Mijn plan is om een HTPC te bouwen voor muziek, films en TV (via DVB-c). Uiteraard wil ik die zo stil mogelijk hebben. Nu heb ik zojuist een review gelezen van de Zalman Reserator 2 op X-bit Labs, die onhoorbaar is volgens de reviewer. Dat lijkt mij dan ook een ideaal systeem in combinatie met een HTPC. Maar ik vraag me af of er betere opties zijn die kleiner zijn, maar wel hetzelfde resultaat neerzetten (qua geluidsproductie).
Ik wil het volgende gebruiken, met in het
De waterkoeling hoeft niet per sé extern, maar moet wel zo stil mogelijk en alles goed koel houden. Ik heb ooit een keer (van Thermaltake?) een 43cm brede waterkoeling gezien die zo onder de HTPC gezet kan worden, maar ik heb geen idee wat het geluidsniveau is en hoe goed hij werkelijk koelt.
Daarnaast vraag ik me af hoe ik de harddisks het beste stil kan krijgen. Een Nexus Drive-A-Way is geschikt voor notebook harde schijven, maar moet in een 5.25" slot gplaatst worden. Iets wat natuurlijk niet 4x (3x hdd, 1x DVD) in een HTPC behuizing zit.
Tevens zit er aan te denken om een X2 4800+ Brisbane 65nm processor te nemen en die te underclocken om zo gewoon weinig warmte te laten produceren. Alleen vraag ik me af of een X2 4800+ (2.5 GHz) op de snelheid van een X2 4000+ (2.1 GHz) ook daadwerkelijk koeler zal zijn? En hoe groot zal het verschil sowieso standaard zijn tussen de 4000+, 4400+ en 4800+ qua temperatuur? Is het steeds maar 2-3 graden meer, of moet ik toch wel zeker 5-6 graden rekenen? (Voor het gemak even uitgaande van de boxed koeler).
Alle tips qua koeling en geluidsvermindering (ook qua behuizing bijvoorbeeld) zijn welkom, naast de bovenstaande vragen.
Ik wil het volgende gebruiken, met in het
- ASUS M2A-VM HDMI, AMD 690G chipset, Radeon X1250 onboard met HDMI
- energiezuinig en erg koel - AMD Athlon 64 X2 4000/4400+, Brisbane, 65nm, 65W
goedkoop, energiezuinig, relatief koel - Antec Fusion HTPC behuizing (of iets vergelijkbaars)
betaalbaar, redelijke lay-out - Corsair CMPSU-520HXEU 520 Watt voeding
- nagenoeg onhoorbaar (volgens meerdere reviewers) en hoge efficiëntie - 2GB OCZ DDR2-800 geheugen
- FloppyDTV DVB-c TV-tuner incl. CI en CamCrypt
- 2x Seagate 80GB 7200rpm 2.5" SATA notebook harddisk (RAID-0)
- erg stil, energiezuinig, 2x 7200rpm in RAID-0 is sneller dan 1 7200rpm 3.5" harddisk - 200 GB 5400rpm 2.5" SATA notebook harddisk
- erg stil, energiezuinig, voor opslag - Plextor DVD-brander SATA
- mits behoorlijk stil
De waterkoeling hoeft niet per sé extern, maar moet wel zo stil mogelijk en alles goed koel houden. Ik heb ooit een keer (van Thermaltake?) een 43cm brede waterkoeling gezien die zo onder de HTPC gezet kan worden, maar ik heb geen idee wat het geluidsniveau is en hoe goed hij werkelijk koelt.
Daarnaast vraag ik me af hoe ik de harddisks het beste stil kan krijgen. Een Nexus Drive-A-Way is geschikt voor notebook harde schijven, maar moet in een 5.25" slot gplaatst worden. Iets wat natuurlijk niet 4x (3x hdd, 1x DVD) in een HTPC behuizing zit.
Tevens zit er aan te denken om een X2 4800+ Brisbane 65nm processor te nemen en die te underclocken om zo gewoon weinig warmte te laten produceren. Alleen vraag ik me af of een X2 4800+ (2.5 GHz) op de snelheid van een X2 4000+ (2.1 GHz) ook daadwerkelijk koeler zal zijn? En hoe groot zal het verschil sowieso standaard zijn tussen de 4000+, 4400+ en 4800+ qua temperatuur? Is het steeds maar 2-3 graden meer, of moet ik toch wel zeker 5-6 graden rekenen? (Voor het gemak even uitgaande van de boxed koeler).
Alle tips qua koeling en geluidsvermindering (ook qua behuizing bijvoorbeeld) zijn welkom, naast de bovenstaande vragen.