Toon posts:

USB koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik zit op school en in ons lokaal is het steeds SNIKHEET in de zomer. Ik volg informatica en ik ben op het idee gekomen om een simpele 120mm koeling aan te sluiten aan een usb poort. Het plan is dat ik deze usb aansluiting in mijn laptop plug, en de koeling richting mijn hoofd laat waaien :p
Het aansluitschema van een usb-poort moet ik nog opzoeken, maar volgens mij zal dit niet al te moeilijk zijn.
Mijn vraag is echter of zoiets zomaar mag. Kan het kwaad voor mijn laptop om een 120mm fan te voeden via usb? Ik heb geen flauw idee van hoeveel ampères zo'n usb kan leveren of hoeveel ampères een 120mm fan vraagt. Kan iemand me helpen?

Is dit een dom idee?:)

Ik weet dat er dergelijke coolers bestaan maar ik vind nergens in de winkel iet of wat degelijk materiaal. Het enige dat ze verkopen bij mij in de buurt is prul:)

Dank bij voorbaat,

Tim

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:58
Een USB-poort kan je niet zomaar overladen, de vraag is eerder of de poort wel genoeg energie kan leveren om je fan op gang te krijgen. De meeste fans draaien zowiezo al niet goed meer op 5V (USB-spanning) ipv 12V.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
5v 500mA is hetgeen dat je kan verbruiken volgens de voorschriften.

Verwijderd

voor een paar eurotjes kan je ook zoiets halen ;)

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

Afbeeldingslocatie: http://www.simplicityonline.co.za/simple/images/thermaltake/TT-A1888.jpg
zoek de specs daarvan eens na zou ik zeggen

Simplicity is de bom...

Verwijderd

Topicstarter
Geeft usb slechts 5V? Ik dacht 5V en 12V? :s

Dan valt mijn plan al in duigen :'(

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:19

Pinjataaa

Hit me!

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 16:21:
Geeft usb slechts 5V? Ik dacht 5V en 12V? :s

Dan valt mijn plan al in duigen :'(
je kan 2 usb poorten aan elkaar knopen, dat geeft je 10volt en is wel redelijk

• Tsunameh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-01 15:51
Usb is inderdaag 5volt, en uit me hoofd is het schema als volgt

| | | |
D + - G

Waar D data is en G ground, maar dat zou je ff na moeten googlen :)

Wat is een ander woord voor synoniem?

Verwijderd

Topicstarter
ok...Ik ga het aansluitschema nog wel n's nakijken dan.
Ik kan inderdaad 2 USB poorten in serie gebruiken...
En die koeling van thermaltake op usb ziet er wel iets interessant uit...Als ik nu nog een winkel zou vinden waar men em zou verkopen is alles in orde :p

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:19

Pinjataaa

Hit me!

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 16:27:
En die koeling van thermaltake op usb ziet er wel iets interessant uit...Als ik nu nog een winkel zou vinden waar men em zou verkopen is alles in orde :p
Wat denk je dat het voor geluid gaat maken als je die koeler hebt draaien in de klas :P
Mijn koelers draaien nu op 12 volt en dat maakt een takke herrie :p

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-01 19:38

dfr0st

Geel is mooier

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 16:16:en de koeling richting mijn hoofd laat waaien :p
is zoiets niet handiger:
Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/usbthings/usbfan280.jpg

-

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 16:27:
Je kan geen 2 usb sloten in serie gebruiken dat geeft kortsluiting ze zitten namelijk op 1 hub met 1 power aansluiting!

verder kun je natuurlijk wel een 6V fan opzoeken :D

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Pinjataaa schreef op donderdag 26 april 2007 @ 16:30:
[...]
Wat denk je dat het voor geluid gaat maken als je die koeler hebt draaien in de klas :P
Mijn koelers draaien nu op 12 volt en dat maakt een takke herrie :p
Dat ligt helemaal aan het type fan dat je gebruikt. ;) Er zijn ook wel fan's welke op 12 Volt draaien en nauwelijks geluid produceren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Colan schreef op donderdag 26 april 2007 @ 16:20:
[afbeelding]
zoek de specs daarvan eens na zou ik zeggen
hier zijn de specs

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:00
Ik zou zoeken naar een 120mm koeler, die een zeer hoge luchtverplaatsing heeft, waardoor je op 5v nog meer dan voldoende overhoud:)

Verwijderd

Topicstarter
dfr0st , zo'n koeler is prul. Ik heb er zo 1 gekocht voor €10 en het is echt niet de moeite waard om te kopen vind ik...

