Computer valt random uit

Pagina: 1
Acties:

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:48
Ik heb hier de volgende computer staan:

ASrock K7VT4A PRO
Sempron 2800(?)+ socket A
512 mb ddr geheugen (1 bankje)
MSI geforce 3
WD 20 gb hdd
WD 40 gb hdd
24x speed cdrom speler
aopen 350 watt voeding

Het is de workstation van m'n vader en hij klaagde dat de computer steeds uitviel, dus ik keek even en idd. de computer leek op totaal random momenten uit te vallen. Geen reset, nee gewoon uit, power lampje bleef branden maar alle fans ed. gingen uit. Als je de computer weer wou opstarten moest je eerst de power knop 10 sec. ingedrukt houden.

Ik dacht eerst aan de voeding omdat de computer wel een soort van aanbleef, andere voeding, geen resultaat. Toen verder gaan speuren, toen ik in de logboeken van windows aan het kijken was viel me op dat het cpu gebruik ineens de lucht inschoot terwijl ik eigenlijk niets bijzonders aan het doen was. Een van de svchost processen gebruikte 100% cpu en het ram verbruik liep erg op. Daarna viel de computer uit, daarna nog eens geprobeerd, proces gekilled als deze weer veel cpu gebruikte en dit hielp ! De computer bleef gewoon aan, zolang je maar af en toe die svchost killde.

Dit was natuurlijk geen werkbare oplossing maar omdat ik dacht dat het een software probleem was wou ik windows opnieuw installeren, maar helaas, tijdens de setup viel de computer weer uit :(

Ik heb nu alles losgehaald en alleen met 1 schijf en cdrom speler geboot, maar dit hielp zoals verwacht niks.

Temperaturen en voltages zijn allemaal in orde, verder heb ik het geheugen getest en hier werden geen fouten gevonden. Ik heb eigenlijk geen idee waar ik het nu verder zoeken moet, iemand een idee ?

Last.fm
Films!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Sv3n schreef op donderdag 26 april 2007 @ 14:40:
Het is de workstation van m'n vader en hij klaagde dat de computer steeds uitviel, dus ik keek even en idd. de computer leek op totaal random momenten uit te vallen. Geen reset, nee gewoon uit, power lampje bleef branden maar alle fans ed. gingen uit. Als je de computer weer wou opstarten moest je eerst de power knop 10 sec. ingedrukt houden.

Ik dacht eerst aan de voeding omdat de computer wel een soort van aanbleef, andere voeding, geen resultaat. Toen verder gaan speuren, toen ik in de logboeken van windows aan het kijken was viel me op dat het cpu gebruik ineens de lucht inschoot terwijl ik eigenlijk niets bijzonders aan het doen was. Een van de svchost processen gebruikte 100% cpu en het ram verbruik liep erg op. Daarna viel de computer uit, daarna nog eens geprobeerd, proces gekilled als deze weer veel cpu gebruikte en dit hielp ! De computer bleef gewoon aan, zolang je maar af en toe die svchost killde.

Dit was natuurlijk geen werkbare oplossing maar omdat ik dacht dat het een software probleem was wou ik windows opnieuw installeren, maar helaas, tijdens de setup viel de computer weer uit :(

Ik heb nu alles losgehaald en alleen met 1 schijf en cdrom speler geboot, maar dit hielp zoals verwacht niks.

Temperaturen en voltages zijn allemaal in orde, verder heb ik het geheugen getest en hier werden geen fouten gevonden. Ik heb eigenlijk geen idee waar ik het nu verder zoeken moet, iemand een idee ?
Heb ik, toevallig ook bij mijn vader, lol, eerder gezien. Heb toen lang moeten zoeken, maar het bleek dat een van de svchost processen omhoog schiet vanwege een Windows Update bug, soms geintroduceerd met een van de laatste updates. Is inderdaad een beetje vaag, maar zet Automatic Update maar eens uit, dan is het probleem waarschijnlijk ook voorbij. :)

Ernstiger is dat die uit gaat. Lijkt me - temeer daar die daarna ook niet meer normaal aan te zetten is -- dat die 100% belasting je processor te heet maakt, en dat een van die OCP features het bord uitschakelt. Ik zou maar eens naar die proc temps kijken, en daar dan wat aan doen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Sv3n
proc temps zijn wel goed, komt niet boven de 45 graden uit. 100% cpu gebruik is verder ook geen probleem, het ligt echt aan dat ene svchost proces, wat waarschijnlijk iets gaat doen door een hardware fout oid.

Last.fm
Films!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 18:13

woutur

Klauwtjes uit!

Om windows uit te sluiten neem je een burn-in test of iets dergelijks die van een cd te booten valt. Blijft je pc normaal onder die omstandigheden, dan weet je tenminste of het wel of niet aan windows ligt.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 23:39

William/Ax3

We are Starstuff

Doe is een memtest. Dan kan je geheugen tenminste ook uitlsuiten.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• Sv3n
Was net nog eens memtest aan het runnen van een knoppix cd en ook daar valt de computer gewoon uit. Het ligt dus zeker niet aan windows.

Last.fm
Films!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog simpeler manier om Windows uit te sluiten. Kijk wat er gebeurt als je met een willekeurige non-Windows LiveCD boot. Knoppix is wat dat betreft een prima diag tool :z

Oslik blyat! Oslik!

• Sv3n
Net een andere cpu erin gestopt, daarmee boot knoppix zonder problemen en ook memtest runt al even zonder problemen, even afwachten natuurlijk maar de cpu lijkt het probleem te zijn.

Last.fm
Films!

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Sv3n schreef op donderdag 26 april 2007 @ 15:45:
Net een andere cpu erin gestopt, daarmee boot knoppix zonder problemen en ook memtest runt al even zonder problemen, even afwachten natuurlijk maar de cpu lijkt het probleem te zijn.
En juist niet onbelangrijk: doet hij dat ook met de oude CPU?

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Verwijderd

Hmm, ik had hier ook last van, Nu ik auto windows update heb uitgezet, No problem. Vooral bij torrent's of Usenet download crap liep hij vast.

Cpu is wel raar, Zou meer zeggen ram. Maar in hardware land is alles raar :P

• Sv3n
Iet schreef op donderdag 26 april 2007 @ 15:49:
[...]

En juist niet onbelangrijk: doet hij dat ook met de oude CPU?
Zoals de titel eigelijk zegt, random, soms crashte hij zelfs al tijdens het zoeken naar boot cdrom, maar knoppix ben ik nog geen een keer ingekomen en met memtest zover als nu(50%) ook niet

edit:

Windows runt inmiddels een half uurtje zonder problemen, problemen lijken dus opgelost *O*

[ Voor 12% gewijzigd door Sv3n op 26-04-2007 16:25 ]

Last.fm
Films!

Pagina: 1