Toon posts:

Gentoo networkless kernel compilen zonder genkernel

Pagina: 1
Acties:
  • 378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer Gentoo te installeren op mijn Acer Travelmate laptop, wat niet naar wens verloopt.

Ik heb geen LAN internetverbinding, alleen een wireless verbinding. Om die aan de praat te krijgen moet ik eerst drivers downloaden en de kernel opnieuw compileren met de juiste opties. Hierbij ontstaan twee problemen.

1. Via m'n nog werkende Windows partitie heb ik de benodigde packages op m'n linux partitie gezet en geinstalleerd. Maar het compileren van een eigen kernel zonder initrd wil niet lukken. (Ik krijg unknown-block(0,0) unknown-block(3,8) errors bij het booten, oftewel, het root-device wordt niet gevonden, terwijl ik alle benodigde device drivers etc. wel built-in heb en de boot en root partities ook juist worden aangegeven. (Ja ik heb al lang, lang gezocht naar dit probleem maar kom er niet uit)

2. De enige (handige) manier waarop ik wel een initrd kan krijgen is via genkernel. Maar alle daartoe benodigde packages via windows binnenhalen en overzetten gaat wat lastiger dan verwacht. Ik kan niet goed zien welke packages ik allemaal nodig heb, en als ik denk ze allemaal te hebben is opeens een versie nummer niet goed of komt er opeens een nieuwe bij...(wat overdreven, maar in ieder geval werkt dit niet echt handig).

Dus, weet iemand hoe ik nu probleem 1 danwel probleem 2 kan oplossen?

(Natuurlijk kan ik ergens de laptop naar een LAN internetverbinding slepen, maar ik ben nu zo koppig geworden om het networkless voor elkaar te krijgen...)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2007 13:31 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt probleem 1:
Hoe zien je partities en je grub.conf eruit? Dit klinkt verdacht alsof grub probeert te booten vanaf een NTFS partitie ofzo, wat wijst op verkeerde hd (x,y-1) of root=/dev/hday

Oslik blyat! Oslik!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je moet echt wel zonder initrd kunnen booten. Ik gebruik initrd om geen enkele machine omdat ik het maar omslachtig vind.

Zoals dion_b al zegt:
Let op dat de (hdx,y) verwijzing moet verwijzen naar de partitie met /boot erop en de "root=/dev/?d?#"
(bijv /dev/hda1) achter de kernelaanroep moet verwijzen naar de daadwerkelijk root partitie ( / ) op de disk.

Dus stel:
/dev/hda1 bevat /boot
/dev/hda2 is swap
/dev/hda3 bevat /

Dan
code:
1
2
root (hd0,0)
kernel /boot/kernel-a.b.c-gentoo-rd root=/dev/hda3

Post verder misschien eens wat meer info over wat voor hardware er precies inzit, wat je partitieschema is (met welke filesystems) en de inhoud van grub.conf.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 26-04-2007 15:19 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:44

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een initrd heb je echt alleen nodig wanneer je wilt booten van drivers die een modulaire driver nodig hebben. Aangezien je met Gentoo zit te werken, mag ik aannemen dat je weet hoe je een kernel moet maken en raad ik je sowieso aan om je ide-drivers monolythic te maken (dus in de kernel gebakken). Ik kan me ook niet voorstellen dat je Acer om te kunnen booten rare, externe drivers nodig heeft (anders zou je geeneens met de live-cd kunnen booten), dus waarvoor je die drivers dan wel nodig hebt?

Netwerk zou ik voorlopig nog even links laten liggen, aangezien dat compleet los staat van je opstart probleem. Zodra je Gentoo geboot krijgt, wordt het tijd voor je netwerk, niet eerder. Verder raad ik je aan om bij de genkernel weg te blijven. Het is ten eerste niet "gentoo-style" en levert eigenlijk alleen maar meer ellende op dan het op zou lossen.

Maar post eens je grub.conf en hardeschijf indeling.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Zit nu op m'n werk dus ff uit m'n hoofd, en hardware kan ik momenteel ff niet melden ...

code:
1
2
3
4
5
6
7
Harde schijf indeling:

/dev/hda1 Windows 
/dev/hda2 W'95 LBA extended partition
/dev/hda5 Windows data partitie
/dev/hda6 Ext2 fs (heb geen aparte boot partitie) 
/dev/hda7 Swap

De hda2 partitie is in partition magic gemaakt, en 'omspant' hda5 en hda6 (vgl. plaatje Partition Magic). Ik dacht eerst dat dat het probleem zou kunnen zijn maar dan zou optie 1 (hieronder) ook niet moeten werken lijkt me..

Grub.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
# Install die het wel doet (met initrd)
root (hd0,5)
kernel /boot/ernel-blabla initrd= root=/dev/ram0 real_root=/dev/hda6

# Install die stuk is
root (hd0,5)
kernel /boot/bzImage-2.6.17 root=/dev/hda6

Ik weet inderdaad hoe ik een kernel moet compilen, en heb tot nu toe nog nooit genkernel gebruikt, maar nu zag ik me haast genoodzaakt. Op de gentoo forums is een 30 pagina's tellend topic over de error message die ik krijg als ik de tweede install boot (Unable to acces root device, unknown-block(0,0). Dat heb ik doorgelezen en alles wat werd gesuggereerd geprobeerd (uiteraard aangepast naar mijn omstandigheden).

Verwijderd

Je hebt je grub ook opnieuw in de MBR geinstalleerd?

code:
1
2
3
4
5
pipo~$mount /boot
pipo~$grub
grub> root (hd0,0)    (Specify where your /boot partition resides)
grub> setup (hd0)     (Install GRUB in the MBR)
grub> quit            (Exit the GRUB shell)

Ik heb dit ook eens gehad en ik meen me te herinneren dat een hernieuwde installatie van GRUB in de MBR het probleem verholp.

Verwijderd

Topicstarter
Never mind, het werkt nu na een verse livecd install en nieuwe kernel bakken.

Enige wat veranderd is is dat ik eerder een /boot en / partitie had en nu niet meer, en dat de / nu reiserfs is...anyway, nu verder met wiresless configgen :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een aparte /boot met een goed ondersteunt filesystem kan ik alleen maar aanraden. Ik maak er doorgaans een hele kleine partitie van met ext2. Werkt altijd perfect voor booten en met 'noauto' in fstab kan er ook nog eens niets zomaar mee gebeuren. Bijkomend voordeel is dat je voor alle andere partities elk exotisch filesystem kunt gebruiken wat je maakr wilt zolang je kernel of een module het maar ondersteunt ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1