Toon posts:

Langzaam Raid0 set

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben opzich redelijk nieuw in het server gebeuren, maar heb me er al wel aardig in verdiept.
Ik heb op dit moment het volgende probleem waar ik niet uitkom, misschien dat iemand kan helpen?

Ik heb 2 raid0 sets draaiende in mijn server, een op een megaraid controller en een op een intel controller. Alles werkt prima, alleen de snelheid is ver onder de maat. Ik haal op beide sets een maximale transfer rate van zo'n 35/40 Mb p/s, een standaard IDE schijf is nog sneller.
Als ik gewoon wat data kopieer tussen de schijven (of op de schijf zelf) wil de snelheid in het begin nog wel eens goed zijn (15 sec voor 1 Gb), maar zakt ie halvewege toch weer helemaal in. Ik zal hieronder de specificaties wat duidelijker neerzetten. Misschien dat iemand kan helpen??

- Windows server 2003
- Dual Xeon 2 Ghz
- 4x 73Gb 10k scsi op
LSI Megaraid controller (specs en model heb ik zo niet bij de hand)
- 5x 18Gb 10k scsi op
Intel SRCU31A U160SCSI Raid controller

Alle hulp is welkom.

Tom

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is niet 1 van je schijven gewoon stuk?
128MB in 15s is nog geen 10MB/s is echt wel heel erg onder de maat, als dat nog verder in zakt dan zou ik zeker gaan denken aan brakke disks.

Test die dingen eens, hang desnoods de controller eens in een andere bak en kijk of de scores daar beter zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik bedoelde 1 gigabyte in 15 sec. Ik heb wel een aantal benchmarks gedaan, maar die geven niet aan dat er iets mis is met de schijven plus dat beide sets hetzelfde probleem hebben. Ik zal inderdaad proberen of de sets het in een andere kast beter doen, maar ik hoopte dat iemand misschien iets dergelijks herkende als een simpel windows probleempje, dat bespaard me een hoop gerotzooi.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Is de bus niet de bottleneck?

LinkedIn WoT Cash Converter

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je schrijft toch echt 1 Gb/s, niet 1GB/s.
Maar goed, ik zou zeggen, controlleer eens of de chipsetdrivers fatsoenlijk geinstalleerd zijn en of je PCI bus niet volledig vol getrokken wordt door iets (want als je alles aan een 32b 33MHz bus hebt hangen dan zit je met jouw array op volle snelheid snel tegen de max aan van 133MB/s).

Wat heb je zelf zoal geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de drivers eens vervangen, de megaraid loopt op PCI-64 en de intel op PCI-X. Ik heb inmiddels geprobeerd om de sets opnieuw aan te maken, het OS op een apparte schijf te zetten (was eerst niet zo), maar dat haalde allemaal niets uit. Zoals gezegd ik zal de drivers vervangen en verder blijven alle tips welkom.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, heb de drivers vervangen met totaal geen resultaat. Vervolgens heb ik het hele zaakje zonder raid controllers op het moederbord aangesloten met tot mijn verbazing precies hetzelfde probleem.
Het ligt dus niet aan de controllers of de PCI bus. Iemand enig idee wat het dan wel kan zijn?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Is de cache ingeschakeld op de schijven/controller?

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoeld de scsi controller? of de raid controller? (sorry voor eventuele n00b vragen...)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 22:58:
Je bedoeld de scsi controller? of de raid controller? (sorry voor eventuele n00b vragen...)
De controller waar je schijven aan hangen natuurlijk? :?

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
Op de scsi controller waar ze nu aanhangen staat de optie write back cache op N/C (no change??). Ik kan eventueel Yes of No selecteren.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 23:04:
Op de scsi controller waar ze nu aanhangen staat de optie write back cache op N/C (no change??). Ik kan eventueel Yes of No selecteren.
Probeer eens Yes.

Verwijderd

Topicstarter
Haalt niets uit. 'K probeer het nu op een van de pci raid controllers.

Verwijderd

Topicstarter
Helpt allemaal helemaal niets. Sterker nog na het switchen van wat pci kaartjes en het opnieuw installeren van het os is het alleen nog maar langzamer geworden. Ik probeer nu het bios en de firmware van het moederbord te updaten, maar daar verwacht ik eigenlijk ook niet zo heel veel van.
Iemand die misschien nog een tip heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt ook niet aan het os, want op XP heeft ie precies hetzelfde probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het ligt of toch aan de controller of aan de schijven zelf, want in een ander systeem heb ik precies hetzelfde probleem. Iemand enig idee wat er dan eventueel aan de schijven kan mankeren?

Access time is trouwens 8.1 ms en de burst rate 58.4 MB/sec

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2007 21:28 ]

Pagina: 1