Toon posts:

CRT monitor rare kleuren

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb hier een CRT monitor die inmiddels zo'n 4 jaar oud is.
Nou geeft deze steeds meer rare kleuren aan de zijkanten, beetje rood. Maakt veel verschil wat voor kleur achtergrond ik er op zet, zo zie je het een stuk beter bij een blauwe achtergrond dan een witte.

Nou wordt er naast de monitor gelast, en als dat gebeurd zie je ook dat het beeld 'wegtrekt' en hapert. Nou vraag ik me af of dit aan stroompieken ligt, of dat er misschien een soort van magnetisch veld (of wat dan ook) aanwezig is bij zo'n lasapparaat.

De monitor staat er nu slechts enkele weken, en ik vraag me af of het zou helpen om er een TFT monitor neer te zetten. Iemand enig idee of dit een oplossing is. Of hoe het probleem anders te verhelpen is?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een lasapparaat trekt nogal wat stroom, ik kan me voorstellen dat je monitor daar last van heeft, in hoeverre het ook magnetische straling geeft weet ik niet.
Je kunt eens proberen het ding te degaussen om te zien of dat verschil maakt. Een TFT scherm heeft over het algemeen minder last van magnetische straling. Ik heb er ooit een bovenop een subwoofer gezet en dat geeft geen enkel probleem.

Een andere oplossing kan zijn om de monitor op een andere stroomgroep te gooien

• Sloats
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-07 15:31
Volgens mij zitten er gigantische spoelen in zo'n lasapparaat en wanneer deze in werking zijn dan geven ze een magnetisch veld wat heel wat sterker is dan van een flinke speaker. Dat de monitor last heeft van een magnetisch veld blijkt zowiezo wel uit het feit dat de monitor flink vervormt als het lasapparaat in werking is.

Een TFT maakt in de techniek geen gebruik van magnetische velden zoals een CRT dat doet, ik denk dat dit dus idd een goede oplossing zal zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor reacties, ik ga het met tft proberen.

/edit, Met TFT niks geen problemen meer.
alleen nu hopen dat het heel blijft op de werkplaats :p wat dat betreft is CRT toch wat solider.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2007 12:46 ]