Help: Tekenfilms/anime encoderen in Xvid in beste kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• LaptopRookie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-04-2025
Heb een Japanse anime geript van dvd en probeer het nu met AutoGK te encoderen naar avi met de Xvid codec, maar ik zie in het eindresultaat nogal ruis. Het programma DVDx geeft ook dezelfde resultaten. Hoe kan ik het resultaat verbeteren eigenlijk? Ik heb de Cartoon Mode in de Xvid codec ook al geprobeerd maar zie weinig verschil. Qpel en GMC wil ik niet gebruiken, want anders speelt die niet af in de huiskamer divx speler.
Als ik zie watvoor Japanse anime kwaliteit rond circuleert op internet, is het dus wel mogelijk om mijn anime beter te kunnen encoderen. Hoe flikken ze dat??? }:O
Hoor graag enige goeie tips van experts _/-\o_

By the way...ik gebruik de standaard settings van de laatste Xvid codec met profile @L5, single pass en bitrate op 1389 voor dit 45min filmpje. Volgens mij gaat AutoGK al 2-pass doen. Wat de overige settings in de Xvid codec doen weet ik niet, maar meestal levert de standaard settings al perfecte kwaliteit op voor gewone speelfilms.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Heb je de settings van bestaande films al eens bekeken? Wat is je resultaat als je die bitrate instellingen ed overneemt?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• LaptopRookie
Spider.007 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 10:27:
Heb je de settings van bestaande films al eens bekeken? Wat is je resultaat als je die bitrate instellingen ed overneemt?
Je bedoelt de settings die ik in Gspot van een bestaande tekenfilm zie? Daar is de bitrate ook zo rond de 1300-1400 voor een filmpje van 20 minuten. Ik zie niet watvoor andere info ik nog uit een bestaande internet tekenfilm kan halen.
Verder heb ik de audio codec Lame mp3 op 48khz 128 gezet en mijn eind filesize op max 500Mb...wat volgens mij wel genoeg moet zijn om goede kwaliteit te krijgen voor een 45 minuten durende tekenfilm. Resolutie heb ik op 576x432. Doet AutoGK niet automatisch BiCubic in de compressie?

Het betreft 1 van de Dragonball Z movie DVD's die recent in de newsgroepen is gepost...dus als iemand het wil uitproberen en betere resultaten krijg, hoor ik graag hoe.

[ Voor 10% gewijzigd door LaptopRookie op 26-04-2007 11:02 ]

• LaptopRookie
Op internet vond ik dit Video MSU Cartoonizer VirtualDub plugin 3.0
Misschien maakt dit mijn resultaat wat beter???...vraag is hoe vertel ik AutoGK om deze filter te gebruiken???...kan ik de videodata raw capturen in AutoGK en achteraf VirtualDub op los laten???

• LaptopRookie
Alles heeft niet geholpen. De source schijnt hybrid interlaced te zijn, maar ik heb force deinterlace in AutoGK toe gepast zonder enige verbetering. Zowel Xvid als DivX geprobeerd. Het beeld trilt lichtjes en de kleuren lopen niet gladjes, er is ruis...vermoedelijk gebeurt er teveel sharpen i.p.v. smoothen.

Op internet heb ik de volgende discussie gevonden:

http://episteme.arstechni...2&f=67909965&m=2190928461

Er wordt geadviseerd door ene Morello om eerst resolutie te vergroten en dan te halveren. Ik wil dat uitproberen, maar weet niet hoe ik de videostroom van DVD kan halen in raw formaat en importeren in VirtualDub. Hoe kan ik dit doen?
AutoGK heeft een tijdelijke directory gemaakt met allemaal .avs files...kan ik dit gebruiken voor VirtualDub??...scheelt mij dan weer tijd om de bron van DVD te rippen.
Hoor het graag...thanks.

• LaptopRookie
Aangezien er weinig reactie was, mijn probleem maar zelf opgelost met info gevonden op het internet. Dit is wat ik heb gedaan voor mijn cartoon/anime conversies:

1) Rip betreffende animatie met taal en subtitle die je wilt van DVD mbv DvdDecrypter (stream processing).
2) Gebruik SubRip om subtitle te rippen uit IFO/VOB bestanden van stap 1) en converteer naar .srt
3) Laadt VOB bestanden in Dgmpgdec (betere versie van DVD2AVI), extract WAV file en save project.
4) Laadt project file uit 3) in VFAPI converter.
5) Speel geconverteerde file uit 4) af met mediaplayer ter controle. Als de file okay is, open hem dan in Nandub.
6) In Nandub pas ik de filters DeInterlace (blend), 2D Cleaner, Resize 1024x768 precise bicubic en Resize 2:1 (HQ) toe zodat uiteindelijke resolutie 512x384 wordt. Configureer Nandub settings en run het 2-pass.
7) Als resultaat uit 6) naar tevredenheid is, voeg dan de wav file toe in Nandub/VirtualDub en compress als Lame MP3 met direct streamprocessing voor de videostroom en klaar is kees.

Dit duurde ongeveer 6 uur op mijn P4-3.06Ghz voor een 45min animatie met filesize 550-600Mb. De oorzaak dat het zo lang duurt is volgens mij de positionering van de 2D Cleaner filter. Zonder het of het toepassen ervan na resizing duurt het per pass 1,5 uur...dus een halvering van de tijd bij 2-pass.
Ik ben op dit moment erg tevreden over de kwaliteit. Enige nadeel is dat NanDub alleen DivX 3.11 codeert...maar gelukkig kan mijn huiskamer dvd-speler dit afspelen _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door LaptopRookie op 02-05-2007 23:35 ]

• LaptopRookie
Na wat verder experimenteren ben ik toch maar de animatie gaan encoderen in Xvid mbv VirtualDub 1.6.17....en ik moet zeggen de kwaliteit is zeer goed :9

De filter volgorde die nu toegepast wordt is:

1) Levels (15,240)
2) 2D Cleaner (threshold 16, radius 1)
3) Deinterlace Area Based (default)
4) Smoother (threshold 5, noise filter on)
5) Resize (bilinear,1024x768)
6) 2:1 Reduction (HQ)
7) Temporal Smoother (5)

Mbv VirtualDub 1.6.17 doe ik nu 2-pass Xvid in +/- 5 uur in totaal. 8)
Pagina: 1