[alg] Feedback richting bezoeker

Pagina: 1
Acties:

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12 18:56

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Voor mijn klanten wil ik het op zeer korte termijn mogelijk maken om hun eigen pagina's aan te passen. Nu zit ik met het volgende probleem; de feedback die richting de bezoeker gaat, bijvoorbeeld bij het verwerken van een formulier. Dit kunnen foutmeldingen zijn dat de bezoekers iets verkeer hebben ingevoerd, maar het kunnen ook algemene meldingen zijn; "je bericht is succesvol verzonden". Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken.

Op dit moment heb ik het zo opgelost dat ik in een sessie variabele de berichten en foutmeldingen bijhoud die richting de gebruiker gemeld moeten worden. Het kan namelijk zo zijn dat ze een pagina aanroepen, een melding "record bestaat niet meer" tegenkomen en dat het script ze vervolgens doorstuurd naar een andere pagina. Al met al is het dus niet zo simpel op te lossen om zomaar de (fout)meldingen naar de pagina te printen.

Nu vroeg ik me af hoe ik hiermee het beste om kan gaan. Zal ik de functie waarmee de meldingen worden geprint in het framework (lees: template) zetten? Of een soort "snippet" laten maken van een formulier? Graag jullie gedachtengang want ik zie door de berichten de code niet meer ;)

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12 18:56

xces

To got or not to got..

Topicstarter
niemand die hier een mening over heeft?

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 20:42
Ik heb voor een applicatie ook ooit meldingen in de sessie opgeslagen. Die werden dan bij de volgende pageview getoond en de array met meldingen leeggemaakt. Op zich werkt het goed, maar het is niet 'in context': als je een melding toont, en de gebruiker klikt verder en drukt daarna op 'back' in de browser, dan staat de melding er weer (dat is overigens misschien wel af te vangen door caching headers mee te geven). Ik heb daarom zelf nog steeds liever tussenpagina's om te bevestigen. Verder stuur ik liever bezoekers terug naar een (verkeerd) ingevuld form waarbij ik de verkeerde velden dan rood maak ofzo. Veel duidelijker en gangbaarder...

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-12 17:16
ik laat formulieren vaak naar hetzelfde bestand sturen als, welke de formulieren tekent. Als er dan errors optreden kunnen deze eenvoudig worden weergegeven en de POST waarden weer worden ingevuld.

Als er geen errors zijn stuur ik de gebruiker middels een header( 'Location: ...' ); naar een andere pagina. Op die pagina kan ik ervoor kiezen al dan niet een melding te geven over het succes. Ja gaat met deze constructie wel dubbelposts voor een groot deel tegen.

Read the code, write the code, be the code!