Colan en winner631, ik heb 5 minuten geleden gebeld naar een computerwinkel en ze gingen iets laten weten als het te leveren viel. Ze klonken anders niet al te veelbelovend :s

Cold, bedankt voor de tip, ik had bijna een 2de usb aansluiting kapotgeknipt :p

Al de rest, bedankt voor de hulp tot hiertoe!! :D

• ixten
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02-2022
hmm dit is wel een interessant idee ja ... kom net namelijk ook uit een snik heet lokaal...
Krijg wel zin om wat in elkaar te knutslen :Y)

Ik ben een beetje gaan google'en en ik heb gevonden dat er USB DC-DC's zijn ook wel USB Power Converters die de USB standaard 5 volt DC (500 mA) kan omzetten naar 9 volt DC (300 mA).
Dit zou een zeer klein en compact moeten zijn dus als misschien ergens schema kan vinden kunnen we zelf zoiets maken op de cooler om toch wat extra juice te geven.
Met een beetje lang USB kabel eigen USB DC-DC en een 120mm fan zou toch wel goed te doen moeten zijn! :Y)

Bron: http://www.seeingwithsound.com/usb_powersupply.htm

Verwijderd

Als je een 6-pin firewire aansluiting hebt kan je daar ook eens naar kijken, die levert veel meer power (30 volt!!, twee of drie fans in serie :D) de 4-pin versie levert geen stroom, dus dan werkt het niet.

• ixten
True ik zat ook al te denken aan firewire maar dit is enkel niet te vinden op die simpele schoolsystemen. :'( Je bent al blij dat je usb stick op usb 2.0 draait.
Met eigen laptop zou dit misschien wel lukken maar ook die hebben niet altijd firewire.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb firewire op mijn laptop maar spijtig genoeg zie ik maar 4 pinnetjes...

Die spanningsconverter lijkt wel interessant! Ik ga eens uitvissen waar je zo 1 kan aanschaffen en wat de prijs ervan bedraagd.

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Het is ook weer zoiets om 3 fans de hele dag door school heen te sjouwen :P

www.koopeendroom.nl

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:38
En een PS/2 poort dan :)
Geen idee hoeveel volt bij ampere's daar uitkomt, maar was ook iets van 5V ofzo dacht ik. Sommige USB hardeschijven halen daar ook hun extra stroom weg :)

Pinout: http://pinouts.ws/ps-2-keyboard-pinout.html
Afbeeldingslocatie: http://pinouts.ws/img/ps-2-keyboard-pinout.gif
Pin Signal In/Out
1 Data Out
2 N/C
3 Ground
4 +5V
5 Clock Out
6 N/C

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 26-04-2007 18:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, 3 fans is wat veel om mee te sleuren, maar je kan ook altijd weerstanden gebruiken om de spanning te verlagen.

• ixten
Ik heb een DC-DC gevonden: http://www.astecpower.com/Products/display.asp?SeriesID=2
Zie ook PDF datasheet die erbij zit.

Zoals ik uit de datasheet kan begrijpen is de input range: 4,5V tot en met 5,5V.
Output range: 9V (en ik zie zelfs met 12V)

Echter zit ik zelf ook gewoon ICT en niet echt in hardware dus denken jullie dat deze DC-DC bruikbaar is om 5V USB om te zetten naar 9V of 12V ?

- Edit -

Bedoel dus bruikbaar voor een 80/120mm fan natuurlijk. :P

[ Voor 8% gewijzigd door ixten op 26-04-2007 17:43 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:57
Ik denk dat een uitbreiding op de hier reeds gegeven data noodzakelijk is.
Allereerst, de USB poort levert een voltage tussen de 4.4V en 5.25V, dus dat zit wel goed.

Echter...

De host-USB poort kan inderdaad 500mA leveren na enumeratie.
Een host-USB poort levert standaard 100mA zonder te flippen. Dat is om het apperaat in te schakelen. Vervolgens communiceerd het apperaat aan de USB poort hoeveel stroom hij nodig heeft. Dat kan maximaal 500mA zijn.
Als je 500mA van je USB poort trekt zonder enumeratie (waar het apperaat dus communiceert en een ID krijgt), gaat de USB poort uit en foutmeldingen geven.

Je max is dus 100mA op 5v.
R=UI=5*0,1=12*I(12v)
I(12v) = 0.042

Op 12v mag je dus maximaal 0,042mA trekken. En dat is als je een ideale transformator hebt.

