[GF 6600] Halve GPU overleden?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-07 21:01

Electrowolf

Mod met Liefde!

Topicstarter
Ik heb een XFX GeForce 6600 256MB, welke ondertussen ongeveer 2/3 jaar oud is (2e hands gekocht, zelf heb ik hem ongeveer een jaar gok ik). Software: Dx 9.0c, Win XP Pro, Nieuwste Nvidia drivers.

Wat is het geval: sinds ongeveer 2 weken lijkt het alsof het "rekenfouten" maakt in het 3D deel van de gpu. De geometrie op het beeld is allemaal wel correct, maar in het begin begon hij als het waren allemaal grijze/zwarte driehoeken vanuit het midden van het beeld te tekenen als ik een spelletje speelde (in 3D). Deze bleven nooit langer dan 1 seconde op 1 plaats en werden steeds anders. Beetje een disco effect. Na ongeveer 20 seconden ofzo begon het ook de 2e delen (Chat, Knoppies, rest gui) aan te tasten en daar als het waren distortion over heen te gooien.
Dit was opzich nog niet zo erg, maar afgelopen week is het overgegaan naar een patroon waar je de eerste paar seconde normaal beeld ziet, waarna er allemaal kleine rechthoekjes op bepaalde delen van het beeld onstaan die totaal distorted zijn. In het begin gingen ze soms na een tijdje weg, maar nu niet meer. Ook verkleurt het beeld nu en crasht het systeem volledig na zo'n 20 seconde.

Samengevat: 2D werkt, DVI en VGA werkt, 3D werkt tot op zeker hoogte aangezien het door de dxdiag tests heen komt, maar verder geeft het fouten op het beeld(geen foutmeldingen!) en crasht het.

In het begin dacht ik dat het een fout met Dx of de Nvidia drivers moest zijn, maar na dat ik deze opnieuw heb geinstalleerd, en vervolgens ook nog eens windows geheel vers heb geinstalleerd bleef het probleem aanwezig. Ook WoW (het spel) heb ik zo'n 3x opnieuw geinstalleerd, maar dit mocht niet deren.

Nu verdenk ik de video kaart zelf van de problemen, maar heb geen zin om een nieuwe te kopen (AGP...). Maar ik heb zelf geen idee of het inderdaad de GPU zelf is, of een ander onderdeel van de kaart dat ik misschien zou kunnen vervangen/repareren. Dus als iemand een suggestie of idee heeft van wat ik nog kan doen of zou kunnen proberen, aarzel niet! _/-\o_

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-07 05:59

Raphaelo

boeiend!!

Het beste zou zijn als je je videokaart in een andere computer kan testen, of/en een andere videokaart in jouw computer kan testen. Ik denk zelf dat de kaart te warm word, je zou eens kunnen proberen om met de kast open, en dan met een grote ventilator in je kast te blazen, kijken wat er dan gebeurt.

originele signatures zijn top!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Controleer de koeling eens. Monteer desnoods een wat zwaardere (alleen grotere fan of compleet nieuw blokje van arctic of zalman). Al is de kans ook groot dat de kaart gewoon kapot is en dat je er niks meer aan kunt doen. Gebeurt wel vaker.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-04 16:32

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik heb dat ook ooit gehad met een agp kaart, zwarte en grijze vlakken vanuit het midden.

Ik heb mijn vga in een andere pc gezet en ik had toen nergens meer last van. Achteraf denk ik dat het mijn agp poort was die kapot is. (heb je toevallig je fsb geoverclocked zonder de frequency te locken?).

Dus probeer je kaart in een andere pc als het kan. :P

(edit typefouten)

[ Voor 3% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 26-04-2007 12:12 ]

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
kom eens met een stapeltje screenshots. dan kunnen we zien of het de gpu of je video geheugen is.

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties! :)

Koeling: Er zit op het moment een zalman koeling op met heatsinkjes voor het geheugen. (VF700-AlCu LED)
Ik zal vanmiddag pc uitzetten en vanavond eens kijken als ik hem weer aanzet, hoop dat het werkt.
OC: Hij draait gewoon op standaard snelheid.
Ben verder al opzoek geweest naar andere kaarten, maar heb op het moment geen tot mijn beschikking die hier ook in passen (lang leven te oude AGP of PCI-E). Zal nog even wat verder rondkoekeloeren 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Electrowolf op 26-04-2007 12:16 . Reden: Toevoeging ]

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
je hebt toch wel vrienden met AGP kaarten? hele volksstammen hebben van die dingen (psst, voor verzendkosten en een beetje stuur ik je een Geforce 2 tje :P )

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-07 13:47
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:11:

Dus probeer je kaart in een andere pc als het kan. :P

(edit typefouten)
Mee eens. Ik denk dat dit de snelste en beste manier is om erachter te komen of je je videokaart
het probleem is of niet.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

En mocht het in een andere PC ook voorkomen, kun je m wel weggooien. Is meestal geen goed teken, en lijkt me niet zelf repareerbaar.

