@jeroenr, Het is je goed recht om een andere mening te hebben en twee tegengestelde meningen kunnen allebei juist, correct en gewaardeerd worden, maar toch heb je denk ik de essentie van mijn verhaal gemist.
Allereerst vraag ik mij af of je weet wat een sophist is? Je voelt je beledigd, maar plaats vervolgens juist een opmerking die alle karaktistieken daarvan heeft.
Inhoudelijk zit er iets mis in je betoog omdat je werkelijk meent dat het onderwijs een "hoe het zou moeten" inslag moet hebben. Hier zit dan wel een +4 inzichtvol op de loer, maar aan de andere kant moet de school aansluiten op de praktijk, namelijk het bedrijfsleven. En wat valt dan op, die draaien allemaal Solaris. Of nee, toch Windows. En qua verwerkingspaketten komt Office te vaak naar voren. Vervelend, maar wel de praktijk. En ik vraag me af of de arbeidskansen van een leerling de inzet moet zijn om een 'Zoals het moet'strijd met MS uit te vechten. Er zijn andere manieren om MS naar de ondergang te leiden en die kosten niet een mislukte aansluiting op de arbeidsmarkt.
Dan gaan we naar de praktijk: Dit is de reactie die ik op +3/+4 vind horen:
Kinderen in het onderwijs moet je laten werken met die software die het meeste gebruikt wordt. Zo heb ik vroeger op school met MS-Dos, WP en LOTUS 123 gewerkt. Op die manier werdt je voorbereid om in het bedrijfsleven snel met de software te werken die daar gebruikt wordt. Aangezien het percentage bedrijven dat met Linux, Open Office en andere software werkt zogoed als 0,0 is of wellicht 0,1. Dan doe je de kinderen geen plezier door ze 1 van de 8350 verschillende Linux omgevingen voor te schotelen. Dit is hetgeen waar Linux elke keer de mist in gaat. Er zijn teveel verschillende varianten.
En verder ben jij het die hier kinderachtig MS met een $ gaan tikken. Als Linux zo goed was voor "serieuze zaken", waar is dat dat markt aandeel heen. Waar zijn de "serieuze" programma's dan.
De eerste zin gaat over die kinderen met als inslag die aansluiting op het bedrijfsleven. de tweede zin bevat oude voorbeelden van zoals het moest (en waarvan toch erg veel mensen de dingen begrepen zodat ze iig wisten waar ze ergens anders naar moesten zoeken) en zodra ze van school afgaan kunnen ze verder studeren (verslagen schrijven in het wild) of werken (met PC's uit het wild). De volgende zin gaat over wat er in het wild voorkomt. Komt Linux voor in het wild op een gemiddeld kantoorpark? Als je al meer dan 10% noemt dan is het optimistisch veel. Open Office enzo heb ik nog nooit ergens gezien. Het is Windows, windows en nog eens windows en ik vind dat zelf ook erg vervelend, maar ga daar anderen niet mee lastig vallen. Maar de post gaat verder, want welke Linux is van belang? Linux A of B of C..... ik heb het ook geprobeert en ze hebben allemaal wel wat. Er zijn keuzemogelijkheden tussen handigheid A of juist tegenpool B, maar zodra je mogelijkheid C openhoudt dan heb ik toch liever de eenheidsworst van Windows dat gewoon altijd op de dezelfde (onhandige) manier werkt. Er zijn teveel verschillende varianten en dat merkt de post goed op. En wat doet de post nog meer? Het wijst naar de praktijk, want als Linux zo goed is, waarom je dat, als het toch gratis is, nauwelijks tegen op verschillende plekken.
Dit is een geintegreerd geheel en daarom vind ik het een goede post.
edit:
"Afaik is *nix behoorlijk sterk in o.a. webservers e.d. en dat durf ik best wel 'serieus' te noemen. "
Ja, maar *nix in webservers is iets anders als achter desktops. Van servers heb je er veel nodig om processen automatisch te laten gaan. Maar de meeste persoonlijke interacties vinden achter Windows-PC's plaats.
