.nl alleen laten weten dat het geen probleem is om de live stream aan een gezelschap te laten zien. En dat is op zich logisch aangezien je ook gewoon met 20 lui naar de televisie mag kijken :)
Nogmaals; vooral bij zoiets lijkt het me zottewerk dat je er ook maar problemen mee zou krijgen, maar zodra je het vastlegt is het toch een heel ander verhaal

Maar ik ga er vanuit dat je er nooit niet zo snel problemen mee zult krijgen :X Aangezien het ook gewoon op internet live kan worden bekeken (wordt alleen wel lastig als het niet meer op uitzendinggemist wordt gestreamd)

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:43

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 18:22:
[...]
Maar ik ga er vanuit dat je er nooit niet zo snel problemen mee zult krijgen :X Aangezien het ook gewoon op internet live kan worden bekeken (wordt alleen wel lastig als het niet meer op uitzendinggemist wordt gestreamd)
Goed punt, houd er echter rekening mee dat je niet zomaar dingen aan een gezelschap mag laten zien. Anders zou je zelf ook een soort bioscoop kunnen beginnen waar iedereen TV kan kijken, of zelfs Canal+. Naar mijn beste weten moet je dat wel altijd aan de bron/distributeur van de uitzending vragen. Anders zou je natuurlijk ook de kabel met de buren kunnen delen, wat helaas ook niet mag :(

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Verwijderd

Bas van der Doorn schreef op donderdag 26 april 2007 @ 18:29:
[...]

Goed punt, houd er echter rekening mee dat je niet zomaar dingen aan een gezelschap mag laten zien. Anders zou je zelf ook een soort bioscoop kunnen beginnen waar iedereen TV kan kijken, of zelfs Canal+. Naar mijn beste weten moet je dat wel altijd aan de bron/distributeur van de uitzending vragen. Anders zou je natuurlijk ook de kabel met de buren kunnen delen, wat helaas ook niet mag :(
Dat klopt, maar er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen het jeugdjournaal en The Matrix.. En TS zal vast geen films aan het gezelschap laten zien, maar waarschijnlijk informatieve programma's.. nogmaals; ik denk dat het weinig uitmaakt als je een auto-programma zou rippen en aan het gezelschap zou laten zien. Het hoofddoel van dergelijke programma's is toch informatie overbrengen en niet winst maken (ook al is dat natuurlijk wel een hoofdeis)

ps. hele straat uitnodigen om bij jou te komen kijken, mag dat wel?:P

TS, ik kan je verder niet helpen :) Lijkt me interessant als je wat extra info hebt ontvangen van Brein ed

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2007 18:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
TJa ik heb brein ge-emailt maar nog niks gehoord. zal ze morgen eens mailen. maar ik wis ook niet dat ik the matrix kon zien bij uitzending gemist. het gaat inderdaat over documentaires enzo. en het is vaak dat ze in een bepaalde periode bekeken worden en daarna kunnen ze eigenlijk al weggegooit worden. bepaalde dingen verouderen heel snel, maar bepaalde dingen ook niet

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 19:13:
TJa ik heb brein ge-emailt maar nog niks gehoord. zal ze morgen eens mailen. maar ik wis ook niet dat ik the matrix kon zien bij uitzending gemist. het gaat inderdaat over documentaires enzo. en het is vaak dat ze in een bepaalde periode bekeken worden en daarna kunnen ze eigenlijk al weggegooit worden. bepaalde dingen verouderen heel snel, maar bepaalde dingen ook niet
Dat kun je ook niet :) Dat was een reactie op Bas om even het onderscheid weer te geven tussen bioscoop en docu :)
Pagina: 1