Verwijderd

is het toevallig begonnen toen je andere drivers er op had gezet?
dat is hoogstwaarschijnlijk het probleem

Verwijderd

Ik had een paar dagen geleden ook zo iets met mijn 6600 GT agp maar dan wat hevtiger denk ik. ik was een spel aan het spelen en toen opeens kwamen er allemaal driehoeken, daarna over het helescherm en allemaal kleuren. toen probeerde ik het spel aftesluiten en toen zag ik me desktop maar kon niks doen toen heb ik het uit gezet en hij wou niet meer aan het het toen stuk of 4 keer geprobeerd en toen heb ik maar de kast open gedaan video kaart bekeken weer terug gedaan starten en hij deed het weer hoe kan dat ? :?

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Topicstarter
Het probleem is "spontaan" ontstaan, heb niets noemenswaardigs gedaan.

Maar draai nu even op een Radeon 9600, en tot zover geen problemen... denk dus dat mijn 6600 gewoon "half" overleden is.. maar vraag me af waar. Als het een travo is kan het misschien vervangen ofzo.. iemand enig idee of, en zo ja hoe, kan vervangen/repareren (dus niet alleen in theorie, maar ook in practijk ;-) )

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Electrowolf schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 00:39:
Als het een travo is kan het misschien vervangen ofzo.. iemand enig idee of, en zo ja hoe, kan vervangen/repareren (dus niet alleen in theorie, maar ook in practijk ;-) )
Er zitten geen travestieten op je videokaart.

En de serieuze reactie: fabrikanten willen volgens mij nog wel eens RMA's oplappen, maar als thuisgebruiker is dat uitgesloten. Je hebt er de apparatuur, de kennis en de onderdelen niet voor.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

burne schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 00:45:
[...]

Er zitten geen travestieten op je videokaart.

En de serieuze reactie: fabrikanten willen volgens mij nog wel eens RMA's oplappen, maar als thuisgebruiker is dat uitgesloten. Je hebt er de apparatuur, de kennis en de onderdelen niet voor.
Maar dat lijkt me sterk na 3 jaar.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Artifacts, oftewel je geheugen is gaar. Het videokaart geheugen dan he! De Dxdiag testen zijn op een heel laag niveau..niets speciaal.. pas met een game of een benchmark zie je dus artifacts!

En dat betekent dat de kaart gewoon kapot is, helaas!

There is no place like ::1

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Draai eens Ati tools? Da's een progje voor overclokcers, 't kijtk of de kaart nog foutloos rekent(als overclockers te vergaan maakt de kaart fouten)

Daarmee kun je wel het eea detecteren lijkt me :?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• ChojinZ
Ik weet niet of dit gaat lukken en misschien is het wel heel stom wat ik roep maar wellicht dat je het eea
kan proberen met rivatuner.

Misschien is er wat mis met de vertexshaders of je pipelines. Deze kan je uitschakelen/inschakelen met Rivatuner. Wellicht dat het uitschakelen van de vertex/pipelines je probleem oplost.

Let wel, dit gaat wel ten koste van je performance!

In dit topic doe ze namelijk hetzelfde maar dan omgekeerd (aanzetten van vertex/pipes)

Het GeForce 6800LE/XT Topic Deel 23

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• ChojinZ
swampy schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 02:32:
Artifacts, oftewel je geheugen is gaar. Het videokaart geheugen dan he! De Dxdiag testen zijn op een heel laag niveau..niets speciaal.. pas met een game of een benchmark zie je dus artifacts!

En dat betekent dat de kaart gewoon kapot is, helaas!
Artifacts kan je ook krijgen door een core die gaar is. Dat het geheugen het probleem is is dus niet met zekerheid te zeggen...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als het in 2D niet is en in 3D wel.. Is die kaart brak. Afschrijven hoef alleen nog niet, je kunt er nog prima een BIOS in flashen met lagere kloks voor 3D (zoals je huidige 2D kloks zijn bijvoorbeeld), en hem ergens anders voor gebruiken. De kaart wordt dan minder belast en kan het (zoals nu in 2D) gewoon aan.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

ChojinZ schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 09:36:
[...]

Artifacts kan je ook krijgen door een core die gaar is. Dat het geheugen het probleem is is dus niet met zekerheid te zeggen...
Dat is waar! Helaas zijn er hier dus twee mogelijke problemen ( beide behoorlijk nasty trouwens want dat vertex/pixel pipeline disabelen lijkt me verre van relaxt :( )

There is no place like ::1

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Topicstarter
Ik zal er eens gaan mee gaan spelen waneer ik de tijd heb. Iig bedankt voor alle toelichting en tips ;-)

Pagina: 1