Met andere woorden,
P=UI=5*0.1=0,5

Je mag van je USB poort maximaal 0,5W trekken zonder enumeratie.

Disclaimer: Ik ben niet verantwoordelijk voor de correctheid van deze berekeningen. (ff snel uit m`n hoofd gedaan)

Tussen 2 haakjes, het eerder gegeven schema klopt niet.
http://pinouts.ws/usb-pinout.html

weetje:
De data-lijnen moeten altijd als eerste ontkoppelt worden om te voorkomen dat er iets kan doorbranden. USB is hot-plugable, dus was dat niet op te lossen door de pc uit te schakelen, zoals bij vele andere soorten plugs. Daarom zijn de middelste 2 "pootjes" van een USB plug altijd korter dan de buitenste 2. Bij het eruit trekken wordt daardoor de datalijn (middelste 2) als eerste ontkoppelt.

[ Voor 19% gewijzigd door Nijn op 26-04-2007 18:11 ]

• ixten
Ik heb net even bij cooler master fan gekeken (120mm) en dit zijn de specs volgens hun:
Voltage 12 V
Amperage 0.05 A (Max 0.21A)
Vermogen 0.60W (Max 2.52W)

@Nijn hmm maar 100mA ipv 500mA ..
Vraag me dan toch af hoe ze bij die DC-DC voor die camera bril op 500mA komen.
Daarbij hoe doen die usb stofzuigers / lampjes / bekerwarmers / fan's etc. het dan? Ik neem aan dat die geen ID opvragen.

Daarbij is omzetten naar 12V natuurlijk beetje overdreven :9 maar 5V / 9V op een 120mm geeft denk ik wel al een lekker windje :>
Zou 5V omgezet met die DC-DC naar 9V de fan nog kunnen laten draaien?
Aangezien ik je berekening niet helemaal begreep.

• The__Virus
  • Laatst online: 09:41
De max is 100mA officieel, maar je kan tot het maximum van 500mA gaan (in stappen van 100mA per keer). Dus reken gewoon met 500mA, dan heb je wat meer :P.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
offtopic:
De meer 'sociale' oplossing: bekijk de ARBO-voorwaarden (of de belgische variant daarvan, je klinkt nogal vlaams) eens. Mag dat wel, zo'n warm lokaal? Als het niet mag kan je met een beetje druk een airco, open ramen of andere ongeregeldheden regelen :)

• Nijn
  • Laatst online: 28-01 21:57
The__Virus schreef op donderdag 26 april 2007 @ 20:47:
De max is 100mA officieel, maar je kan tot het maximum van 500mA gaan (in stappen van 100mA per keer). Dus reken gewoon met 500mA, dan heb je wat meer :P.
De max is idd officieel 100mA.

Kom je daar boven heb je natuurlijk altijd een kleine marge. Kom je er te veel boven dan is het helemaal afhankelijk van wat je host doet. Eentje die de specificaties volgt geeft dan een power surge door aan de OS, en blokkeert de poort.

Als je naar de specs van die coolertjes, ledjes etc gaat kijken, dan zie je ook dat ze niet meer dan 100mA trekken. (http://www.thermaltakeusa.com/accessories/xjog/menu.htm)

Edit: Minder gerenomeerde producenten:
http://www.meritline.com/laptop-cooling-fan-2-and-5.html

Of het gaat lukken met 500mA? Wie weet, probeer het uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 26-04-2007 21:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben stilaan afgestapt van het idee om zoiets zelf te maken :s
Hoe verder ik nadenk hoe meer problemen er opduiken. Ik ga gewoon proberen een usb cooler ergens vast te krijgen. Toch bedankt voor al jullie hulp :D

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Pinjataaa schreef op donderdag 26 april 2007 @ 16:23:
[...]

je kan 2 usb poorten aan elkaar knopen, dat geeft je 10volt en is wel redelijk
Hoe wou je dat doen? :X

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 12:29:
Ok, ik ben stilaan afgestapt van het idee om zoiets zelf te maken :s
Hoe verder ik nadenk hoe meer problemen er opduiken. Ik ga gewoon proberen een usb cooler ergens vast te krijgen. Toch bedankt voor al jullie hulp :D
Ik heb iets voor je gevonden denk ik 8)
klikkerdeklik
Dan op het Fannetje klikken(vanzelfsprekend)

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten-NForce op 28-04-2007 12:43 ]

www.koopeendroom.nl

Pagina: 1