Jouw post is zuiver gericht op deze post. Niet op het principe van het algemene, maar uitstuitend om deze post onderuit te halen. Enerzijds is dat nergens voor nodig, maar anderzijds doe je daar en nu ook hier erg je best om idd persoonlijk over te komen...... da's een indruk....
Pakken we deze er ook bij:
Nee, kinderen moet je een goede basis geven waarmee ze later verder kunnen. Niet leren werken met het systeem dat toevallig vandaag gebruikt wordt.
Je hebt gelijk, maar beweert een exact tegendeel van de voorgaande post. Maar is dat voorgaande onredelijk? Je presenteerd hier je 'gelijk' als zijnda dat het voorgaande ongelijk is, vanwege de Nee.
Waarmee je dus gelijk je eigen argument onderuit haalt... Heb je nu nog wat aan het feit dat je speciaal met die software hebt leren werken?
Persoonlijke voortzetting.
Nee, helemaal niks, want niemand gebruikt meer MS-DOS, WP en Lotus 123...
Dit is een drogreden, zeker omdat je er een harde Nee voorzet en daarom de voorgaande post aanvalt. Heb je echt niets aan MS-DOS gehad? Je weet dan wel wat geheugenbeheer en drivers zijn. Je weet van configureren wat af. Idem voor WP, waar opmaak enzo belangrijk zijn. Idem voor Lotus, want dan weet je ook whatever dat programma doet. In excel werken de sneltoetsen dan wel anders, maar een generaal begrip heb je wel. Daarom is de 'Nee' te absoluut en daarom is je post niet algemeen maar specifiek bedoeld.
Daarvoor heb je computercursussen. Op school moet je iets leren dat algemeen inzetbaar is, niet alleen bij bedrijven die toevallig dezelfde software gebruiken als de school.
Ikzelf vind dit een erg vervelende zin om te lezen. Dat je leerlingen niet leren zou wat toevallig in het wild verkrijgbaar is.... het woord 'toevallig' staat hier te expliciet, het is niet niets hoor, dat monopoly van MS, daar kom je echt niet omheen. Je doet het hier af als bagatel om vervolgens wederom de oorspronkelijke post aan te pakken. En de voorgaande post verdient beter.
En daarom moeten we ze maar met 1 van de 8350 verschillende Windowsomgevingen laten werken, die tegen de tijd dat ze van school af zijn al weer 3 keer veranderd zijn omdat MS zo nodig bij elke nieuwe versie de hele interface op z'n kop moet zetten?
Niet de praktijk, er zijn slechts een zeer beperkt aantal windowsomgevingen.
Er zijn ook 8350 verschillende auto's... toch hoor ik daar nooit iemand over klagen... moeten alle rijscholen maar VW's aanschaffen omdat dat de meest gebruikte auto is?
Er zijn ook 8350 verschillende koekjes, frisdrank en chips te koop bij de supermarkt...
Drogreden, met 1 rijbewijs kan ik alle 8350 auto's rijden, je impliceert een verschil tussen de auto's terwijl auto's best onderling inwisselbaar zijn. Een OS is veeeeel geavanceerder en moeilijk inwisselbaar: zelfs 2 Linux-distro's zijn dat.
Er is keuzemogelijkheid... daar worden Windows-fanaten bang van, dat begrijp ik ook wel: als je altijd precies hebt moeten doen wat Redmond je vertelt is het eng om ineens zelf te moeten nadenken over wat je echt wil... maar dat went vanzelf.
Tja, als je het beter weet.
Nu heb ik de boel een beetje geirriteerd samengevat omdat je dat sophisme een belediging vond (nieuwe term zou ook neutraal opgepakt worden) dus is het uiteraard een beetje ge-extrapoleerd om duidelijk te maken waar de manco's zitten. Maar ergens heb ik wel een totaalbeeld dat je niet veel om andermans meningen geeft en je eigen mening wel belangrijk. Daarom krijg je van mij geen bonuspunten.
[edit]dubbelpost...